Justitie weigert boete te verscheuren na spoedvervoer met burgerauto [update]

Auteur: , 64 Reacties

Holland op z'n smalst. Een lichamelijk zieke jongedame moest met spoed naar het ziekenhuis in Rotterdam. Onder begeleiding van politie en ambulance werd de dame vervoerd in haar eigen rolstoelbusje. Tijdens de spoedrit werd het busje echter geflitst.

Rotterdam

Omdat de eigen rolstoelbus compleet is aangepast aan de 17-jarige patiënt, werd met toestemming van het ambulancepersoneel en politie de spoedrit met de burgerauto gedaan. Dit gebeurde onder begeleiding van de hulpdiensten vanuit Papendrecht naar het Erasmusziekenhuis te Rotterdam.

Tijdens de rit werd op de Maasboulevard het busje geflitst met een snelheid van 63 kilometer per uur, waar 50 is toegestaan. Dit resulteerde in een boete van 76 euro. De vader tekende bezwaar aan, maar kon niet op steun rekenen van het CJIB en Justitie in Rotterdam. Dit omdat “De belangen van overige weggebruikers zwaarder wegen”. De rolstoelbus werd overigens bestuurd door een ambulancechauffeur.

De Ambulancedienst denkt dat het om een misverstand gaat en dat de boel alsnog rechtgezet zal worden. De familie van het meisje zal beroep instellen op het incident.

Maasboulevard

UPDATE: orde is hersteld. Het OM heeft de verkeersboete vernietigd. De bekeuring van 76 euro was “een onjuiste beslissing”.

Foto’s: Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid



64 reacties

Neem aan dat dit wel wordt opgelost
@theracetosucces:

Lijkt mij ook niet meer dan logisch, komt goed.
@theracetosucces:
Het had allang opgelost moeten zijn.
Dat het hier op Autoblog terecht komt maakt het juist zo intens triest…..
@theracetosucces: na 15 brieven,1500 euro advocaat kosten,kastje muur en 1 jaar later….zal het wel opgelost worden
@mpowerm3:
Jup, en het ergerlijker is dat je helemaal mee moet gaan in die stroperige regeltjesmolen….

Zodra je ook maar 1% van je frustratie of boosheid toont schieten die ambtenaren helemaal in de kramp….. Dan is er helemaal geen beginnen meer aan.

Zo ben ik eens een tijdje van het CJIB naar het RDW heen en weer gestuurd. Kreeg namelijk een boete van een auto die helemaal niet van mij was.
“Oei, dan moet je bij de RDW zijn” aldus de vriendelijke dame van het CJIB.
“Oei, dat is vervelend. Maar dan moet je bij het CJIB zijn.” aldus de vriendelijke man van de RDW.

Na drie keer heen en weer gestuurd te zijn was ik het zat en ontschoot me een cynische opmerking. Toen was de vriendelijke man van de RDW niet zo vriendelijk meer en moest ik in één keer officiële aangetekende brieven en toestanden gaan schrijven. Kostte me uiteindelijk drie aangetekende brieven. Voor iets wat overduidelijk een foutje was en wat in 1 minuut opgelost had kunnen worden. Het is te triest voor woorden en tegelijkertijd fascinerend hoe ambtenaren VOLLEDIG denken in wetjes en regeltjes en totaal geen oog meer hebben voor de realiteit……
@Rob: zelfde mensen die bij elke discussie: regels zijn regels, neerkalken.
@Rob:

Over het algemeen hebben ambtenaren één doel : zichzelf in stand houden !
@desjonnies:
Heel Nederland is één groot kaartenhuis van wetjes en regeltjes. Als je één wetje gaat veranderen zakt alles in elkaar. Het zit zo verweven in elkaar dat het haast ondoenlijk is om regeldruk te verminderen. Dat moet er zoveel herschreven worden…..

