![Ford Mustang GT350](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/Ford_mustang_gt350.jpg)
Nee, dan hebben we het niet over dollars, dit zijn euro’s.
De hoeveelheid Euro’s die je bij een wisselkantoor moet inleveren om er 47.870 dollar voor terug te krijgen. En met dat bedrag kun je een Amerikaanse Ford-dealer binnenwandelen en per Ford Shelby Mustang GT350 weer naar buiten rijden. In Nederland kun je Mustang rijden vanaf 47.600 euro, al krijg je dan een 314 pk sterke viercilinder, in plaats van de 500 pk sterker 5.2 V8 uit de GT350. Daar zit nog een 5.0 V8 met 418 pk tussen, die hier minimaal 98.700 kost. Dat lijkt veel, maar er zijn slechts drie goedkopere auto’s met V8 te koop in ons land.
Wat een GT350 op gele platen zou doen, willen liever helemaal niet weten. Gelukkig blijft ons dat lot waarschijnlijk ook bespaard, zover we nu weten zijn er geen plannen om de GT350 of de nog snellere GT350R via de reguliere kanalen deze kant op te halen.
We vergeleken eerder al de bizarre prijsverschillen tussen Nederland en België, waar de Mustang vanaf zo’n 35 mille bij de dealers staat en de V8 voor 40 mille. Die pijn werd korte tijd later iets verzacht door een flinke prijsdaling, maar de verschillen blijven fors. Nog erger wordt het wanneer we de Amerikaanse vanafprijs erbij pakken: 23.800 dollar, ofwel 21.887 euro. Daarvoor krijg je overigens een V6 die iets minder krachtig is dan de viercilinder, die daar 1500 dollar duurder is. Behalve de Shelby GT350, staat binnenkort ook de even krachtige maar lichtere en meer hard core GT350R bij de Amerikaanse dealers.
Mooi ding, maar alleen leuk in de VS. Al zou ik daar waarschijnlijk voor een Camaro gaan. In ons belastingparadijs kan je beter een Duitse V8 rijden.
@dutchdriftking:
Waarom zou een Duitse V8 hier beter zijn, ik waag dat te betwijfelen.
De kosten houden niet op bij het aanschafbedrag en nu verwacht ik niet dat de afschrijving van de Mustang lager zal zijn als zijn Mercedes concurrent, maar hoebhet totale plaatje uitpakt?
Ik kijk er niet gek van op als het praktijkverbruik vergelijkbaar is en de onderhoudskosten lager zijn.
Resume Overflakkee, ik zou de gok wel durven nemen om eens iets anders te rijden.
@jrk68: je hebt een punt, waarde jrk68. Die Duitse V8’s hebben een ding met elkaar gemeen: ze schrijven als een malle af. Vooral auto’s als de 550i en E500 (persoonlijke favorieten van mij).
De Mustang V8 heeft voldoende charme dat er altijd wel liefhebbers een V8 zoeken die net een ton kost. En de prijs is dusdanig hoog dat de Mustang V8 niet in grote aantallen verkocht gaat worden. Dus het zou zo maar kunnen. Bijna niemand zit te wachten op een E500 Estate Elegance, maar een Mustang V8 houdt altijd wel zijn charme.
@jrk68: ik denk dat dutchdriftking doelt op het feit dat de Duitse V8 motoren gemiddeld genomen een stuk moderner en naar verwachting ook een stuk schoner zijn dan de Amerikaanse Big blocks. En daarmee een stuk minder zwaar op de BPM-balans drukken.
Maar goed, als iemand dit met harde cijfers kan onderbouwen dan wel onderuit schoffelen, be my guest.
@RRRobert: aha, maar gaat dat op voor deze 5,2liter met flat plane krukas, variabele kleppen timing, gecoate internals, Mahle zuigers en plastic oilpan small block v8? Deze draait meer dan 8000toeren en heeft een specifiek vermogen van bijna 100pk per liter…
@RRRobert: en nog FF een video die het verschil Russ n een small- en big-block uitlegt. Alstublieft! ;-) https://youtu.be/LPZuEWli4gQ
@w0o0dy: tussen dus…
@jrk68: Het punt is dat je met ons belastingstelsel met een Duitse V8, naast de motor veel meer auto voor je geld krijgt. En dat is opzich best wat waard. In Amerika is het natuurlijk precies andersom. Daar is een Duitser veel duurder.
