Je laatste occasion: een schot in de roos of kat in de zak?

Auteur: , 140 Reacties

Er zijn wat mij betreft niet veel goede redenen om een auto nieuw te kopen, maar de garantie die je er op krijgt is er wel één, al helemaal als je er van uitgaat dat de helft van alle verkochte occasions binnen 10.000 kilometer met problemen kampt.

Beetje zaagsel in de bak

Met het kopen van een auto of motor kan je door technische kennis voor de aankoop een deel van de ellende afvangen, maar een groot deel van de betrouwbaarheid is toch ook afhankelijk van geluk. Waar de een zweert bij de degeljikheid van het merk dat hij rijdt, ondervindt de ander alleen maar problemen, en omgekeerd.

Cargarantie bekeek bijna 600.000 verstreken occasiongaranties en ruim 325.000 verlengde garanties op nieuwe auto’s, en kwam op basis van de gegevens die hier uit kwamen rollen tot de conclusie dat het grootste deel van de reparatiegevallen (een derde van alle occasions) de eerste vijfduizend kilometer na aankoop van een occasion optreedt. Meer dan de helft van alle occasions staat binnen 10.000 km weer in de garage.

Uiteraard zijn hierbij niet de gegevens van auto’s uit particuliere verkoop en mensen die zelf aan hun auto sleutelen (of dit zwart laten doen) meegenomen, maar het geeft toch een aardig beeld. Gemiddeld geven we 497 euro per jaar uit aan onderhoud. Veel voorkomende kwalen zijn de ‘draden en slangen’, de elektronica (20,6%), brandstofsysteem (20%), elektrische accessoires (10,9%) en motor (8,8%). (via Automotive Werkplaats)

Wij willen graag gebruik maken van ons uitgebreide achterland, en dus zetten we de virtuele babbelbox weer even op. Welke mankementen had jij binnen 10.000 km aan je laatstgekochte occasion, of liep deze als een zonnetje?

Ik trap af: mijn 12 jaar oude Seat kreeg in deze periode te maken met een lekkende benzineslang en een kapotte tussendemper. Dit gebeurde tussen de 55 en 65.000 km op de teller.

Foto: Danny de Vito als malafide autoverkoper, uit de verfilming van Roald Dahls ‘Mathilda’



140 reacties

Ik kocht mn auto MET makementen. Nu 254.000 op de teller. 3/4 is oplost maar wel goed voor de APK, de rest komt vanzelf. Maar de motor, als een zonnetje.
Kat in de zak! heb een MX5 gekocht bij MX5Theo in helmond (absoluut geen aanrader, daarom vermeld ik het ook). Beweerde dat de auto technisch in nieuw staat was. Onderweg naar huis kom ik bij een stoplicht er achter dat de fan niet werkt, omdat de stekker niet goed was aangesloten. Afgezet en opgelost toen starte hij niet, maar wel met aanduwen.

Dit bleef bijna dagelijks voorkomen. APK kwam er aan (binnen 1 maand) waarvan hij beweerde kan hij makkelijk doorheen, dus maar zo gekocht. Blijkt dat hij een CO% haalt van 1.2 inplaats van de maximaal toegestaane 0.5.

Nu is er 2 weken terug het spruitstuk ook nog gescheurt terwijl ik gewoon op de snelweg reed. Vriend van me lost alles op en zag dat het spruitstuk zo rot als wat is, de cat op is en dat de lambda ook foutief leest omdat ze er een in hadden gezet van 1994 en jonger (2 dradig) en er moest een enkel dradige in…. en dat noemt zichzelf een MX5 specialist…..

Moraal van dit verhaal. Never bij MX5Theo een MX5 kopen waarbij wordt aangegeven “technisch in nieuwstaat”. Want je weet meteen dat het prut is. Ow en alles op papier zetten van de afspraken en beloftes (zoals de APK).
@spykerboy: overigens heb ik de auto nog amper 2 maanden in bezit…
@spykerboy: knap lullig voor je – gelukkig kan het ook anders. Van de week een ’96 Renault Clio gekocht van de chef van Profilecenter voor maar 200 euro. Wel met een kleine lek in de uitlaat maar gelukkig nog een andere uitlaat op voorhande die die er bij deed.
Kortom, een prima rijdend wagentje die door de apk kan volgende week voor maar 200 euries. Vorige auto nog verkocht aan de sloper voor 100, dus in dit geval heb ik geluk gehad.
@spykerboy: een auto kopen met nog één maand apk, en de woorden: “rolt ie zo doorheen”? Das niet slim. Laat de verkoper m er dan “zo doorheen” rollen, desnoods op jouw kosten (afmelden kost je nog geen 20 euri) en je weet dat je in iedergeval een jaar hebt om mankementen te fixen.

Zeg eens eerlijk: waarom heb je die apk niet gevraagd? Kosten besparing?
@sjamp: Nee, de auto stond in helmond en ik woon in haarlem, had geen zin om weer eerst naar huis toe te moeten. Om dan later in de week weer terug te gaan naar helmond om de auto op te halen (is echt een pokke om met OV te doen).
@spykerboy: true. Maar toch: klinkt mij toch als “enthousiast” én “ik wil m nú hebben” in de oren.

Ik heb zelf ook die fout wel eens (meer dan ééns trouwens) gemaakt. Schaam je niet.

Maar je was dus waarschijnlijk beter uit geweest als je wèl dat pokke eind 3x met het ov had afgelegd.

Mijn manier van auto’s kopen: als ie goed is, is ie goed, gaat mee, zonder gezeur. Is er iets mis dat niet is gemeld of reden zou kunnen zijn om bijv. over de prijs te discussiëren? Zonder discussie laten staan. Niet op terug komen, walk away as if it never happened. Nog nooit spijt van gehad sindsdien.
@sjamp: enthausiast was ik niet. Dat was ik bij mijn vorige auto wel (E46 M3CS uit 2005). Daar heb ik nooit echt problemen mee gehad tot na 2 jaar blok uit elkaar spat.

