Incognito, bouwvakkerstijl!
Omdat je simpelweg nooit genoeg kan krijgen van creatieve projecten. Aanschouw deze whitetrash Ford Transit. Een klassieker, die inmiddels geweerd wordt uit de oh-zo-geliefde milieuzones die ons land rijk zijn. Tijd om die stinkdiesel eruit te halen dus.
Want inderdaad, onder de motorkap ligt niet zoveel meer wat de auto in beweging gaat brengen. Een ombouw vond plaats en in de oorspronkelijke laadruimte werd een 3.5-liter grote V6 met twee turbo’s gelepeld. Het bekende blok uit de Jaguar XJ220. De motor levert met 650 pk, meer kracht dan in de Jag en -als je durft- knalt de Transit door tot 274 km/u. Een 0-100 tijd schommelt tussen de 4 en de 5 seconden.
Van een gebruikte XJ220 werden ook de velgen en remmen gestript. De vooras is nog steeds standaard, maar de dempers zijn wel aangepakt om de auto iets stijver te maken. Op het felbegeerde Goodwood-circuit deed de Transit een rondje voor het publiek.
Dé bekende van de UK vs Australia Top Gear challenge :)
@godofracing:
Filmpje voor de liefhebbers:
https://www.youtube.com/watch?v=F7hfSiYQQF4
@godofracing: yes! Dacht al, iedereen hier kent Top gear toch?
@alfamail: Dat lijkt mij toch wel ja haha
@alfamail: ja idd. En die aflevering van top gear is al wat jaartjes oud. Maar blijkbaar hadden ze autoblog nog van dit busje gehoord of iets gezien.
@alfamail: Nooit van gehoord.
@alfamail: Nee, vertel…
@godofracing: En een van de weinige keren dat de (schrik)reactie van een van de presentatoren, Hammond, eens niet gescript leek.
@danmar: maar dat was het wel. Er zitten namelijk een paar extra meters op het dashboard. Lijkt me dat Hammond als redelijke auto kenner snapt dat er dan iets ander ik ligt dan normaal
@jeaup: Ik bedoelde niet dat hij verrast was dat er een veel krachtiger motor inzit, maar dat hij echt verrast was door de bizarre acceleratie van het busje.
@danmar: was het wel degelijk. Extra meters op dashboard. Auto had velgen van xj 220. Stoelen waren anders. Dus hij wist wel degelijk.
En auto zal met starten ook niet echt als diesel hebben geklonken.
@godofracing: Vergeten. Moest nogal veel wiet roken om het grappig te vinden.
Iedereen die Top Gear kijkt weet wat er in dit busje zit.
Australië tegen UK.
Hammond ree in dat busje beetje slecht dit Autoblog……
@volvofreak: er zijn ook mensen die wel Autoblog volgen maar toevallig deze TG aflevering niet gezien hebben. Of die het wel gezien hebben en het leuk vinden dat dit busje nog eens langs komt. Autoblog pretendeert niet altijd uniek en de snelste te zijn. In jouw stijl: .. beetje slecht dit volvofreak. ;-)
@volvofreak: En waarom is het dan slecht van Autoblog….?
@atteh: Omdat zowat 90% dit eigenlijk wel weet…. Noem dit dan : Busje waardoor Richard Hammond het in zijn broek deed.
@volvofreak: Indeed
Eigenlijk wel geraden. Jaren geleden was deze op topgear
Van een XJ220… Snik…
Die velgen verraden veel te veel.
@mercedesclk350:
Yup, zoals de kuiten van een sprintster…
Leuk. Als de velgen niet van de XJ220 afkwamen, hadden we het allemaal putdeksels genoemd.
Maar nu waarderen we ’t.
@gregorius: Dichte velgen zijn juist prachtig imo! Ook als ze niet onder een xj220 vandaan komen.
@Tuono:
Na het lezen van de titel en het zien van de foto riep ik hier al gelijk XJ220.
Maar idd, dichte velgen zijn vaak echt geweldig:
Van Rally:
http://i42.tinypic.com/2yosgi0.jpg
Naar touringcar
http://www.classiccarstodayonline.com/wp-content/uploads/2012/04/1989-Audi-90-IMSA-GTO-racecar1.jpg
Naar tuning:
http://vagdrivers.net/forums/uploads/monthly_01_2010/post-27984-1263047344.jpg
Naar luxe GT:
http://images.pistonheads.com/nimg/30736/MercCL600Spotted_01.jpg
En toevallig zat ik laatst nog te denken hoe “distinguished” deze zouden staan onder een S65 coupe:
http://media.caranddriver.com/images/media/51/2016-mercedes-maybach-s600-inline1-new-photo-657484-s-original.jpg
Net als bovenstaanden had ik direct door dat dit de jaguar bus is. Best een herkenbaar ding op een of andere manier.
Niet zomaar een projectje. Dit is door Jaguar zelf gedaan tijdens de ontwikkel fase van de XJ220
In dit genre blijf ik de espace nog steeds de grote baas vinden.
Why God WHY??!!
Wat een oud nieuws pffff….
Je raad altijd wat….. Zou autoblog bedoelen denk ik
Deze hebben ze ooit een keer gebruikt bij top gear
@porsche530d: is dat zo?
Kende ‘m al wel, en die wielen verraden een hoop natuurlijk. Ik droom er altijd nog wel van om me in de fortuinlijke positie te bevinden een xj220 te kunnen rijden. En dan ook echt rijden. Veel rijden. Prachtbak.
Flopgear
Ik raad inderdaad nooit wat eronder de motorkap ligt van deze Ford Transit. Die V6 achterin is nogal wiedes, maar wat er daadwerkelijk onder de motorkap ligt is mij nog steeds een raadsel…
iets voor Sabine, Rondje Ring onder 8min.
Die bende ook op het dashboard. Details.
Van mij mag het maar het hoeft niet…
Geniaal toch? De velgen staan nog goed ook!
Hebben hebben hebben!!. Ik zoek nog een degelijke aannemerscamionet… ?
Toen ik de velgen zag in de preview was ik al bang voor XJ220 tjoening.. Na het lezen van het artikel is dat dus bevestigt -.-‘
Leuk bussie.
De achterbanden zijn echt behoorlijk breed. lm velgen zie je tegenwoordig steeds vaker onder busjes zitten dus dat vind ik niet meteen een reden om te denken dat er “iets” met de auto is gedaan. Vind het erg gaaf dat het originele plastic stuur er nog gewoon in zit.
Ik hou wel van dit soort projectjes.
@milan0: brede achterbanden moeten natuurlijk op ‘dubbellucht’ lijken.
Nooit eerder gezien, ik vind hem leuk. Goede namaak zeg maar; zoek maar eens naar “Ford Supervan” en je weet de waarschijnlijke oorsprong ;) Idee is 40 jaar geleden allang uitgevoerd – en beter ook :)
@davelepeef inderdaad die oldschool Supervan was nog veel beter :)
Ik kan me van deze Transit heugen dat een eerdere meervoudig winnaar van de jaarlijkse Goodwood hillclimb, naam ben ik even kwijt, al dan niet door de organisatie verplicht met deze voiture heeft deelgenomen. Niet gewonnen, volgens mij is het een jaar of 2/3 terug geweest
274 in een oude transit, je moet het maar willen.