
De vernieuwde Tesla Model Y is nog maar net hier, toch is de instapprijs nu verlaagd dankzij nieuwe uitvoeringen.
Nee, Tesla heeft niet de prijzen verlaagd van de Launch Series (vanaf 61.990 euro). Maar Tesla heeft nieuwe varianten van de Model Y facelift gepresenteerd. Dat maakt de facelift goedkoper, waardoor je voor minder geld in de Juniper kan rijden.
Terwijl de eerste Launch Series worden uitgeleverd en je ze kunt gaan spotten op de Nederlandse wegen, zien de Model Y Achterwielaandrijving, Long Range achterwielaandrijving en Long Range All-Wheel Drive het licht. De uitvoeringen, inclusief prijzen en specs, staan hieronder opgesomd.
De verwachting was natuurlijk al dat deze uitvoeringen zouden komen. Het bleek een kwestie van geduld. Eerst wilde Tesla de Model Y facelift in een lekker aangeklede uitvoering als Launch Series verkopen. Nu is de geduldige kopersgroep aan de beurt.





Tesla Model Y uitvoeringen
Model Y Achterwielaandrijving
- 500 km actieradius
- 13,9 kWh/100 km verbruik
- 0-100 km/u in 5,9 s
- € 45.990
Model Y Long Range achterwielaandrijving
- 622 km actieradius
- 14.2 kWh/100 km verbruik
- 0-100 km/u in 5.6s
- € 50.990
Model Y Long Range All-Wheel Drive
- 586 km actieradius
- 14,8 kWh/100 km verbruik
- 0-100 km/u in 4,8 s
- € 53.990
Drie nieuwe uitvoeringen van de facelift Tesla Model Y dus. Alle uitvoeringen beschikken over geluiddempend glas, een 8” touchscreen achter, handsfree bediening van de achterklep, aanpasbare sfeerverlichting en een extra camera aan de voorzijde. De stoelen op de eerste en tweede zitrij zijn bovendien verwarmd.







Om te voorkomen dat je Model Y de hoofdprijs kost door importheffingen heeft Tesla gekozen om de auto’s voor Europa in Europa te bouwen. Dat betekent dat de facelift Model Y van de band in de Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg rolt.
De nieuwe uitvoeringen van de Tesla Model Y facelift maken nu deel uit van de online configurator van het merk. Bestellen kan per direct.