Deze auto heb ik eerder gekocht omdat het het snelste is voor het maandelijkse bedrag (1dag in de week werken (naast je hbo) verdien je echt geen hol mee). Als ik meer te besteden had zoals in het verleden deed had ik zowiezo al nooit een MX5 gekocht!
@spykerboy: biggest bang for your buck :-)

MX-5 kan best leuk zijn, als je verwachtingen maar niet te hoog zijn. Ik zou, als ’t budget ’t niet toe laat om iets nieuwers te kopen, alleen voor iets minder exotisch kiezen. Klinkt suf (is ’t ook) maar met een hot-hatch zijn de kosten ook laag, en valt onderhoud en reparatie vaak beter te betalen omdat ’t meer 13 in een dozijn auto’s zijn. Een snellere Focus, 306, of 206: geen rwd, maar wel cheap.
@sjamp: Tja, en dat gaat bij mij niet :) auto moet 4WD of RWD zijn. Je moet ook lol kunnen hebben vind ik en goed dwars gooien zo nu en dan, dat lukt niet met een FWD dus vallen die al af voor mij.

Ach het is tijdelijk zeg ik dan maar, zodra ik mijn HBO af heb, gaat er weer iets ala M3 of porsche ofzo voor de deur staan :)
Nu net 10.000km gereden met een Honda Insight welke als occasion is gekocht met een kilometerstand van 45.000. Enige mankement was met de rechter buitenspiegel waar het glas los van zat, is overigens onder garantie vervangen.
@kraakensmaak: uit nieuwsgierigheid: Waarom heb je deze auto als tweehandse gekocht?

Gezien de belasting verhalen zou ik zo’n soort auto nooit kopen. Laat staan dat ik het zou willen, er zijn zoveel (diesels) te koop die voordeliger rijden…

Dus ik ben stiekem wel heel erg benieuwd naar je motivatie! :)
@rubend: omdat de auto zuinig is en betrouwbaar heb ik hiervoor gekozen. Voor het leuke rijden pak ik de MX5 en zakelijke kilometers doe ik met een auto van de zaak.
@kraakensmaak: Hier ook een Insight gekocht met 60,000 op de teller, inmiddels LPG laten inbouwen en zit op 82,000 km. – Wel met wat onderhoudspuntjes eraan, er moest nog een beurt op en 2 nieuwe banden. Voor de 750 euro die de dealer ervoor vroeg ik heb het lekker zelf gedaan.

Nog geen noemenswaardige problemen gehad. (18 euro wegenbelasting per maand, en 600km rijden voor 25 euro, en dan ben ik een stevige doorrijder..)
@rubend: die diesels zijn vaak niet leverbaar met automaat, en soms gechipt, en torenhoge mrb straks, en meestal minder betrouwbaar dan een hybride van een goede fabrikant. Met zowel een vol-als mildhybride kun je besparen op je remblokken en schijven. Als je veel kilometers maakt kan dat icm de rest behoorlijk schelen.
Smart forfour : Gekocht 2007 1 jaar oud, 15.000 km op teller. 5 jaar gehad met 120.000km. Nooit iets aan gehad.
Ehm, geen van de 80.000 tot nu de 102.500 op heden niets anders dan normaal onderhoud, A3 2.0 TFSI ’07
10.000 kilometer in 2 jaar in een (nu bijna) 20 jaar oude 155. Buiten regulier onderhoud een slang van de stuurbekrachtiging, een hoofdkoppelingscilinder en een kleppendekselpakking (laatste preventief). En het nodige roest natuurlijk. ;)
@Joel_D: Ohja, kilometerstand nu 204.000.
@Joel_D: Heb je die nog? Ik meende op AW te hebben gelezen dat die weg was, maar ik heb mij dus vergist. Goed om te horen dat hij dankzij het goede onderhoud na twee jaar nog steeds rijdt!
@phaeton: Ja, ik had inderdaad een Alfa Romeo 90 op het oog, maar die was al verkocht voordat ik hem had gezien, dus dat verhaal ging niet door. Dus maar besloten dat ik hem maar lekker hou!
@Joel_D: gelijk heb je, prachtige auto
@Joel_D: Ook geen verkeerde keuze lijkt mij zo. Veel plezier verder!
Een vw polo 1.4 lpg uit 97. Een bekende “autokenner” had em me aanbevolen. Was van een collega auto monteur. Eerste rit was een hel. Slag in de velg. wel opgelost door een ander setje met versleten banden. Stuur stond scheef maar reed wel recht. Na 5000km de bobine doorgebrand door een elektrisch probleem in de lpg instellatie. Laten repareren en over gegaan op benzine. Nu geen problemen meer. Maar die gast komt nooit weer in de buurt van een auto van mij.
Absoluut een schot in de roos.
Ik stap elke dag met een lach in dat autootje en met een bigsmile weer uit.
Afgelopen jaar er weer 17000km bij gezet en dat zonder morren.

Mmet een Frankrijk gebouwde auto.
205 cti met 250k km, nam meer olie dan benzine. Wat een feest haha
@jorn_v_v: heb je mijn ex 205 CTI te pakken zeker ;-)
Fiat Marea uit 97. Gekocht in 2008 met 107xxx op.de.teller. Inmiddels op 188xxx. alleen regulier onderhoud (kleine beurt) en 1maal remmen en schokdempers.rondom vervangen. 1maal de uitlaat gebarsten op dr.snelweg. Verder niks mee.gedaan, zelfs geen distributieriem of.grote beurt. Op dit moment zijn de kosten van.distributieriem en grote beurt meer dan wat de auto waard is, dus ik wacht af tot er iets.knapt. Dan breng k m naar de sloop.
Mijn laatste occasion, aahh..
Nooit gezien op voorhand, nooit met gereden, enkel op foto’s gezien.
totaal zo’n 11.750 betaald en heb er nog geen spijt van.
Oke hij heeft z’n minpuntjes, waar nog aan gewerkt moet worden maar hij is redelijk oké.
De elektriciteitsboom eens vervangen want deze is nu met ductape aan elkaar gehangen. Nieuwe koffer wordt er elk moment in gelast dus dan is hij voor zo’n 95% roestvrij ofzo ;)

Al bij al een goede koop gedaan vind ik
@RazorHead: LoL @ een gebruikte auto van 11.750 kopen zonder erin te rijden.
@azenomei:
@sketcher
@tupperware
lol, misschien eens kijken wat ik gekocht heb op m’n profiel voor je grote mond zet. had niet veel zin om naar CA even te vliegen om m’n nova te rijden.
en 11.750 is een goede prijs aangezien je de goodies op de wagen bekijkt.
En als je van je 10 jaar de droom hebt om een Nova te hebben, je er in de weekend ervoor in de pleuris werkt om hem toch te betalen (en dat lukt dan na al die jaren) dan mag ik zeggen dat ik gelukkig ben. Denk dat een kabelboom van zo’n 150 dollar die niet goed meer is het minste is als je een wagen koopt van 43 jaar.
@RazorHead: u heeft zelf een grote mond. Als je belangrijke info weg laat uit je verhaal kun je dit soort vragen en opmerkingen verwachten.

