Met de Donkervoort D8 GTO JD70 kun je het gerenommeerde supercars heel erg lastig maken…
In de Supercar week 2020 lanceert Donkervoort de D8 GTO JD70. Dat kan gewoon geen toeval zijn. Of de auto voldoet aan de voorwaarden om gerangschikt te kunnen worden als een ware supercar, gaat @jaapiyo jullie binnenkort vertellen.
Sensaties
Wel kunnen we ervan uitgaan dat de Donkervoort D8 GTO-JD70 de sensaties biedt van een supercar. Ook als het gaat om rijeigenschappen en prestaties, zal deze nieuwe Donkervoort niet onderdoen voor de gevestigde supercar-orde.
70 jaar
Maar wat is een Donkervoort D8 GTO JD70? Het antwoord is simpel: het is een jubileumspecial, collega @RubenPriest wist er al het een en ander over te vertellen. Joop Donkervoort is 70 jaar oud geworden (van harte!) en dat moet gevierd worden! De auto is gebaseerd op de ‘reguliere’ D8 GTO. Het is de eerste zogenaamde ‘2G Supersportwagen’, zoals Donkervoort het omschrijft. Dat betekent dat de auto bewezen heeft in bochten meer dan 2G aan te kunnen.
Audi Sport
Er is ook nagedacht over de snelheid in rechte lijn. Wederom is er gebruik gemaakt van een 2.5 vijfcilinder turbomotor van Audi. Audi Sport om precies te zijn, want het gaat om de motor uit de Audi RS3 en TT-RS, alleen dan een beetje anders. Zo is het blok voorzien van dry-sump smering (in plaats van een oliebad onder het blok). Hierdoor kan het blok lager gemonteerd worden én heb je het voordeel dat de smering beter voor elkaar is tijdens het nemen van bochten.
680 kg
De heerlijk roffelende vijfcilinder motoren zijn overigens ook nog eens sterker dan in de niet kinderachtige TT-RS. In de diverse Audi’s levert de motor maximaal 400 pk, in de veel lichtere Donkervoort D8 GTO JD70 kan de motor 415 pk leveren. Over lichter gesproken, de JD70 weegt 700 kilogram. Dat kan verlaagd worden naar 680 kg, als je zorgvuldig alle hokjes van de lichtgewicht upgrades aanvinkt op het bestelformulier.
Acceleratie
In bochten kan er dus 2G gegenereerd worden, maar ook tijdens de acceleratie zijn de krachten enorm. Als je volgas wegsprint kun je 1,02G halen. Dan sprint je in precies 2,7 seconden naar de 100 km/u. Van 0-200 km/u sprinten is in slechts 7,7 seconden gedaan. Sneller dan menig supercar!
Noviteiten
Daarnaast zijn er nog twee belangrijke noviteiten voor de briljante Donkervoort D8 GTO JD70. De auto is namelijk voorzien van een sidepipe, maar dan met partikelfilter. Een combinatie van old-school cool en moderne emmissie-eisen. Een andere noviteit is stuurbekrachtiging. Dit is namelijk de eerste Donky die deze voorziening heeft. Volgens Donkervoort is de bediening nu lichter, maar blijft het toch wel legendarische stuurgevoel grotendeels behouden.
Prijs en beschikbaarheid
De prijs van de Donkervoort D8 GTO JD70 is 163.636,36 euro. Dat is voordat de fiscus er wat van gaat vinden. Waarschijnlijk voel je ‘m al een beetje aankomen, de auto gaat gebouwd worden in een beperkte oplage van 70 exemplaren. Ongeveer de helft daarvan is al verkocht, dus wees er snel bij, want: op = op!
Autoblog Supercar Week 2020 is mede mogelijk gemaakt door Louwman Exclusive. Louwman Exclusive vertegenwoordigt McLaren, Morgan, Lamborghini, Automobili Pininfarina, De Tomaso, e.v.a.
Kijk voor het gehele aanbod (nieuw en pre-driven) op
toyotafortuner zegt
Wat een originele prijskaart!
Helaas heb ik alleen niet de slappe was en de balls of steel, om er eentje aan te schaffen
potver7 zegt
Is ’t wat, die Nankang banden?
Gulli zegt
Blijkbaar genoeg grip om 2G laterale krachten aan te kunnen
Dutchdriftking zegt
@potver7: Exact mijn gedachte, het zijn geen domme jongens in Lelystad dus blijkbaar is het goed, maar het is zeker niet mijn eerste keuze….
willeme zegt
@dutchdriftking: Nankang is in de tuningscene en trackday scene best een populair merk.