Twijfel nu heel erg tussen een Model 3 of Model Y. Vind € 6.000,- best een groot verschil echter naar de toekomst gezien is een grote kofferbak opening wel fijn.
Ik zou geen Tesla kopen. Van zo’n irritante kerel koop je geen producten. Uiteraard alle vrijheid om te kiezen, maar een Renault Scenic E-tech, Polestar 2, Kia EV6 of iets duurder een BMW iX1 en i4 zijn prima alternatieven van bedrijven die ook nog het beste met het milieu en arbeidsomstandigheden hebben. En niet streven naar politieke dictatuur.
Ik rijd ook geen tesla maar tesla heeft wel een hoop voordelen die het elektrisch gewoon net even fijner maken dan het is. Laad relatief snel (muv enkele exoten), je kan spelletjes spelen of Netflix kijken tijdens het opladen (de concurrentie vind dit nog altijd te moeilijk dus moet je met een AI box werken, die niet altijd werkt)..relatief goed laadnetwerk waarbij tesla ook veelal de laagste KW-prijs hanteert (~0,28ct bij tesla vs ~ 0,80ct bij Fastned, Shell recharge, allegro, pulse, etc.)
Ik zou er voor die paar zaken nog niet aan denken een auto te kopen van die gevaarlijke en corrupte gek. Vrijheid en democratie mogen best wel wat kosten. Nu zit hij al bedrijven te chanteren dat ze adverteerders naar X moeten sturen of dat de overheid anders ze het best wel moeilijk kan gaan maken. Van zo’n zaken moet ik kotsen, maar goed, dat moet ieder voor zich beslissen.
https://archive.is/621xu
Haha, Polestar? Ja die Chinezen hebben arbeidsomstandigheden in hoog in het vandaal. Politieke dictatuur is daar zelfs de status quo.
Ps: waarschijnlijk leunen die andere merken ook zwaar op Chinese accu’s
Ik wel. Super auto !
Matige omschrijving van de vernieuwingen? Handsfree achterklep en verwarmde zitrijen hadden de oude ook (of, de handsfree achterklep dmv software update).
Zet dan eerder 5% meer bereik, geventileerde stoelen vóór, elektrisch verstelbare en neerklapbare stoelen achterin en beter onderstel neer.
Volgens de media is iedereen tegen Musk en koopt niemand meer een Tesla, maar zie hier de best verkochte auto ter wereld van 2025 en 2026.
We zullen nog wel zien of dit de best verkochte auto wordt. Het is een vrij magere facelift. Op de grote Chinese markt heeft Tesla steeds meer concurrentie. En dat geldt ook voor de rest van de wereld. Musk’s extremisme zal zich ook wat op de verkopen gaan uitwerken.
Vraag mij serieus af of Tesla hem er een keer uit gaat zetten. Geen flauw idee wat de regels zijn rond zoiets, maar als blijkt dat ie daadwerkelijk slecht is voor het bedrijf, dan moet dat toch kunnen? Tesla is veel groter dan enkel Musk.
In theorie moet het kunnen, want hij heeft net geen 13% van de aandelen in zijn bezit. Dan zou iemand anders of een andere partij hem uit moeten kopen.
Musk is enorm gehecht aan absolute controle. Dat zie je aan dat hij absoluut twitter wou controleren en dat hij bij de toenmalige overname onmiddelijk de raad van bestuur heeft afgeschaft. Vermoed dat hij bij Tesla ook enorm veel invloed heeft op de raad van bestuur (waarin o.a. zijn broer en enkele vrienden inzitten) want het is extreem abnormaal dat hij zo’n parcours kan afleggen zonder eens serieus op het matje te worden geroepen door de raad van bestuur.
Waarom zou die op het matje geroepen worden dan?
Omdat jij hem een ‘dictator’ vind?
Die gast heeft met Tesla al sinds de oprichting niets dan stront over zich heen gekregen. Het is het meest geshortte aandeel ooit, mede door de meest prominente partijen die veel vingertjes in de pap hebben.
Anyway, als jij het aandeel nou eens flink gaat shorten, misschien krijg je het dan voor elkaar dat hij “op het matje” moet komen.
Reputatieschade. Moest je het niet doorhebben, zijn radicale acties zorgen voor steeds meer imagoschade bij potentiele kopers, leasingmaatschappijen, bedrijven enzovoort die aangeven dat ze door Musk geen Tesla willen. De verkopen vorig jaar waren minder dan 2023, en zowel in de VS en Europa zijn ze teruggenomen hoewel de elektrische markt is toegenomen.
“Die gast heeft met Tesla al sinds de oprichting niets dan stront over zich heen gekregen.” Hij heeft een extreem groot deel ervan aan zijn eigen gedrag te wijten. Gisteren heeft hij nog een ISS astrounaut voor “fully retarded” uitgemaakt omdat die had aangegeven dat zijn bewering dat de astronauten in het ISS moesten blijven door Biden voor politieke redenen niet waar is. Iets later stelt hij opeens voor om het ISS versneld uit de ruimte te halen als een gekrenkt klein kind. Dat er mensen zo iemand nog serieus verdedigen, ongelofelijk.
Mooi verhaal. Vertel het de investeerders zou ik zeggen. Market cap 1,1 biljoen USD.
Niet reageren op figuren op types als Lekkah, is mijn advies. Schieten uit de leunstoel. Komen nooit met eigen argumenten.
Kan je ‘m ook krijgen met dat joke-stuur?
Nee, maar de muziek van orgel Joke kan de wagen wel afspelen.
Blijft frapant dat de grootste “waarom al dat politieke gel*l Jaapyo?” roepers nu bij elk Tesla bericht hun subsidie-media opgelegde demoniserende mening moeten uiten over iemand die probeert een democratie en de rechtstaat te redden.
Degene die steeds roept dat er verkiezingsfraude is als de uitslag hem niet aanstaat, die zijn vice president vroeg om de volgende president niet te bekrachtigen en vervolgens zijn betogers vroeg om naar het capitaal te gaan en te vechten zoals nooit tevoren, diegene die steeds geilt op autoritaire ondemocratische leiders zoals Putin en Kim, die de instantie die verantwoordelijk is voor stemmen via de post wilt privatiseren (met natuurlijk zoals overal vertrouwelingen aan het roer), die gouverneurs vraagt om ‘stemmen te vinden’ en zo kan je uren doorgaan gaat de democratie redden? Okaaaaaaaaaay
Heeft Elon al zelfmoord gepleegd dan? Hij hangt iemand aan die meerdere malen geloven heeft dat een verkiezing die hij verloren heeft gestolen waren. En als niet democratisch gekozen ambtenaar grijpt hij diep in bij de uitvoerende overheid. De man is juist een gevaar voor overheid en rechtstaat.
Hij moet veel geld besparen maar wedden dat hij de geldverslindende ruimtevaartprogramma’s waar hij zelf een belang bij heeft niet schrapt?
SpaceX is een stuk goedkoper dan de alternatieven, juist daarom winnen ze keer op keer de aanbestedingen van de overheden. Zo goedkoop dat zelfs de alternatieve leverancier maar geschrapt wordt.
Gelukkig ook maar want de wereld zag er waarschijnlijk heel anders uit als we in het Westen zonder SpaceX nog afhankelijk waren van Rusland voor ruimtemissies..
Helaas geen Midnight Cherry Red meer, maar Ultra Red. Verder ben ik wel benieuwd naar de verschillen tussen de modellen. Bij de vorige versie kreeg je wel of niet een betere geluidsinstallatie ( standard vs long range ) of bijvoorbeeld mistlampen ( alleen op de lr 4wd en performance ). Hebben ze dit nu gelijk getrokken?
Ook geen blauw meer op dit moment. Blijkbaar krijgen wij de Glacier blue niet?
Ik zag laatst een lelijke goedkope kopie van een Tesla rijden. Blijkt het gewoon het nieuwe model te zijn 🤣
Net zoals de 3 gewoon lelijk, en dat interieur is toch verschrikkelijk, zo goedkoop, daar wil je toch niet in zitten!
De concurrentie maakt auto’s die veel mooier van binnen en van buiten zijn en dan steun je die rare Musk en zijn verradelijke putinmaatje Trump ook niet.