• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moeten telefoongebruikers schade ongeval zelf betalen?

Auteur: CasperH, gepost 3 november 2016 om 08:04 – 48 Reacties

Levensgevaarlijk: je telefoon gebruiken in het verkeer


Het aantal ongevallen met dodelijke afloop en zwaar letsel is toegenomen. Over de oorzaak lijkt iedereen het eens te zijn: het is de mobiele telefoon.

Afgelopen jaar waren er meer schadegevallen die door verzekeraars afgehandeld moesten worden. Ook waren er flink meer dodelijke slachtoffers te betreuren en steeg het aantal slachtoffers met ernstig letsel. Het Verbond van Verzekeraars wil dat de veroorzakers van ongevallen waarbij de veroorzaker met zijn telefoon bezig was, zelf de schade gaan betalen. Het lastige is dat meestal niet te bewijzen valt dat de telefoon in gebruik was en dus de afleiding gaf die het ongeval veroorzaakte.

Verzekeraars zouden graag zelf de bevoegdheid krijgen om mobiele telefoons uit te lezen bij een ongeval. De politie heeft dit soort bevoegdheden al wel komt lang niet altijd ter plaatse bij ongevallen, waardoor zelden tot nooit bewezen kan worden dat de veroorzaker van schade met zijn telefoon aan het klooien was. Er zijn zelfs nog geen cijfers beschikbaar over hoe vaak een ongeval in Nederland wordt veroorzaakt door iemand met een mobiel in zijn handen. En dat terwijl de providers altijd kunnen checken of er tijdens het ongeval gebruik werd gemaakt van het netwerk.

Telefoongebruikers kunnen bij bewezen gebruik van de mobiele telefoon aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Daarbij kunnen de bedragen in de tienduizenden euro’s lopen.

Bron: Telegraaf

Ook interessant!

  • Met deze automerken wordt het vaakst schade gereden
  • Video - daarom dus telefoon weg achter het stuur
  • Minder schade, toch is je autoverzekering niet voordeliger
  • BMW M2 kust reclamezuil met flinke schade tot gevolg

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, telefoon, Verkeer, verzekering

Vorig bericht: « Je kunt nog steeds een gloednieuwe Honda S2000 kopen
Volgend bericht: Deze occasion maakt hebberig! »

Lees Interacties

Reacties

  1. bartteeuwen zegt

    3 november 2016 om 08:06

    Gebruik maken van het netwerk is heel wat anders dan actief met een telefoon bezig zijn.

    Login om te reageren
    • volvov70 zegt

      3 november 2016 om 08:14

      @bartteeuwen: precies. In principe mag je je telefoon ook gewoon gebruiken als die in een carkit of zelfs gewoon op de passagiersstoel ligt, zolang je hem maar niet vasthoudt. Tsja, ga nu maar eens bewijzen (zonder getuigen/camera’s) dat de schuldige de telefoon daadwerkelijk in de hand hield.

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        3 november 2016 om 08:16

        @volvov70: Naar mijn weten mag je je telefoon zelfs in de hand houden als je stil staat voor een stoplicht.

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          3 november 2016 om 08:52

          @bartteeuwen: ik neem aan dat een provider kan zien wanneer er gebruik is gemaakt van een bepaalde app. Kan me voorstellen dat het type verkeer uniek/een bepaald protocol betreft en dat het om uitgaand verkeer gaat. De data zelf is wellicht versleuteld.

          Login om te reageren
          • bartteeuwen zegt

            3 november 2016 om 08:55

            @drdre1: Mag ik hopen dat een provider dat niet kan zien?

            Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          3 november 2016 om 08:54

          @bartteeuwen: dat moet je ff goed checken, heb dat vaker gehoord. Maar volgens mij mag je geen gebruik maken van je GSM als je deelneemt aan het verkeer, en dat doe je in de rij bij het verkeerslicht of de file nog altijd als sta je stil…

          Login om te reageren
          • ettie zegt

            3 november 2016 om 09:17

            @davelepeef: volgens mij is de regel dat je niet mag rijden met een telefoon in je hand. Stilstaand bij een stoplicht mag het dus wel.

            Login om te reageren
          • evian zegt

            3 november 2016 om 09:20

            @davelepeef: Volgens mij mag je je telefoon überhaupt niet aanraken als je aan het rijden bent, als je stilstaat wel.

            Login om te reageren
          • mikkeloentje zegt

            3 november 2016 om 10:14

            @davelepeef: Als mensen zelf nou even Google gebruiken voordat er een discussie om niks ontstaat.