@jrk68: Even samenvatten waar jij op gokt (zie link goedkope V8):
Een Mustang GT kost €36k netto + €63k BPM/BTW.
Ter vergelijking, een C63 kost €69k + €31k BPM/BTW, dat scheelt alvast €32k aan belastingen. Geld wat je deelt met 16M anderen, Grieken, Syriërs e.a. behoeftigen niet meegerekend, en waarvan je dus geen cent terugziet, zeg maar weggegooid geld.
Om vervolgens op grond van totaalplaatjes, afschrijving (auw), benzineverbruik (op papier 50% meer en dat merk je echt wel bij de pomp) en onderhoudskosten (toch een klein plusje voor jou gok ik), te gokken op de aanschaf van een nieuwe Mustang V8, ik waag dat ernstig te betwijfelen.
De Shelby GT350 kun je overigens bestellen voor netto €56k, de belasting is op aanvraag, gokje?
@stephanotis:
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is, de runningcosts liggen niet zover uitelkaar.
Dan durf ik de gok wel te nemen om iets leuks/anders te rijden.
Maar ik geef het ruiterlijk toe, ik denk niet zo rationeel.
Als ik moet kiezen tussen 40k uitgeven aan een Lotus of aan een C/D segmenter dan koop ik zonder blozen die kale aluminium zeepkist.
Gewoon omdat hij mij elke dag een smile op mijn gezicht geeft.
Dat laatste lijkt een hypothese maar is het niet, 3 dagen na mijn scheiding ging de politiek correcte A3 eruit en kwam de Lotus er in.
@stephanotis: gezien de aantallen heb je voorlopig meer kans om winst te maken dan op afschrijving als je een GT350r te pakken zou krijgen. En dat is weliswaar met het hetzelfde vermogen als de GT350 maar verder is het een track-ready beest met onderdelen die direct van de racewagens af komen qua ontwikkeling en specs.
@stephanotis: hoeveel belasting je betaalt en waar dat naartoe gaat doet er hier niet toe, het gaat om het bedrag wat je kwijt bent. Bij een C63 krijg je een duurdere auto voor hetzelfde geld, dus die is waarschijnlijk beter afgewerkt etc. Echter is die mustang een auto van het type wat niet stuk gaat en in de praktijk wellicht zelfs zuiniger is dan de Mercedes. Onderhoud lijkt me duidelijk. Ik denk dat opa Lotus best wel eens gelijk kan hebben dat je onder de streep nagenoeg gelijk uit bent. Ik zou dan als Mercedes fanboy zelfs voor de pony gaan…
@lekbak: ??? Serieus? Ik ben een groot Amerikanen liefhebber, maar zelfs Amerikanen zouden hun Mustang links laten liggen als ze voor hetzelfde geld een C63 AMG konden krijgen. En op deellast kan zo’n turbo V8 nog iets van 1 op 8-9 lopen. Gaat je met de Mustang niet lukken ;-).
Ik zou niet snel meer betalen voor minder auto. Zeker niet als het alleen belastinggeld is.
@gtwillem: een c55 rijdt ook gewoon 1:10 met 120 op de teller. Heb ik 1500 km lang gedaan (overigens was 1:4 ook best goed te halen). Een mustang moet dat ook lukken. Ik heb met vele turbomotor gereden maar juist met die haardrogers is het verschil zo groot tussen test verbruik en praktijk verbruik.
De reden dat ik liever een mustang heb is omdat ik van auto’s hou die niet multifunctioneel zijn. Een auto moet goed zijn waar die voor gemaakt is, als een auto meerdere dingen kan heb je ergens een compromis moeten sluiten. Als ik een C wil dan wil ik een C350 en als ik een sportauto wil dan wil ik een lichtgewicht zoals een superseven ofzo. Een terreinauto moet een ladderchassis hebben en starre Assen. Als ik een musclecar wil dan wil ik een echte analoge en niet een luxe sedan met teveel vermogen.
@dutchdriftking: Nog even en je hebt helemaal geen duitse V8 kleine coupe meer. :-)
Het is juist leuker in NL omdat je exclusiever rijdt als een Bugatti voor een fractie van de prijs.
Onverwoestbaar ook nog eens itt al die duitse zuinig afgestelde motoren met techniek die ze volgens mij zelf niet eens begrijpen. :-)
Duitse V8en schrijven ook af als een dolle en ik denk meer als een liefhebbers auto als de Mustang.
Be above the crowd.
