
Tesla denkt er niet aan de Model S te schrappen, ondanks de matige verkoopcijfers.
Het is best wel bijzonder als je erover nadenkt: de auto die 13 jaar geleden de hele EV-transitie heeft aangezwengeld is nog gewoon te koop. De Tesla Model S loopt dankzij diverse updates niet achter, maar toch kun je je afvragen hoe relevant dit model nog is. Er werden vorig jaar een schamele 134 exemplaren verkocht in Nederland. En elders gaat de Model S ook niet hard meer.
Wordt het dan misschien een keertje tijd om de stekker eruit te trekken? Nee hoor, de Model S lijkt het eeuwige leven te hebben. In een podcast laat de technische baas van Tesla, Lars Moravy, het een en ander los over de toekomst van de Model S. En de Model X, want deze modellen zijn nauw met elkaar verweven.
De Model 3 en Y hebben natuurlijk recent een update gekregen, maar Moravy laat weten dat de Model S en X ook gewoon aan de beurt komen. Later dit jaar krijgen deze modellen “wat liefde”, aldus de technische baas van Tesla. Daaruit kunnen we in ieder geval concluderen dat ze niet geschrapt worden.
De Model S is door de jaren heen doorlopend geüpdatet en kreeg in 2021 een echte facelift, met een nieuwe snoet. Hetzelfde geldt voor de Model X. Wat de nieuwe update in gaat houden is nog een vraagteken. Gezien de geringe verkoopaantallen vind Tesla het misschien niet de moeite om de auto een nieuwe look te geven, zoals bij de Model 3 en Model Y. Maar we gaan het zien.
Dat de Model S en X niet meer zo populair zijn in Nederland is trouwens niet gek, want deze auto’s zijn gewoon schreeuwend duur. De Model S heeft een vanafprijs van €110.990 en de Model X begint bij €115.990. Dat is EQS-geld voor een auto die veel kaler is en minder range heeft.





Oud volgens het referentiekader van de ICE fabrikanten denk ik ja.. maar toch blijft het mede dankzij de updates wel een relevant model. Ook het design komt nog mooi mee met de huidige tijd. Durf gerust te stellen dat dit een mooiere en cleanere auto is dan vele van zijn soortgenoten.
Nee, niet alleen oud volgens het referentiekader van ICE-fabrikanten. Talloze EV-modellen die na de Model S zijn geïntroduceerd, zijn inmiddels alweer uit productie – al dan niet opgevolgd door een versere modelgeneratie.
Tesla’s zijn zonder twijfel relatief tijdloze ontwerpen, die inderdaad makkelijker actueel te houden zijn en minder snel vermoeien. Maar Tesla heeft wel een probleem: als een opvolger van de Model S op dezelfde manier wordt gehyped als andere nieuwe modellen van het merk (Models X, 3, Y en Cybertruck), dan wordt de Model S vrijwel onmiddellijk irrelevant. En als die opvolger vervolgens jaren vertraging op gaat lopen zoals alle Tesla-modellen, dan gaat dat serieus omzet kosten.
het is een Tesla… die vallen na enkele jaren van ellende uit elkaar, als ze dat op dag 1 al niet deden. En het design?? Welk design? Dodelijk saaie auto met een hopeloos gedateerd design. Tesla was goed in software en accu technologie, maar design? Nee. Een Tesla mooi noemen gaat wel erg ver. Plus natuurlijk nog dat je er vandaag de dag echt niet in gezien wilt worden
Model S is gewoon een fraaie auto hoor. Noem mij eens 3 modellen in die klasse die een stuk mooier zijn. BMW, Mercedes en Audi verkopen ze niet.
Ook is de bouwkwaliteit tegenwoordig gewoon prima. In de beginjaren van een model niet bij Tesla, je bent gewoon een proefpersoon, en ze gebruiken de data van alles wat er mis gaat als mensen ze gebruiken om hun modellen te verbeteren qua bouwkwaliteit. Zat model Sjes die ondertussen de 4 en 5 ton gepasseerd zijn. Wel nieuwe accu nodig gehad, maar goed, dat hoort een beetje bij de EV naarmate je dat soort kmstanden gaat halen.
De Tesla S en X krijgen zeker dezelfde liefde als het Oekraïense volk van Elon: betalen of ‘get lost’. Gewoon niet kopen.
Tot u gebracht vanuit het parralelle universum van de staats-tv.
