• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jeremy Clarkson over de Porsche 911 Turbo

Auteur: Dennis, gepost 24 juli 2006 om 22:31 – 35 Reacties

Porsche 911 Turbo (997)


Terwijl we ons hardop durven afvragen of TopGear z’n beste tijd gehad misschien gehad heeft, blijf ik de columns van Jeremy Clarkson toch nog altijd onverminderd vermakelijk leesvoer vinden. Deze week gaat zijn column over de supergeile (excuses voor mijn taalgebruik) Porsche 911 Turbo (997).

De columns van Jeremy bouwen altijd op naar waar het werkelijk over gaat. Zo legt hij deze week eerst uit waarom de Duitsers wél humor hebben. Dat alleen al maakt het lezen van de column de moeite waard. Over de Porsche 911 Turbo niets anders dan lof. En terecht, want wat is dit een geile kar! (oeps! daar ga ik weer)

Een tweetal passages:

…This becomes obvious when you look at the new Porsche 997 Turbo in the 911 series. You’ll note it’s the 997, which means it’s one newer and one better than the 996. But it isn’t one better at all. It’s millions better. If I’d made it, I’d have called it the Porsche Jesus Christ Almighty Would You Look At That Bastard Go…

…The upshot is 473bhp, which doesn’t sound like much. But if you put your foot down, I promise, all thoughts of a power shortage will be gone immediately. Because this car doesn’t accelerate. It teleports. Bang, and you’re in the next space and time continuum…

Ik hoor het ‘m gewoon zeggen… Lees de column op Times Online.

Ook interessant!

  • Porsche 911 Turbo kust Peugeot 206 in Friesland/Groningen
  • BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
    BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
  • Porsche viert een feestje met deze 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S Lightweight Package is sneller dan Tesla

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, jeremy-clarkson, Porsche, Video

Vorig bericht: « Duitsers zelf toch meest tevreden over Japanse auto’s
Volgend bericht: Maserati tuning door Modena Performance »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stylez zegt

    24 juli 2006 om 22:37

    Ik had vandaag ook het filmpje gezien van Fifth Gear over de 997 Turbo via YouTube.
    Wat een auto!

    http://www.youtube.com/watch?v=pHRy9f_Gtxs&search=fifthe%20gear%20turbo

    Login om te reageren
  2. LPH zegt

    24 juli 2006 om 22:57

    Oh (watertandend), desnoods wil ik wel het cadeaupapier en het strikje betalen… zolang ik hem voor mijn 18e verjaardag maar cadeau krijg! (in dat mooie blauw, en de geelgelakte remzadels, en dat blauwe interieur) maar helaas duurt het nog een tijdje eer ik 18 ben (snik snik) en slapen we niet op een matras gevuld met 500-eurobriefjes…

    Login om te reageren
  3. Jaffa G zegt

    25 juli 2006 om 00:50

    Jaloers op de geluksvogels die 480 paardjes onder hun ”achterwerk” hebben zitten. Klasse wagen!

    Login om te reageren
  4. Lappy zegt

    25 juli 2006 om 01:08

    We liepen net te zeiken over TopGear (IMO onterecht, het is amusement met autos) maar kijk eens naar de regie, dat is 1 grote rip-off van TopGear, filters, bewegingen, e.d.

    o.t.: Ik heb erin gereden, maar dan cruising, ik durf toch niet de auto te testen.
    En het is een fantastische auto. De besturing ongeloofelijk direct en natuurlijk de snelheid. Alleen zal ik nooit een Porsche fan worden. Liever Italiaans of Brits.

    Login om te reageren
  5. Guz zegt

    25 juli 2006 om 08:23

    Leuk dat je ons even hierop wees.. hier is nog een mooi filmpje, gemaakt door een Nederlander (wat wil je nog meer:)) link:http://www.petrolhead.nl/2006/05/petrolhead_test_de_porsche_997_turbo.php

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    25 juli 2006 om 08:32

    Hij duikt wel erg bij het remmen…. je zou verwachten dat het PASM er voor zou zorgen dat ie meer horizontaal zou blijven bij hard remmen. Maar het moet wel een geweldige bak zijn. Alleen….. ben ik niet zo’n Porsche fan…..(de Carrera GT is een ander verhaal), toch wel jammer…….misschien.

