• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Je niet-Tesla aan de Supercharger hangen: hoe voordelig is het?

Auteur: machielvdd, gepost 3 november 2021 om 13:15 – 45 Reacties

Je kunt nu met een niet-Tesla terecht bij een Supercharger, maar heeft Tesla het ook een beetje aantrekkelijk weten te maken?

Gisteren was het zover: de Tesla Superchargers zijn niet langer exclusief voor Tesla-eigenaren. Ook het ‘gepeupel’ met een EV van een ander merk mag nu gebruik maken van de Superchargers. Als onderdeel van een pilot-programma is Nederland het eerste land waar dit mogelijk is. Boffen wij even!

In hoeverre we echt boffen, hangt natuurlijk af van de tarieven die Tesla hanteert. Die zijn voor niet-Tesla’s sowieso hoger, maar dat betekent niet dat de tarieven niet interessant zijn.

We zochten uit wat je als non-Tesla-rijder precies betaalt bij een Supercharger. Het exacte tarief verschilt per locatie, maar bij de meeste Superchargers betaal je €0,57 per kWh. Meerkerk en Sassenheim zijn bijvoorbeeld wat duurder, daar betaal je respectievelijk €0,61 en €0,62 per kWh.

Let op: dit zijn de tarieven zonder abonnement. Als je een Tesla lidmaatschap á €12,99 per maand afsluit ben je een stuk goedkoper uit. Daarmee betaal je bij de meeste locaties maar €0,24 per kWh.

Voor de volledigheid hieronder het complete overzicht:

LocatieKosten zonder abonnementKosten met abonnement
Sassenheim€0,62 per kWh€0,29 per kWh
Naarden€0,57 per kWh €0,24 per kWh
Eemnes€0,57 per kWh €0,24 per kWh
Breukelen€0,59 per kWh €0,26 per kWh
Meerkerk€0,61 per kWh €0,28 per kWh
Zwolle€0,58 per kWh €0,25 per kWh
Hengelo€0,57 per kWh €0,24 per kWh
Apeldoorn Oost€0,57 per kWh €0,24 per kWh
Duiven€0,57 per kWh €0,24 per kWh
Tilburg€0,57 per kWh €0,24 per kWh

De grote vraag is: heeft Tesla hiermee concurrerende prijzen? Het antwoord is ja. Bij Fastned betaal je bijvoorbeeld €0,59 per kWh en dus ben je bij de meeste van de bovenstaande locaties goedkoper uit. Je bent zeker goedkoper uit dan bij Ionity, want daar betaal je €0,79 per kWh.

Het wordt echter pas echt interessant als je een abonnement neemt. €0,24 per kWh is zonder meer een scherp tarief te noemen. Ter vergelijking: als Fastned Gold Member betaal je €0,35 per kWh. Het abonnement is weliswaar €1 per maand goedkoper, maar die kosten heb je er snel uit.

Omdat het een pilot betreft, is het aantal beschikbare Supercharger-locaties nog beperkt. Daardoor kan het minder interessant zijn om een abonnement af te sluiten. Maar als je regelmatig langs een van de bovenstaande locaties komt kan het zeker de moeite waard zijn. En Tesla wil het hier vast niet bij laten. Bij Fastned kunnen ze dus hun borst natmaken. Als die niet nog nat is van de champagne na al hun noteringen in de Quote500 gisteren.

Foto: Tesla-haters bij een Supercharger, gespot door @amg65

Ook interessant!

  • De allereerste Tesla Supercharger is niet meer
    De allereerste Tesla Supercharger is niet meer
  • Hier komt het tweede snellaadstation van Tesla en Fastned
  • Niet-Tesla's zijn vanaf NU welkom bij Superchargers in Nederland
  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

fastned, geld, opladen, supercharger, Tesla, Video

Vorig bericht: « Peperdure Italdesign GT-R50 van klanten zien er zo uit
Volgend bericht: Video – Ook dit hoort niet in een skatepark »

Lees Interacties

Reacties

  1. (ooo--V--ooo) zegt

    3 november 2021 om 13:24

    Even een noob vraag, maar als ik in Sassenheim m’n Model S P100D ‘voltank’ ben ik dus 100x €0,62 kwijt (€62,-) kwijt voor zo’n 600 kilometer?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 november 2021 om 13:34

      @(ooo–V–ooo): En wat kost dit thuis?