            Volgens de website van de Rijksoverheid mag je je telefoon gebruiken wanneer je stilstaat, dit mag zowel voor het stoplicht zijn, geparkeerd of in de file. Groetjes.

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              3 november 2016 om 12:29

              @mikkeloentje: virtueel schouderklopje voor de moeite die ik inderdaad niet nam ;)

              Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    3 november 2016 om 08:15

    Ik weet niet of het wat oplevert. De persoon die een ongeval heeft veroorzaakt is al op harde wijze met de realiteit geconfronteerd. Om die persoon dan ook nog met een restschuld op te zadelen… Ik kan me niet voorstellen dat iemand denkt “zo, schouders eronder, we gaan die 30.000 euro schade met goede moed wegwerken de komende jaren.” Nee, we hebben als maatschappij niets aan een persoon met een molensteen om de nek. Die loopt alleen maar meer risico op het veroorzaken van meer problemen. Zie het als een strafblad: Je hebt je straf uitgezeten, maar reken er maar niet op dat je weer een nieuwe kans krijgt.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      3 november 2016 om 08:56

      @Jochempie: daar zit echt wat in, maar mensen mogen ondanks verzekeringen best wel wat eigen verantwoordelijkheid dragen. Waar de grens ligt is lastig indd.

      Login om te reageren
    • drf76 zegt

      3 november 2016 om 09:03

      @Jochempie: Denk je er net zo over als iemand alcohol heeft gebruikt? Bestuurder neemt bewust een risico, veroorzaakt ongeluk en dan zou de consequentie gelijk moeten zijn. Een schuldgevoel is dan wat mij betreft niet genoeg.
      Ik gooi de telefoon tegenwoordig maar in de achterbak, ik kan er onderweg ook niet van af blijven. Zo werkt de carkit en Siri nog wel, maar kan ik niet mailen, appen, sms’en, Facebooken en Autobloggen onderweg.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        3 november 2016 om 09:08

        @drf76: Daar heb je een punt. Maar eigenlijk zou het onmogelijk moeten zijn om een auto te starten als je alcohol hebt genuttigd.

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 november 2016 om 09:34

      @jochempie:
      Eens, buiten dat, zeer recent ree een vrachtwagen achterop een file en op de dashcam staan beelden waarop te zien is dat de chauffeur met zijn smartphone bezig is.
      Hoe wil je een prijs zetten op een moeder en drie kinderen die om het leven zijn gekomen door dit ongeluk?
      Het zou verstandiger zijn als de industrie zijn verantwoordelijkheid zou nemen en vrachtwagens nieuw standaard te leveren met een handsfree set.
      Een set waarbij je je smartphone in een kastje moet leggen, dat op slot gaat als de motor is gestart en je automatisch handsfree levert in de cabine.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        4 november 2016 om 14:10

        @desjonnies: Of automatische remsystemen voor vrachtwagens verplichten.

        Let op: de eersten die denken dat zo’n systeem ook ingrijpt als een auto vlak voor de vrachtwagen langs schiet om een afrit te pakken zullen zich aandienen. Zo’n systeem werkt niet op “te dicht op de voorligger” maar op “verschil in snelheid”.

        Login om te reageren
    • granlusso zegt

      3 november 2016 om 09:47

      @Jochempie: Dan gewoon een verdrievoudigd eigen risico of een aparte ‘boete’ daarvoor invoeren die verzekeraars kunnen opleggen. Ik vraag me alleen af hoe het goed te bewijzen is. Je telefoon maakt namelijk altijd gebruik van het netwerk als deze aan staat en verbonden is. Het enige lijkt me dan is de activiteiten van apps bekijken, zoals het nakijken van tijdstippen van gelezen berichten en dergelijke. Alleen dat is natuurlijk ontzettend fraudegevoelig, want wat is het eerste wat mensen zullen doen zodra ze een ongeluk veroorzaakt hebben? Juist, zoveel mogelijk bewijsmateriaal eisen.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        3 november 2016 om 09:47

        @granlusso: eisen=wissen

        Login om te reageren
    • super zegt

      3 november 2016 om 10:21

      @jochempie:
      jij gaat er vanuit dat mensen iets leren van hun fouten, als dat echt zo was kon je een hoop straffen wel afschaffen. Maar sommige mensen zijn in praktijk hardleers en nemen geen verantwoordelijkheid, dan heb je dus straffen nodig voor de afschrikkende werking en om het rechtvaardigheidsgevoel in de samenleving in stand te houden.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      3 november 2016 om 10:25

      @jochempie: Weet je wat het is? Ik ben het volledig met je eens, maar met die redenering kun je het hele strafblad wel afschaffen. “U heeft iemand ernstig mishandeld? Dat mag niet, maar we zullen u geen strafblad meer geven omdat u anders geen kans heeft op herintreding in de maatschappij”. “U heeft zojuist een kind misbruikt? Foei, en nu weer snel over op de orde van de dag want met een strafblad op zak krijg u geen tweede kans meer”.

