• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Je raadt nooit hoeveel pk deze Ford Mustang II Cobra heeft

Auteur: Dizono, gepost 31 mei 2015 om 11:25 – 41 Reacties

Afbeelding Je raadt nooit hoeveel pk deze Ford Mustang II Cobra heeftAfbeelding Je raadt nooit hoeveel pk deze Ford Mustang II Cobra heeftAfbeelding Je raadt nooit hoeveel pk deze Ford Mustang II Cobra heeftAfbeelding Je raadt nooit hoeveel pk deze Ford Mustang II Cobra heeftAfbeelding Je raadt nooit hoeveel pk deze Ford Mustang II Cobra heeftAfbeelding Je raadt nooit hoeveel pk deze Ford Mustang II Cobra heeftAfbeelding Je raadt nooit hoeveel pk deze Ford Mustang II Cobra heeftAfbeelding Je raadt nooit hoeveel pk deze Ford Mustang II Cobra heeft

Ford Mustang II Cobra
Dikke voor- en achterspoiler, gave striping, een flinke bult op de motorkap en leuke sportvelgen. Maar hoeveel stampende paarden gaan er schuil onder deze brute looks? Doe een gok en klik.

En, wat had je gegokt? 300 pk? 400 pk misschien? Mis. Deze Ford Mustang II Cobra kwam in 1976 de fabriek uitrollen met liefst 88 trappelende pony’s onder de kap. Die bult in de motorkap wist heel behoorlijk te verhullen dat onder de kap een 2.3 liter viercilinder schuil ging, die aan een chronisch vermogenstekort leed.

We spreken 1973 als Ford de tweede generatie Mustang presenteert én de oliecrisis op haar hoogtepunt is. Begin dat jaar lepelt Ford nog een 100 pk-sterke zes-in-lijn in de laatste gedaante van de eerste generatie Mustang, maar die weet allesbehalve raad met de 1425 kilo zware sloep. Om dat probleem op te lossen krijgt de Mustang geen zwaardere motoren, maar wordt de auto simpelweg een stuk kleiner. De Mustang II is een halve meter korter en zo’n 200 kilo lichter dan zijn voorganger.

Onder de kap gaat eerder genoemde 2.3 vierpitter schuil, maar er kan ook nog gekozen worden voor een 2.9 V6 en een 4.9 V8. Die waren een stuk krachtiger dan de amechtige viercilinder met respectievelijk 108 en 139 pk… Honderdnegenendertig peekaa uit een 4.9-liter V8, je leest het goed. Dat was hoe men in Amerika destijds hun motoren zuiniger wilde maken. Deze topmotorisering was goed voor 0-100 in 10.5 seconden en een topsnelheid van 171 kilometer per uur. Om de acceleratie van de vier- en zespitters te meten kon je beter een kalender dan een stopwatch gebruiken.

Om dat gebrek aan vermogen (alle Amerikaanse auto’s hadden er mee te kampen) een beetje te verbloemen kon je op elke Ford Mustang II -dus ook op de viercilinders- het Cobra-pakket bestellen. Je kreeg dan de eerder genoemde dikke bupers, lekkere striping en kekke velgjes. Afgemaakt met het Cobra-logo, dat nu de o zo lekkere Shelby-versies van de Mustang mag sieren. Omdat Ford ook wel begreep dat zo’n wolf in schaapskleren niet de beste reclame was, kwamen ze in 1978 met de Mustang II King Cobra. Zelden droeg een auto zo’n veelbelovende naam, maar onder de kap ging nog altijd de 4.9 V8 met 139 pk schuil. Opdat we nooit vergeten hoe het niet moet.

Ook interessant!