Daarbij proef ik een heel groot deel risico- en verantwoordelijkheid vermijding.
“Als we alles maar netjes volgens de regels doen hebben wij niks fout gedaan.”
Alle realiteit gaat daarbij verloren. En dan krijg je dus maanden gezeik over de simpelste dingen die nét buiten de kaders van de wet vallen. Dit boete-verhaal is daar een symptoom van. Iets wat heel makkelijk opgelost had kunnen worden moet eerst door regeltjesmolen. Persoonlijk had ik die boete maar gewoon betaald om er vanaf te zijn, je hebt immers wel andere zaken aan je kop, maar ik kan mij de frustratie heel goed voorstellen.
@Rob: Levensles 1: geef een mannelijke ambtenaar altijd gelijk. Thuis heeft hij waarschijnlijk niets te vertellen en probeert dat tussen 9 en 5 te compenseren naar de brave burger toe.
Only in NL
WTF!!! Dit gaat werkelijk nergens meer over.
Computer says no…
Voor de rechter laten komen.
Gewoon naar de rechter brengen. Officier van Justitie is de tegenpartij in deze, geen beoordelaar. Daarvoor hebben we gelukkig de rechtspraak in dit land.
@rahpor: inderdaad goed dat er nog onafhankelijke rechtspraak bestaat ja, maar in en in triest dat die gang naar de rechter moet worden gemaakt omdat de menselijke maat klaarblijkelijk volledig ondergeschikt is gemaakt aan de praktijk. Alleen al de argumentatie dat het belang van overige weggebruikers zwaarder weegt… Zoiets zou normaliter geborgd zijn met bijvoorbeeld… een begeleidende escorte. Oh wacht…,
@RRRobert: Gewoon een standaard antwoord volgens mij. Bij het CJIB en Justitie krijgen ze natuurlijk ook de meest idiote argumenten te verwerken bij bezwaarschriften. Hoewel er in dit geval duidelijk bewijs op de foto te zien was (ambulance met zwaailicht vóór her rolstoelbusje, politiewagen met zwaailicht erachter) zullen ze niet zomaar iedere bezwaarmaker op zijn of haar blauwe ogen geloven. In veel gevallen vinden ze het niet erg nodig om nader onderzoek te verrichten, omdat veel bezwaarmakers een afwijzing niet verder aanvechten; in dit geval was dat duidelijk de verkeerde inschatting. Eén telefoontje naar de Rotterdamse politie of ambulancedienst had dit gevalletje verduidelijkt, maar blijkbaar werd dat in dit geval niet nodig geacht. Gemiste kans…
@potver7: ik heb even een google search gedaan naar hoe veel mensen jaarlijks bezwaar maken tegen een verkeersboete, dat waren er in 2013 515.000. Dat zijn er 1410 per dag. Inmiddels zal dat aantal nog wel wat hoger liggen, het is onmogelijk om al die bezwaren goed te bekijken lijkt mij. Ik denk dat alleen de allersimpelste klachten als ‘Dat is niet het model auto dat bij mijn kenteken hoort’ daar gehonoreerd zullen worden.
voor de lol ben ik nog iets verder door gaan rekenen. Aangenomen dat het CJIB het hele jaar van 9 tot 5 in bedrijf is moeten ze daar elke 14,6 seconden een bezwaar behandelen. Nou zullen ze vast een flink aantal ambtenaren in dienst hebben om dat klusje te klaren, maar je hebt er wel héél veel nodig om iedere 14,6 seconden een bezwaar secuur af te werken
@knipperlichtje: hierin zijn ook de al van het voorgaande jaar lopende bezwaarschriften meegenomen. 😉
Niettemin, als je die er af haalt, blijft er nog een flink aantal over.
@knipperlichtje: zelfs de allersimpelste handelen ze niet af hoor. Baas was geflitst in 70-zone terwijl de mobiele flitser was afgesteld op 50. Foto’s van de situatie bijgevoegd, en ze kunnen zelf ongetwijfeld nazoeken hoe hard waar mag worden gereden. “Niks mee te maken, eerst betalen, daarna mag u naar de rechter!”