@RobUSA: in dat opzicht kan ik iedereen aan een Saab 9-3 Viggen te rijden. Nog zeldzamer, maar niet omdat ie zo goed was ;-)
Dit past (jammer genoeg) niet in Nederland..
Precies de Mustang zoals je hem wilt hebben. Alhoewel qua American Muscle cars de Camaro Z-28 en Challenger Hellcat net even wat meer badass zijn. Tsja, luxe problemen voor als je in de VS geen BMW 328i wilt hebben…
@gtwillem: De enige reden om een Musclecar boven de huidige 328i te verkiezen is het feit dat het nu een 4 cilinder is…..
@dutchdriftking: de E90 328i was inderdaad nog een zescilinder…
@dutchdriftking: en het feit dat dit een M4 klopt op het circuit en GEEN turbo’s heeft en dus geen nep/electronisch geluidje via de speakers heeft + magnetic rode systeem standaard telt allemaal niet? Man een 435 of M4 voegen al weinig toe tov dit beest.. Hooguit een badge waar jij kennelijk waarde aan hecht en een mooier (smaakkwestie trouwens) interieur hebben…
Laten we het houden op: sommige mensen hebben andere criteria dan jij en die zijn minstens zo valide als het gevoel dat je krijgt als je het dashboard aait…
@w0o0dy: eigenlijk kan je die twee helemaal niet vergelijken. Ik heb alleen de vorige 328 en de vorige mustang gereden maar dat zijn totaal verschillende auto’s. De BMW is meer de serieuze auto die je dagelijks van A naar B brengt zonder lol en zonder emoties. De mustang is veel meer een puberale hooligan. Minder rustgevend als je veel moet rijden of na een drukke werkdag.
Overigens zou ik mede dankzij de argumenten van jou voor de mustang gaan. Als ik een verstandig koekblik wil rijden kies ik wel een vlotte Japanner.
@lekbak: ik ook, fraaie coupe, bruut maar niet heel erg ordinair, met magnetic ride zal het comfort meevallen in standje zacht en zal het onderstel snaarstrak zijn in standje circuit… En kilometers vreten dat zal met die v8 ook vast wel lukken ;-)
@w0o0dy: trust me, zon muscle car en zo’n duitse powerwagen, het zijn 2 heule andere soorten auto’s, moet je zelf eerst proefgereden hebben
@lekkaah: aha, jij hebt dezelfde track-day uitvoering van de nieuwe Mustang gereden? Nee dus. Feit is dat dit een sportwagen is met een sterke focus op handling niet op muscle. Geen muscle car dus maar meer sportwagen dan een BMW 4 serie (ja zelfs de M4).
@w0o0dy: ik geloof best dat de Mustang met sprongen (pun intended) vooruit is gegaan. Maar beter dan een M4?
Je weet dat dat een heel erg matige auto is (gezien het feit ddat ie hetzelfde kost als de Mustang). Motor klimt niet mooi in de toeren (koppel komt er te abrubt in), geluid is ruk, het ziet er niet uit, demping is te traag, vering te hard, gripverlies te abrubt, besturing is te rubberig, alleen maar met automaat.
De Mustang kan doorwiel voorbij, denk ik ;-)
@w0o0dy: Jij wel natuurlijk, oude underdog knuffelaar.. :’)
De M4 beter die Lexus had moeten bouwen… Mooier, sterker en waarschijnlijk op het circuit sneller. En in de VS ook nog goedkoper dan de M4.
Beter moet zijn beater
Waarom wordt het rijden van auto’s met dikke motoren zo moeilijk gemaakt in dit land?:(
Tuurlijk, verschil in belasting moet er zijn tussen motoren maar ik vind het zoals nu veel te extreem. /-60000 euro verschil omdat er een groter blok in hangt.
Pfff… Wordt voor mij geen v8, niet in NL iig.
@bmdoubleu: hoge uitstoot. That’s it.
@gtwillem: I know maar hoge uitstoot is niet alleen hier
@bmdoubleu: je moet ergens beginnen. Het is niet leuk voor de petrol head, maar wel volkomen logisch.
@gtwillem: nee, hoge uitstoot op papier. Heel groot verschil.
Het kost nagenoeg exact evenveel energie om de V8 op snelheid te brengen en houden of de L4. De V8 zal die energie iets minder rendabel leveren maar echt niet een ons co2 per km meer uitstoten. Eigenlijk is het dus inderdaad volledig oneerlijk. Maar dat weten wij op autoblog natuurlijk altijd al ;)
@lekbak: ja, want daar kijken we met een heel erg roze bril.