Nova, erg toffe auto veel plezier er mee. Lastig in aan onderdelen te komen of valt dat mee?
@sketcher:
héél gemakkelijk. alles is nieuw te krijgen in de US. Binnen de week thuis geleverd ;)
@RazorHead:
Bijna 12k voor een roestbak met een verrotte kabelboom? Ik hoop dat je een 911 gekocht hebt om op te knappen. Anders schaar ik hem onder de categorie “kat in de zak”.
@RazorHead: Ik zie dat je student bent, dus neem aan dat je 1.750 bedoelt anders is het studeren niet meer wat het geweest is.

Ben wel benieuwd wat je dan gekocht bent.
@sketcher: je bent wat je koopt maar bedoelde dus *hebt.
Sinds enkele dagen de gelukkige eigenaar van een Mini Cooper S uit 2003 met 130k op de teller. Buiten de ramen die niet naar beneden willen tot op heden nog niets te merken. *fingers crossed*
@sandervzanten: Dat van die ruiten, is een bekend probleem. Een kameraad van me die sloeg ( ik ben serieus) op de binnenkant van de deur, ter hoogte van de motor die de ruit moet laten zakken. Hij moest HEEL hard slaan, maar zakken deed de ruit op den duur wel. ( je moet trouwens vrij ver naar onderen slaan ).

Ik voorspel dat er nog een kapotte radiator zit aan te komen ( heeft hij 2 keer gehad ).
@SimonMc: Met dat hard slaan zal ik mee oppassen. Vooral als de auto op contact staat. Voor je het weet gaan de zij airbags af. :p
De sensoren zitten in de deur namelijk.
Volvo 850R, gechipped, gekocht met 315.000 op de teller. Tot aan 350.000 alleen de benzinepomp overleden, natuurlijk net als ik mijn dochter van school haal.
Volvo bouwt auto’s voor de eeuwigheid, behalve de 850. Die haalt tweemaal eeuwigheid.
@ghengiskhan: wat een heerlijke auto. Staat hoog op de verlanglijst en al meerdere malen naar een wezen kijken. Bofkont!
In 2008 een vectra(B2) uit 1999 gekocht die niet helemaal 100% was. Maar daar was de prijs ook na. Dus die dingen aan gepakt en verder weinig problemen gehad.
Wel een keer de lambda sensor, thermostaat en de uitlaat( bekend kwaaltje) moeten vervangen. Buiten het normale onderhoud

Scheeld als je zelf monteur bent dan kan je zo’n gok nog wel eens nemen.
BMW 745Li 2003 167.868 km ongeveer maand terug gekocht, enige mankement is een airbaglamp dat blijft branden maar de dealer blijft er net zo lang aan werken tot het probleem is opgelost.
Het mankement was er al tijdens de proefrit, mocht het niet opgelost kunnen worden dan wil de dealer de auto ook wel terugnemen.
Verder was de SCM alarm certificaat al paar jaar verlopen dus eergisteren in Nuenen laten herkeuren bij Fleetaccess binnen 15 min.
Kat in de zak! Kwaliteit van Renault betekend goedkope onderdelen die om de haverklap kapot gaan. Na 5000 kilometer na aanschaf (27000 km) moest mijn Twingo RS al een nieuwe bak omdat de synchro ringen kapot waren. 10000 km verder bij eerste groot onderhoud en apk draagarm kapot (bekende fabrieksfout maar geen coulance na afloop garantie van Renault NL) en moest vervangen daarnaast middendemper lek en remmen liepen aan. 5000 km verder remmen weer aan het aanlopen en zijn de remklauwen kapot. Als hij het goed doet is het een enorm leuke auto maar door de problemen gaat hij bij de eerste de beste mogelijkheid de deur uit.
@ErikkNL:
Volgens mij wordt de Twingo RS zelden door oude vrouwtjes gekocht, maar eerder door jonge onverantwoorde scheurders.
Anders koop je nl geen RS.
Da’ wil niet zeggen dat het een slechte auto is, ik heb zat snel xoms exotisch spul gehad, ’t is alleen veel verder kijken dan je neus lang is
Audi 80 1.9 td,bouwjaar 93 gekocht in 2008 perfecte staat van eerste eigenaar met amper 156000 km voor amper 2000€, nu 5 jr later 239000km en enkel rubbere riem en stootblok ophanging moeten vervangen. Droomoccassie! Heeft me al letterlijk 20000 euro uitgespaard tov nieuwe wagen. In die tijd werden auto’s nog gebouwd om lang mee te gaan en zat er nog niet te veel electronica op die toch maar kapot gaat.
E46 320i touring uit 2003, gekocht in 2011 voor 9000€ met 163dkm.

Meteen naar mijn garage gebracht: Draagarmen waren versleten (bekende kwaal voor de e46). En nog wat kleine dingetjes voor in totaal 1200€… maar goed, hij was ook scherp geprijsd toen.

Voor de rest lust ie 1l olie op 2000km.

En het oliecarter is nog een keer vervangen vorig jaar.

Ik heb nog 2 kwaaltjes waar ik niets meer aan laat doen. 1. Kapotte achterruit verwarming. 2. PDC (park distance control) werkt niet meer.

