Er zijn wat mij betreft niet veel goede redenen om een auto nieuw te kopen, maar de garantie die je er op krijgt is er wel één, al helemaal als je er van uitgaat dat de helft van alle verkochte occasions binnen 10.000 kilometer met problemen kampt.
Met het kopen van een auto of motor kan je door technische kennis voor de aankoop een deel van de ellende afvangen, maar een groot deel van de betrouwbaarheid is toch ook afhankelijk van geluk. Waar de een zweert bij de degeljikheid van het merk dat hij rijdt, ondervindt de ander alleen maar problemen, en omgekeerd.
Cargarantie bekeek bijna 600.000 verstreken occasiongaranties en ruim 325.000 verlengde garanties op nieuwe auto’s, en kwam op basis van de gegevens die hier uit kwamen rollen tot de conclusie dat het grootste deel van de reparatiegevallen (een derde van alle occasions) de eerste vijfduizend kilometer na aankoop van een occasion optreedt. Meer dan de helft van alle occasions staat binnen 10.000 km weer in de garage.
Uiteraard zijn hierbij niet de gegevens van auto’s uit particuliere verkoop en mensen die zelf aan hun auto sleutelen (of dit zwart laten doen) meegenomen, maar het geeft toch een aardig beeld. Gemiddeld geven we 497 euro per jaar uit aan onderhoud. Veel voorkomende kwalen zijn de ‘draden en slangen’, de elektronica (20,6%), brandstofsysteem (20%), elektrische accessoires (10,9%) en motor (8,8%). (via Automotive Werkplaats)
Wij willen graag gebruik maken van ons uitgebreide achterland, en dus zetten we de virtuele babbelbox weer even op. Welke mankementen had jij binnen 10.000 km aan je laatstgekochte occasion, of liep deze als een zonnetje?
Ik trap af: mijn 12 jaar oude Seat kreeg in deze periode te maken met een lekkende benzineslang en een kapotte tussendemper. Dit gebeurde tussen de 55 en 65.000 km op de teller.
Foto: Danny de Vito als malafide autoverkoper, uit de verfilming van Roald Dahls ‘Mathilda’
140 reacties
Dit bleef bijna dagelijks voorkomen. APK kwam er aan (binnen 1 maand) waarvan hij beweerde kan hij makkelijk doorheen, dus maar zo gekocht. Blijkt dat hij een CO% haalt van 1.2 inplaats van de maximaal toegestaane 0.5.
Nu is er 2 weken terug het spruitstuk ook nog gescheurt terwijl ik gewoon op de snelweg reed. Vriend van me lost alles op en zag dat het spruitstuk zo rot als wat is, de cat op is en dat de lambda ook foutief leest omdat ze er een in hadden gezet van 1994 en jonger (2 dradig) en er moest een enkel dradige in…. en dat noemt zichzelf een MX5 specialist…..
Moraal van dit verhaal. Never bij MX5Theo een MX5 kopen waarbij wordt aangegeven “technisch in nieuwstaat”. Want je weet meteen dat het prut is. Ow en alles op papier zetten van de afspraken en beloftes (zoals de APK).
Kortom, een prima rijdend wagentje die door de apk kan volgende week voor maar 200 euries. Vorige auto nog verkocht aan de sloper voor 100, dus in dit geval heb ik geluk gehad.
Zeg eens eerlijk: waarom heb je die apk niet gevraagd? Kosten besparing?
Ik heb zelf ook die fout wel eens (meer dan ééns trouwens) gemaakt. Schaam je niet.
Maar je was dus waarschijnlijk beter uit geweest als je wèl dat pokke eind 3x met het ov had afgelegd.
Mijn manier van auto’s kopen: als ie goed is, is ie goed, gaat mee, zonder gezeur. Is er iets mis dat niet is gemeld of reden zou kunnen zijn om bijv. over de prijs te discussiëren? Zonder discussie laten staan. Niet op terug komen, walk away as if it never happened. Nog nooit spijt van gehad sindsdien.
Deze auto heb ik eerder gekocht omdat het het snelste is voor het maandelijkse bedrag (1dag in de week werken (naast je hbo) verdien je echt geen hol mee). Als ik meer te besteden had zoals in het verleden deed had ik zowiezo al nooit een MX5 gekocht!
MX-5 kan best leuk zijn, als je verwachtingen maar niet te hoog zijn. Ik zou, als ’t budget ’t niet toe laat om iets nieuwers te kopen, alleen voor iets minder exotisch kiezen. Klinkt suf (is ’t ook) maar met een hot-hatch zijn de kosten ook laag, en valt onderhoud en reparatie vaak beter te betalen omdat ’t meer 13 in een dozijn auto’s zijn. Een snellere Focus, 306, of 206: geen rwd, maar wel cheap.
