JLR: ‘de Range Rover is en blijft de beste’

Auteur: , 27 Reacties

Verwacht geen uitbreiding in het topsegment van Land Rover.

JLR: 'de Range Rover is en blijft de beste'

Een nieuw topmodel, boven het meest luxe model. Bij Jaguar Land Rover peinzen ze er niet over. Op de Los Angeles Autoshow presenteert het merk de nieuwe Range Rover SV Autobiography. De Range Rover is al jaren het meest luxe paardje uit de Land Rover-stal. Joe Eberhardt, CEO Jaguar Land Rover North America, zegt dat dit zo zal blijven.

Volgens Eberhardt kan een nieuw topmodel worden gezien als een overbodig voertuig in het gamma. “Kijk naar de eerste generatie Maybach. Wat zei dat over de S-klasse? Ze hebben het verkoopfiasco van Maybach opgelost door het luxemerk te laten samensmelten met de S-klasse”, aldus de CEO. De Range Rover-lijn begint bij de Evoque en eindigt bij de SV Autobiography. Tussen beide modellen zit meer dan 150.000 euro verschil, afhankelijk van welke motorisering je kiest.

De Range Rover was een van de eersten modellen dat het luxe SUV-segment wist aan te boren. Inmiddels is het één van de vele vissen in het water. Denk aan auto’s als de Porsche Cayenne, Maserati Levante en de Bentley Bentayga. In de nabije toekomst komen daar de Lamborghini Urus, Rolls-Royce Cullinan en de SUV van Ferrari bij. (via Autonews)



27 reacties

Voor mij blijft het de Range Rover
Best mooi ding, voor een busje.
Blijft de mooiste van allemaal
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Voor mij blijft de Range Rover ook wel de top in dit segment, ongeacht welk merk er met een concurrent komt. De Range Rover heeft namelijk ook echt capaciteiten voor in het terrein en dat maakt hem voor mij altijd net wat indrukwekkender dan de rest. Ofroad in luxe :-)

-edit: is inmiddels gefixt!-
@quincy: plus dat hij er ook niet zo belachelijk kitscherig uitziet. Dit is een understatement op wielen, hoe groot hij ook is als hij voor je staat.
@quincy: er zit natuurlijk maar erg weinig verschil tussen de offroad capaciteiten van al die meer dan 2 ton zware SUV’s. Een zandpad kunnen ze allemaal best aan maar een Suzuki Jimny lacht ze vierkant uit.
Als ze bij dit nieuwe model dezelfde schermen hebben gebruikt als in de Velar en Sport is de RR wat mij betreft afgeschreven. Pixels zien = niet goed, zeker niet voor auto’s in deze prijscategorie. Dat doen de Duitsers velen malen beter!
@caterpie: ik vind dat je daar teveel waarde aan hecht. Multimedia systemen en schermen verouderen sneller dan de rest van de auto. Ik vermoed dat velen van ons, rondrijden in een auto met een cassettedeck. Of een CD-speler. Zelfs de DVD speler en de USB poort zijn ouderwets. De ingebouwde navigatie haalt het qua snelheid en bruikbaarheid niet met google maps of waze. En ja, schermen die 3 jaar geleden nog top waren zien er inmiddels hopeloos verouderd uit. Wat de RR anders maakt dan zijn concurrenten is dat het een auto is die echt off road kan worden gereden. En dat in alle luxe en rust. Tractie is in een auto als dit vele malen belangrijker dan dpi.
@pomoek: Dat ben ik deels met je eens. Alle BMW’s vanaf 2010 hebben nog altijd een navigatiesysteem dat er bij de tijds uitblijft zien. Het kán dus wel.

Verder blijft het inderdaad een lastig gegeven, ik zou misschien wel eerder opteren voor een dashboard waar je een tablet in klikt.
@pomoek: ja, want ze gaan er allemaal het terrein mee in en kijken nooit op hun navi.
Goed verhaal.
@macan: Okay. Nou, bedankt voor je input. Je hebt natuurlijk een punt. Mensen rijden vrijwel nooit met een dure Laro in de prut. Maar dat niemand dat doet is natuurlijk niet het probleem voor Land Rover. Ze bouwen een auto waarmee dat wel kan. Dat is het usp van Land Rover. Hoe goed het scherm scoort in de GFX bench of wat dan ook doet er minder toe. Er zullen ook mensen zijn die klachten hebben over de hoge instap. Of het hoge verbruik. Maar meningen zijn als peop gaatjes. Je kan natuurlijk altijd even contact opnemen met Land Rover zelf en aan hen even je klachten doorgeven: [email protected] . Fijne zaterdag!
@pomoek: Ik ben het ook deels met je eens. Multimediasystemen hoeven niet te verouderen. Als er één functie is die een bepaalde kleine autofabrikant in Silicon Valley succesvol gepionierd heeft, is het wel Over The Air updates. Nu is het bijzonder, over 10 jaar zullen de merken die het niet doen als ouderwets gezien worden. Persoonlijk denk ik dat autofabrikanten dan nog slechts ‘hardware’ leveren en de software uitbesteden of een gezamenlijke basis zoals Android gebruiken want de software in de toekomst het grote verschil gaan maken. Tuners, automonteurs, autoverkopers, leest u in!
@pomoek: je gaat toch in in een wagen van deze prijsklasse lopen klooien met navigatie op een mobieltje? De zuignap, het laadsnoer en de whatsapp berichten tussendoor wil je toch helemaal niet. Bovendien zijn de infotainment systemen door de betere (simpelere) user interfaces veel beter te bedienen. Iets wat ook tijdens het rijden kan en mag. Mobieltjes zijn handig voor van de parkeerplaats naar de bestemming en als je geen goed fabriekssysteem hebt maar eigenlijk hebben die onhandige telefoons in de auto niks te zoeken. Telefoon in het deurvak, Bluetooth verbonden en gaan.
@caterpie: als het jou alleen om een schermpje te doen is. 1 Ding doen de Engelsen beter, het is namelijk veel stijlvoller.
@rufctr01: ja, is wel Ff geleden. Nwe Rr tikkie ordinair.
@caterpie: ik snap wel een beetje waar je op doelt.