    Login om te reageren
  7. sacha zegt

    25 juli 2006 om 11:03

    @Woody: PASM (en vergelijkbaren) staan duiken bij remmen juist bewust toe, net als stijgeren bij accelereren, om zo het gewicht optimaal aan te wenden voor tractie. Het zorgt voornamelijk voor geen schommelen over de lengte-as, wat voor de onvoorspelbare effecten kan zorgen.

    Login om te reageren
  8. AlwinH zegt

    25 juli 2006 om 11:08

    @sacha: toch die proefrit maar doen dan? Ben nu wel erg benieuwd.

    Login om te reageren
  9. sacha zegt

    25 juli 2006 om 11:14

    @Alwin: Als je niet bang bent om voor de bijl te gaan :) Ik ga wel mee :)

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    25 juli 2006 om 11:30

    Dat het zo meer druk op de voorwielen kan leggen dat snap ik, maar met een gelijkmatiger verdeling van het gewicht zou je toch ook de rembalans verder naar achteren kunnen leggen? Het ziet er niet zo strak uit zo….. bovendien zegt de Jackie Stewart dat je de balans van de auto niet mag verstoren omdat je dan minder hard een bocht door kan. In feite zou je door de rem op tijd los te laten de auto weer horizontaal moeten hebben voordat je instuurt…..

    Login om te reageren
  11. sacha zegt

    25 juli 2006 om 14:30

    Ik denk dat de electronica dat allemaal voor je regelt W0o0dy. Bocht in => nivelleren.

    Login om te reageren
  12. Junior (BMW Liefhebber) zegt

    25 juli 2006 om 15:14

    @ Stylez: Thanks for the movie of this Supersports car!!!!! Geweldig filmpje geweldige auto.

    Login om te reageren
  13. Peter zegt

    25 juli 2006 om 16:54

    Ongetwijfelt een sensationele auto om in te rijden. Maar aangezien het motorgeluid in belangrijke mate bijdraagt aan de sensatie die een auto biedt, is de geluiddempende werking van de Turbo’s toch een groot nadeel. De Turbo-loze versie klinkt gewoon mooier.

    Login om te reageren
  14. AlwinH zegt

    25 juli 2006 om 18:06

    @Peter: Klopt, die “gewone” 911, Carrera en de Carrera 4, klinkt iets rauwer. Ik heb de 997 Turbo nog niet gehoord, maar ik weet wel dat de 996 Turbo genoeg geluid maakt om elke keer weer van te genieten.
    Porsche levert ook sportuitlaten voor de Turbo die het geluid flink opkrikken, misschien iets *te* zelf.

    Login om te reageren
  15. Porsche Fan zegt

    25 juli 2006 om 18:32

    Porsche the best :D
    of niet dan:P

    Login om te reageren
  16. AlwinH zegt

    26 juli 2006 om 11:22

    @Porsche Fan:
    En weer bedankt voor je nuttige bijdrage…

    Login om te reageren
  17. lotte zegt

    26 juli 2006 om 11:30

    @Porsche Fan: …en als ik nou es “nee” zeg?

    Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    26 juli 2006 om 11:37

    eigenwijs typje die Lotte

    Login om te reageren
  19. lotte zegt

    26 juli 2006 om 11:39

    @W0o0dy: wacht op de reactie van Porsche Fan en dan zullen we weten wie hier nou echt eigenwijs is ;-)

    Login om te reageren
  20. Porsche Fan zegt

    26 juli 2006 om 18:09

    Komen jullie vroeg of laat wel achter
    Wie de beste auto’s maakt enzo
    k ben er namelijk al achter:D
    PORSCHE

    Login om te reageren
  21. LPH zegt

    26 juli 2006 om 18:56

    PORSCHE?????
    Pladijzen Op Rollers Steken Crashend Hun Ego

    @Porsche Fan, sorry, maar ik kon het gewoon niet laten; en troost je, het is nog minder erg dan dat van BMW (Bucht Met Wielen)

    Login om te reageren
  22. lotte zegt

    26 juli 2006 om 20:31

    @LPH: wat zijn pladijzen en wat is Bucht?