Ach het is tijdelijk zeg ik dan maar, zodra ik mijn HBO af heb, gaat er weer iets ala M3 of porsche ofzo voor de deur staan :)
Gezien de belasting verhalen zou ik zo’n soort auto nooit kopen. Laat staan dat ik het zou willen, er zijn zoveel (diesels) te koop die voordeliger rijden…
Dus ik ben stiekem wel heel erg benieuwd naar je motivatie! :)
Nog geen noemenswaardige problemen gehad. (18 euro wegenbelasting per maand, en 600km rijden voor 25 euro, en dan ben ik een stevige doorrijder..)
Ik stap elke dag met een lach in dat autootje en met een bigsmile weer uit.
Afgelopen jaar er weer 17000km bij gezet en dat zonder morren.
Mmet een Frankrijk gebouwde auto.
Nooit gezien op voorhand, nooit met gereden, enkel op foto’s gezien.
totaal zo’n 11.750 betaald en heb er nog geen spijt van.
Oke hij heeft z’n minpuntjes, waar nog aan gewerkt moet worden maar hij is redelijk oké.
De elektriciteitsboom eens vervangen want deze is nu met ductape aan elkaar gehangen. Nieuwe koffer wordt er elk moment in gelast dus dan is hij voor zo’n 95% roestvrij ofzo ;)
Al bij al een goede koop gedaan vind ik
@sketcher
@tupperware
lol, misschien eens kijken wat ik gekocht heb op m’n profiel voor je grote mond zet. had niet veel zin om naar CA even te vliegen om m’n nova te rijden.
en 11.750 is een goede prijs aangezien je de goodies op de wagen bekijkt.
En als je van je 10 jaar de droom hebt om een Nova te hebben, je er in de weekend ervoor in de pleuris werkt om hem toch te betalen (en dat lukt dan na al die jaren) dan mag ik zeggen dat ik gelukkig ben. Denk dat een kabelboom van zo’n 150 dollar die niet goed meer is het minste is als je een wagen koopt van 43 jaar.
Nova, erg toffe auto veel plezier er mee. Lastig in aan onderdelen te komen of valt dat mee?
héél gemakkelijk. alles is nieuw te krijgen in de US. Binnen de week thuis geleverd ;)
Bijna 12k voor een roestbak met een verrotte kabelboom? Ik hoop dat je een 911 gekocht hebt om op te knappen. Anders schaar ik hem onder de categorie “kat in de zak”.
Ben wel benieuwd wat je dan gekocht bent.
Ik voorspel dat er nog een kapotte radiator zit aan te komen ( heeft hij 2 keer gehad ).
De sensoren zitten in de deur namelijk.
Volvo bouwt auto’s voor de eeuwigheid, behalve de 850. Die haalt tweemaal eeuwigheid.
Wel een keer de lambda sensor, thermostaat en de uitlaat( bekend kwaaltje) moeten vervangen. Buiten het normale onderhoud
Scheeld als je zelf monteur bent dan kan je zo’n gok nog wel eens nemen.
Het mankement was er al tijdens de proefrit, mocht het niet opgelost kunnen worden dan wil de dealer de auto ook wel terugnemen.
Verder was de SCM alarm certificaat al paar jaar verlopen dus eergisteren in Nuenen laten herkeuren bij Fleetaccess binnen 15 min.
Volgens mij wordt de Twingo RS zelden door oude vrouwtjes gekocht, maar eerder door jonge onverantwoorde scheurders.
Anders koop je nl geen RS.
Da’ wil niet zeggen dat het een slechte auto is, ik heb zat snel xoms exotisch spul gehad, ’t is alleen veel verder kijken dan je neus lang is
Meteen naar mijn garage gebracht: Draagarmen waren versleten (bekende kwaal voor de e46). En nog wat kleine dingetjes voor in totaal 1200€… maar goed, hij was ook scherp geprijsd toen.
Voor de rest lust ie 1l olie op 2000km.
En het oliecarter is nog een keer vervangen vorig jaar.
Ik heb nog 2 kwaaltjes waar ik niets meer aan laat doen. 1. Kapotte achterruit verwarming. 2. PDC (park distance control) werkt niet meer.
Nu dik 2 jaar in bezit (190dkm op de teller) en dik tevreden met mijn zesinlijn
E46 is een geweldige wagen, de M54 staat idd bekend om zijn olie verbruik.
Carter ventilatie vervangen kan een mogelijke oplossing zijn, ook in overleg met de garage een iets dikkere olie kan helpen.