Nu dik 2 jaar in bezit (190dkm op de teller) en dik tevreden met mijn zesinlijn
@mbeye: occasions zo duur in nederland? wij e91 320d (2006) met 140d km voor minder gekocht
@KaCh1ng: in 2012 wel
@KaCh1ng: ja! Ga maar eens kijken op autoscout.nl dan zie je wat dat allemaal nog kost in NL. Ik praat nu natuurlijk wel over 2011 hè
@mbeye: Leuke wagen!!
E46 is een geweldige wagen, de M54 staat idd bekend om zijn olie verbruik.
Carter ventilatie vervangen kan een mogelijke oplossing zijn, ook in overleg met de garage een iets dikkere olie kan helpen.
@bofkont: tnx, ben er ook echt blij mee. Ik heb net weer 5L 5w30 ingeslagen dus ik kan er weer even tegen ;-)
We hadden in Mei jl. een Seat Leon uit 2010 gekocht, toen circa 130k op de teller. Verder geen directe mankementen te achterhalen.
Vrij kort na aankoop bleek de EGR sensor problemen te geven. Op goed geluk bij JDEngineering de klep uit de software laten schrijven, zodat deze niet meer aangestuurd zou worden. Helaas wist dit de sensor niet te onderdrukken.
Toen dus een 2e hands klep op de kop getikt en laten vervangen.

Sindsdien probleemloos weten te kunnen rijden, waaronder een roadtrip naar Hongarije en Italië. En al met all een goede 20k km verder.

Laten we het erop houden dat een auto sowieso geld zal kosten ;)
Een Peugeot 106 1.1 Accent uit ’96 met 32.000 km op de teller, van een oud vrouwtje geweest, geweldig auto’tje, gekocht voor 1500 eurie heb hem nu een halfjaar, 38.000 km op te teller momenteel, geen mankementen, gastank er in, goedkoper kan niet!
Paar maanden geleden Fiat Grande Punto uit 2010 met 80.000km. Binnen een maand een of andere stomme slang kapot van het roetfilter gebeuren. Auto reed goed maar allemaal fout lampjes. Is voor weinig gefixt door Fiat. Nu alweer over de 100.000 heen en geen gekke dingen verder gehad.
@azenomei: Ik neem aan dat je een diesel tijdt? 1.3 jtd of 1.9 jtd?
Ben aan het koekeloren naar zo’n wagen. Vrouwlief heeft 5deurs bakkie nodig
en ben wel fan van fiat met Maseratie smoeltje
@joejojo2012: 1.3 inderdaad. fijne wagen en lekker zuinig.
Vw golf uit 2008 56k op de teller nu 20k meegereden en alleen de blower is kapot gegaan. Prima ding!
Schot in de roos. BMW 320i E30 uit 1984 voor 950,-. Helemaal origineel. Wel een paar puntjes van aandacht ,maar hij rijdt heerlijk :)
4 jaar geleden een Corolla van ’99 gekocht van een oude pater :-) stond toen 75.000 op de teller. Nu 143.000 en alleen nog maar het normale onderhoud (banden + distributieriem). En dat voor 2.000 euro.

M’n ouders een keer een citroen XM gekocht. Wat een drama! Vering naar z’n grootje met de speciale bollen. Motor opgeblazen, ruilmotor erin. Met dik verlies maar snel ingeruild na 2 jaar.
Inmiddels 2 jaar probleemloos met m’n nu 13 jaar oude MR2! Vlekkeloos door de APK.

Ook onze Note uit 08 perfect!
Kat in de zak. Peugeot 206 die na 600km een kapotgelopen motor had…
@Johan82: leeuw ineen zak

Mijn vader heeft ook in een korte tyd een 206 gehad met veel problemen . (Ook met lage kmstand)
Daihatsu cuore 1.0 3 cilinder gekocht op 7/2012 voor €400. Km stand was 109000, staat nu al op 122000. Nog geen enkele mankementje gehad. Alleen 1 roestplek moeten dichtlassen. Ga er elke dag met plezier naar school :).
@ibisss: owja bouwjaar 2000
Allereerst: +1 voor Harry Wurmwood!