Bij normaal gebruik, in Nederland, op normale snelheden, in het dagelijks verkeer, is een 520i zuiniger dan een 535i. En een 535i is zuiniger dan een 550i. Hoe minder zuinig een auto, hoe meer belasting. Hoe zuiniger een auto, hoe goedkoper.
Dat het opgegeven verbruik van de NEDC een richtlijn is die van zeer veel invloeden afhankelijk is, klopt. Maar de verschillen zijn er wel degelijk.
Ik heb nu niet over grote stukken Autobahn, 10 minuten Nordschleife rondjes of stadsverkeer. Waarbij de uitslagem anders kunnen uitvallen.
@gtwillem: een lichte motor is zuiniger dan een zware motor ja. Maar niet zoveel zuiniger om dit belasting verschil te rechtvaardigen. Dat was mijn punt eigenlijk.
@lekbak: dat is nog wel eens een discussie waard. Op zich is het wel goed om er naar te kijken. Vroeger liep een Kadett 1.3 1 op 13 en een 528i E39 gewoon 1 op 8. En een Discovery met 190pk liep 1 op 5 max. Dus de tijden zijn echt wel verbeterd wat dat betreft. Dus de vooruitgang moet zeker gestimuleerd worden.
Po das miene merk en da voor 44 rooitjes pho das nie te geloeven
Lang verhaal kort: gewoon naar de lokale grijze importeur gaan en hem voor veel goedkoper aanschaffen. En met het prijsverschil meer Amerikanen kopen. Of het prijsverschil houden als benzinegeld.
Misschien pas echt officieel kopen als ik enorm ruim in de slappe was zit
En als je nou eens de motor en auto los van elkaar importeert (uit bijv. Duitsland) en ze hier weer herenigt?
@SJ: dan moet hem laten herkeuren. Met de mogelijkheid van naheffing ;-). Ik weet niet hoe het zit als je een totaal andere V8 (Ford Cammer V8) erin legt.
Maar iets zegt mij dat het nooit goedkoop gaat worden…
@gtwillem: dan is de charme van deze auto ook gelijk weg
Het klonk zo leuk…
Ongelofelijk, hoe zo’n wagen hier in Nederland gewoon 2 keer zo duur wordt!
@chimaera:
Dat is al sinds het jaar kruik zo, sterker het is met duurdere automobielen nog veel erger geweest.
Zo heb ik in 2004 gekeken voor een RX8, hier zou hij mij €54k gaan kosten. Op vakantie in FL een de locale Mazda dealer binnen gewandeld, de teller stopte bij $25k en de $ deed zo’n 75 cent.
You do the math….
@jrk68: yup… Dat willen we nog wel vergeten, dure auto’s waren toen vooral erg duur. En goedkope auto’s goedkoop. Nu zijn saaie dure auto’s relatief goedkoop en goedkope leuke auto’s stervensduur…
@gtwillem:
Yep, ik hoorde niemand klagen toen een Ferrari 12pitter en een Maybach door de omschakeling van BPM naar Co2 heffing plots een ton goedkoper werden.
Nee, men ging stuiteren toen de Aygo 500 euro goedkoper werd en je die 11 houderschapsbelasting verviel.
Toen was de wereld te klein en stond men op de achterstebenen schande te roepen.
Mag ik dat lichtelijk hypocriet vinden….
oke als ik het nu goed heb is de app op dit moment een beetje bagger. de android klanten klagen over het feit dat ze geen filmpjes kunnen kijken, bij mij als ik een stuk zit te lezen en langzaam omlaagscroll gaat ie ineens (flippend) naar een ander artikel toe. kan iemand me daar mee helpen? (ios 8.3, iphone 5c)
@gwnbmw: ik vergeet altijd alle updates. Bij mij werkt het allemaal prima.
Ik mag over 1,5 week weer die kant op.
Lekker een paar weken rondtoeren over de lange en brede highway’s daar.
Als je ziet wat daar gemiddeld op de weg rijdt is het hier toch maar zeer droevig gesteld.
Even een paar weken geen Picanto’s, C1/107/Aygo’s of ander klein grut voor je.
Heerlijk!
@bertorelli: maar wel veel enorm lelijke pickups, lage snelheidslimieten, veel snelheidscontroles en eindeloze afstanden. De VS en Canada zijn mooi maar het autorijden is er bepaald niet interessant.