Vrij kort na aankoop bleek de EGR sensor problemen te geven. Op goed geluk bij JDEngineering de klep uit de software laten schrijven, zodat deze niet meer aangestuurd zou worden. Helaas wist dit de sensor niet te onderdrukken.
Toen dus een 2e hands klep op de kop getikt en laten vervangen.
Sindsdien probleemloos weten te kunnen rijden, waaronder een roadtrip naar Hongarije en Italië. En al met all een goede 20k km verder.
Laten we het erop houden dat een auto sowieso geld zal kosten ;)
Ben aan het koekeloren naar zo’n wagen. Vrouwlief heeft 5deurs bakkie nodig
en ben wel fan van fiat met Maseratie smoeltje
M’n ouders een keer een citroen XM gekocht. Wat een drama! Vering naar z’n grootje met de speciale bollen. Motor opgeblazen, ruilmotor erin. Met dik verlies maar snel ingeruild na 2 jaar.
Ook onze Note uit 08 perfect!
Mijn vader heeft ook in een korte tyd een 206 gehad met veel problemen . (Ook met lage kmstand)
Mijn laatste occasion was een schot in de roos: een Renault Safrane 2.5 automaat. Voor 950 euro gekocht om in de winter niet met de 190E te hoeven rijden. Geen roest en alles werkt: elektrisch verstelbare stoelen met verwarming, memory en lendensteun, automatische airco, cruise control, 4 elektrische ramen, sprekende boardcomputer (“de stewardess”) en nog veel meer. Inmiddels zit er ook een interieur uit de Initiale Paris in (alles, inclusief de onderzijde van het dashboard, middenconsole en de opbergvakjes met leer bekleed). In twee jaar 40.000km gereden, inclusief een tripje naar Montenegro. Topbak!
dus eigenlijk stiekempies een fijnere wagen dan de 190?????????
Staat inmiddels 250k op de teller.
Vorig jaar de bodemplaat moeten lassen en de motor van de elek. raambediening aan 1 kant moeten vervangen. Hij heeft netjes alle kleine en grote beurten gehad en slijtage onderdelen (behalve de koppeling) zijn vervangen.
Heb op het moment een lekke einddemper en last van automatisch aanspringende ruitenwissers, denk dat dat te maken heeft met een kapotte schakelaar ofzo. Voor de rest prima auto, alleen jammer dat die niet 100pk meer heeft.
Heb je onlangs nog met elektra zitten klooien? Ik had na het verwijderen van de audio-installatie vergeten de massa-draad goed vast te draaien.
Dat ruitenwisser probleem komt doordat het motortje niet waterdicht is. Smart gebruikt hetzelfde motortje en daar vormt zich na verloop van tijd ook corrosie op de rotor met als gevolg dat de ruitenwissers “mental” gaan.
Een Corsa B c14se. Voor €275 gekocht om mee te crossen. Ik had er weinig van verwacht, maar toen ik een assensteun onder de kokerbalk zette viel deze uiteen van al het roest. Het kwam er dus op neer dat de draagarm aan één kant bijna nergens meer aan vast zat.
Nu heb ik er weer een balkje tussen gelast en cross ik al 2 jaar zo rond. Al is dat zeker niet veilig.
Deze auto had bij aankoop nog een maand apk, maar die heeft hij waarschijnlijk alleen gekregen door de laag tectiel die de roest verborg, maarja wat wil je ook voor zo’n bedrag.
Wat denk je?
Binnen 20.000 km zat de hele voorkant in de prak
Tja, Alfa, meer hoef ik niet te zeggen denk ik.
Ik kocht 7 jaar geleden een Renault Megane Scenic 2.0 RT uit 1998 met 176.000 km op de klok. Inmiddels staat er 238.000 op. In al die jaren zijn alleen de banden, De uitlaat van kat naar achter, En de schokbrekers voor vervangen.
nooit geen filters, Olie of riemen vervangen
rijd als een trein.
Toch heeft die ook wel minpunten.
1. Zuipt in de stad als een V8
2. Begint bij de wielkasten achter roestvorming te ontwikkelen
Na in me leven menig “Kat in de zak” te hebben gekocht ga ik dit juweeltje helemaal op rijden.
Zou ik eens maar als de donder doen, wanneer is de distributie riem voor het laatst vervangen dan?
Gaat je riem stuk dan mag je een nieuwe motor zoeken.