Mijn laatste occasion was een schot in de roos: een Renault Safrane 2.5 automaat. Voor 950 euro gekocht om in de winter niet met de 190E te hoeven rijden. Geen roest en alles werkt: elektrisch verstelbare stoelen met verwarming, memory en lendensteun, automatische airco, cruise control, 4 elektrische ramen, sprekende boardcomputer (“de stewardess”) en nog veel meer. Inmiddels zit er ook een interieur uit de Initiale Paris in (alles, inclusief de onderzijde van het dashboard, middenconsole en de opbergvakjes met leer bekleed). In twee jaar 40.000km gereden, inclusief een tripje naar Montenegro. Topbak!
@cookies:
dus eigenlijk stiekempies een fijnere wagen dan de 190?????????
@desjonnies: Nee hoor, het zijn gewoon twee totaal verschillende auto’s die beide hun voordelen hebben. De 190 heeft behalve een schuifdak, ABS en een automaat eigenlijk geen opties, maar je merkt heel duidelijk in welke auto de hogere ontwikkelingskosten hebben gezeten. Terwijl de Safrane super comfortabel is met zijn enorme ruimte en vele opties, hoor je door krakende interieurdelen hoe de carrosserie zich verbuigt als je schuin over een drempel rijdt. De vering deint en resoneert over grotere oneffenheden, de koplampen zijn slechter, de bediening is soms wat onlogisch (hoort er natuurlijk een beetje bij in een Franse auto) en de bouwkwaliteit in het algemeen is op veel punten niet op het niveau van de Benz. In de 190 kan ik op zelfs met 180 km/u de handen van het stuur halen, hij is een flink stuk stiller dan de Safrane en de automaat schakelt haast onmerkbaar. Hij rijdt gewoon als een moderne auto. Daarbij komt dat mijn 24 jaar oude 190 nog een stuk frisser aanvoelt dan de Safrane uit 97.
Mijn ouders hebben 12 jaar geleden hebben een Ibiza 1.9sdi 2ehands gekocht met 50k op de teller en die heb ik 3 jaar geleden overgenomen.
Staat inmiddels 250k op de teller.
Vorig jaar de bodemplaat moeten lassen en de motor van de elek. raambediening aan 1 kant moeten vervangen. Hij heeft netjes alle kleine en grote beurten gehad en slijtage onderdelen (behalve de koppeling) zijn vervangen.
Heb op het moment een lekke einddemper en last van automatisch aanspringende ruitenwissers, denk dat dat te maken heeft met een kapotte schakelaar ofzo. Voor de rest prima auto, alleen jammer dat die niet 100pk meer heeft.
@danielj: die zelf aanspringende ruitenwisser, daar heb ik ook last mee gehad met een golf uit die tijd.
Heb je onlangs nog met elektra zitten klooien? Ik had na het verwijderen van de audio-installatie vergeten de massa-draad goed vast te draaien.
@melkkoe:
Dat ruitenwisser probleem komt doordat het motortje niet waterdicht is. Smart gebruikt hetzelfde motortje en daar vormt zich na verloop van tijd ook corrosie op de rotor met als gevolg dat de ruitenwissers “mental” gaan.
@tupperware: Aah dat zou inderdaad een hoop verklaren, zal als ik binnenkort tijd heb zal ik het hele traject eens nakijken, bedankt voor je input!
@melkkoe: Nee, heb behalve een paar boxen aansluiten eigenlijk niks met de electronica gedaan maar ben bang dat het daar wel mee te maken heeft. Zal er binnenkort eens naar kijken, Word er namelijk helemaal gestoord van.
Huidige is een Saab 9-5 uit 2001 met bijna drie ton op de teller. Vorig jaar bij een Saab specialist
@moveyourmind: … was nog niet klaar. Vorig jaar dus bij een Saab specialist gekocht en er ruim 25.000 km mee gereden zonder noemenswaardige problemen. Verwacht er nog wel even mee vooruit te kunnen. Maar de meest betrouwbare auto zal mijn eerste occasion zijn, een toen zes jaar oude Honda Accord. Echt nooit wat mee buiten regulier onderhoud.
Me eerste auto was een Punto Hgt uit 2000. Terugweg naar huis brandde de koppaking door. reden : nawelijks gevulde koelvloeistof. Ow wat heeft me die auto veel geld gekost binnen een jaar.
Alfa 156 SW uit 2002 met de beste V6 motor ooit gemaakt; daarnaast rijdt de auto fantastisch en is ze ook nog eens bloedmooi. Gekocht voor 4500 euro met 155.000 km op de teller. Reparaties tot nu toe; volledige bodem behandeling binnen en buiten (klein beetje lassen) voor 550 euro bij een specialist en 300 euro voor een volledige set draagarmen vooraan. Beide gedaan via de 156 club anders was ik een veelvoud kwijt geweest. Heb nu ongeveer 10.000 km gereden en elke rit is een feest; dit is ECHT autorijden!
Kat in de zak..

Een Corsa B c14se. Voor €275 gekocht om mee te crossen. Ik had er weinig van verwacht, maar toen ik een assensteun onder de kokerbalk zette viel deze uiteen van al het roest. Het kwam er dus op neer dat de draagarm aan één kant bijna nergens meer aan vast zat.
Nu heb ik er weer een balkje tussen gelast en cross ik al 2 jaar zo rond. Al is dat zeker niet veilig.
Deze auto had bij aankoop nog een maand apk, maar die heeft hij waarschijnlijk alleen gekregen door de laag tectiel die de roest verborg, maarja wat wil je ook voor zo’n bedrag.
BMW 320d aut. 2009, 50.000km gekocht, nu bij 74.000km loopt hij nog als een zonnetje. Maar bij zo’n stand zou je niets anders verwachten.
In maart een e39 model 535i verkregen na inruil van een 318i e46. Na 2000 km kachelkraan stuk, bypassje aangelegd. Na 7000 km, schakelde de automaat met koude motor wat laks. Bakolie vervangen, verder geen problemen meer. Stiekem toch kosten waar je niet op hoopt als je investeert in een Duitse V8. Klok nu op 200.000, hopen dat t niet veel duurder meer gaat worden maar vrees een revisie in de toekomst.
@achtpitter: En de FASTEN SEATBELTS nog helemaal intact? ;)
@SCscreamGT2: Ja die NOG wel!
Een Fiesta ST uit 2007 met 54000km, in anderhalf jaar bijna 15000km gereden en alleen een rechterspiegel laten vervangen.
Heb m’n edele ros nota bene particulier gekocht, van een bejaarde heer. Schot in de roos, ik rijdt als een koning en de auto lijkt ’t allemaal prima te vinden.
Tsssss, dat is niks. Renault Mégane… nieuw!
Wat denk je?


Binnen 20.000 km zat de hele voorkant in de prak
Schot in de roos! Daihatsu Charade van 1995 met een 1.3 16v. Was als tweede autootje gebruikt en toen ik hem kocht erg lui. Maar ik heb hem met harde hand heropgevoed waarna het een lekker pretkarretje was. Uitlaat was wel van voor tot achter rot. Voor €75 was het weer klaar. 30.000km plezier van gehad. Maar toen klapte er iemand met 50km/h achterop terwijl ik op de rijbaan stond te wachten tot ik linksaf kon. Ik kreeg €900 van de verzekering terwijl ik er slechts €650 voor betaald had. Ik kreeg daarna een lease auto anders had ik er nog zo een kort laten rijden.
Audi s8 uit 2007, gekocht met 123000 2 jaar geleden, inmiddels 189000 erop. tussentijds alleen 1 bobine defect, maar alke 10 onder terugroep actie vervangen.
Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2005. met 92dkm op de teller 145dkm erop staan ondertussen.

