Zijn ze in Japan ergens in een achteraf gelegen fabriekshal stilletjes doorgegaan met het bouwen van deze fabuleuze roadster?
Neen, helaas. Deze S2000 kwam reeds zestien jaar geleden per boot vanuit het Verre Oosten deze kant op. Alleen besloot de toenmalige eigenaar de auto niet te gaan gebruiken, maar te parkeren in een privécollectie. Vreemd genoeg werd de auto destijds wel op kenteken gezet, vermoedelijk om de auto elk jaar even een klein blokje te kunnen laten rijden om hem in topconditie te houden. De teller staat dan ook niet op een volledig maagdelijke stand, maar met 1068 km aan levenservaring mogen we dit exemplaar gerust ‘nieuw’ noemen.
Het minimalistische interieur (destijds een punt van kritiek, nu behoorlijk tijdloos gebleken) ziet er piekfijn uit en de donkerblauwe lak glimt op de foto’s alsof hij net uit de fabriek komt. Onder de kap ligt de tweeliter Vtec met 241 pk. Natuurlijk ademend en met een gretigheid waar Bobby Eden nog een puntje aan kan zuigen. Het blok ligt overigens in zijn geheel voorbij de vooras en dus is het officieel een middenmotor.
Een briljante auto, die het met subtiele aanpassingen liefst tien jaar volhield. Helaas viel in 2009 alsnog het doek voor deze magistrale roadster. De kans dat we ooit nog eens zo’n perfect gebalanceerde, atmosferische roadster in de showroom zullen aantreffen is helaas nihil. Teveel electronica tegenwoordig, en vooral te veel turbo.
Destijds bedroeg de nieuwsprijs van deze pretmachine 110.000 gulden, een ruime 50 mille in Euro’s dus. Als was het een bitcoin is deze fabrieksnieuwe S2000 heden ten dage 70 mille waard, of beter gezegd, denkt de verkopende partij in ieder geval dat de auto dit waard is. In euro’s wel te verstaan. Aan de andere kant, dat is 1250 euro winst per jaar. Zou jij voor dat bedrag een Honda S2000 in je garage kunnen weerstaan? Ikke niet. Overigens vonden we op Marktplaats ook een S2000 voor bijna een tiende van dit bedrag en nog met meer pk’s ook. Hmm…
baklava zegt
Liever een Mx-5
ziekegeest zegt
@baklava: je bedoelt dat midlifecrisis mobiel waarin je 9 vd 10 keer 40-ers van hun leven ziet genieten?
rikus zegt
@ziekegeest: that escalated quickly
daandebree zegt
@ziekegeest: voel ik me rot met een mx5 als eerste auto…
offroad zegt
@ziekegeest:
De meeste merken zouden een gat in de lucht springen met zo’n jong koperspubliek. Gewoonlijk kopen 50’ers en 60’ers nieuwe auto’s.
suheyl zegt
@baklava: wuuut??
michaelb zegt
@suheyl: Inderdaad een ernstige aandoening, dat PK-fobie
Joost zegt
@baklava: Dit heb je gewoon uit jezelf, zonder dwang van iemand, getypt?
gokartmozart zegt
Wederom geniaal geschreven…, Bobbie Eden die er een puntje aan kan zuigen….draag mij maar weg….. Weinig blogs waar zo literiar geschreven wordt…. Maar on topic… Geniale auto, prijs is een goudzoekers prijs…. Geeft aan hoe overspannen deze markt is.
vonklausenburg zegt
@gokartmozart: Een ander opmerkelijk onderdeel van goede proza is het correcte gebruik der interpunctie. U weer wel, die stipjes en komma’s die tussendoor verschijnen om de zin semantisch duidelijk te houden.
mopar zegt
@vonklausenburg: Pijnlijk, iemand anders op zijn taalgebruik wijzen en dan zelf een spelfout maken. Lees dan eerst je comment over eer dat je op “versturen” drukt.
vonklausenburg zegt
@mopar: Pijnlijk, niet het verschil weten tussen fundamentele taalfouten en slordigheid.
Dizono zegt
@vonklausenburg: ik denk dat er op correcte ipv correct wordt gedoeld.
mopar zegt
@vonklausenburg: Als jij zelf niet eens je eigen tekst naleest dan moet je anderen ook niet de les gaan lezen.
ghost zegt
Leuk maar niet zo leuk. Voor 70K zou ik doorgaan voor een Ferrari 360 plus wat onderhoudsgeld.
Michiel1 zegt
Blok geheel achter de achteras?? Ligt er maar aan hoe je kijkt, maar als dat de eis is dan zijn bijna alle auto’s een middenmotor ;)
OT:
Geweldig auto! Echt puur genot! Mocht ik het geld hebben zou ik dit zeker overwegen!
Dizono zegt
@michiel1 @hplh @dnadave: ik bedoel natuurlijk dat als je iets te veel gas geeft op een rotonde het blok voorbij de achteras ligt. Of ik heb gewoon een stom foutje gemaakt. Dat kan ook.
Michiel1 zegt
@Dizono: Hahaha, nee het klopt wel maar staat er beetje ongelukkig ;)
Verder geweldig artikel
bergmm zegt
Schitterend! Maar wat een geld.
Denk dat het een foutje is dat het blok geheel voorbij de achteras ligt?
misterdrogba zegt
Koop liever een veel goedkoper exemplaar met heel wat ervaring.. kan je er tenminste gerust mee plankgas rijden, iets waarvoor dit exemplaar destijds ook bestemd was.
hplh zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dnadave zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
chickenpet9 zegt
Maar met Bobby Eden moet dat prima lukken, heb ik gehoord van een kennis.