  • Roush Stage 3 Mustang GT
    Roush Mustang biedt 785 pk voor €50k
  • Nieuwe Ford Mustang maakt gelijk debuut als brute GT3 racer
  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken
  • BREEK: Mustang Mach E galoppeert echte Mustang voorbij

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

cobra, Ford, Klassiekers, mustang

Vorig bericht: « Jeep Wrangler 6×6: de droom van elke Sheik?
Volgend bericht: Mazdarati is een betere Maserati dan de Ghibli »

Lees Interacties

Reacties

  1. jobberns zegt

    31 mei 2015 om 11:32

    Zo zonde dit, met een fatsoenlijk vermogen was dit een hele leuke auto geweest!

    Login om te reageren
  2. room850 zegt

    31 mei 2015 om 11:32

    Nevermind, ik vind het een heerlijke wagen, wel met een v8 Just for the sound

    Login om te reageren
  3. kapiteinaudi zegt

    31 mei 2015 om 11:37

    Gewoon een Pinto met een iets leukere body. Vreselijk. De derde generatie was ook niet veel beter…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      31 mei 2015 om 23:11

      @kapiteinaudi: Nope, geen Pinto. Onderhuids vertoont hij meer overeenkomsten met de Falcon qua onderdelen…

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      31 mei 2015 om 23:15

      @kapiteinaudi: Nope, de Mustang II heeft niks met de Pinto van doen. Onderhuids tref je meer onderdelen aan uit de Falcon.

      Maar daar kan het wandelende autoencyclopedie a.k.a. @desjonnies je vast meer over vertellen…

      Login om te reageren
  4. ArnoldH zegt

    31 mei 2015 om 11:41

    Ik ben een enorme mustang liefhebber maar de mustang II laat me echt totaal koud. Echt een miskleun van Ford

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      31 mei 2015 om 11:46

      @arnoldh: Nog altijd beter dan de III.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        31 mei 2015 om 14:11

        @alcantara: beter dan de Fox-Body? Kan het me niet voorstellen. Ik vind juist dat de verhoudingen bij deze Mustang II volledig zoek zijn.

        Login om te reageren
    • gerjan zegt

      31 mei 2015 om 12:03

      @arnoldh: dat noemt zich liefhebber? Zet alle modellen is op een rij neer dan zijn er wel mustangs die stuk minder mooi zijn.

      Login om te reageren
  5. MaartenD zegt

    31 mei 2015 om 11:47

    Wat een lelijk apparaat. .gelukkig ligt het overgrote deel van deze misbaksels weg te rotten op de schroothoop

    Login om te reageren
  6. Captain zegt

    31 mei 2015 om 11:49

    28pk/l, mooi die V8. De V8 in de eldorado was toen nog erger met 180pk in een 7.0 V8

    Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      31 mei 2015 om 11:55

      @Captain: Dat blok heeft dan ook een gigantische bult koppel en rijdt nog behoorlijk hoor.
      Natuurlijk gumt het niet maar daar kocht je destijds dan ook geen Cadillac voor.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        31 mei 2015 om 15:29

        @mclarenf1lm: ‘maar’ 430 Nm … bij meer dan 2000kg is dat niet ‘veel’. Maar wel een heerlijke cruiser inderdaad; jammer dat benzine onbetaalbaar geworden is…

        Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    31 mei 2015 om 11:50

    Heeft een hele compacte stuurinrichting. Daarom populair bij HotRod bouwers. Zeker niet de knapste Mustang maar verkocht best goed. Charley’s Angels (de originele) reden ze in de serie. Farrah Fawcett had zo’n Cobra.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      31 mei 2015 om 11:55

      @E34M5Touring: Charlie’s Angels dus…. Goedemorgen…

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        31 mei 2015 om 12:21

        @E34M5Touring: goodmorning Charlie ;)

        *kopt hem even in*

        Login om te reageren
  8. gt500eleanor zegt

    31 mei 2015 om 11:52

    Hele grote fout…. heel erg zonde

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    31 mei 2015 om 11:56

    Tranentrekkendtraag hok…..

    Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    31 mei 2015 om 12:03

    ik snap het niet 88pk…? verder in het artikel gaat het over 108 en 139pk. Ook triest, maar wat is nu het echte dieptepunt?