Daarbij is een ‘merk’ maar een merk, het gaat ook om het type band. Dit zal waarschijnlijk het topmodel zijn ;-). Een A-Klasse is een Mercedes en een Phaeton is een Volkswagen. Beetje dat idee.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Ik snap je idee, echter gebruikt men in de tuning scene toch vooral Nangkang vanwege de extreme maten? maten in de categorie 195/40/19 omdat je dan van die mooi getrokken bandjes om je 10j 19 inch wiel hebt. Ziet er in sommige gevallen leuk uit, maar daar ga je niet lekkerder van rijden…..
willeme zegt
@dutchdriftking: Voor dat soort fitment zijn ze ook populair, maar ik doelde meer op de trackdays die Amerikanen veel meer doen dan wij.
Donkervoort gaat echt geen Nangkang-banden monteren als het van matige kwaliteit is. Nankkang is geen Landsail of HiFly. De normale banden van Nakang zijn een beetje Vredestein/Kleber/Toyo achtig. net niet volle mep, wel prima kwaliteit. Deze specifieke banden zullen wel ultieme klevertjes zijn. Het zijn toch de banden die die 2G moeten houden ;-).
Dutchdriftking zegt
@willeme: Je zal absoluut gelijk hebben, met een auto van meer dan anderhalve ton ga je niet een paar tientjes besparen op de banden. Maar het verbaast mij wel. Maar Joop heeft vaker laten zien dat zijn beslissingen welke vooraf wat raar lijken te zijn in de praktijk zeer goed uitpakken. Wie weet heeft Nangkang momenteel zo’n goede band dat we straks deze tegenkomen op iedere Porsche.
ponnie zegt
Kijk maar eens wat Nankang AR1 kosten, dan zul je zien dat dit verre van goedkope banden zijn.
realhustler zegt
Sportieve banden worden ontwikkeld voor auto van 1500 kg of meer, er is maar weinig snel spul lichter. Donkervoort is daarop een uitzondering, dus de banden die ze monteren is een puzzel. Ik ben er zeker van dat ze na een tijd testen bij deze banden zijn uitgekomen.
Lijkt me niet waarschijnlijk dat er voor deze auto speciale banden ontwikkeld worden.
geelbarrel zegt
@dutchdriftking: Nankang heeft als 1 vd weinigen nog E keur semi slicks in diverse compounds. Zoals voorheen met de 048 van Yokohama. Die heeft helaas geen roadlegal e keur meer
gecko zegt
@potver7: volgens mij waren ze ruim 1.5 sec sneller per ronden op hockenheim
208gtidekkers zegt
@potver7: weet dat Apex ze ook gebruikt op de Nurburgring dus moet dan toch wel
deeberton zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
petroldrinker zegt
Wat een geld voor die wagens, schitterende autos maar voor zulke bedragen zou ik toch altijd een mid engined supercar kopen, die je ook mee op touren kan gaan en lokaal een garage kan binnenrijden etc in de grotere steden
bramboogie zegt
Het cliënteel dat deze wagens koopt zal wel meerdere (sport)wagens hebben. Als je geld hebt voor één supercar zal het deze waarschijnlijk niet worden. Dit lijkt me een bijkomend speeltje om naar het circuit te rijden en vervolgens hardcore over het circuit te jassen…
donvincenzo zegt
Ik geloof dat ik ooit las dat een Donkervoort gemiddeld gezien de 7e auto is voor de kopers.
Met andere worden: wanneer de gemiddelde klant een Donkervoort aanschaft heeft-ie al zes andere auto’s staan.
fapfap zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
Het is wel een heel gaaf ding, maar hallelujah wat een prijs!
mashell zegt
Als je in plaats van “JD70” op de grille een plaatje “7D” gaat plaatsen schiet je misschien wel een beetje door in de gewichtsbesparing.
Dizono zegt
er staat ’70’ met in het klein ‘jaar Donkervoort’ ;)
mashell zegt
Omdat je plaatjes niet kunt vergroten (grrr….)heb ik met de browser ingezoomd en er staat “7D” met daarop “Joop Donkervoort”. 7 decennia Joop Donkervoort. Maar als het model “JD70” heet was het begrijpelijker geweest dat er op te zetten. Maar bij een bedrijf dat meer afkortingen (D8 GTO JD70 2G) gebruikt dan de landmacht kun je zoiets niemand kwalijk nemen.
berlinetta zegt
Ik vind het geweldige auto’s, maar ze zijn zo absurd duur. Weet iemand waarom ze zo duur zijn? Ik zie het er namelijk niet per direct aan af.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta Sarcasme neem ik aan? :P
tmenges zegt
@dutchdriftking: hoezo sarcasme? Je zie het er toch ook niet vanaf? Heeft een hoog kitcar gehalte, echter zal de ontwikkeling van zo’n auto icm met de lage verkochte aantallen wel flink oplopen.
