• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Joop Donkervoort geeft na 43 jaar het roer uit handen

Auteur: machielvdd, gepost 15 januari 2021 om 07:59 – 22 Reacties

Joop Donkervoort

Joop is inmiddels 71 en vindt het mooi geweest.

Terwijl Spyker snel opkwam en (iets minder snel) weer ten onder ging, bouwde Joop Donkervoort ongestoord verder aan zijn lichtgewicht sportwagens. Iets wat hij al sinds 1978 deed. Daarmee is Donkervoort momenteel het enige Nederlandse automerk waar we écht trots op mogen zijn.

Schuurtje

Het verhaal van Donkervoort begon in een schuurtje in Tienhoven. Joop wilde daar aanvankelijk Lotus Sevens aan de man brengen, maar die kregen geen Nederlandse typegoedkeuring. Joop ging daarom zelf aan de slag en dit resulteerde uiteindelijk in de allereerste Donkervoort.

Joop Donkervoort

Loosdrecht

Na zo’n 140 Donkervoorts gebouwd te hebben kan Joop in 1983 zijn schuur verruilen voor een heuse fabriek in Loosdrecht. Door de jaren heen komen de auto’s langzamerhand steeds verder af te staan van de Super Seven, hoewel het bekende motto van Collin Chapman in ere gehouden wordt. In 1988 zet Donkervoort een wereldrecord neer door de D10 in 3,8 seconden van 0-100 km/u te laten accelereren. In 1992 wordt de Donkervoort D8 geïntroduceerd met een Ford Zetec-blok.

Audi

Donkervoort is langzamerhand een gevestigde naam geworden en dit resulteert vanaf 1999 in een samenwerking met Audi. Aanvankelijk wordt er een 1.8 viercilinder gebruikt, later wordt dit zelfs een 2.5 vijfcilinder. Vanaf 2007 bouwt Donkervoort ook dichte auto’s, waardoor het skelter-gehalte lager is dan ooit.

Extreem

Tegelijkertijd wordt het raket-gehalte steeds hoger. De D8 GTO combineert namelijk een vermogen van 340 pk met een gewicht van 720 kg. Het kan echter nog gekker, zo blijkt in 2018: de D8 GTO-40 heeft namelijk 415 pk en weegt 678 kg. Dit is onder andere mogelijk dankzij het in eigen huis ontwikkelde koolstofvezelcomposiet. Daarmee bieden deze auto’s een rijervaring die eigenlijk nergens mee te vergelijken is. En dat is in dit geval geen marketinggelul.

Mooi geweest

Inmiddels hebben er meer dan 1.500 auto’s de fabriek verlaten en is Donkervoort een naam van formaat geworden. Vorig jaar vierde het merk de 70ste verjaardag van Joop en de geestelijk vader van het merk heeft intussen de respectabele leeftijd van 71 bereikt. Hij heeft daarom besloten dat het mooi geweest is. Donkervoort maakt vandaag bekend dat Joop Donkervoort na 43 jaar terugtreedt.

Joop en Denis Donkervoort

Denis Donkervoort

Het merk is echter in goede handen, want Joop’s 33-jarige zoon Denis heeft per 1 januari de dagelijkse leiding overgenomen. Dochter Amber is nog altijd verantwoordelijk voor de marketing en PR. Daarmee blijft Donkervoort dus een familiebedrijf. Uiteraard zal Joop zelf het bedrijf ook nog niet de rug toekeren: hij blijft een adviserende rol houden.

Mentor

Joop denkt sowieso nog niet aan pensioen, want hij gaat ook buiten Donkervoort nog het nodige doen. Hij wil namelijk als mentor jonge ondernemers begeleiden en als adviseur optreden bij verschillende projecten. De geraniums bestuderen is er dus niet bij voor Joop Donkervoort.

Ook interessant!

  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Donkervoort D8 GTO Individual
    Donkervoort D8 GTO Individual Series nu EXTRA individueel
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • Deze Pagani is voor €2,6 miljoen op te halen bij Donkervoort

Nieuwste artikelen

  • Deze goedkope G-Klasse Brabus op Marktplaats lijkt echt, maar toch ook engggg
  • Max Verstappen rijdt volgend jaar stiekem toch met nummer 1 rond
  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
FacebookTweetPinLinkedIn

Donkervoort, joop-donkervoort, Video

Vorig bericht: « Video – Vloggers bouwen feestje in Tesla op Autopilot
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Le Mans-hypercar van Toyota »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alfarobert zegt

    15 januari 2021 om 08:28

    Nu maar hopen dat het bedrijf ook goed gerund blijft door z’n kinderen. Mooi merk hoewel je ze echt nooit ziet.Zullen wel het meest naar het buitenland vertrekken.Geniet van je “pensioen”Joop.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      15 januari 2021 om 08:37

      @Alfarobert: dat zit wel snor is mijn idee, beiden – maar van zijn dochter weet ik het zeker – hebben dezelfde passie mee gekregen van Joop. Niet de type kids die het bedrijf snel verkopen en voor het snelle geld gaan.