Motorfiets voor erg lage prijs gekocht vanwege slecht starten en lopen. Was dus een gokje. Bleek een bobine te zijn die ik voor 30 euro op de sloop weer had gevonden. Liep daarna weer perfect…
Tweede ervaring was een Renault Twingo uit 2007, een van de allerlaatste van het eerste type. Daardoor ligt de prijs veel lager dan die van de Twingo 2 uit dat zelfde jaar. Gekocht zonder garantie met weinig kilometers. Dat blijkt tot nu toe geen slechte keus te zijn geweest. Hebben er nu 35000 km in gereden in twee jaar tijd en alleen het normale onderhoud gehad.
Plus punten:
Voor een auto van 8jaar ziet hij er nog mooi uit. Ook een beetje door de totaal mee gespoten bumpers.
Zuinig op de snelweg.
Sportief geluidje boven 3000 rpm
Min punten
Niet zuinig in stads verkeer.
Een 13 in een dozijn auto.
aankoop km- stand 212k (Mar- 2013) / huidig km- stand 229k
Prob’s: nog geen, op enkel sporadisch haperend ( hoe curieus ook) el.- raam rechts als de parkeersensoren ‘aan slaan’ ..
N.b. In aankoop APK, grote beurt, distri, zomer- & winterbanden onderhandeld en naar verwachting wat dat aangaat ook niet veel te verwachten…
Voorgaande occasi was voor ca 45k (2,5j) een 2006 Fiat GPunto, 1.4B, 1 gaatje einddemper en flex uitlaat stuk( vanaf motor) door gerot.
vandaag 170 dkm er op gezet en op wat normaal onderhoud bijna niets aan de hand (schijfremmen en blokken nieuwe bougies, benzine filter, db riem en nieuw schoeisel om de wielen) alleen de uitlaat tussen de middendemper en einddemper zat een klemmetje voor de aarding net in dat klemmetje was hij lek
ondertussen is die vervangen door een catback van simons
Wat heb ik er aan gehad?
Lucht balgen vervangen. Dit is eerder onderhoud, waren nog origineel. 220 euro en een halve dag werk
De lucht vering compressor begaf het in Hongarije, dit was erg duur (bijna 1000 euro) en vervelend. Bleek later te zijn gekomen door kapotte sensoren
lucht vering sensoren (2x 30 euro)
Koel slang (vervangen door Silicone slangen)
olie in injector harnas, komt vaker voor bij td5, kost 30euro en een halve dag + een mooie foto van de motor met kleppen deksel er af.
Verder gewoon onderhoud. De Discovery heeft een tussenbak en difs dus verwacht een beetje meer olie te moeten verversen.
Op de compressor na had ik het allemaal gezien en heeft hij me nooit in de steek gelaten. Heb nu wel net een kromgetrokken uitlaat spruitstuk vervangen maar dat is omdat hij ge-chipped is. Gaat nu met nieuwe gemodificeerd spruitstuk niet meer gebeuren.
Meer heb besteed aan mods maar dat is een keuze natuurlijk.
En ik maar denken dat vrijwel alle bezoekers hier in dikke snelle wagens rijden.
Mankementen: bij aflevering rechtervoorlamp en achteruitrijlamp en versnellingspookhoes defect. Na 3 maanden stuurstangen voor vervangen (auto trok naar links) en na 5 maanden bleek de condensator van de airco lek (vermoedelijk door steentje) alles keurig en kosteloos gerepareerd (6 maanden bovag garantie) daarna niks geks meer gehad :-)
Dit is inmiddels mijn 3e E46 2x sedan 1x coupe allemaal met de 328i motor, en kan concluderen dat het een betrouwbare goed gebouwde auto is. Interieur afwerking is geweldig, stukken beter als de E90.
Iets wat gewoon NIET mag gebeuren.
Maar het stikt van de stuurhuis-reviseurs op het internet en het blijkt een 159 kwaaltje te zijn.
Bij de dealert was ik alleen al meer kwijt voor een nieuw onderdeel dan dat het revisie stuurhuis inclusief montage en nieuwe stuurkogels en toeters en bellen heeft gekost.
Bij mijn buurman.
Ik koop nooit nieuw.
Zelfs de bestelwagens niet.
Altijd met een lage kilometerstand en eigenlijk nooit problemen.
Onderhoud is alles.
En daar op besparen is gewoon dom
Wat ik ook altijd doe is de DIesels met 20000 kilometer olie verversen ipv 30000; scheelt een leven op een turbo.
En altijd goede kwaliteit olie en een filter vernieuwen.
Simpelweg je gezonde verstand gebruiken.
Inmiddels staat deze op 350.000 en heb behalve normaal onderhoud en wat roest nooit problemen gehad. Japanse betrouwbaarheid?