On topic: is een prijsverlaging voor de Model S niet een hele mooie move in deze? Ontwikkel-geld is terug verdient en productie zal niet veel meer kosten dan een model 3, dus zet hem in de markt voor EUR75k en kijken wat het doet tov I5 en A6, etc.
Volgens mij wordt de Model S op een hee andere manier gebouwd dan de Model 3. Die 3 wordt door ontzettend veel robots in een Gigafactory in elkaar gezet en daar komt haast geen mens bij kijken. De Model S gaat op de meer gebruikelijke wijze, dus “arbeidsintensief”.
75k voor een matige kwaliteit wagen met nul service? Maar goed, als je de Musk propaganda al gelooft zal het jou weinig schelen gok ik… De liefde voor de Swasticar en de grote leider Musk gaat diep bij sommigen. Bij de meesten gelukkig niet, getuige de hard terugvallende verkopen.
Er is wel een verschil tussen een auto ok vinden, en liefde hebben voor de CEO.
Laat me raden, in dat zwarte naast het logo voor komt een lichtstrip en op het kofferdeksel ook.
Misschien ook wat hakenkruisjes toevoegen aan de bekleding.
Beste auto die ik ooit heb gehad (‘18-‘22). Nul onderhoud en nooit behoefte gehad eerder naar iets anders uit te kijken. Game changer. Zeker tov 5 serie en A6’en die ik daarvoor had.
En wat is het dan na de model S geworden? Als ik zo vrij mag zijn?
Audi etron-gt competition.
Met name gevallen voor het design, vind hem erg mooi. Zeker geen kwalitatief betere auto, wel leuker om te rijden.
goh, daar zijn vele honderden van mijn collega’s het toch echt niet mee eens. niks dan problemen vanaf dag 1, en nul service als er wat is… Initieel was ons wagenpark ik denk wel 70-80% Tesla. Iedereen had een Tesla. Nu 5 jaar later rijden er nog een handjevol mensen Tesla. Het merendeel heeft het merk totaal afgezworen, en dat was nog voordat Musk z’n rare streken begon uit te halen…
Ik vind op zich wel dat Tesla goed is in het faceliften van haar modellen. De facelift van de Model Y is wel behoorlijk ingrijpend maar meestal zijn de facelifts vrij subtiel maar maken ze toch dat het model er weer vers uit ziet. Neemt niet weg dat de S en de X nu toch echt wel een uit de tijd beginnen te raken qua look and feel. Ik snap ook niet helemaal waarom Tesla niet meer effort stop in een grote update qua looks of zelfs en nieuw model. Bij de duurdere auto’s zijn de marges volgens mij groter en het is ook goed om deze modellen te gebruikten om te laten zien wat je in huis hebt qua ontwikkeling en innovatie (zoals Mercedes dat bijvoorbeeld doet met de S klasse).
er zijn nog genoeg fanboys die ze toch wel kopen, ongeacht de gedateerde looks, de beroerde kwaliteit, de slechte service en de nahtzi leider van de toko.
“Ik snap ook niet helemaal waarom Tesla niet meer effort stop in een grote update qua looks of zelfs en nieuw model. Bij de duurdere auto’s zijn de marges volgens mij groter en het is ook goed om deze modellen te gebruikten om te laten zien wat je in huis hebt qua ontwikkeling”
Dat klopt helemaal. Daarom heeft tesla een nieuw topmodel: de Cybertruck.
En hoeveel eqs verkocht in NL? De concurrent voor de S is volgens mij de taycan.
Smoelt goed een model s. Gewoon mooie auto.
hebben we het over dezelfde auto?? Doodsaai en hopeloos gedateerd ontwerp…
Ja, is mooi ontwerp, naar mijn mening nog steeds relevant. Liever dit dan de mercedes audi en bmw ev’s. Wat jij saai noemt noem ik mooi.
1000v aandrijflijn
500kW laden
1100kW vermogen
Kom maar door met een update van die aandrijflijn!
Beursnotering dalend.
Binnen nu en een jaar heeft Musk de toko volledig gesloopt of verkocht.
Er zijn toch oneindig veel modellen die al decennia mee gaan? Eens in de zoveel jaar een update maar model naam gelijk. Een vw golf is ook al 50 jaar te krijgen.
Bij Tesla heeft men diep nagedacht over hoe met de upgrade de petrolhead te pleasen. Een sportuitlaat in navolging van de Duitse panzerkreuzers bleek niet haalbaar en bovendien te duur. Wel krijgt het nieuwe model nu een oliepeilstok. Des Tesla’s natuurlijk wel virtueel op het bedieningspaneel.