
De Model S en X zijn geschrapt uit de configurator. Is dit definitief het einde voor deze modellen?
Het Tesla-gamma bestaat al jaren uit vier modellen: S-3-X-Y. Daar blijft het ook bij, want aan nieuwe modellen doet Tesla niet. Behalve de Cybertruck dan, maar daar hebben we niet zoveel aan in Europa. Het gamma krimpt alleen, want vandaag zijn de Model S en X uit de configurator verdwenen.
Als je momenteel naar de website van Tesla surft kun je alleen de Model 3 en Model Y nieuw bestellen. De Model S en Model X zijn enkel nog uit voorraad leverbaar. Dit is niet alleen in Nederland het geval. Ook in andere Europese landen, zoals Duitsland, Noorwegen en Engeland, zijn de auto’s uit de configurator gehaald.
Betekent dit dan het einde van de Model S en Model X in Nederland? Dat zou niet zo gek zijn, want de verkopen zijn verwaarloosbaar. In het afgelopen half jaar werden welgeteld 18 exemplaren van de Model S verkocht en 24 van de Model X. De Model S is ook al 13 jaar oud, dus het zou volkomen logisch zijn als Tesla de stekker eruit trekt.

Toch heeft Tesla vorige maand nog een update gelanceerd van de Model S en X. Ze zijn dus niet van plan om definitief te stoppen met deze modellen. De vraag is alleen of ze nog in Europa geleverd worden.
Die vraag hebben we voorgelegd aan Tesla Nederland. De reactie van Tesla is als volgt:
We hebben inderdaad de Model S en Model X tijdelijk uit de online configurator gehaald. We doen dit om het bestelproces te stroomlijnen. Klanten kunnen nu eenvoudiger kiezen uit lokale voorraad, waarin al geconfigureerde voertuigen beschikbaar zijn voor snellere levering.
Wat betreft de vernieuwde versies: de recent gelanceerde, verfijnde Model S en Model X zijn op dit moment alleen beschikbaar in de VS. We hebben helaas geen informatie over wanneer (en of) deze modellen naar Europa komen.
Oftewel: het is nog onzeker of Model S en X nog terugkeren in de configurator. Maakt het uit? Eigenlijk niet. De Model S verdient credits als een van de meest invloedrijke auto’s van deze eeuw, maar deze auto is anno 2025 simpelweg niet meer relevant. Niet in Nederland in ieder geval.





Ze moeten gewoon eerst van de voorraad af.
Dan koop je toch een mooie tweedehands? Ik weet er nog wel een te staan, een mooie rode! ;-)
Al cognitieve dissonantie betreft je verkoop Ruis? Of had je wel verwacht dat de verkoop niet zo snel ging?
Ben je dat ding nou nog niet kwijt?
Toch, is het zo’n slechte auto als je hem nu koopt? Zijn de andere 100k EV’s veel beter? Dacht dat Tesla met de facelifts en updates prima up to date is gebleven, of heb ik dat mis. Okay 800V zou wel mogen voor dit geld.
Helemaal eens.
Als ze bij Tesla de S met 400kW kunnen laten snelladen zijn ze al een heel eind.
De auto rijdt goed, is snel en komt ver op een volle. Als je kijkt hoe Bjorn Nyland z’n 1000km Challenge heeft gedaan is het nog steeds een van de snelste auto’s op die afstand.
Ik denk dat het met een prijs van €70k een aantrekkelijke auto zou zijn.
Daarnaast denk ik dat Tesla met alle superchargers op 400v de weg van de remmende voorsprong in is gegaan. Ze zouden de V4 open moeten stellen op 1000V zodat ze weer vooruit kunnen werken.
800+V lijkt nu toch te gaan domineren.
Eens en met 70k kom je ook dichter in de buurt van de EV9, waar de X ook thuishoort denk ik.
Het is geen slechte auto maar voor dat geld en minder koop je ook betere auto’s die couranter zijn.
Ja, het is een slechte auto van matige bouwkwaliteit, voor dat geld is er heel veel beters te krijgen waarmee je dan ook nog eens niet een extreemrechtse CEO support. De Tesla fanboys blijven het verdedigen, maar op vrijwel alle vlakken is Tesla ingehaald of ten minste geëvenaard door de concurrentie, en bij de concurrentie krijg je dan wel kwaliteit voor je geld, fatsoenlijke service en beloften worden (doorgaans) nagekomen. Voor dat geld zou Tesla wel écht het aller-, allerlaatste merk zijn dat ik overweeg (en na die overweging nog steeds niet neem).
Ik denk dat de X veel meer potentie had dan wat Tesla eruit heeft gehaald. Als ze die achterlijke deuren achterwege hadden gelaten, de prijs wat lager hadden gehouden en twee bruikbare stoelen op de derde rij hadden gezet (met hogere daklijn), dan had je al vroegtijdig een vrij unieke 7-zits EV gehad met acceptabele range. Nu heb je door deze manco’s relatief weinig van verkocht (net als bij de cybertruck zijn kopers al snel uitgekeken op die onnodige showelementen) terwijl de EV9 laat zien dat er wel een markt is voor dat soort auto’s. Het prijsverschil is alleen veel te groot en ook onverklaarbaar gezien dat de EV9 echt niet veel minder is qua materialen. Spuuglelijk, dat wel.
wat is het probleem met de deuren
Wat denk je zelf?
Dat je niet een vraag met een vraag moet beantwoorden
Chat GPT moet er echt even over nadenken en komt dan toch met een antwoord…
De deuren van de X zou voor mij juist de doorslag zijn, ideaal met kids. Helaas was alle techniek die erin geramd was onbetrouwbaar en ontzettend duur.
Schuifdeurtje had ook gekund. Maar dat is niet spectaculair natuurlijk.
Hopelijk kun je over een tijdje helemaal geen Tesla meer bestellen.
Hihi. Verkooptopper.
Hopelijk voor jou gaat iedereen aan de tesla
De verkopen zijn gewoon slechter dan ze willen toegeven, ze hebben te veel oude voorraad en moeten er vanaf… Zo klinkt het althans wel, straks kun je de X niet meer bestellen en is alleen de 3 nog over, en daarna is Tesla afgelopen…. Tenzij ze tegen die tijd met nieuwe modellen komen natuurlijk…. Constant je bestaande modellen een facelift geven is geen oplossing, dat is niet vol te houden. Een compleet nieuw model met dezelfde naam? Nogal inspiratieloos, maar ja…. het is Tesla
Waarom zouden ze de 3 laten maar de Y niet verkopen? Dat is letterlijk de beste verkopende auto..
Een nieuw model met telkens dezelfde naam. Als die naam Golf, 320 of 911 is dat helemaal prima. Sterker nog als je Corolla had ingeruild voor Auris keer je toch terug naar Corolla.
Als het product maar goed genoeg is maakt de naam niet uit.
Tesla bestaat ook zonder auto’s nog gewoon, ze exploiteren immers ook het grootste snellader netwerk ter wereld.