Zijn ze in Japan ergens in een achteraf gelegen fabriekshal stilletjes doorgegaan met het bouwen van deze fabuleuze roadster?
Neen, helaas. Deze S2000 kwam reeds zestien jaar geleden per boot vanuit het Verre Oosten deze kant op. Alleen besloot de toenmalige eigenaar de auto niet te gaan gebruiken, maar te parkeren in een privécollectie. Vreemd genoeg werd de auto destijds wel op kenteken gezet, vermoedelijk om de auto elk jaar even een klein blokje te kunnen laten rijden om hem in topconditie te houden. De teller staat dan ook niet op een volledig maagdelijke stand, maar met 1068 km aan levenservaring mogen we dit exemplaar gerust ‘nieuw’ noemen.
Het minimalistische interieur (destijds een punt van kritiek, nu behoorlijk tijdloos gebleken) ziet er piekfijn uit en de donkerblauwe lak glimt op de foto’s alsof hij net uit de fabriek komt. Onder de kap ligt de tweeliter Vtec met 241 pk. Natuurlijk ademend en met een gretigheid waar Bobby Eden nog een puntje aan kan zuigen. Het blok ligt overigens in zijn geheel voorbij de vooras en dus is het officieel een middenmotor.
Een briljante auto, die het met subtiele aanpassingen liefst tien jaar volhield. Helaas viel in 2009 alsnog het doek voor deze magistrale roadster. De kans dat we ooit nog eens zo’n perfect gebalanceerde, atmosferische roadster in de showroom zullen aantreffen is helaas nihil. Teveel electronica tegenwoordig, en vooral te veel turbo.
Destijds bedroeg de nieuwsprijs van deze pretmachine 110.000 gulden, een ruime 50 mille in Euro’s dus. Als was het een bitcoin is deze fabrieksnieuwe S2000 heden ten dage 70 mille waard, of beter gezegd, denkt de verkopende partij in ieder geval dat de auto dit waard is. In euro’s wel te verstaan. Aan de andere kant, dat is 1250 euro winst per jaar. Zou jij voor dat bedrag een Honda S2000 in je garage kunnen weerstaan? Ikke niet. Overigens vonden we op Marktplaats ook een S2000 voor bijna een tiende van dit bedrag en nog met meer pk’s ook. Hmm…
52 reacties
De meeste merken zouden een gat in de lucht springen met zo’n jong koperspubliek. Gewoonlijk kopen 50’ers en 60’ers nieuwe auto’s.
OT:
Geweldig auto! Echt puur genot! Mocht ik het geld hebben zou ik dit zeker overwegen!
Verder geweldig artikel
Denk dat het een foutje is dat het blok geheel voorbij de achteras ligt?
Mag ik mee als je geld gaat bietsen bij de bank ??
(7.750 / 49.916) * 100% = 15,52%
Inderdaad, ik herinner me nog de kritiek van het journaille over het dashboard.
Het merendeel daarvan schaar ik onder de noemer van eersteklas ingedutte suffe eikels.
Die Honda had een knalrode startknop!
EEN KNALRODE STARTKNOP !
Om de paarden wakker te maken, ik bedoel, wat heb je verder nog nodig?
Een schitterend model, een prachtige motor met aandrijflijn. Geweldige rij- eigenschappen en een rode knop die hem tot leven wekt!
Stomme journalisten, ik zal er ooit eentje hebben, als ik de andere meuk heb verkocht, een zilvergrijze of een knalgele.
Gewoon in de verwarnde garage en af en toe naar de Ardennen of de Eiffel toe.
En blijkbaar kan deze nog 500.000km mee zonder gebreken, zoals een andere S2000 wel eens heeft gedaan.
Eigenlijk maakt hij verlies. Heel veel rijplezier gemist.