Ik rij er al 2.5 jaar mee en nog niks noemenswaardige gehad eigenlijk. Enkel het onderhoud. Gekocht op 29k km en staat nu op 42k km
Helaas twee weken geleden heeft ereen Land rover zich erin geparkeerd…
Afgelopen week weer fluitend door de APK.
Na een aanrijding van achteren van mijn eerste ’98-er, nu een parelmoer blauw-zilveren Renault Mégane Coupé 1.6 16v uit 2002 (allerlaatste Phase 2 voor de Mégane II uit kwam) op LPG. Uitgerust met Xenon en 17″ zwart/chroom velgen, alles electrisch, airco, helaas geen leder.
Auto was duidelijk een ex-sjonnie bak: enorm veel geklooid met grote audio installaties, Xenon kit met tie-wraps en ducttape in de motorruimte gehangen, midden armsteun uit china met een paar houtschroeven in de middentunnel geschroefd, Wan-Li budgetbanden die al 2x lek zijn gegaan en duidelijk een tik tegen de neus gehad (deuk in bumper, niks scheef). Door het geklooi met de electronica branden de airbag en service lampjes constant.
Maar starten en rijden. Binnenkort nieuwe, goede banden er onder, LPG opnieuw afstellen (preventief!), airbag lampje fixen en filters/vloeistoffen (preventief) en de jonge dame kan er weer tegen aan.
Oh ja, kostte me € 900,- en het onderhoud doet m’n maatje die monteur is. Betaal alleen onderdelen :-)
75.000 km mee gereden.
Een draagarm (bekende Alfa kwaal) en een luchtslang, samen 225 euro.
Verder een handremkabel bij de apk. Vraag me af of die wel echt nodig was, de Kwik Fit staat erom bekend onnodig dingen te vervangen of zelfs kapot te maken om te kunnen vervangen…
Schot in de roos dus.
Net deze week een 147 erbij gekocht, benieuwd of die ook zo betrouwbaar blijkt!
Audi 100 2.8 V6 uit 1994. Nooit echt problemen gehad. Alleen het “bekende” probleem met de 2.8 (code AAH) waarbij boven de 4000 toeren een beetje motor-olie uit de koppakking geperst werdt. Dan kon het stinken naar verbrande olie. Verder problemloze auto.
Audi A8 uit 2001. Bij 320.000 km ging de dynamo kapot. Bij 480.000 km ging de automaatbak nukken vertonen (schokken). Repareren was duur en daardoor niet meer de moeite waard bij zo’n km-stand.
Aktueel een A8 4.2 liter V8 Diesel. Staat nu op ruim 290.000 km en nog steeds vrij van problemen. Hij is alleen niet zo zuinig als ik hoopte maar misschien moet ik wat rustiger rijden :-)
Ik onderhoud m’n auto’s goed en bespaar nooit op onderhoud. Geen shortcuts, geen goedkope rommel.
Ik ben geen Audi fanboy maar heb alle reden om simpelweg enthousiast te zijn over de betrouwbaarheid. Ik rijd zéér veel kilometers per jaar en heb betrouwbare wheels nodig. En dat is wat Audi me bied. De huidige modellen vind een beetje eenheidsworst geworden helaas. Maar ze zijn onverwoestbaar (pech kan je altijd hebben) en ze hebben een paar hele mooie modellen zoals de A5 en de A6 Avant.
Wil je echt onverwoestbaar, dan koop je Volvo; 4-5-6 ton is bepaald geen uitzondering bij dat merk, vooral bij de 5 cylinder diesels :)
Hier is de tweede:
in 2009 een ford mondeo 2.0 tdci sedan titanium gekocht uit 2005 met 84.000 op de teller. Gelijk laten chippen naar 170 pk. Uitstekende auto, letterlijk nooit iets mee gehad. Toen de eerste mankementen zich aan begonnen te dienen na 190.000 km heb ik hem weggedaan met pijn in het hart.
Nu sinds begin dit jaar een Focus 1,8 16v uit 2007. Moest even wennen aan het rijden zonder turbo.
Kortom: Hele goede ervaringen met Ford…
De auto vóór de mondeo was een seat toledo 1.9 tdi, ook weinig mee gehad. Degene dáárvoor was een clio 1.6 16v. Niets dan ellende. Alleen al 1200 euro per jaar aan reparaties. Drama.
Voor de vrouw een Premacy uit 2002 met 110.000km. Gekocht met lekkage in het koelsysteem (afdingen!), dit was snel zelf gefikst. Verder geen problemen. Het ding roest alleen als een fransoos. Denk niet dat die zo lang mee gaat als de 323…