Je moet gewoon weer leren voor het theorie-examen

Auteur: , 47 Reacties

Het CBR heeft namelijk de vragen aangepast, zodat je je er niet meer doorheen kunt bluffen.

Altijd A kiezen. A is altijd goed.

Dat was namelijk hartstikke makkelijk. Bij bepaalde woorden in de vraag, was het antwoord automatisch “JA” en bij andere woorden weer “NEE”. Het enige wat je hoefde te doen was die woordjes leren en je haalde je examen met twee vingers in de neus en misschien zelfs nog wel eentje in de bips. Zo makkelijk was het. Voorbeelden willen jullie? Dan krijgen jullie die.

Bij het woordje ‘invloed’ in de vraag, was het antwoord altijd ‘ja’. Bijvoorbeeld bij de vraag: “Heeft het rijden met open raam invloed op het brandstofgebruik?”
Stond het woord ‘fiets’, ‘remweg’, ‘voetganger’, ‘weggebruiker’ of ‘aanwijzing’ in de vraag bij het theorie-examen voor rijbewijs B, dan was het antwoord altijd ‘ja’. Twee voorbeelden van zo’n ja/nee-vraag zijn: “Je wilt rechtdoor. Moet je de ‘aanwijzing’ om rechtsaf te slaan toch opvolgen?” Het antwoord is altijd ‘ja’. “Moet je deze ‘weggebruiker’ voor laten gaan?” Het antwoord was dan altijd ‘ja’.
Ook bij meerkeuzevragen was dat soort woorden te vinden in de antwoordsuggesties. Stond bij meerkeuzeantwoorden het woord ‘parkeergelegenheid’ dan was die altijd fout.
Daarnaast was er nog een reeks woorden waarbij het antwoord meestal hetzelfde was. Het ging dan bijvoorbeeld om de woorden ‘brandstof’, ‘richting’, ‘telefoon’ en ‘verboden’.

Maar daar heeft het CBR dus een stokje voor gestoken. De voorspelbare vragen zijn uit de lijst met 4500 opgaven gehaald, dus je zou weer gewoon goed moeten leren voordat je het examen gaat maken. Ook wordt er voortaan ieder jaar een onderzoek gedaan naar eventuele voorspelbare vragen. Benieuwd wat malafide rijschoolhouders dan nu weer vinden om het systeem te omzeilen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…



47 reacties

Goed bezig! cbr maakt het iedereen maar nog moeilijker zodat de geldmachine blijft draaien ! Het is niet voor niets dat men dit soort trucjes aan leert…
@persian1: wees blij, komen al die domme ventjes niet meer aan hun rijbewijs ;-).
@josxkrs: dat iemand beter kan leren dan de ander zegt niks over zijn rij-kunsten.
@vtechlover: waarschijnlijk niet nee. Maar als je heel veel voor je theorie moet leren ben je sowieso te dom om ‘m überhaupt in ontvangst te mogen nemen. Is in 8 van de 10 gevallen logisch nadenken, ook als je geen ‘voorspelbare’ vragen hebt.
@josxkrs: Ik heb laatst een oefenexamen gemaakt omdat mn zoon aan het leren was voor zn theorie en ik kan je zeggen, als je zonder serieus te leren, ook als ervaren bestuurder, die toets maakt zak je zonder twijfel.
@dennisishier: er zakken ook altijd relatief veel mensen die goed kunnen leren. Die onderschatten het, terwijl je er wel echt naar moet kijken. Maar dat maakt het nog niet moeilijk. Het is hele specifieke stof, daarom moet je leren. Niet omdat het moeilijk is.
@lekbak: Ik verbaas me er ook altijd over dat mensen nog op hun 18e verkeersborden moeten leren. Wat heb je op de basisschool gedaan in hemelsnaam?
@granlusso: geen auto gereden in ieder geval
@josxkrs: true! Ik had er zelf ook geen moeite mee.
@vtechlover: Als de fundering al niet goed is hoef je meestal ook niet teveel te verwachten van t huis dat erop staat
@persian1: als je denkt dat het niet belangrijk is om de verkeersregels goed te kennen, kijk dan maar eens naar al die Russische dashcamfilmpjes op YouTube. Ik vind het een zeer goede zet dat het CBR de voorspelbaarheid uit de vragen heeft gehaald. Laat mensen maar wat moeite doen om hun theorie te halen, het wordt er namelijk een stuk veiliger van op de weg, ook voor jou. En ja dat kost geld, maar voor niks gaat de zon op.
Waar was de tijd dat je er eentje kon kopen..
@dutchcorvette: *is en het lijkt mij geen goed idee
@dutchcorvette: er staan best wel een paar (Honda) CBR op marktplaats hoor. Kopen kan nog steeds.
Heb ik weer … Ben benieuwd maandag of het lukt zonder de trucjes …
@autofreaker: als je goed leert moet het lukken. Het is echt niet moeilijk. Succes!
@autofreaker: Veel succes in ieder geval!
Die dit ooit bedacht heeft is wel een simpele ziel geweest.
Overigens: dikke Faal voor het cbr dank u.
Weet ik gelijk hoe die eigenaar van een witte Polo 1.2 TDI uit 2011 van vandaag zijn theorie heeft gehaald…
Ik ga in de vakantie m’n theorie halen
@audiisthebest: succes, laat ons nog even weten hoe het is gegaan
@marstr: zal ik doen
Waarom wist ik niet van die truckjes af? :( moest helaas 3x CBR een plezier geven
@lexusfan: ik heb niet eens het boek aangeschaft, 2 jaar geleden…. in 1x gehaald met 3 ft in totaal, dus zou een makkie kunnen zijn. Dames naast mij op dat moment alle 3 voor de 4e keer op rij gezakt…
In de 2x dat ik mijn theorie heb gehaald heb ik niet echt op ‘voorspelbare’ vragen gelet. Maar ik merkte wel dat enkele vragen wel beide keren heb gehad. Wat ik best apart vond.
Ik vind het cbr echt ronduit belachelijk bezig, de wachttijden voor examens zijn onredelijk lang en je mag maar zo weinig fout hebben dat het vrijwel onmogelijk is om hem (snel) te halen
@koenigsegggone1: in het verkeer kan 1 fout al fataal zijn. Gewoon leren niks mis mee. En als iedereen dan wat meer gaat leren worden de wachtentijden vanzelf korter.
@koenigsegggone1: je kunt het prima halen… als je een beetje verkeersinzicht hebt, dan hoef je die boeken niet eens te kopen… (2 jaar geleden gehaald, no problemo). Versneld aanvragen kan nog volgens mij, gewoon aan je baas vragen om een bevestiging dat je je rijbewijs nodig bent voor je werk (als je een bijbaan hebt)
@peug206: ja het deel met verkeersinzicht is inderdaad makkelijk te halen, het andere (2e) deel met veelal onzinnige vragen wordt veel te streng beoordeeld
Ik heb gewoon geleerd destijds. Was overigens een eitje.
@dutchdriftking: idd simpele kost… Helaas zie ik elke dag weer een hoop debielen die het meeste vergeten lijken te zijn met de gevolgen daarvan…
Over twintig jaar, als de autonome auto definitief de markt heeft veroverd, kunnen we ons niet meer voorstellen dat je ooit nog zoveel moest leren om auto te kunnen rijden…