    Login om te reageren
    • jpo26 zegt

      31 mei 2015 om 12:13

      @tjorque: jou leesvaardigheid…

      Login om te reageren
      • ar156sw zegt

        31 mei 2015 om 12:26

        @jpo26: Jouw schrijfvaardigheid…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          31 mei 2015 om 13:10

          @ar156sw: gaat ie weer hoor… Hou toch eens op met dat vervelende gedoe. Alsof je niet snapt wat er staat.

          Login om te reageren
  11. awesome zegt

    31 mei 2015 om 12:23

    70’s petjesmobiel dus. Hoop uiterlijk vertoon, maar meer ook niet.
    En toch he: doe mij er maar één!

    Login om te reageren
  12. e1000bmw zegt

    31 mei 2015 om 12:49

    Dit was de Corolla (yep, Toyota) onder de Amerikanen. En die kon je beter hebben dan de Amerikaanse Manta: de Chevy Monza…

    Login om te reageren
  13. 991gt3rs zegt

    31 mei 2015 om 13:00

    Hahah, Amerikanen en brandstofverbruik. Toen niet, nu nog steeds niet.

    Login om te reageren
  14. henkhupelschoten zegt

    31 mei 2015 om 13:30

    Ik dacht aan 84 PK, @dizono: Wat is mijn prijs :)

    Login om te reageren
  15. Jorrit zegt

    31 mei 2015 om 13:38

    Dit lijkt me eerder een schaap in wolfskleren dan een wolf in schaapskleren…

    Login om te reageren
  16. c-ad zegt

    31 mei 2015 om 14:16

    Ecoboost?

    Login om te reageren
  17. pudi zegt

    31 mei 2015 om 14:35

    Word je eruit getrokken door een normale clio in je mustang

    Login om te reageren
  18. mrB zegt

    31 mei 2015 om 14:53

    schaap in wolfskleren is het toch? Hoop show niet heel veel go.

    Login om te reageren
  19. turbotoll zegt

    31 mei 2015 om 15:00

    De blokken uit die tijd heten niet voor niets “boatanchors”.

    Login om te reageren
  20. norge zegt

    31 mei 2015 om 15:50

    Brrr , lelijkste Mustang ever .

    Login om te reageren
  21. humpyourdog zegt

    31 mei 2015 om 15:51

    Hahaha dat zijn waarden van een atmosferische diesel :’)

    Login om te reageren
  22. dewitt zegt

    31 mei 2015 om 15:52

    Ff een paar maatjes grotere velgen en een motor transplantatie en je hebt een hardstikke leuk bakkie

    Login om te reageren
  23. humpyourdog zegt

    31 mei 2015 om 16:01

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  24. mrrallycross zegt

    31 mei 2015 om 19:06

    Haha chronisch tekort aan pk’s.

    Login om te reageren
  25. philipf zegt

    31 mei 2015 om 19:33

    Das niet veul

    Login om te reageren
  26. rocky zegt

    31 mei 2015 om 20:18

    Mustang (II) King Cobra met 139 pk? Lijkt me eerder een Pony (II) Prinsje Waterslangetje als je het mij vraagt ;-)

    Login om te reageren
  27. newguy92 zegt

    31 mei 2015 om 20:24

    Meer dan een Honda Civic.

    Login om te reageren
  28. toyotafortuner zegt

    31 mei 2015 om 22:06

    Ach 140pk in een Mustang… Plaats de motor in perspectief met de tijd en locatie…

    K heb geleerd om de Mustang II te waarderen. De Mustang II redde zowat het bestaansrecht van de Mustang. Goed, het is niet bepaald de mooiste Mustang. Maar mits een beetje mooi uitgevoerd, zou ik er best 1 willen. Iets als een rode Mustang II Ghia met zwart dak (zelf gespot): http://static.autojunk.nl/pictures/2014/0725/171956/image_01.jpg

    Login om te reageren
  29. jrsmoke zegt

    31 mei 2015 om 23:20

    Dan is de 2.3 ecoboost iig histories verantwoord.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North