Hoe zorg je dat het rechterlijk apparaat wordt overbelast met onzin…
@mrs250: gelukkig betaal je daar 52% belasting voor!
@gregorius: BTW, bijtelling en dergelijke meegerekend nog veel meer…
@potver7: “Hoewel er in dit geval duidelijk bewijs op de foto te zien was (ambulance met zwaailicht vóór her rolstoelbusje, politiewagen met zwaailicht erachter”
Er is inderdaad duidelijk bewijs. We zien 3 busjes, de eerste is een ambulance, de 2e een gewoon busje, de 3e een politiebusje. Het bewijs is dat ze te snel reden. Hoewel een plaatje meer zegt dan 1000 woorden is het zielige verhaal echt niet aan deze foto af te lezen.
@mashell: En daar komt dan bij dat het busje bestuurd werd , in overleg met het ambulancepersoneel, door een getrainde ambulancechauffeur. Er was dus ook nauwelijks risico als gevolg van een in dergelijke situaties minder ervaren chauffeur.
Camera kwaliteit is niks mis mee in tegenstelling tot die waardeloze cctv’s die in menig centrum hangen…
@reobnednab: Die cctv’s worden wel snel beter vind ik. En de meeste cctv’s zijn sowieso niet gemaakt om van een afstandje kentekens (op hoge snelheid) te kunnen lezen. Scherpte is iets minder van belang – al is het maar omdat een petje of hoodie gefilmd door een aardappel net zo onherkenbaar is als in 4k.
Ik denk dat ik, op die plek, met toestemming van de politie en een ziek kind achterin, een paar tandjes harder had gereden dan 63km/h 🤓
@volvo-s60-adept: Volgens andere bronnen werd ook het rolstoelbusje bestuurd door iemand van de ambulancedienst, dus niet door een van de ouders van het meisje. Bovendien reden ze in colonne (ambulance vóór, politie achter) en dan is het niet zo handig om de voorste wagen in te gaan halen omdat je vindt dat het harder moet en denkt dat ook kan.
@volvo-s60-adept: ik denk dat jij net als ieder ander dat laat afhangen van de omstandigheden
“Ja, maar volgens de regels…”

Bureaucratie in optima forma. Waar handhaving van regels belangrijker is dan de reden waarvoor ze ooit bedacht zijn….
Ik snap die redenering van het CJIB en Justitie niet echt. Op het moment dat de politie toestemming geeft om harder te rijden dan toegestaan, er een ambulancebroeder achter het stuur zit die getraind is om busjes op hogere snelheid door het verkeer te loodsen én de politie er zelf ook nog eens bij rijdt met een busje met zwaailichten, heeft de politie de afweging gemaakt of het veilig genoeg is om te hard te rijden en hebben ze ook de belangen van het overige verkeer in acht genomen en besloten dat die minder zwaar wegen dan die van de hulpbehoevende persoon in het rolstoelbusje. Waarom moet je als CJIB en Justitie dan alsnog die boete doorsturen?
Dit geeft alweer aan hoe onvermurwbaar de Nederlandse ambtenaren zijn wanneer het om geld gaat.
De regels zijn zo strak dat de gewone burgers liever betalen dan een uitzichtloze rechtszaak aanspannen.
Die bewuste paal op de maasboulevard heeft mij ook al de nodige centjes gekost. Laat het CJIB deze kwestie maar snel oplossen overigens, dit kan natuurlijk niet.
Afgelopen vakantie heb ik in Turkije de vader van een vriend van mij naar het ziekenhuis meoten vervoeren.

Op het moment was hij zwaar onwel en vertoonde tekenen van een hartinfarct. Gezien ik 5km van het ziekenhuis vandaan was, heb ik besloten om er zelf heen te rijden. Die vriend van mij vertelde dat ik m’n gevarenlichten moest aanzetten, zodat mede weggebruikers dat er een spoedgeval was.