2wheeler zegt
@tmenges: pffff een hoog kitcar gehalte… Een GBS Zero heeft geen carbon tub en dat Mazda of Ford powerblokje is wel iets anders dan dit stukje Audi techniek. Nee, met kitcar doe je ze echt enorm zwaar te kort.
berlinetta zegt
Nee, dit is geen sarcasme. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het indrukwekkende auto’s maar ik vraag me wel af waarom ze zo duur zijn. Het gebruik van carbon zal de kosten wel flink opdrijven, maar verder? De motor is niet bijzonder exotisch, het interieur ziet er in mijn ogen goedkoop uit en ook die achterlichtjes zien er goedkoop uit.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Oké, het is niet een doodgewone kitcar. Alles is ontworpen met een doel. Lichtgewicht, luchtweerstand (windtunnel) en stijfheid. Een Donkervoort zit veel doordachter en beter in elkaar dan een gemiddelde Ferrari. Daarnaast is het allemaal handgemaakt, en volledig naar wens van de klant. Wil jij roze sticksels en Kangeroe leder? Het kan. Wil je dat niemand ooit de zelfde kleur kan bestellen als jij? Het kan. Kortom, het is niet zomaar een auto of en speeltje. Het is een ultieme smaakvolle tracktool volledig naar eigen wens handgemaakt. En dat kost heel veel geld.
berlinetta zegt
Dat handgemaakte drijft de prijs inderdaad wel op en ik begrijp dat daar ook wel een markt voor is. Maar als je alles ook nog naar eigen wens wil aanpassen, wordt het dus nog duurder. Voor dat geld zijn er ook andere auto’s te krijgen die wellicht ook nog waardevaster en beter bruikbaar zijn.
cazzo046 zegt
Doordachter en beter dan een Ferrari? Dat denk ik niet.
Is in de basis een hele simpele auto, wel perfect uitgevoerd.
De prijs wordt vooral bepaald door de hoge ontwikkelingskosten (en een gezonde winstmarge) per auto.
Die banden dat kan overigens echt niet. Voor die prijs wil je Michelin’s, Pirelli’s oid,
Ik wil die Nankangs niet eens op mn Alfa 75 racer ;)
w0o0dy zegt
Via het YouTube kanaal van Donkervoort krijg je in 9 delen een goed beeld van hoe de auto tot stand komt. Misschien leuk om eens in te duiken (!?)
https://youtu.be/5lHaGy8z6Qw
none zegt
Mee eens, als jij de vraag niet had gesteld, had ik het wel gedaan.
ponnie zegt
De extreem lage oplage maakt het duur.
berlinetta zegt
Ja, het lijkt er inderdaad op dat het een combinatie is van gebruikte materialen, techniek, veel arbeidsuren en exclusiviteit. Maar dan blijf ik wel bij mijn stelling: je ziet het er niet direct aan af deze auto dat die zo ontzettend duur is. Volgens mij gaat deze met belastingen over de 200k heen.
mashell zegt
Maar je hoeft toch niet aan een auto te zien dat deze ontzettend duur is? Als dat belangrijk was dan zat deze wel vol met Swarovski kristallen, waren de stoelen met Louis Vuitton tasjes bekleed en zat er een Patek Philippe klokje in. Deze wagen is heel goed in supersnel rondjes rondjes rijden op een circuit en dat maakt de wagen duur, voor de rest doet een Renault Captur eigenlijk alles beter.
berlinetta zegt
Maar hoeveel sneller is deze Donkervoort dan andere soortgelijke auto’s (denk aan een Ariel of BAC) die misschien de helft kosten?
rubend zegt
@berlinetta: bij mijn weten kosten die auto’s niet de helft van de vergelijkbare Donkervoort. Prijzen zullen volgens mij niet veel verschillen.
mashell zegt
Niet eens zo gek veel. Maar waar die Ariel en die BAC er niet uitzien (meer speelgoed dan auto) heeft de Donkervoort een klassieke en tegelijkertijd ook moderne uitstraling. Het is een beetje als die dure merken die eerder ik noemde, je kiest die en deze auto niet rationeel maar op basis van emotie. Overigens ga je rationeel denkend natuurlijk helemaal niet op een circuit rijden, je bent met zo’n snelle auto in no-time weer op de plek waar je al was, zinloos.
w0o0dy zegt
Zo’n Donkervoort is een handgebouwd juweeltje van exotische (eigen ontwikkeling) materialen, met een buizen chassis (grotendeels eigen ontwikkeling), extreme bouwkwaliteit, en daarnaast eigenlijk veel veelzijdiger dan veel van die auto’s zonder dat die aan snelheid op een circuit inboet. Zet je het onderstel op de zachte settings dan kun je er prima lange afstanden mee rijden, redelijk comfortabel ook en zelfs met wat bagage. Maar op t circuit zo snel als de snelste circuit auto’s.
