Jeugdliefde: de Honda Prelude

Auteur: , 44 Reacties

Mede dankzij deze kar zit ik bij AB. Voor u, de lezer, wellicht reden om een ontzettende grafhekel aan deze kekke bak te hebben, maar de Honda kan er niks aan doen.

Door de vrij lage en relatief brede bouw van deze karakteristieke 90’s bak dacht ondergetekende zo’n 23 jaar geleden dat dit wel een beest van een auto moest zijn. Sterker nog: de Prelude maakte op mij nog meer indruk dan de -toen nog- splinternieuwe Ferrari Testarossa, en het was al een hele belevenis om die op de weg tegen te komen. Lang verhaal kort: door de Prelude ben ik als kleine snotneus van auto’s gaan houden.

In de tijd dat Honda nog spannende en hete auto’s bouwde (en supercars niet eindeloos uitstelde) kwamen de Japanners in 1991 met deze vierde generatie van de Prelude op de proppen. In Europa was deze bad boy leverbaar met een 2.0 (133 pk), 2.3 (160 pk) of 2.2 (185 pk) leverbaar, waarvan de laatste was uitgerust met het welbekende VTEC-systeem. Bovendien was vierwielbesturing leverbaar. Niet alleen fijn voor de wegligging, maar -na wat oefenen- ook bij fileparkeren.

Booty

Deze opvolger van de Bassie en Adriaan-Prelude (er zit nog een generatie tussen) stelde het zonder de klapkoplampjes en dus ook zonder opgeplakte ogen en wimpers, maar daarvoor in de plaats kwam een stel aardig booskijkende units. De verlichting achter was eveneens een schot in de roos (subjectief, ik weet het).

Met het weggedrag zat het dankzij het aardig stugge onderstel en de (optionele) vierwielbesturing wel snor en ook de motoren waren prima voor elkaar. Enigszins nadelig was de ietwat hoge nieuwprijs; 60.000 gulden was begin jaren ’90 een hoop geld voor een auto. Verder hield de ruimte achterin niet over (maar ja, coupé) en was de stuurbekrachtiging ietwat enthousiast afgesteld.

Buiten die zaken zijn we benieuwd wat jullie van deze misschien wel vergeten coupé vinden. U weet waar.

FYI: De Prelude die na de vierde generatie kwam, de vijfde generatie dus, ging weer terug naar een hoekiger design. Laatst kwam nog een mieters lekker exemplaar voorbij, check ‘m hier.



44 reacties

Leuke auto inderdaad, je moet alleen niet al te imagogevoelig zijn :) Goeie truc trouwens, van generatie 4 naar 5 gewoon het design van de koplampen en achterlichten omwisselen!
@ar156sw: Imago is dan ook een term meestal gebruikt voor en door zwakzinnigen.
@viezefreddyw:

De week is nog maar amper begonnen, maar ik vraag me af of ik later een scherpere opmerking mag lezen !
U hebt de frikadel speciaal al in uw zak wat mij betreft, curry of ketchup?

Ow Uitjes???
@ar156sw: Zowizo Honda BOPPE!
@audicoupe84: Het is *sowieso. Ik snap werkelijk niet waar mensen al die verschillende, foutieve schrijfwijzen vandaan toveren.
@phaeton: Er zijn zat mensen die het als zowiezo uitspreken …sowieso ziet er voor mij gewoon fout uit…
Na dit bericht vind ik de Prelude nóg cooler dan ik hem al vond.
Mooiste Prelude ooit gemaakt. Was ook wel een interessante tijd qua auto’s uit Japan.
Rond die tijd kwamen er leuke auto’s uit Japan. Denk aan de Xedos 6, de CRX derde generatie met apart dakje, Toyota Supra A80, de Cappuccino en ga zo maar verder.
@Rick-dos: crx del sol?
@Thijsj: Heerlijk ding was dat.
Mijn moeder had er eentje toen ik 18 werd. Handbakje, 90kmh in z’n 2. Prima auto om het in te leren!
@Rick-dos: vergeet de MR2 en Celica niet
Gaaf ding, altijd al geweest. En die stoelen….ik wil weten hoe die zitten!
De Honda Prelude een prachtige vooruitstrevende auto voor zijn tijd. Helder koplampglas met zwarte behuizing, een breed digitaal dashboard en de 2.2/2.3 VTEC motoren. Het is jammer dat Honda deze auto nooit heeft gebouwd met een dwarsgeplaatste motor en achterwiel aandrijving zoals zijn concurenten de Nissan Silvia, e36 coupé. Er zijn meerdere coupé’s uit die tijd welke voorwielaandrijving toepasten maar weinig auto’s hadden ook design welke bij een achterwiel aandrijver zou passen. De Prelude daarintegen had een lang motorkap en een lange wielbasis wat hem deed lijken op een achterwiel aandrijver.

