• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Je mag heel misschien 20 km/u sneller op de A1

Auteur: autoblogger, gepost 19 januari 2009 om 09:10 – 25 Reacties

Autobahn

Op de A1 geldt normaal gesproken een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Maarrrr, als de verkeersdrukte het toelaat, mogen automobilisten vanaf vandaag 120 kilometer per uur rijden. In de praktijk zal het betekenen dat buiten de spits en ’s nachts een heel klein beetje harder mag worden gereden… zijn we daar blij mee?

Tuurlijk, elk beetje wat we harder kunnen rijden telt. Maar ’s nachts kun je op die A1 makkelijk 160 rijden zonder dat het gevaarlijk is. En we weten, hogere maximumsnelheid is minder ongelukken!

Anyway, verkeersminister Camiel Eurlings geeft vandaag het startsein voor het experiment tussen Bussum en Muiderberg. Dankzij de dynamische of variabele maximumsnelheden kunnen weggebruikers (volgens Verkeer en Waterstaat) ‘sneller rijden wanneer het kan en langzamer waar het moet’. Afhankelijk van drukte, files en weer varieert de maximumsnelheid. Dat kan de doorstroming en het milieu verbeteren, en de verkeersveiligheid vergroten, is de gedachte erachter.

Ook interessant!

  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'
  • Maximumsnelheid Duitsland
    "Maximumsnelheid Duitsland na verkiezingen 130 km/u"

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Fransman zorgt voor chaos op Nederlandse snelweg
Volgend bericht: Peugeot 408 gespot »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpeedfreakR zegt

    19 januari 2009 om 09:19

    Hehe eindelijk…. snachts 160? Zaterdag nog 210 in een volvo :S

    Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 januari 2009 om 09:34

    Ja, ik denk dat dit wel werkt…

    Kijk naar Duitsland: ALS er daar een max.snelheid geldt, houdt iedereen zich er netjes aan! Puur psychologisch: ‘zometeen kunnen we weer harder, nu ff niet’.

    Login om te reageren
  3. slk zegt

    19 januari 2009 om 09:43

    Beter.een beetje doorknallen.Nu even niet.er staat 11 km file.

    Login om te reageren
  4. cazz zegt

    19 januari 2009 om 09:59

    was dit stuk vroeger niet al 120 en is het onlangs naar 100 gegaan, m.a.w. sigaar uit eigen doos???

    Daarbij; ik vind dit geen variabele snelheid maar gewoon dezelfde situatie als alle spitsstrook in Nederland. Variabel wordt het pas als je op de A6, A7 en A28 ’s nachts een beetje mag doorstampen.

    Login om te reageren
  5. Hans zegt

    19 januari 2009 om 10:06

    OMG It’s a miracle

    Login om te reageren
  6. Geert Schoots zegt

    19 januari 2009 om 10:16

    Vergeet alsjeblieft niet dat de Nederlandse snelwegen veel meer afslagen kennen als in Duitsland, dat zorgt er ook voor dat je veel harder kunt rijden omdat je veel minder in- en uitvoegende auto’s hebt. Rondom afslagen zie je in Duitsland dan ook vaak tijdelijk een 120 bordje staan, ik denk dat ze daar wel veel beter nadenken wat er op een weg acceptabel is en wat niet, hier schroeven we dat toch voor de zekerheid maar naar beneden af….

    Login om te reageren
  7. bmw zegt

    19 januari 2009 om 10:34

    –edit: dank u, is gefixt–

    on-topic: “hier is een snoepje… en nu niet meer zeuren, hé!”

    Login om te reageren
  8. Sorcerer zegt

    19 januari 2009 om 10:39

    Alsof 160 op zo’n stukje wat uitmaakt… minimaal verschil. 120 t.o.v. 80 is een groter verschil dan 160 t.o.v. 120 (50% vs 33%).

    Wees blij dat we nu een stapje vooruit gaan, en hoop dat het door niemand wordt verkloot…!

    Login om te reageren
  9. StormRAM zegt

    19 januari 2009 om 10:57

    Dat gaat al aardig de goede kant op, nu de rest van de Nederlandse wegen nog!

    Login om te reageren
  10. MLTB zegt

    19 januari 2009 om 11:01

    Ach, 200 Km/u was op het betreffende stukje toch al geen uitzondering meer :D!

    Login om te reageren
  11. VLS54 zegt

    19 januari 2009 om 11:08

    Hehe. Dat 100 rijden is toch ook wel zo ruk. Op de A12 des nachts kun je ook makkelijk boven de 120. 130 Km/H zou al beter zijn, als ik 120 rijd, wil ik altijd net 10 km per uur harder en als ik 130 rijd, wil ik dat niet zo. Psychologisch misschien,w aar het is wel zo.

    Login om te reageren
  12. Super zegt

    19 januari 2009 om 11:10

    eh, op de radio vertelde iemand van rijkswaterstaat dat de snelheid aleen tijdens drukte omhoog gaat om filevorming tegen te gaan. Die kerel zei dat buiten de spits de max snelheid “gewoon” 80km/h is vanwege overlast voor omwonenden (geluid, fijnstof etc.) Misschien legde hij het verkeerd uit maar zo bracht hij het wel.