      Login om te reageren
    • maarteno zegt

      15 januari 2021 om 09:29

      Volgens mij deed zijn zoon al een tijd de dag dagelijkse leiding en was Joop vooral nog bezig met ontwikkeling van nieuwe auto’s.

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    15 januari 2021 om 08:46

    De auto’s van Donkervoort zijn door de jaren heen alleen maar beter geworden. Dat is overigens niet hetzelfde als ‘fraaier’, want die huidige D8 vind ik eigenlijk niet meer zo fraai als de modellen die dichter bij de oerversie van de Lotus Seven stonden.

    Desondanks een prachtig product om trots op te zijn.

    Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    15 januari 2021 om 08:52

    Mooi bedrijf, bescheiden man benieuwd hoe Donkervoort met de komende transitie omgaan richting elektrisch rijden.

    Login om te reageren
  4. schreute01 zegt

    15 januari 2021 om 09:05

    Misschien kan Victor Muller in de leer gaan bij Joop!

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      15 januari 2021 om 11:26

      @schreute01: laten we Viktor alsjeblieft zo ver mogelijk weg houden van Donkervoort.

      Login om te reageren
      • koekwaus zegt

        15 januari 2021 om 11:27

        @koekwaus: edit: Victor

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    15 januari 2021 om 09:07

    Kijk @victormuller, zo kan het dus ook. Geen kapsones, niet hoog van de toren blazen, maar met je eigen geld en verstand je levenswerk bouwen. Joop heeft zijn pensioen zeker verdiend. Man wat zou ik graag een Donkervoort bezitten.

    Login om te reageren
  6. RAW zegt

    15 januari 2021 om 09:10

    Volgens mij had Denis in de praktijk al veel langer de dagelijkse leiding in handen, vorige jaar een uitgebreide video over het bedrijf en de introductie van de GTO-40 gezien. Maar goed, even een mediamomentje pakken is natuurlijk altijd goed voor Donkervoort. Prachtig bedrijf, geweldige auto’s!

    Login om te reageren
  7. tommot zegt

    15 januari 2021 om 09:23

    Mooie wagens. De Donkervoort stond jaren op mijn lijstje. Denis heeft me wel eens geadviseerd mbt welke aanpassingen er mogelijk zijn voor lange mensen. En dat was super klant vriendelijk. Maar helaas ik pas zelfs met de mogelijke aanpassingen niet. Echter super geholpen.

    Login om te reageren
  8. ericd zegt

    15 januari 2021 om 09:56

    Nogal contrast tussen deze stug aan de reputatie en performance werkende Donkervoort (Britse AutoCar was enthousiast over het piloteren van Joops eigen exemplaar) en Spyker dat net dan in het nieuws is vanwege het ophanden faillissement.

    Login om te reageren
  9. baardmijt zegt

    15 januari 2021 om 10:10

    Bedankt Joop Donkervoort! Prachtige compromisloze auto’s, prachtig merk!

    Login om te reageren
  10. bmwfe zegt

    15 januari 2021 om 11:59

    Een ondernemer pur sang. Iemand waar wij allemaal heel trots op mogen zijn. Men maakt nog echte auto’s voor ons als petrolheads. Ga a.u.b. zo door.

    Login om te reageren
  11. JamesBond007 zegt

    15 januari 2021 om 12:16

    Met die zwart-wit foto op de cover dacht ik even snel dat meneer was overleden. Gelukkig niet

    Login om te reageren
  12. jupke zegt

    15 januari 2021 om 12:48

    Joop geniet van je “pensioen “
    Ze maken topauto’s!👍🏻

    Login om te reageren
  13. kniesoor zegt

    15 januari 2021 om 13:30

    Wat mij betreft heeft de man recht op een eigen website : DEjoop.nl. Maar misschien, dat die naam al door een ander geclaimd is.

    Login om te reageren
  14. MaartenD zegt

    15 januari 2021 om 13:31

    Zo in het zwart / wit lijkt het net een in memoriam, Joop leeft nog steeds neem ik aan?

    Login om te reageren
  15. henkp1 zegt

    15 januari 2021 om 13:34

    Inderdaad een welverdiend pensioen.

    Heb een jaar of 15 terug een rondleiding door het bedrijf gehad plus een rondje meerijden op het nabijgelegen circuit. Geweldig! Echt kwaliteit en precisie.

    Login om te reageren
  16. cloverleaf zegt

    15 januari 2021 om 15:09

    Heel mooi merk heeft Joop opgebouwd, en een hele leuke dochter op de wereld gezet. Succes en heel veel plezier!

    Login om te reageren
  17. E34M5Touring zegt

    15 januari 2021 om 15:39

    Werner B heeft er een tijdje terug nog een mooi item over gemaakt. Erg interessant. Ook knap dat je al zolang in zo’n kleine niche markt kunt overleven. De auto’s an sich zijn niet m’n ding. Maar ik heb zeker veel respect over hetgeen ze bereikt hebben. Neerlands Trots!!

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      15 januari 2021 om 20:14

      @E34M5Touring: waren de mijne ook nooit maar dit is nog echt rijden in puurste vorm. Licht met pk’s en weinig hulpmiddelen. Ik zou er graag een bezitten maar bijna 2 ton is een hoop geld

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North