Anders had ik nu waarschijnlijk een Honda Prelude gehad in plaats van een Nissan 200sx(silvia)
@s.j._content: Een dwarsgeplaatste motor en achterwielaandrijving gaan niet samen!
Maar Honda had altijd al een bijzondere ideologie en deden dingen vaak succesvol anders als de rest. Waar veel merken 6cilinder motoren gebruikten en achterwiel aandrijving liet Honda graag zien waar zij sterk in waren. Voorwielaangedreven 4cilindermotoren. Er is heel wat R&D in vooral het onderstel van deze auto gestoken. Het onderstel is ontwikkeld in samenwerking met Ayrton Senna en de 4wielsturing gaf het een rijkarakter van een achterwiel aandrijver. Ik denk persoonlijk dat Honda voor het 4cilinder voorwielaandrijving koos om het aantrekkelijker voor Jan Modaal te maken aangezien achterwielaandrijving en 6cilinder motoren toch meer voor het premium segment waren.
Happy with HONDA!. beweren dat Honda tegenwoordig geen leuke auto’s bouwt snapt er weinig van naar mijn mening….Dat ze die meestal niet in Nederland leveren is weer een ander verhaal: NL is een k#t verleased-leenautoland!. zo is dat er ook weer uit.
@sracert: ik vat je vergelijking totaal niet m.b.t. ons leaselandje… Denk dat je dat smaak de enigste reden is waarom Honda in een kleine mate hier rondrijd?

Ik zou als ik jou was, morgen eens ff naar LeasePlan bellen voor wat uitleg…
@v60germany: Leaseplan bellen?, laat me niet lachen, daar wil ik al heel lang niets meer mee te maken hebben. Den Haag bellen bedoel je denk ik?, die nemen al jaren niet op!
@sracert: na het actuele internationale modelgamma en het overige Honda nieuws nogmaals te hebben bekeken, ben ik blij dat ze in Den Haag ook de komende tijd niet bereikbaar zullen zijn.
@v60germany: Gefeliciteerd dan! met je Chinese auto…
Vond dit type Prelude de mooiste, alleen jammer dat ze de V6-Vtec er nooit in gehangen hebben. Prachtig exemplaar.
Eigenlijk doet het er niet toe wat indruk op je heeft gemaakt, ALS het maar indruk op je heeft gemaakt !
En die generatie Prelude is eigenlijk de eerste geweest die ikzelf echt mooi vond, vooral de kont vind ik mooi van die wagen, een auto zonder kont is als een ………..
@desjonnies: ….. vrouw zonder mond?
Van deze Prelude is ooit een wing-turbo versie geleverd in Japan. Jammer dat het stuur daar aan de andere kant zit anders had ik sterk overwogen er 1 te importeren. En een Duitse fabrikant maar beweren dat zij de 1ste fabrikant waren die deze wing.turbo techniek als 1ste op een productie auto leverden. whaha…. Net zoals dat inferieure variocam, etc,etc kleppen gedoe, allemaal afgekeken van Honda met het superieure Vtec systeem.
Heb altijd een zwak gehad voor Aziatische auto’s en Honda behoorde tot een van die merken. De Prelude is altijd een leuke wagen geweest die nog steeds tot de verbeelding spreekt, maar ook de Civic, Accord zijn leuke modellen.
Een leraar op het IVA had zo’n 2.3 VTEC. Met de nodige motorische upgrades. Volgens mij nog best een snelle jongen. Helaas had ie ook lexus look achterlichten, vond ik dan weer minder. Vooral omdat dit model gewoon klopt stock. Vind ik dan. Mooi clean design.
@E34M5Touring: 2.3 vtec eal het niet geweest zijn, aangezien enkel de 2.2 met H22 motorblok van vtec is voorzien
@nasty: Dan was het die 2.2, want het was zeker weten die snelle uitv. met VTEC.
Saai ding
Vreselijk..
Jeemig is wist niet dat ze zo duur waren. Maar het waren wel leuke wagens. Al vind is de bassie en adriaan generatie verschrikkelijk.
De techniek is buitengewoon goed, Honda is wat dat betreft een algemene zekerheid. De Prelude was zeker een bovenliggende partij t.o.v. zijn model concurrentie.