Tja, Alfa, meer hoef ik niet te zeggen denk ik.
@knalfa: Je gebruikersnaam spreekt boekdelen
@knalfa: ah helaas een baggermotor die 2.0 JTS door kool afzetting veel vermogensverlies, was gelijk al vanaf begin een probleem met deze motor. de oudere 2.0 twinspark is sneller fijner en een betrouwbaarder blok.
Twijfels.. sinds maart dit jaar een e39 model 535i verkregen na inruil van een e46 318i met bijbetaling. Na 2000 km kachelkraan bypassje gemaakt omdat deze lekte. Sindsdien geen standkachel meer dus. Na 7000 km bakolie ververst omdat opschakelen met een koude motor vrij laks ging (aut5). Vrees een revisie in de nabije toekomst.. momenteel geen kuurtjes meer maar we gaan t zien. Klok staat nu op 200.000 dus ik maak me borst al nat.
Schot in de roos.
Ik kocht 7 jaar geleden een Renault Megane Scenic 2.0 RT uit 1998 met 176.000 km op de klok. Inmiddels staat er 238.000 op. In al die jaren zijn alleen de banden, De uitlaat van kat naar achter, En de schokbrekers voor vervangen.
nooit geen filters, Olie of riemen vervangen
rijd als een trein.
Toch heeft die ook wel minpunten.
1. Zuipt in de stad als een V8
2. Begint bij de wielkasten achter roestvorming te ontwikkelen

Na in me leven menig “Kat in de zak” te hebben gekocht ga ik dit juweeltje helemaal op rijden.
@GrumpyDemon: Zo te horen is hij al op, 60k geen filter en olie vervangen??!!
Zou ik eens maar als de donder doen, wanneer is de distributie riem voor het laatst vervangen dan?
@GrumpyDemon: Ik zou toch het luchtfilter vervangen dan rij je veel zuiniger voor die 10 euro bespaar je heel veel op de benzine .

Gaat je riem stuk dan mag je een nieuwe motor zoeken.
Laatste twee occasion ervaringen zijn zo’n beetje tegelijkertijd geweest. En allebei goed.

Motorfiets voor erg lage prijs gekocht vanwege slecht starten en lopen. Was dus een gokje. Bleek een bobine te zijn die ik voor 30 euro op de sloop weer had gevonden. Liep daarna weer perfect…

Tweede ervaring was een Renault Twingo uit 2007, een van de allerlaatste van het eerste type. Daardoor ligt de prijs veel lager dan die van de Twingo 2 uit dat zelfde jaar. Gekocht zonder garantie met weinig kilometers. Dat blijkt tot nu toe geen slechte keus te zijn geweest. Hebben er nu 35000 km in gereden in twee jaar tijd en alleen het normale onderhoud gehad.
Huidige E39 523i. Nu 16 jaar oud en 359992 km op de teller. Gekocht voor 2250 euro. Heb alleen de veren achter hoeven vervangen en een ABS-sensor achter. No big deal gezien de km-stand. Motor loopt nog als een naaimachine. Koopje aka schot in de doos dus.
Sinds 5 maanden in bezit van een golf 5 1,6 fsi sportline. Gekocht met 120k op de teller nu zo’n 128k. Enkel het airbag lampje staat aan. Een vaker voorkomende storing bij vw. Reset en klaar.

Plus punten:
Voor een auto van 8jaar ziet hij er nog mooi uit. Ook een beetje door de totaal mee gespoten bumpers.
Zuinig op de snelweg.
Sportief geluidje boven 3000 rpm

Min punten
Niet zuinig in stads verkeer.
Een 13 in een dozijn auto.
11 maanden terug een 307 2.0 XSI uit 2003 gekocht. Inmiddels is de auto voorzien van een nieuwe koppeling en uitlaat. Wat betreft de kosten (buiten APK en grote beurt) valt het mij tot nu toe tegen. Nu hopen dat het onderhoud volgend jaar meevalt…
Golf 5 gt-sport. Bijna 4 jaar geleden gekocht met 42.000 op de teller. Nu bij bijna precies 90.000km nog geen enkel probleem. Benzine erin, en elk jaar het reguliere onderhoud. Scheelt ook veel dat ik absoluut geen snelle rijder ben met m’n auto. Als ik hard wil rijden pak ik de motor wel. Een Honda Fireblade sc44 waar ik alleen een kapotte spanningsregelaar mee had. In pak ‘m beet 30.000km.
Een Passat TDI uit 2007, nu bijna 2 jaar in bezit. Na een half jaar radiator lek, onderkant helemaal door de pekel opgevreten. Begin dit jaar de turbo en EGR koeler opgeblazen door een verkeerd werkende vacuümregelklep. Auto weer gerepareerd. 3 weken erna begon hij ineens hard te bonken tijdens t rijden, gelijk stil gezet. Hoofdlager van de krukas gescheurd, aan de kant van de versnellingsbak. De krukas was ingelopen in mijn onderblok. Er is toen een heel gereviseerd onderblok inclusief zuigers ingekomen. Kortom, de auto is weer als nieuw… ;)
@Thomas20vt: ja zo kun je het ook bekijken.
@sketcher: is de enige manier om het nog een beetje positief in te zien ;)
@Thomas20vt: Ja ik ken dat……zucht
@sketcher: tja dat is t enige wat er positief aan is ;)
@Thomas20vt: Hmmmz de app blijft nog wel eens hangen….
Volvo V50, 1.6D, 2006
aankoop km- stand 212k (Mar- 2013) / huidig km- stand 229k

Prob’s: nog geen, op enkel sporadisch haperend ( hoe curieus ook) el.- raam rechts als de parkeersensoren ‘aan slaan’ ..

N.b. In aankoop APK, grote beurt, distri, zomer- & winterbanden onderhandeld en naar verwachting wat dat aangaat ook niet veel te verwachten…

Voorgaande occasi was voor ca 45k (2,5j) een 2006 Fiat GPunto, 1.4B, 1 gaatje einddemper en flex uitlaat stuk( vanaf motor) door gerot.
Toyota Corolla 1.6 uit 1999 gekocht in 2010 met 106 dkm
vandaag 170 dkm er op gezet en op wat normaal onderhoud bijna niets aan de hand (schijfremmen en blokken nieuwe bougies, benzine filter, db riem en nieuw schoeisel om de wielen) alleen de uitlaat tussen de middendemper en einddemper zat een klemmetje voor de aarding net in dat klemmetje was hij lek
ondertussen is die vervangen door een catback van simons
+- 2 jaar geleden een Cooper S uit 2003 gekocht op een veilig van een engelse website. Puur op de gok dus, nu na 30.000 + km nog steeds geen enkel probleem gehad, loopt als een zonnetje.
@thijsied: behalve een stuur aan de rechter kant ;)
@Thomas20vt: dat went wel, na een tijdje weet je niet beter en geniet je van de mensen die een dubble take doen als ze denken dat er niemand stuurt. hahaha
@Thomas20vt: ook dát heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Veel (positieve) aandacht en reacties. Plus de blik op het gezicht van mensen is priceless.
Ik had mezelf een jaar gegeven om een goed exemplaar te vinden. Na 8 maanden had ik er een gevonden. En mooie discovery 2 met minder dan 100k op de teller. Goed onderhandeld en de arme man waar ik hem van kocht zelf laten huilen, uiteindelijk een goede prijs bereikt. Ik wist dat er wat werk aan zat maar daar was de prijs Dan ook naar. Onderdelen zijn relatief goedkoop en bijna alles is makkelijk zelf te doen dus dat viel reuze mee. Rij er nog altijd zeer treurende me rond. Is al naar twee landen mee verhuist. Nu rij ik hem op een steenworp afstand van de fabriek waar hij ooit gemaakt is een ik doe hem nooit meer weg
@sketcher: in 2011 gekocht met 95.000 en nu 167.000 op de teller.

