Nu vraag je je wellicht af: 'wat de neuq heeft Aston Martin met Toyota's modellenstrategie te maken?'. Nou niets, behalve dat ze voor de inmiddels vermoorde Cygnet afhankelijk waren van de Toyota iQ. CEO Ulrich Bez schuift de schuld voor het wegvallen van Astons kleinste in de schoenen van Toyota.
Desgevraagd laat Toyota Nederland ons weten dat ze de verhalen voor Nederland kunnen bevestigen, hier gaat de 3+1 stadskruimel uitgefaseerd worden. Als we een gok mogen doen waarom, kijken we even naar de verkoopteller, die dit jaar pas op 43 staat (bron). Daar kan je geen dikke boterham van beleggen.
Voor internationaal nieuws moet Toyota Nederland zich richten tot het Europese hoofdkantoor, dat steevast het principe ‘we do not comment on future products/developments’ hanteert. Ergo: van hen krijgen we een bevestiging noch een ontkenning. We moeten de heer Bez, die zijn verhaal, begeleid door een klaagzang over weinig steun vanuit Toyota, in de Britse mediaas doet, dus maar op zijn blauwe ogen geloven.
Dit is wel een mooie bliksemafleider voor het falen van de Cygnet natuurlijk.
Als het waar is krijgen we dus nooit meer van die dikke getunede en cabrio-iQ’s te zien, alsmede elektrovarianten. En ook nooit meer funkyzeit met Toyota bovendien. Mijn hart weent.
14 reacties
Zowel de For2 als de for4 krijgen RWD, dus dat zou wel beter bij Aston passen.
Ik denk dat het een stijlvol alternatief kan zijn voor de nu vaak ordinaire Brabus individuals.