    Anyway, weer zo’n maatregel om die laatste 0.001% capaciteit uit ons wegennet te halen. Het is nog een behoorlijk ingewikkeld systeem ook dat gekoppeld is aan onder meer een buienradar enzo, dus het zal wel niet goedkoop zijn geweest. Ik vraag me af hoeveel km asfalt erbij had kunnen worden gelegd voor de prijs van dit systeem.

    Login om te reageren
  13. Lustigson zegt

    19 januari 2009 om 11:23

    Over welk stuk gaat dit? Alles tussen Watergraafsmeer en Eemnes? Want dat is (was?) sowieso 100.

    Login om te reageren
  14. autoblogger zegt

    19 januari 2009 om 11:30

    @Lustigson: tussen Bussum en Muiderberg (staat in artikel)

    @Super: bedankt voor de extra info, maar als dit echt alleen binnen de spitsuren geldt dan is het te gek voor woorden!

    En ja, ik ben ook benieuwd hoeveel dat heeft gekost…

    @cazz: inderdaad, dat dacht ik ook. Typisch geval van sigaar uit eigen doos.

    Login om te reageren
  15. keijer zegt

    19 januari 2009 om 11:36

    @ autoblogger
    Er zijn digitalen verkeersborden neer gezet ik zal ze de volgende keer is tellen;) maar het zijn er in iedergeval een heel stel die er staan zeker 10 stuks.

    Ik woon er naast rij vrij reelmatig over dat stukje weg en vroeg me al af wat ze van plan waren. dacht eerst traject controlen:S maar dit is natuurlijk wel een heel stuk beter, de andere kant op (richting amersfoort) is gewoon 120km per uur.

    Login om te reageren
  16. Audiboy zegt

    19 januari 2009 om 12:02

    We moeten gewoon in Nederland precies hetzelfde doen als in Duitsland.
    Is veel beter en nog leuker ook! :)

    Login om te reageren
  17. Lustigson zegt

    19 januari 2009 om 12:29

    @ autoblogger
    > tussen Bussum en Muiderberg (staat in artikel)
    D’oh! ;-)

    Login om te reageren
  18. Cantago zegt

    19 januari 2009 om 12:57

    Eindelijk iemand die een goed idee niet alleen naar boven brengt, maar het ook uitvoert! DANKU!

    Login om te reageren
  19. timberleek zegt

    19 januari 2009 om 13:07

    gewoon “vergeet je kilometerteller”-autobahn taferelen. vooral ’s nachts

    Login om te reageren
  20. Floryn zegt

    19 januari 2009 om 13:55

    camiel Eurlings wordt nog eens mijn favoriete minister van VWS in een hele lange tijd. Eindelijk iemand met gezond verstand aan het roer. En dit nu op alle grote wegen toepassen

    Login om te reageren
  21. Zoef zegt

    19 januari 2009 om 16:02

    Dit is een DOORBRAAK waarvan het belang niet onderschat mag worden!!!

    het is waarschijnlijk voor het eerst in de geschiedenis van het verkeersbeleid in BE/NL dat de maximum toegelaten snelheid wordt verhoogd.

    Camiel, goe bezig!

    Login om te reageren
  22. Powerslide zegt

    19 januari 2009 om 16:17

    Hoop nog steeds op http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/10/160-is-beter

    Login om te reageren
  23. Erik zegt

    19 januari 2009 om 19:39

    Allemaal heel leuk in Duitsland,wat mij opvalt en ik rijd er wekelijks, dat men altijd herstelwerkzaamheden uitvoert aan de vangrail in de middenberm of berm. Zo veilig als het er uitziet is het dus niet. Ook is het niet helemaal te vergelijken, als iedereen 160 zou rijden zou er niemand meer naar de rechterbaan willen, omdat hij dat zou moeten afremmen voor een vrachtwagen. Als niemand meer naar rechtsuitvoerd is de weg weer sneller vol. De verkeersdrukte is gemiddeld gezien in Nederland veel groter en daarom zal dit niet gaan werken. Want bij hoger snelheden moeten men meer tussen ruimte gaan houden zodat er minder auto’s op de weg passen.
    Overal 120 is prima overdag, s’avonds 150, maar geen 150 overdag.

    Login om te reageren
  24. Sorcerer zegt

    19 januari 2009 om 20:10

    Erik: die afstand is de reden niet hoor (met 150 ben je immers ook minder lang op de weg). De hoofdzakelijke reden is snelheidsverschil. Een trage inhaler die inhaalt met 100 km/h kan voor een gigantische opstopping zorgen + het is idd minder veilig.

    Een klapband met 200+ overleef je niet zomaar hoor… En zo neem je anderen nog gemakkelijk mee ook. Voorbeelden vind je @ Kobra 11 ofzo :P

    Verder wel grappig om te vermelden: 120 km/h kon alleen als het veilig was, goed weer en weinig drukte. En wat doet Camiel? Het regent ontzettend hard, slecht zicht, en Camiel zet vrolijk de snelheid op 120 km/h om het maar even te kunnen demonstreren. Dan neem je dat veiligheids-aspect van 100 rijden toch ook niet meer serieus??

    160 km/h lijkt mij een prima max. snelheid, desnoods gewoon 150… harder dan 160 is een stuk onzuiniger en onveiliger, dus dit lijkt me een prima grens :Y)

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    19 januari 2009 om 22:30

    Ik mag toch wel hopen dat het wordt aangegeven met de matrixborden? Anders krijg je problemen met de vrije interpretatie van ‘als de omstandigheden het toelaten’.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North