Wat heb ik er aan gehad?
Lucht balgen vervangen. Dit is eerder onderhoud, waren nog origineel. 220 euro en een halve dag werk
De lucht vering compressor begaf het in Hongarije, dit was erg duur (bijna 1000 euro) en vervelend. Bleek later te zijn gekomen door kapotte sensoren
lucht vering sensoren (2x 30 euro)
Koel slang (vervangen door Silicone slangen)
olie in injector harnas, komt vaker voor bij td5, kost 30euro en een halve dag + een mooie foto van de motor met kleppen deksel er af.
Verder gewoon onderhoud. De Discovery heeft een tussenbak en difs dus verwacht een beetje meer olie te moeten verversen.

Op de compressor na had ik het allemaal gezien en heeft hij me nooit in de steek gelaten. Heb nu wel net een kromgetrokken uitlaat spruitstuk vervangen maar dat is omdat hij ge-chipped is. Gaat nu met nieuwe gemodificeerd spruitstuk niet meer gebeuren.

Meer heb besteed aan mods maar dat is een keuze natuurlijk.
Veel ouwe rommel wordt hier opgesomd zeg!
En ik maar denken dat vrijwel alle bezoekers hier in dikke snelle wagens rijden.
@alcantara: lol! Ik dacht dat je als AB-er van het eerste uur wel beter wist… ;)
@alcantara: wel oud geen rommel :-)
@sketcher: Ik zeg ook veel, niet alles natuurlijk.
@alcantara: oud is hij wel ( 2003 ) maar 6.3 s 0/100 is wel snel, vooral gezien het gewicht van 1885kg :p
@house: Klopt. Maar jij hoeft je ook niets aan te trekken van deze opmerking met je bazenbak.
@alcantara: we hopen allemaal op de jackpot waarschijnlijk :-)
Mercedes 230e uit 1985: anderhalf jaar geleden gekocht. 210.000km toen, nu 220.000km. In die tijd 1 voorpijp/uitlaat vervangen OEM, de achterschokbrekers OEM, de accu, en gereviseerde dynamo. Kosten totaal +/- 500,- en rij er dagelijks mee, ook korte stukjes. Niet slecht voor een 28 jaar oude auto. Oh ja.. het waren nog de originele 1st gemonteerde onderdelen sinds 1985. Hoe bedoel je ‘duurzaam’.
In nov 2007 Ford Focus 2.0 TDCI gekocht met toen 56.000 km op de teller. Nu bijna 6 jaar verder en rijdt nog als een zonnetje: nu 223.000 op de teller .
Mankementen: bij aflevering rechtervoorlamp en achteruitrijlamp en versnellingspookhoes defect. Na 3 maanden stuurstangen voor vervangen (auto trok naar links) en na 5 maanden bleek de condensator van de airco lek (vermoedelijk door steentje) alles keurig en kosteloos gerepareerd (6 maanden bovag garantie) daarna niks geks meer gehad :-)
3 weken geleden een E46 328i exe gekocht, 129000km.
Dit is inmiddels mijn 3e E46 2x sedan 1x coupe allemaal met de 328i motor, en kan concluderen dat het een betrouwbare goed gebouwde auto is. Interieur afwerking is geweldig, stukken beter als de E90.
Zoals ik in een eerder draadje heb vermeld, een kapot stuurhuis met de 159 JTDm.
Iets wat gewoon NIET mag gebeuren.
Maar het stikt van de stuurhuis-reviseurs op het internet en het blijkt een 159 kwaaltje te zijn.
Bij de dealert was ik alleen al meer kwijt voor een nieuw onderdeel dan dat het revisie stuurhuis inclusief montage en nieuwe stuurkogels en toeters en bellen heeft gekost.
Bij mijn buurman.

Ik koop nooit nieuw.
Zelfs de bestelwagens niet.
Altijd met een lage kilometerstand en eigenlijk nooit problemen.
Onderhoud is alles.
En daar op besparen is gewoon dom

Wat ik ook altijd doe is de DIesels met 20000 kilometer olie verversen ipv 30000; scheelt een leven op een turbo.
En altijd goede kwaliteit olie en een filter vernieuwen.
Simpelweg je gezonde verstand gebruiken.
Sinds 2009 een Skyline R34 GT-T, een paar maanden geleden begon een bobine lastig te doen, maar dat probleem heeft zichzelf kennelijk opgelost. Perfecte betrouwbaarheid.
@Ra1kkoneN: Oei, heerlijke wagen!
Heb 4 jaar geleden een Mitsubishi Colt 1.6 Glxi (1994) gekocht op lpg met 244.000 op de klok.