Van binnen en buiten zien ze er imo geweldig uit. Maar hoe je het ook went of keert, je zal met de auto moeten werken. En daar laat de Range wel een steekje vallen imo.

De auto is top of the bill. Maar de systemen zouden dat ook moeten zijn en dat is helaas niet geval. Dat zit op het niveau van Volvo. En dat is niet slecht, zeker niet. Maar je verwacht meer.
Het is en blijft voor mij sowieso de meest stijlvolle. Of het de beste is, valt over te twisten. Ik zou er in ieder geval graag een willen. Even off topic: AB: is het mogelijk dat jullie ervoor kunnen zorgen dat het G-board van Google werkt in jullie Android app? Het is de enige app op mijn tel waarin die niet werkt.
De Range Rover is en blijft zo’n auto die grotendeels ontwikkeld wordt voor offroaden om vervolgens in de meeste gevallen niet verder te komen dan de PC Hooft, oftewel de kleine straatjes van Nederland waar je juist precies niet zo’n auto wilt. Dat is mijn probleem met de Range Rover. De ooit zo simpele en functionele alleskunner is nu niks behalve een statussymbool. Jammer is dat. Die auto is zo gaaf namelijk.
In Nederland met dank aan bpm toch wel stevige prijs. Niet direct mijn segment. Mooier dan de Bentley. Jeep komt binnen nu en twee jaar echt met een nieuw topmodel de Grand Wagoneer. Deze Jeep was net als Range Rover in de begin jaren zeventig uitvinder van dit segment. Mogelijk was de Jeep zelfs al iets eerder dan de eerste serie Range Rovers. Ook BMW komt met een X7 en Mercedes met een nieuwe G klasse en Mercedes Maybach GLS. Ook in dit segment wordt het dus aardig vol. Het is wachten op het moment dat ook deze hype voorbij gaat. Denk aan de MPV modellen Renault Espace, Chrysler Voyager, etc (ieder merk had een MPV) of de cabrio’s van Mazda MX-5, Fiat Brachetta, etc (ook hier had ieder merk wat te bieden). Deze segmenten verkopen niet meer en je ziet dat alleen de uitvinders van dergelijke segmenten zoals Chrysler (met de hier niet leverbare Pacifica) en Mazda MX-5 (sament met Fiat 124 spider) nog investeren in nieuwe producten. Worden het straks toch de elektrische Merken Tesla & Co die de nieuwe trend gaan zetten? Automotive is een moeilijke business en financieel zeer intensief. Tesla maakt iedere dag mega verliezen. Mocht de elektrische auto op korte termijn niet het nieuwe normaal worden dan gaan er nog mega klappen vallen bij juist die merken die hierop vol inzetten. Dan valt niet alleen Tesla om maar ook concerns als VW.
@min2max: goed verhaal
@min2max: Waarschijnlijk schiet de politiek dan te hulp met maatregelen die het einde gaat inluiden van de verbrandingsmotor. De dieselmotor is met dank aan VW nu al in de blessuretijd.
Range Rover straalt al uit dat die de koning van z’n segment is. Zelfs die schele Bentley staat er als een broekie naast
Nee, de charme is er wel van af. Decadent om het decadent doen.
En hoe ze ooit op het ‘fantastische’ idee zijn gekomen om koelsleuven in de portieren te plaatsen….
Tsja vond rr ooit elegant en stoer tegelijk van wat twijfelachtige kwaliteit. Tegen woordig vind ik het retedure handtassen van nog steeds twijfelachtige kwaliteit
Ik ben het wel met ze eens. Samen Jeep was RaRo de grondlegger van dit segment. Beiden in den beginne fraai en comfortabel maar nog voorzien van offroad-waardig voormalig Komo-plastic op het dashboard. De Range Rover is dat beter ontstegen dan de Jeep, en is daarmee wat mij betreft per definitie de Godfather van het segment. De huidige generatie is wellicht van buiten minder stoer en aantrekkelijk dan de voorganger, maar is van binnen absoluut prachtig. En dat terwijl het nog altijd een buitengewoon goede offroader is, in tegenstelling tot alle competitie op het historische duo van Jeep en Range Rover na. De prijs is, helaas, met al dat toegevoegde comfort en de extra verfijning dramatisch gestegen. Een topmodel boven de Range Rover is wat mij betreft dan ook inderdaad je reinste onzin. En de positie van de oer-Range Rover wordt min of meer opgevuld door de Land Rover Discovery. Weinig aan toe te voegen.
JLR heeft inmiddels door dat het Landrover productpakket met erg veel gelijksoortige wagens met redelijk veel overlap tussen de modellen inmiddels wel compleet is?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).