Jochempie zegt
Prachtige wagen! En die kleur lijkt verdacht veel op een Porsche Olive Green! Heel fraai.
Dutchdriftking zegt
HIj is geniaal en ik droom er van! Maar wel graag op semislicks van een écht merk….
Ringwuppie zegt
direzza 03g, lekker blijven plakken :)
toniominestrone zegt
Ik heb die Joop eens ontmoet tijdens het concour de elegance op paleis het Loo, nog nooit zo’n arrogant persoon meegemaakt, bouwt leuke kitcar maar dacht gelijk verstand te hebben van een gerestaureerde Alfa, wat een betweterig persoon.
geelbarrel zegt
Ook wel eens een paar uurtjes met hem zitten babbelen, nog in Loosdrecht. Een bijzonder mens is het en dat moet ie ook zijn, wil hij tot zulke prestaties komen.
dracae zegt
Ook ik heb hem ooit ontmoet. Ze waren toen met de D20 bezig, met een Audi V6. Dit is uiteindelijk niet doorgegaan vanwege emissie eisen geloof ik. De D20 was erg mooi en klonk ook geweldig, maar ik denk dat de 5 cilinder nog mooier is.
Of JD arrogant is, geen idee, maar het was wel duidelijk dat hij geen woorden vuil wilde maken aan mijn ontzettend domme vraag.. Ik vroeg waarom ze voor de Audi V6 hadden gekozen en niet voor bijvoorbeeld de VR6 van hetzelfde bedrijf. Het antwoord was iets als: “wij maken sportwagens!” De toon zei verder alles.
Hoe dan ook, geniën zijn vaak een beetje anders en ik vind Joop Donkervoort een genie in zijn vakgebied.
donvincenzo zegt
Nou zeg, Joop Donkervoort die denkt dat-ie verstand van auto’s heeft… Het moet niet gekker worden.
cossiekiller zegt
Wielrenner Tom Boonen kwam regelmatig op het circuit van Zolder rijden met zijn D8.
Verloor wel regelmatig stukken onderweg. (Zonder iets te raken).
Dan heb ik soms toch mijn twijfels van de kwaliteit.
Maar het zijn wel auto’s die je een mega snelheidsgevoel geven, zoals op een motor.
Mocht ik het geld hebben, een D8 GTO in Naked carbon.
Robert zegt
0-100 km/u in 2,7 seconden. Correct me if I’m wrong, maar volgens mij is-ie daarmee sneller dan een Ariel Atom.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe men bij Lotus tegen de Donkervoort modellen aankijkt. Dat moet toch enige bewondering (verwondering?) opwekken.
fernie zegt
@RRRobert: Atom kost 25% van dit ding..
bpc zegt
In principe is dit helemaalmijn type funauto
Licht,snel, simpel
Alleen vind ik dat ie zichzelf iets te serieus neemt voor een seven replica. Voor dat geld haal je ook een radical en die is door zijn layout waarschijnlijk superieur op een track. Als het dn toch serieuze versie van een seven moet zijn heb ik voor minder geld (maar nog steeds erg duur voor een seven) liever die rs van hkt denk ik, al zou ik voor dit bedrag iets veel gefocuster kopen en dan een goedkope seven voor de fun in de echte wereld. Als het dn tch een donkervoort moet zijn dn zo een gto met dak graag, die heeft nog iets uniek
w0o0dy zegt
Je snapt er werkelijk niets van he? Dit is zover doorontwikkeld dat het allang geen 7 kloon meer is. Alleen aan de buitenkant heeft het er nog iets van weg…
Geen 7 kloon blijft hierbij in de buurt EN heeft een fraai interieur EN valt niet om de haverklap uit elkaar..
erikabarth zegt
Damn wat een wagen, vlakbij waar ik woon heeft iemand een normale oranje D8 GTO, tja wat is normaal haha maar dat is al een super indrukwekkende wagen.
w0o0dy zegt
Donkervoort promo filmpje
https://youtu.be/bnnVK5UxIBY
w0o0dy zegt
Rondje op Magny Cours (met foutjes) en wat vergelijkende tijden.
https://ibb.co/F6B61FF