      Ik vind het dus een lastige kwestie. Je zult iets moeten doen om het gebruik van telefoons achter het stuur verder te ontmoedigen en de veroorzakers van dat soort ongevallen extra te straffen. Maar hoe kun je mensen straffen zonder hun kans op een bijdrage aan de maatschappij om zeep te helpen? Aanvankelijk wilde ik pleiten om aan het veroorzaken van een ongeluk met je mobiel in je hand automatisch poging tot doodslag of doodslag (afhankelijk van hoe het met de slachtoffers afloopt) te verbinden, maar ook dan zit je met het probleem dat iemand een strafblad krijgt. Een taakstraf? Zit je wederom met dat strafblad.

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    3 november 2016 om 08:19

    Nee niet doen. Maar wellicht zijn er mensen die een korting op hun verzekering kunnen krijgen die dit soort schade uitsluit?

    Login om te reageren
  4. peug206 zegt

    3 november 2016 om 08:19

    Maar wat als:
    -De persoon inderdaad belt op headset / car kit
    – de roaming aanstaat (de mijne ververst alles automatisch om de 5 minuten)

    Ik denk dat er een goeie basis is, echter zolang mensen niet het toestel ontgrendelen kan de politie alleen mastactiviteit zien. En dit kan dus een telefoontje zijn maar betreffende data een WhatsApp die binnenkomt of uitgaand is is onmogelijk te controleren.

    Login om te reageren
  5. camber24 zegt

    3 november 2016 om 08:22

    Hmmm… vind dit maar vaag. Wat als een bestuurder de telefoon netjes in een houder heeft, flitsmeister aan, data verbruikt en een ongeluk krijgt? Wat als de passagier de telefoon van de bestuurder gebruikt? Rammelt nog veel te veel om juridisch wat mee te kunnen lijkt me

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    3 november 2016 om 08:23

    Ja, (deels) zelf betalen wanneer je schuldig bent bevonden.
    Nee, pertinent NEE, niet de verzekeraars de bevoegdheid geven. De bewijslast verzamelen behoort tot de taken van de politie en dus OM, daar mag de verzekeraar w.m.b. een verzoek naar doen maar verder heeft het zich niet met je mobiele telefoongebruik te bemoeien.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      3 november 2016 om 08:42

      @gulli: Uiteraard. De verzekeraar zich laten bemoeien met het onderzoek is als ADO-Ajax waarbij ADO tevens scheidsrechter is.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        3 november 2016 om 09:40

        @jochempie: En dat is toch precies wat de verzekeraars blijkbaar willen. Ik mag toch hopen dat de ACM hier een stokje voor steekt.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          3 november 2016 om 10:27

          @gulli: Natuurlijk willen verzekeraars dat, dat zou ADO ook wel willen.

          Login om te reageren
  7. fordnut zegt

    3 november 2016 om 08:24

    Bij bewezen gebruik, zoals in de tekst vermeld staat, ben ik helemaal voor. Ik erger me dood aan al die mensen die niet met autorijden bezig zijn terwijl ze achter het stuur van een rijdende auto zitten. En iedereen vindt van zichzelf dat hij of zij het wel kan maar de rest niet.

    Login om te reageren
  8. darrock zegt

    3 november 2016 om 08:25

    Providers kunnen aantonen dat je het netwerk gebruikte, maar wat nu als ik spotify en maps aan heb staan? En belde via een bluetooth radio..
    Zelfs whatsapp doormiddel van spraakbesturing, en dus handsfree is mogenlijk. Lijkt me sterk dat ze hier dus op een enigsinds reeële manier op kunnen controleren.

    Login om te reageren
  9. coffeecup zegt

    3 november 2016 om 08:25

    Is nog een iets te grijs gebied. Wat is bewezen gebruik?
    Ben ik gevaarlijker met het gebruik van Google Maps dan de eerste de beste TomTom-gebruiker?

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      3 november 2016 om 09:35

      @coffeecup: Een telefoontje in een houder met Google maps, is anders als dat ding in je handen en rustig online de Telegraaf doorbladeren met 130 km/u.

      Login om te reageren
  10. martinus zegt

    3 november 2016 om 08:31

    Gewoon Carkits en automatische anti-bots systemen verplicht maken.