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        3 november 2021 om 13:40

        ligt er een beetje aan welke leverancier je hebt en hoeveel ze je naaien (de afgelopen maanden), maar dan zal ergens rond de 0.20 / kWh liggen.
        Dus als je een abo hebt, hoef je het niet voor het geld te laten om zo’n snelcharger te vinden.

        Login om te reageren
      • 5cilinder zegt

        3 november 2021 om 13:52

        @dutchdriftking: 22€ gemiddeld

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      3 november 2021 om 13:39

      Yep.
      Je komt er natuurlijk nooit met 0 aan.
      De laatste procenten gaan langzamer, dus je laadt m waarschijnlijk niet vol.
      En 600 km met een P100 ga je niet redden, ligt eerder richting de 500 als de condities en je voet een beetje meehelpen.

      Login om te reageren
    • b00st zegt

      3 november 2021 om 13:43

      Nee, een Tesla laadt altijd aan het goedkopere tarief, geen abonnement nodig. Ten tweede mogen de meeste Model S (en X) gratis laden bij de superchargers (de nieuwe niet meer dacht ik).

      Login om te reageren
    • Redrum zegt

      3 november 2021 om 13:45

      neen, minder dan 30 euro en keep in mind als je langs de supercharger gaat, laad je hem sowieso niet tot 100% of je moest op vakantie vertrekken. Je laadt om thuis te komen. Enkel met een (serieuze) buitenfunctie of als taxi chauffeur sta je geregeld aan een supercharger anders doe je iets fouts.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 november 2021 om 14:08

        Iets fout’s? Je doet het dan juist goed! Met een elektrische auto kun je overal heen, geen reden om je eigen bewegingsruimte te beperken, er is ook geen reden om altijd vol te vertrekken, dat is goedkoop maar niet altijd handig. Je hoeft jezelf niet laten beperken door altijd maar thuis goedkoop te laden, gewoon gaan daar waar je wilt gaan en snelladen wanneer nodig, dat kan gewoon.

        Login om te reageren
        • 12Esc zegt

          3 november 2021 om 14:59

          doe ik ook. En toch laad ik buiten de zomervakantie slechts 1 of 2x per jaar bij een supercharger (ondanks dat het gratis is). Ik laad ’s nachts thuis, en rijd bijna nooit meer dan 450 km op een dag in Nederland.

          Login om te reageren
          • Redrum zegt

            3 november 2021 om 21:40

            Dat bedoelde ik dus….

            Login om te reageren
          • mashell zegt

            4 november 2021 om 11:06

            Mijn auto kan zo’n 350km bij helemaal vol, zo’n 300km bij 80% laden wat thuis de standaard is. En ik ga best vaak meer dan 300km van huis, ook in Nederland en moet dan soms snelladen, meerdere malen per maand en soms zelfs meermaals op een dag. Ik vind goed kunnen snelladen dan ook belangrijker dan de allergrootste range.

            Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 november 2021 om 13:54

      @(ooo–V–ooo): tarief voor Tesla’s zit rond de membership.

      Login om te reageren
    • NOLA saints zegt

      3 november 2021 om 14:23

      @(ooo–V–ooo): Zit hier eigenlijk een speciale belasting zoals accijns op? Anders ben ik vrij bang voor de toekomst wanneer niemand meer ICE rijd en dat geld toch richting Den Haag moet…. Gaat het 4x over de kop net als benzine…

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        3 november 2021 om 15:45

        Wel eens gehoord van energiebelasting? Op 1 kWh thuis (a ca. 20 cent), zit ca. 14 cent aan energiebelasting en BTW. (huidige tarieven van een variabel contract liggen overigens aardig wat hoger.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 november 2021 om 20:26

        Ja die zit er op. En normaal gesproken zou ik dat niet zeggen maar de overheid is hier een doortrapt monster, want de belastingen op elektriciteit zijn nu al hoger dan op de brandstoffen van het tankstation.

        Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      4 november 2021 om 11:07

      @(ooo–V–ooo): nee als Model S rijder heb je geen abonnement nodig en laadt je gewoon voor 24c de kwh

      Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    3 november 2021 om 13:53

    24ct/kWh is goedkoper dan wat je nu thuis kan afsluiten. Ik ben heel benieuwd naar de pilot met name hoe al die EVs aan die korte kabeltjes gaan laden. Eerste indicaties zijn dat heel veel modellen afvallen of een verkeerde combinatie paal en plaats nodig hebben (bijv de eGolf met de poort linksachter ipv rechtsachter).