@mashell: ik vond het rijden door de USA vreselijk. Het gaat er zo sloom, zeker op de lange interstates. En iedereen rijdt er als of er overal politie staat te controleren.
En zoals je bij het andere filmpjes kon zien: als je te hard rijdt krijg je iets in de poepert… Nee, doe mij de Autobahn maar.
@gtwillem: Vergeet nog : lage benzine prijzen,geen wegenbelasting, geen of nauwelijks CO2 tax dan moet je het echt heel gek maken hier.
@mashell:
Die pick-ups horen er wel een beetje bij daar. ;-)
De snelheidslimieten vind ik nog wel meevallen en zijn ook niet veel lager dan hier. Daarbij is het vakantie, dus we hebben de tijd.
Snelheidscontroles ben ik buiten de grote steden (komen we zelden) nog niet veel tegen gekomen.
En die afstanden, die heb je natuurlijk zelf in de hand. We rijden nog geen 200 km per dag gemiddeld, dus dat valt ook nog wel mee.
Het autorijden vindt ik persoonlijk veel leuker en relaxter dan hier.
Zeker in de dun bevolkte staten als Montana, Oregon e.d.
Je hebt daar tenminste de tijd om om je heen te kijken en niet om de 100 meter een verkeersdrempel of stoplicht.
@mashell @gtwillem:
Lelijke pickups ? Raptor,F150 King ranch of HD uitvoering, Dodge Ram, Chevy Silverado stuk voor stuk 10x mooier van binnen/ buiten en sneller als een Vito busje toch ?
Buiten de grote steden mag je 70 miles (112 km) met weinig tot geen snelheids controles ( zeker veel minder als in NL) en hier in Florida mag je zonder gevolgen 10 miles harder rijden zonder dat je een boete krijgt, dus 80 (=130),ook geen trajectcontroles hier.
Heerlijk rechts inhalen wanneer makkelijk , dus geen bumperklevers en daaruit vloeiende agressie. Heerlijk op de cruisecontrole honderden miles afleggen zonder je rempedaal ook maar 1x te hoeven aanraken.
Voor het betere bochtenwerk hebben we o.a. de hills bij LA (zie Jay Leno) en vele andere mooie bergachtige wegen (zie top 10 beste driverroads)
OT: Ford heeft echt weer een topper met de nieuwe Mustang, wacht op de GT350R/GT500 en de Galpin uitvoering.
De zou lekker zijn als je nu een mustang koopt voor een ton. En dan gaat met een paar jaar de bpm er af en dan koop je hem voor 50k. Ik denk dat potentiële kopers het even afwachten.
@clarkson: Dus jij denkt echt dat ze er niks voor in de plaats doen ?
Rekeningrijden,wegenbelasting,benzine,parkeren,bijtelling,CO2 tax,BTW,parkeervergunningen,boetes,kentekenregistratie enz enz ze doen gewoon alles omhoog de auto moet en zal de melkkoe blijven in NeeDDRland.
Ja ja .. Het is flink fout gegaan met dat nivelleren van ons nationale oplichtersgilde ..
Als je zonodig een V8 wil rijden .. Koop lekker een 5de hansie .. O,ja .. En verbruik heeft NIX maar dan ook NIX met het aantal cilinders te maken maar met het voor te stuwen gewicht .. En met hoe snel je dat wil doen ..
@lincoln: het verbruik heeft vooral met het karakter van de motor te maken. Een laagtoerige motor is efficiënter bij lage toerentallen en vermogens dan een motor die een hoog specifiek vermogen hoog in de toeren heeft. Andersom gaat het ook op.
Waarschijnlijk ook de reden dat je bimmer nagenoeg net zoveel verbruikt als een Amerikaan met luie V8. Maar dat willen ze niet snappen hier in Europa.
@lincoln: het gewicht van de onderdelen in de motor speelt nog wel een beetje mee maar geen liters/100km verschil natuurlijk. Wat bij de “ouderwetse” single cam met kleppen stoters wel interessant is dat is het feit dat een Corvette 6.2 of 7 liter erg zuinig is over lange afstanden omdat die motor zo enorm veel koppel onderin de toeten levert dat een gigantisch lange overbrenging prima gebruikt kan worden… Dan is die auto opeens best zuinig met z’n 7liter v8
Er moet iemand komen die deze naar Nederland haalt. Wat een heerlijke auto!