Tien cent per kilometer meer dan nu het geval is met de kilometervergoeding in 2023.
Hoera, na 17 jaar is de kilometervoeging door de Rijksoverheid eindelijk bijgesteld. Sinds 1 januari ligt de onbelaste kilometervergoeding op €0,21 per kilometer. Dat was jarenlang €0,19 en kwam totaal niet overheen met de daadwerkelijke reiskosten. Die paar cent per kilometer scheelt op maandelijkse basis weer een paar euro’s, maar komt eigenlijk nog steeds niet in de buurt van de realiteit. Vinden ze bij Vereniging Zakelijke Rijders.
De organisatie publiceert ieder jaar normbedragen voor een reële kilometervergoeding als je met een privéauto zakelijke kilometers maakt. In 2023 moet dit voor een middenklasse auto minimaal €0,31 per kilometer zijn, aldus VZR. Tien cent meer dan nu het geval is dus.
Voor deze berekening is gekeken naar autoprijzen, reparatie- en onderhoudskosten, brandstofprijzen en de inflatie. Zelfs met een auto uit het A-segment is het volgens VZR niet rendabel om te rijden naar je werk met €0,21 per kilometer, dat zou in dat geval €0,24 moeten zijn.
Hoe duurder de auto, hoe duurder het is om te rijden naar de zaak. Klinkt logisch, maar VZR brengt het ook in beeld. Volgens de organisatie zou de gemiddelde kilometerkostprijs op € 0,46 moeten uitkomen als een auto € 40.000 of meer heeft gekost zoals bijvoorbeeld een jong gebruikte BMW 5 Serie.
Je werkgever lief aankijken voor een hogere vergoeding zal waarschijnlijk niet werken. Als babbelen over een mobiliteitsbudget of een leaseauto ook niet helpt kun je altijd naar je eigen situatie kijken. Een voordelige daily driver rijden is nog altijd de goedkoopste oplossing. Maar misschien interesseert de reiskosten je niet zo veel en kies je comfort in een duurdere auto boven het onbelaste kilometervergoeding plaatje.
baardmijt zegt
Bi ba boeien. Of die vergoeding nou 21 of 31 cent meer zou moeten zijn dan ik krijg, ik merk er niets van.
V8Vantage zegt
@RubenPriest: In het artikel van de ” jong gebruikte BMW 5 Serie. ” staat een foutje. Tenzij ik nog nooit van een G20 5 serie (2017+) heb gehoord, wel van een 3 serie maar dat is vast een ander artikel ;-)
OT: De kilometervergoeding zie ik meer als een bijdrage in de hobby, met oudere auto’s wordt het steeds interessanter maar dan komt op een gegeven moment weer het kantelpunt om de hoek kijken van een young timer. Mits dit mag van de werkgever natuurlijk en deze niet veel te duur in de markt gezet is.
dakloosinmx5 zegt
Lekker op een oude Pan European naar het werk, prima tussen de file door, verbruikt 1:18, onderhoud is marginaal qua kosten, en als hij echt stuk is koop je voor 1000,- een andere.
Koud? Daar kun je je op kleden, alleen met gladheid pak ik nog de auto.
MetalLaires zegt
Mijn auto (grand espace IV 2.0t) kostte in 2016 60ct per kilometer. Als zzp’er rekende ik dat dan ook..
19ct is voor mn holle kies
Flutterbear zegt
Ik reken gewoon mijn uurtarief ongeacht in in de auto of achter mijn bureau zit. Lekker belangrijk waar ik in rij..
potver7 zegt
Waarom? Die klanten kunnen er toch niks aan doen dat jij zo’n dure auto rijdt? En als je ‘m had ingeruild voor een Twingo, had je dan je kilometerprijs gehalveerd?
Je uurtarief moet gewoon zodanig zijn vastgesteld dat je er na aftrek en kosten (zoals die voor je auto) een bepaald inkomen aan overhoudt. Je brengt de lunch in de bedrijfskantine toch ook niet apart in rekening?
David zegt
Jij valt je klant lastig met een kilometer administratie? Zou ik als klant nooit accepteren. Dat zijn kosten die onder het uurtarief moeten vallen en kies jij lekker zelf wat je rijdt en of dat nou €0,40 of €0,60 per kilometer kost….
Je weet wel dat je zelf €0,41 van die €0,60 als belastbaar inkomen op moet geven (tenzij je auto zakelijk rijdt natuurlijk, dan is het hele bedrag omzet).
Ik vind dit artikel wel een beetje mosterd na de maaltijd. 10 jaar geleden kostte een autokilometer al zo’n €0,35 (volgens de ANWB calculator voor een 3 jaar oude kleine middenklasser, vw golf bijvoorbeeld).
faalhaas zegt
Maar je komt toch voor de passie van je werk? Geld is helemaal niet belangrijk. En als dat geld moet kosten, dan doe je dat met liefde voor het vak! Het is tenslotte in jezelf investeren!
wimof zegt
21 ct willen ze diegene die dat becijferd heeft per direct van Siberië verbandennen.
Flutterbear zegt
Onze auto kost €250 per maand om voor de deur te hebben (all-in, private lease) en vervolgens 15ct/km om te rijden. Dat kan prima uit met een vergoeding van 21ct hoor!
Het is natuurlijk niet eerlijk om de kosten van beschikbaarheid van de auto privé te laten compenseren door de overheid en/of werkgever.
Overigens is nog goedkoper om gewoon met de trein te gaan. Zo kom ik met een lege mailbox op kantoor.
sabrerator zegt
Er zijn best werkgevers die meer betalen. De mijne betaalt voor de eerste 25000km een bruto bedrag van €0,35, daarboven 0,19. Vorig jaar 38.000km gereden.
Maar ik zeg geen nee tegen 0,31 onbelast.
Hoewel die ouwe Jaguar dan nog niet kostendekkend rijdt.
potver7 zegt
Mja, volgens mij is de idee dat het belastingvrije deel van de reiskostenvergoeding kostendekkend zou moeten zijn al heel lang geleden losgelaten – als dat ooit al de doelstelling geweest is.
padoempats zegt
Zakelijke kosten moeten in alle gevallen aftrekbaar zijn. Toch wonderlijk dat dit voor autogebruik anders geregeld is
rutgerg zegt
Voor woon-werk verkeer sowieso onzin. Niemand zegt dat de werkgever dat allemaal moet betalen, het is een stukje tegemoetkoming in de reiskosten. Je hoeft niet kostenneutraal naar je werk te kunnen. En als je vaak voor de baas onderweg bent onder werktijd zit er meestal wel een auto vd zaak in of staat er een poolauto beschikbaar.