Betreft het design, naar mijn mening een totale fail, meer in de categorie Opel Calibra, type bouwvakkers-Ferrari… Maar ach, wellicht maar beter ook op dit moment. Een GTR is dan b.v. gelukkig ook veel oogstrelender qua design.
ik had een 2nd gen Prelude. Geweldig ding. Altijd met het schuifdak open heerlijk rijden. Klonk voor een 4 cilinder ook bijzonder goed.

Overigens vind ik de 4e generatie de lelijkste. 3e is het best!
Stuurbekrachtiging is idd overdreven sterk. Met alleen je pink kun je fileparkeren
Deze Prelude is nog een lekkere old-school Honda…

Laag en breed, mooie techniek aan boord die ook nog eens praktisch onverwoestbaar was. Met als kers op de taart het Vtec-systeem. Een knap staaltje motortechniek. Honda wist als geen ander pk’s uit een relatief bescheiden motorinhoud te halen. Én het bleef nog heel ook, ondanks de hoge toerentallen die de motoren maakten. Al was dat voor Honda gesneden koek als één van de grootste motorenbouwers (niet alleen letterlijk motorfietsen, bijna overal waar een motor in kan zijn Honda motoren in te vinden).

Jammer dat Honda het sportieve imago later in de jaren negentig een beetje kwijt is geraakt. De Civic was tot halverwege de jaren negentig een ontzettend kek wagentje, tot die werd opgevolgd door een saaie driedeurs hatchback en een nog saaiere 5-deurs. En de bloedmooie en stoere CRX kreeg met de Del Sol een opvolger die het bij lange na niet haalde bij zijn voorganger.

Toch blijf ik hoop houden dat Honda weer terugkomt van waar het geweest is.
Ik vond het toen een hele mooie auto. Probeer er maar eens eentje te spotten, je ziet ze nog amper rondrijden.
Nice! Dat linkje onderaan in het artikel zijn mijn foto’s :) Staan nu al weer nieuwe (in mijn ogen) nog betere foto’s van op op Autojunk ;) . Misschien het linkje aanpassen?
Alle Honda’s uit de jaren 90 waren geweldig. Ik kan me geen automerk herinneren dat zo’n breed assortiment aan auto’s had die er allemaal geweldig uitzagen, technisch innovatief waren en ook nog bijzonder goed reden. Van Civic tot NSX, ik krijg van allemaal warme onderbuikgevoelens. Verbijsterend hoe snel daarna het merk ten gronde is gericht. Een paar jaar later was Honda hofleverancier aan pensionado’s.
@kwatkam: spijker, kop. 90’s Honda’s waren de shit. Heb zelf een CRX vtec, Accord Aerodeck en Accord sedan CB7 gehad. Onderstel, motoren, versnellingsbakken; legendarisch goed. En altijd dat schuifdak. Honda wist wat autorijden leuk maakte
Maaaaar!!!! @mauritsh Heb je er ooit eentje gehad?
@kilum: voor deze vraag was ik al bang ;) Helaas…
@MauritsH: Hahaha! Heerlijk :-)
Supertoffe wagen, ik reed in die tijd een Civic uit ’92. Honda gewoon topmerk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).