    Login om te reageren
  23. Porsche Fan zegt

    27 juli 2006 om 11:16

    Dat is toch geen goede nederlandse zin wat je daar uit spreekt dus ja
    en nou en als je erzo over denk
    k weet wel anders

    Login om te reageren
  24. LPH zegt

    27 juli 2006 om 11:29

    @Lotte, pladijzen zijn platte dingen; en bucht is brol.

    @Porsche Fan; idd, het is inderdaad geen goede nederlandse zin; daar had ik niet genoeg tijd voor om er eentje te bedenken. Maar goed; eigenlijk ben ik het met je eens dat Porsches vantastische wagen zijn. Dat zinnetje was gewoon om een beetje te plagen… ;-)

    Login om te reageren
  25. LPH zegt

    27 juli 2006 om 11:32

    @Lotte, o ja, dit ook nog; pladijzen worden vaak geasocieerd met stront.
    (En ik die dacht dat ik geen dialect gebruikt had voor dat zinnetje)

    Login om te reageren
  26. lotte zegt

    27 juli 2006 om 11:35

    @ LPH: ennuh… brol is..? ;-)

    Login om te reageren
  27. LPH zegt

    27 juli 2006 om 11:46

    brol

    brol (geen afbreking)
    de (m.); g.mv.

    1 (Belgisch-Nederlandse spreektaal)

    Login om te reageren
  28. LPH zegt

    27 juli 2006 om 11:48

    betekenis: rommel, prullen

    en bucht, ook (Belgisch-Nederlandse spreektaal)

    Login om te reageren
  29. LPH zegt

    27 juli 2006 om 11:49

    betekenis slechte waar

    synoniem: rotzooi, rommel

    (en wat is dat toch met die domme pc dat die mijn topics voor dat ze af zijn al plaatst?????)

    Login om te reageren
  30. dekster zegt

    27 juli 2006 om 12:07

    @lotte
    bmw: Brol Met Wielen

    Login om te reageren
  31. dekster zegt

    27 juli 2006 om 12:10

    @Porsche fan
    ik vind dat je gelijk hebt: PORSCHE IS THE BEST.(punt)

    Login om te reageren
  32. lotte zegt

    27 juli 2006 om 12:11

    @ Belgische vrinden: helemaal duidelijk! Tnx!

    Login om te reageren
  33. Citrofiel zegt

    10 augustus 2006 om 16:40

    lelijk stom ding

    Login om te reageren
  34. Bas zegt

    22 oktober 2006 om 18:25

    @ Woody; is het echt nodig om de auto te laten dompen om meer gewicht op de voorwielen te krijgen? Volgens mij gaat het om de kracht die op het wiel werkt en die het wiel op de grond duwt. Als ik een systeem heb die zorgt dat de vering niet zover ingedrukt wordt.. Dan heb ik een krachtelement nodig om het gewicht van de “bewegende massa” tegen te werken. Actie is min reactie dus dan staat er nog steeds een grotere kracht op het wiel. Dit terwijl de koets recht kan blijven. Dus de claim dat dompen persé toe moet worden gestaan durf ik te betwijfelen.

    Login om te reageren
  35. w0o0dy zegt

    22 oktober 2006 om 19:56

    ik weet niet of het moet. Ik schreef ook al je volgens mij ook iets meer remwerking van de achterwielen kan gebruiken als de auto vlakker blijft tijdens het remmen. Door het gewicht iets naar voren te verschuiven krijg je wel meer druk op je voorwielen. Bij de meeste auto’s leveren de remmen vóór de grootste remkracht, en dat zal geen toeval zijn. Bij Porsche zullen ze ook zeker wel weten wat ze doen…. mijn bezwaar tegen wat ik zag was dat het er minder “strak” uit ziet.. De beweging van het koetswerk ziet er minder stabiel uit….. maar ik denk dat Sacha gelijk heeft en dat Porsche het bewust zo gekozen heeft…. wellicht heeft het ook nog wel met de motor achterin te maken….

    De 911 heeft vrij veel gewicht op de achteras door die motor daar achterin, dus wellicht dat er bewust iets meer “duikneiging” is ingesteld om zo meer druk op de vooras te krijgen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North