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      3 november 2021 om 15:22

      Ik mag hopen dat een E-golf sowieso niet komt. Een auto die met minder dan 50KW aan het laden is, moet sowieso niet aan een supercharger staan.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        3 november 2021 om 18:45

        @TheMaster: ik laad mijn eGolf waar ik wil. Als er op de locatie een keuze is voor 50 kW pak ik die maar als er alleen 350 kW lader beschikbaar is dan ga ik daar laden. Gezien het bereik is locatie bijna altijd cruciaal terwijl je met een Tesla vaak de volgende ook nog wel red.

        Login om te reageren
        • Redrum zegt

          3 november 2021 om 21:51

          Dat is je goed recht uiteraard maar ik vrees dat het daarom bij een pilot gaat blijven.
          Er stonden al mensen van Tesla enquetes af te nemen bij verschillende chargers.

          Op drukke momenten zie ik dit nog problemen en frustraties geven en dit soort reacties helpen natuurlijk niet

          Maar even serieus, om met 50kW naar een Tesla snellader te rijden, is natuurlijk ook redelijk bedenkelijk als het geen noodgeval is.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            4 november 2021 om 09:09

            @Redrum: mijn aansluiting zit rechts achter ipv linksachter bij Tesla’s. Ik zal dus Superchargers niet snel overwegen tenzij ik in de app zie dat het erg rustig is. Ik zal met laden namelijk niet één plek bezet houden maar zelfs twee terwijl die met 40-45 kW aan de druppellader staat. Tot heden laad ik meestal bij de McD waar 50 kW laders staan en de kinderen ook happy zijn.

            Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 november 2021 om 15:44

      @flutterby: Dan gaat de cirkel andersom werken, goedkoop elektriciteit laden bij Tesla, en dan met je auto je huis van stroom voorzien.

      Login om te reageren
  3. dalmore zegt

    3 november 2021 om 14:04

    Dit kan wel eens heel nadelig uitpakken voor tesla rijders in de drukke periodes. Sta je met je tesla te wachten op ID3’tjes bij een Tesla Supercharger…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 november 2021 om 14:12

      Is toch normaal? Bij de BP tanken ook vooral mensen die helemaal geen brits paspoort hebben.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      3 november 2021 om 14:14

      Ik stond in Denemarken in mijn Kia op een Model 3 te wachten bij een E.ON paal. Hij was wel lekker snel klaar overigens, dus ik hoefde niet heel lang te wachten.

      Maar goed, werkt beide kanten op dus.

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    3 november 2021 om 14:09

    Waarom verschillende tarieven per locatie? Dat lijkt vooral moeilijk doen omdat het kan.
    En waarom wordt Shell recharge niet genoemd? Die zijn in Nederland een veel serieuzere concurrent van Fastned dan Tesla of iOnity.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      3 november 2021 om 15:45

      @mashell: Heel normaal, doen tankstations toch ook?

      Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      3 november 2021 om 16:29

      Met een pas van NewMotion of Shell Recharge komt het kilowattuurtarief bij de snelladers van Shell Recharge uit op € 0,35 (om volledig te zijn, het starttarief bedraagt € 0,35 met een maximum van € 7 per maand). Het komt erop neer dat het snelladen is voor de prijs van regulier publiek laden, dus dat is best een goede deal. Alleen jammer dat de laders zo nu en dan in storing staan. Het zijn er in totaal ongeveer 250, maar vaak in plukjes bij dezelfde verzorgingsplaats.

      Login om te reageren
    • Redrum zegt

      3 november 2021 om 23:15

      In BE verschillen de prijzen ook van streek tot streek. (Intercomunale)
      Ik weet niet hoe het in Nederland zit…

      Login om te reageren
  5. koeberg zegt

    3 november 2021 om 14:34

    Hoeveel Tesla locaties zijn er eigenlijk in Nederland? Is dat een beetje vergelijkbaar met FastNed? (kwa locaties bedoel ik, niet het aantal laders per locatie)

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      3 november 2021 om 15:28

      Fastnet een 50 stuks? Tesla een 32 stuks dacht ik. Eind 2022 ligt dit wel op 40 stuks. De kracht van Tesla is júist het aantal stalls er locatie. Elke Fastnet heeft 2-4 stalls. De meeste superchargers zijn wel 16+ stuks.
      Verse update vanuit locatie Eemnes/Hilversum, de 12 stalls worden over +/- 6 maanden ook 24 stalls.