Inmiddels staat deze op 350.000 en heb behalve normaal onderhoud en wat roest nooit problemen gehad. Japanse betrouwbaarheid?
Peugeot 206:
Ik rij er al 2.5 jaar mee en nog niks noemenswaardige gehad eigenlijk. Enkel het onderhoud. Gekocht op 29k km en staat nu op 42k km
Geen mankementen. Heb in 2009 een lexus is200 gekocht. Na 40k km geen problemen.
Helaas twee weken geleden heeft ereen Land rover zich erin geparkeerd…
Heb hem gekocht voor 2000 euro. Rijd er 3 jaar in. Gister APK voor de 3e keer op rij zonder problemen. Totale onderhoudskosten volgens mij niet eens 700 euro. Duurste was een tussendemper van 100 euro… 180.000 op de teller uit 94 en rijdt net zo fijn als zijn grotere broeders. Lach me kapot…
Opel Corsa B, 14 lentes jong inmiddels. Rijd er al 2 jaar mee rond, enige wat ooit stuk is gegaan is een koplampje.
Afgelopen week weer fluitend door de APK.
saab 93 1.9 tid nu een jaartje en toch niet helemaal tevreden, na een jaar start hij heel moeilijk en is de versnellingsbak enorm stroef, hij heeft nu wel al 50k kilometers extra 180000…
Schot in de roos!
Na een aanrijding van achteren van mijn eerste ’98-er, nu een parelmoer blauw-zilveren Renault Mégane Coupé 1.6 16v uit 2002 (allerlaatste Phase 2 voor de Mégane II uit kwam) op LPG. Uitgerust met Xenon en 17″ zwart/chroom velgen, alles electrisch, airco, helaas geen leder.
Auto was duidelijk een ex-sjonnie bak: enorm veel geklooid met grote audio installaties, Xenon kit met tie-wraps en ducttape in de motorruimte gehangen, midden armsteun uit china met een paar houtschroeven in de middentunnel geschroefd, Wan-Li budgetbanden die al 2x lek zijn gegaan en duidelijk een tik tegen de neus gehad (deuk in bumper, niks scheef). Door het geklooi met de electronica branden de airbag en service lampjes constant.

Maar starten en rijden. Binnenkort nieuwe, goede banden er onder, LPG opnieuw afstellen (preventief!), airbag lampje fixen en filters/vloeistoffen (preventief) en de jonge dame kan er weer tegen aan.

Oh ja, kostte me € 900,- en het onderhoud doet m’n maatje die monteur is. Betaal alleen onderdelen :-)
Alfa Romeo 156 SW 1.9 JTD 2004
75.000 km mee gereden.
Een draagarm (bekende Alfa kwaal) en een luchtslang, samen 225 euro.
Verder een handremkabel bij de apk. Vraag me af of die wel echt nodig was, de Kwik Fit staat erom bekend onnodig dingen te vervangen of zelfs kapot te maken om te kunnen vervangen…
Schot in de roos dus.
Net deze week een 147 erbij gekocht, benieuwd of die ook zo betrouwbaar blijkt!
91’er Audi Cabriolet. Nooit wat gehad. Verkocht met 245.000km. Op het laatst last gehad van injectoren die “nadruppelden” en daardoor een warme start soms wat moeilijk maakten. Verder een onverwoestbare auto.

Audi 100 2.8 V6 uit 1994. Nooit echt problemen gehad. Alleen het “bekende” probleem met de 2.8 (code AAH) waarbij boven de 4000 toeren een beetje motor-olie uit de koppakking geperst werdt. Dan kon het stinken naar verbrande olie. Verder problemloze auto.

Audi A8 uit 2001. Bij 320.000 km ging de dynamo kapot. Bij 480.000 km ging de automaatbak nukken vertonen (schokken). Repareren was duur en daardoor niet meer de moeite waard bij zo’n km-stand.

Aktueel een A8 4.2 liter V8 Diesel. Staat nu op ruim 290.000 km en nog steeds vrij van problemen. Hij is alleen niet zo zuinig als ik hoopte maar misschien moet ik wat rustiger rijden :-)

Ik onderhoud m’n auto’s goed en bespaar nooit op onderhoud. Geen shortcuts, geen goedkope rommel.
Ik ben geen Audi fanboy maar heb alle reden om simpelweg enthousiast te zijn over de betrouwbaarheid. Ik rijd zéér veel kilometers per jaar en heb betrouwbare wheels nodig. En dat is wat Audi me bied. De huidige modellen vind een beetje eenheidsworst geworden helaas. Maar ze zijn onverwoestbaar (pech kan je altijd hebben) en ze hebben een paar hele mooie modellen zoals de A5 en de A6 Avant.
@fijnkonijn: Onverwoestbaar? Vooral de A8 zie ik nog veel rijden van 10+ jaar oud. A6 en A4 stuk minder, 80 en 100 toch nog regelmatig. Volgens mij zijn vooral die diesels onverwoestbaar.
Wil je echt onverwoestbaar, dan koop je Volvo; 4-5-6 ton is bepaald geen uitzondering bij dat merk, vooral bij de 5 cylinder diesels :)
Ruim anderhalf jaar geleden voor 600 euro een Peugeot 106 uit 1995 gekocht met 143.000 op de teller, inmiddels over de 160.000 en nog steeds geen problemen.
Er worden weinig Ford’s genoemd hier, welgeteld eentje.
Hier is de tweede:
in 2009 een ford mondeo 2.0 tdci sedan titanium gekocht uit 2005 met 84.000 op de teller. Gelijk laten chippen naar 170 pk. Uitstekende auto, letterlijk nooit iets mee gehad. Toen de eerste mankementen zich aan begonnen te dienen na 190.000 km heb ik hem weggedaan met pijn in het hart.
Nu sinds begin dit jaar een Focus 1,8 16v uit 2007. Moest even wennen aan het rijden zonder turbo.
Kortom: Hele goede ervaringen met Ford…
De auto vóór de mondeo was een seat toledo 1.9 tdi, ook weinig mee gehad. Degene dáárvoor was een clio 1.6 16v. Niets dan ellende. Alleen al 1200 euro per jaar aan reparaties. Drama.
In 2002 een 323 uit ’91 met 120.000km gekocht. Kapotte homokineet bij 160.000 en bij 250.000 lag de koppeling er uit (mag het ff). Verder nooit geen problemen. Ik rij er nog in.
Voor de vrouw een Premacy uit 2002 met 110.000km. Gekocht met lekkage in het koelsysteem (afdingen!), dit was snel zelf gefikst. Verder geen problemen. Het ding roest alleen als een fransoos. Denk niet dat die zo lang mee gaat als de 323…
Een Mercedes E220 uit 2005 met 183dkm met keuring (APK) gekocht ergens in juli, nu heeft deze 217dkm en loopt nog altijd lekker, geen mankementen alleen de rechtse draagarm vervangen en het was opgelost. Mercedes draagt z’n naam goed denk?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).