Het theorie-examen bestaat dan nog maar uit één vraag:

Je auto rijdt op een snelweg met gelijkvloerse kruisingen met een snelheid van 130 km/u en ziet op je scherm Harry Potter op een bezemsteel vliegen met een snelheid van 160 mijl per uur. Wie heeft er voorrang, Harry Potter of de 40-tonner die op volle snelheid van rechts aan komt rijden.
@moveyourmind: om Harry Potter hoef je je alvast geen zorgen te maken die is je met 160 mijl per uur al lang en breed voorbijgezoefd op zijn Vuurflits.
Gewoon goed tijd besteden aan het deftig leren van je theorie ipv tijd te verdoen met zulke dommigheden en je gezond verstand gebruiken. Kom je ook een heel eind.
Je hoeft geen raketwetenschappen te studeren om je theorie te halen. Kijk maar naar mij, ik deed luchtvaart gasturbines.
Je had dus de keus tussen het leren van de verkeersregels of het leren van de CBR geheimtaal. Dan kies ik voor de makkelijkste van de twee, de verkeersregels.
Zijn we nu dan eindelijk verlost van die Oplichter “Said” van altijd geslaagd.nl?
De foto bij het artikel komt van het onderdeel gevarenherkenning. Dat onderdeel is nog verdomd lastig. Dezelfde foto kan bij verschillende vragen worden gebruikt. Bij een snelheid van 110 is het juiste antwoord bijvoorbeeld gas loslaten en bij 120 is remmen het juiste antwoord. Dit maakte het voor mij het lastigste onderdeel. (Desondanks in 1 keer geslaagd voor de theorie hoor).
Theorie examen was best wel leuk om te leren, je kan het gelijk in de praktijk toepassen en natuurlijk je ouders mee vervelen.
Daar hebben ze verdomd lang over gedaan, ik zie regelmatig mensen zoals said of altijdgeslaagd voorbij komen. Moest een keer door het CBR worden gestopt
Toen ik mijn theorie-examen deed heb ik echt het vertrouwen in het grootste deel van mijn medemensen verloren. Kom op zeg, zo moeilijk is het toch niet? Ik zat achteraan destijds, en ik was letterlijk de eerste die opgenoemd werd die geslaagd was. Iedereen kijkt om, vraagt er eentje, en ik citeer: “Swa, hoeveel keer heb jij erover gedaan?!” Ik: “Dit is mijn eerste keer”. Ik werd letterlijk aangekeken alsof men water zag branden.

Gewoon even serieus aandacht eraan besteden en het lukt gewoon. Het theorie-examen is er voor je eigen veiligheid en voor dat van je medeweggebruikers. Serieus nemen dus.
Het blijf bizar dat dit ook echt een tactiek was die werkte en blijkbaar werd toegepast.

Al vraag ik mij af of het niet bijna evenveel moeite is om je theorie te leren dan dit in je kop te stampen. Verder ben ik het met andere eens dat het best te doen is. Verder raad ik iedereen oefentoetsen/oefencds’s aan. Zeker voor gevaarherkenning heeft het mij geholpen bij “welk antwoord willen ze nou?”. Ook bereid het je voor op valkuilen zoals “Moet u een kilometerteller hebben?” waarop het antwoord nee is, je hebt wel een snelheidsmeter nodig.
Gewoon leren moest ik ook is niks mis mee. Zeker tegenwoordig iedereen doet maar wat geloof ik. (Rode kruizen negeren ,Geen richting aangeven en zo kunnen we nog wel even door gaan.)
Vandaar dat er zoveel malloten op de weg zitten die de regels van een kant snappen.. Ben blij dat ik wél gewoon geleerd heb.
Wat heb je aan een papiertje en uiteindelijk je rijbewijs als je de regels toch niet kent? Je bent een gevaar voor jezelf en vormt een gevaar voor anderen op de weg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).