      Vooral Duitsland krijgt 2022 een grote upgrade voor Superchargers.

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        3 november 2021 om 15:47

        Datzelfde geldt overigens ook voor Ionity laders. Die hebben er 2, 4, vaak niet meer dan 8 stalls.

        Login om te reageren
      • koeberg zegt

        3 november 2021 om 16:40

        Het aantal laders per locatie is vast heel interessant in de Randstad, maar ik rijdt voornamelijk in het oosten en (verre) noorden van het land. Volle laadlocaties zie je niet zo heel veel. De verspreiding van het aantal locaties is voor mij met mijn 28kWh batterijtje veel belangrijker, want ik moet die locatie natuurlijk wel kunnen bereiken.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 november 2021 om 20:23

          Pas op, op zaterdagmiddag zie ik ook in het oosten nog wel eens Fastned stations die helemaal bezet zijn.

          Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      3 november 2021 om 16:17

      @koeberg even losjes tellend kom ik aan ongeveer 30 Tesla Superchargerlocaties in Nederland waar altijd tig laadpunten staan. Fastned zit intussen aan meer dan 160 locaties in Nederland waar veelal vier tot zes laders te vinden zijn.

      Login om te reageren
  6. Joris24 zegt

    3 november 2021 om 14:53

    Nu ben ik niet zo bekend met het aantal kWh’s dat je gemiddeld laadt met een e-mobiel, Misschien kun je dat er ook bij zetten met inachtneming van de opmerkingen die sommigen hier plaatsen (je laadt dan 70% oid? Bijv. van 10 naar 80), en dan voor de 5 best verkochte / meest bekende EV’s. Dan kan ik het ook een beetje in perspectief plaatsen.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 november 2021 om 18:50

      @Joris24: op een kWh rijd je ongeveer 4 tot 8 km. Hoe snel je laadt varieert enorm per auto, temperatuur, lader en/of batterij percentage. De meeste “fatsoenlijke” EVs laden tussen 100 en 200+ kW waarbij ze dus in een kwartier (delen door 4) 25 tot 50 kWh laden. Als je haast hebt zijn laadbeurten van 20 tot 30 minuten aan te raden.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        4 november 2021 om 14:20

        Hoi, fijn dat je de moeite hebt gedaan om even te reageren hierop, leer ik ook weer wat van. Bedankt!

        Login om te reageren
  7. vpowert zegt

    3 november 2021 om 16:21

    Bij Shell Recharge laad je voor 0,35 per kWh, zonder abonnement. Kun je bovendien een koffietje drinken of broodje eten. Of zie ik iets over het hoofd?

    Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      3 november 2021 om 21:45

      Goedkope stroom, overstappers op een elektrische auto’s niet van het merk Shell laten vervreemden en intussen omzet draaien in de shop (wat een pseudo-hippe koffietent zal worden voor automobiele laptopwerkers). Strak plan.

      Login om te reageren
  8. wmku zegt

    3 november 2021 om 20:44

    Ik betaal thuis straks 46cent per kWh met een nieuw jaarcontract. Die prijzen die ik hier voorbij zie komen zullen vast en zeker nog wel omhoog gaan..

    Login om te reageren
  9. SimonMc zegt

    4 november 2021 om 01:16

    Schitterende headerfoto, overigens.

    Login om te reageren
  10. Wolflow zegt

    4 november 2021 om 15:50

    Het enige wat ik aan al die palen wil hangen is een kabel om ze van hun sokkel te trekken

    Login om te reageren
  11. Variomatic zegt

    4 november 2021 om 16:50

    die linker, dat is @Tinnemans!

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      4 november 2021 om 17:02

      @variomatic: Weer niet, maar ik begin nu wel aan het idee te wennen dat die Tesla laadplekken wel handige parkeerplekken zijn voor 7 rijders. 😁 Dus @pascal, binnenkort kun je m’n auto spotten ergens. 🙃

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North