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    3 november 2016 om 08:44

    Van een kale kip valt niks te plukken dus veroorzaker voor de kosten op laten draaien lijkt me een heel slecht plan. Jij zit met je telefoon te spelen,knalt tegen mij aan en ik kan naar m’n centen fluiten omdat jij niks hebt. Ik heb mobieltje altijd in m’n broekzak.Die kan ik helemaal niet opnemen onder het rijden.Als je zit krijg je hem niet uit je broekzak. Waarom kan iedereen dat ding niet in z’n broekzak stoppen? Is zo’n ding zo heilig?

    Login om te reageren
    • fordnut zegt

      3 november 2016 om 08:57

      @alfarobert: De verzekering van de tegenpartij zal jou schadeloos stellen maar de kosten op de verzekeringnemer proberen te verhalen in dit soort gevallen.

      Login om te reageren
  12. bassx zegt

    3 november 2016 om 08:56

    Wat heb je aan die informatie? Mijn berichten app gaat open als ik via spraak een bericht typ via de watch.

    Login om te reageren
  13. sanderm3 zegt

    3 november 2016 om 09:00

    Als je met iets opstaat en er mee naar bed gaat, wordt het als een verslaving gezien. En aangezien héél véél mensen bij het wakker worden op hun schermpje kijken, en vlak voor het slapen gaan hetzelfde doen, kun je makkelijk de conclusie trekken dat enorm veel mensen letterlijk verslaafd zijn aan hun telefoontje. Bij de jeugd is dat helemaal extreem. Ik denk zelfs bijna 100%.

    Login om te reageren
  14. rikus zegt

    3 november 2016 om 09:31

    Ja.

    Login om te reageren
  15. vorsprungdurchbetrug zegt

    3 november 2016 om 09:33

    Het is een goed idee, het zal voor een aantal mensen een reden zijn om hun smartphone niet te gebruiken tijdens het rijden.
    Nog beter zou het zijn als de auto rijdend is, hij automatisch gsm verkeer onmogelijk maakt.

    Login om te reageren
  16. rikus zegt

    3 november 2016 om 09:33

    Appen, Facebook, die hele teringzooi is voor een hoop mensen een stuk belangrijker dan bijvoorbeeld blijven leven of het leven van anderen.

    Login om te reageren
  17. audirick1995 zegt

    3 november 2016 om 09:44

    Ik vind als je in de auto zit gewoon die telefoon niet moet aan raken….. geen smoesjes wel of niet in de hand! Gewoon wachten tot je bij je bestemming ben. Als ze je echt nodig hebben bellen ze wel. En het is 2016 dus neem aan dat iedereen wel een carkit heb…….

    Login om te reageren
  18. john4545 zegt

    3 november 2016 om 09:48

    Dit gaat over EU, niet over NL. Ik dacht bijna: wtf? Hoogste boetes en toch onveilig verkeer? Reden voor een revolutie lijkt me. Maar neen, het de EU.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 november 2016 om 10:05

      @john4545: ik weet dat het hip is om over de EU te zeuren. Alleen dit gaat over het verbond van Verzekeraars, een Nederlandse lobbyclub en dus niet over de EU.

      Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    3 november 2016 om 10:09

    Onderbouwende bewijzen hierin zijn heel lastig. Feit is wel dat het een joekel van een probleem is.

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    3 november 2016 om 10:13

    Nee. Geen goed idee. Een telefoon bevat privacy gevoelige gegevens. Dat mag alleen onderzocht worden door de daartoe bevoegde instanties. Geen derden zoals verzekerigsmaatschappijen.

    Login om te reageren
  21. RiKe zegt

    3 november 2016 om 11:29

    Mits het bewezen kan worden door de Politie (verzekeringsmaatschappijen mogen wat mij betreft ABSOLUUT geen toegang krijgen tot iemands telefoon) dat het ongeluk veroorzaakt kan zijn door actief telefoon gebruik ben ik voorstander van het zelf laten betalen van de schade, inclusief alles er omheen (kosten voor uitruk politie etc etc). Het is een bewuste keuze die de gebruiker dan heeft gemaakt, die accepteert op dat moment dat risico.

    Login om te reageren
  22. jeroenwz zegt

    3 november 2016 om 16:28

    Wanneer je dit bericht leest hoeft binnenkort niemand meer op te letten in het verkeer:
    http://nieuwspaal.nl/automobilist-hoeft-meer-op-weg-letten/
    Handig hoor!

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      3 november 2016 om 16:53

      @jeroenwz: je weet dat Nieuwspaal een satire site is?

      Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        3 november 2016 om 18:28

        @rike: echt? Ik lees het altijd, net als de Speld!

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North