Kvgorp zegt
Mooi ding maar iets te veel van het goede. Gewoon opzoek naar een goede “gebruikte” jammer dat deze auto bijna alleen te vinden is met RHD. Net als de Lotus Elise.
SimonMc zegt
@kvgorp: Overdrijven is ook een kunst. Op autosc**t24.be staan er 6 te koop, waarvan 1 rechtsgestuurd is. Ik verkoop de mijne ook overigens, en die is ook linksgestuurd…maar met wel wat werk aan.
tampie zegt
Aangezien de auto wordt aangeboden met traction control en ESP is het echt een unieke auto. Heeft geen enkele S2000 van deze eerste serie.
janmetdelangeachternaam zegt
Lijkt me serieus een best een goed investeringsobject
lincoln zegt
@janmetdelangeachternaam:
Mag ik mee als je geld gaat bietsen bij de bank ??
Gulli zegt
Bobbi*
mastemaker zegt
@gulli: volgens mij ben je de enige hier met een abbonement op haar filmpjes dat je haar naam weet goed te schrijven ;)
pixeltrooper zegt
70 mille.. nee bij die prijs liggen er toch ook heel veel andere leuke bakken in het verschiet
ehnl zegt
110.000 / 2,20371 = 49.916
ehnl zegt
(7.750 / 49.916) * 100% = 15,52%
ehnl zegt
110.000 / 2,20371 = 49.916 euro
(7.750 / 49.916) * 100% = 15,52%
spyker207 zegt
Na 16 jaar niet rijden moet je alles wat rubber is vervangen. A real garage queen…
jmeverts zegt
@spyker207: na 16 jaar wel rijden moet dat ook :-)
spyker207 zegt
@jmeverts: In de laatste 12 jaar heb ik alleen ruitenwisser- en bandenrubber vervangen.
rolov zegt
Ik zag van de week nog een advertentie van een Audi Quattro . 440k moest die gaan opleveren. De automarkt is knettergek geworden.
desjonnies zegt
Eigenlijk de geesteljk opvolger van wagens als de TR6 p.i., de MGC en de Austin Healey die met hun strakke Britse zes-in-lijn motoren uitsluitend bestemd waren voor de man met de hairy chest. Dikkere varianten van een klasse waarvan de MX5 de geestelijk opvolger is.
Inderdaad, ik herinner me nog de kritiek van het journaille over het dashboard.
Het merendeel daarvan schaar ik onder de noemer van eersteklas ingedutte suffe eikels.
Die Honda had een knalrode startknop!
EEN KNALRODE STARTKNOP !
Om de paarden wakker te maken, ik bedoel, wat heb je verder nog nodig?
Een schitterend model, een prachtige motor met aandrijflijn. Geweldige rij- eigenschappen en een rode knop die hem tot leven wekt!
Stomme journalisten, ik zal er ooit eentje hebben, als ik de andere meuk heb verkocht, een zilvergrijze of een knalgele.
Gewoon in de verwarnde garage en af en toe naar de Ardennen of de Eiffel toe.
michaelb zegt
Briljante bak! Laatste leuke Honda tot nu toe
Dutchdriftking zegt
Wat is dit mooi he!
utregcity zegt
Heb al m’n sokken binnenstebuiten gekeerd, maar vond geen 70K… Hooguit 70ct. Had hem graag over willen nemen. Toch één van m’n favoriete Honda’s ever!
PeugeotGTI zegt
Doe mij maar een lichtgewicht sportwagen met carbon frame en motor achter de stoelen van een mooi italiaans merk voor dat geld
fanboy zegt
@peugeotgti: Maar waarschijnlijk is deze auto beter in balans. (en dat schrijf ik terwijl ik ook een auto heb met motor achter de stoelen)
En blijkbaar kan deze nog 500.000km mee zonder gebreken, zoals een andere S2000 wel eens heeft gedaan.
ffred zegt
Dé overtreffende trap van de Mazda MX-5 (NA)! Alleen jammer dat het veel moeilijker is om een net exemplaar te vinden aan een rede-lijke prijs… ☹️
cossiekiller zegt
Deze S2000 blokken halen op de testbank allemaal met moeite 220pk. Maar het blijft natuurlijk wel een heerlijke wagen.
s2khonda zegt
@cossiekiller: Wat een onzin uitspraak man… zijn er genoeg (waaronder die van mijzelf) die op een betrouwbare testbank de 240 pk wel halen. Dat er enkele zijn die dat niet halen zegt meer over de staat van hun specifieke auto dan over het s2000 blok in het algemeen.
cossiekiller zegt
@s2khonda: Geen onzin, heb deze info van een kerel die al meer dan 20 jaar ervaring heeft als mapper. En dat was zelfs toen ze nieuw waren, dus die staat zou toch goed moeten zijn dan. En er zullen er wel zijn die het opgegeven vermogen halen, maar het merendeel volgens hem dus niet. Maar zoals ik al zei; het blijven heerlijke wagens, en het gevoel is veel belangrijker dan de pure cijfers!
menaz zegt
€ 50.000 in 2000 is ca € 70.000 in 2016. Iets met inflatie. Dus de verkoper maakt geen winst.
redbeams zegt
@menaz: Denk dat jij het niet helemaal snapt.
offroad zegt
@menaz:
Eigenlijk maakt hij verlies. Heel veel rijplezier gemist.
kniesoor zegt
Om de vraag te beantwoorden of 70K of daaromtrent uitgeven aan deze S2000 een goed idee is een wedervraag : kan je voor 70K (of minder) een andere auto kopen, die jou minstens net zoveel rijplezier etc biedt als deze S2000 zou doen. Als het antwoord daarop ‘ja’ is moet je deze S2000 laten staan. Is het antwoord ‘nee’ : kopen die S2000 en trappen met dat hok !.