En jawel, iedereen, IEDEREEN ging aan de kant. Zelfs een politieauto.
@exotic: heeft hij het overleefd?
Een rolstoelbusje op grijs kenteken, dat zie je niet vaak.
@potver7: rolstoel busjes hebben ook een vrijstelling voor de mrb, net als bedrijven. Moet je wel voor in aanmerking komen overigens.
Blij dat ik weg ben…
Gewoon rustig blijven ademhalen, het spreekt voor zich dat het geautomatiseerde systeem dat je boete uitdeelt geen empatisch vermogen heeft. Dat de klacht is afgewezen is wel wat vreemd, maar soit. Nu gewoon door naar de kantonrechter. Die zal je beroep op overmacht als noodtoestand accepteren omdat je morele plicht (een zieke met spoed naar het ziekenhuis brengen) zwaarder weegt dan je strafrechtelijke plicht (je aan de snelheidslimiet houden). Ik denk dat dat zelfs niet eens nodig is, nu dit geval aandacht krijgt in de media zal justitie de boete zelf wel verscheuren.
@knipperlichtje: hier is eerder sprake van Ontbreken materiële wederrechtelijkheid (Veearts-arrest) dan overmacht cq noodtoestand. 😉
@e1000bmw523i: Oeh, nog een kenner op het forum! Het veearts-arrest zou hier inderdaad ook van toepassing kunnen zijn als je stelt dat verkeersregels in het leven zijn geroepen om levens te beschermen en door het overreden van de regel het leven van het meisje werd beschermd. Ik had hem zelf op het eerste gezicht niet eens zo gezien.
@knipperlichtje: Het duurt alleen ruim een jaar voordat het naar de rechtbank wordt doorgestuurd, en de rechtbank heeft dan ook 8-10 maanden geen tijd.

(volgens een brief die ik zelf heb gehad, maand geleden. Nav een vermeende overtreding in april 2014)
-edit: zullen we het respectvol houden?-
Was dit in Amerika gebeurd dan had die chauffeur nu met wat kogelgaten in z’n lichaam gezeten.

Zie je, zo erg is het niet in Nederland…
@Rick-dos: hoezo, was de bestuurder niet blank dan?
Anyway, ik denk dat dat wel meevalt. In de US is het verkeerstoezicht nog niet compleet geautomatiseerd en van alle menselijkheid gestript. Waar we in de EU vaak met dedain kijken naar de EU, hebben wij stiekem al onze vrijheden weggegeven aan bureaucraten op gemeentelijk, provinciaal, nationaal EN Europees niveau.
Ik snap niet dat iedereen zich in dit soort gevallen altijd zo druk maakt om kleinigheden. Die jongedame moest met spoed naar het ziekenhuis, ik neem aan dat haar vader zich op dat moment even niet druk maakte om een bekeuring. Achteraf moet hij blij zijn dat dit allemaal zo goed geregeld is en die extra kosten zijn dan toch echt ondergeschikt belang. Hopelijk wordt die bekeuring nog verscheurd, maar anders is dat toch echt iets heel triviaals in zaken van leven of dood
@hehe: ik snap het ook niet. Dit soort verkeersboetes betaal je toch gewoon lachend? De meeste krijg je door stomme onoplettendheid maar deze dient een hoger doel. Er zitten geen rijontheffingen aan vast, het gaat om een relatief klein bedrag. Waarom dan nog justitie en de media hiermee lastig vallen? Sommigen suggereren dit zelfs voor de rechter te brengen, zien wel het dan allemaal nog wel in proportie?
@mashell: Ja, want zonder schuld geen straf!
@mashell: Ga de staat niet onterecht nog extra sponseren, waarom betalen als je niks fout gedaan hebt. En voor sommige mensen is 80,- veel geld.
€76 op de totale kost van een hospitalisatie en ambulance … peanuts. Maar dat je er een principe kwestie van maakt kan ik best wel begrijpen.
los van het feit dat het triest is;

63!?!

daar zijn vast honderden doden gevallen!

ik rijd daar elke dag met 50 voorbij en accelereer daarna gewoon door naar de 80… zoals grofweg een kwart van de mensen die daar rijdt…

zucht.. :(
Tis toch heel simpel?
Een ambulance medewerker bestuurde de bus. Die heeft op dat moment dan toch dispensatie? Of geld dat alleen bij de ambulance auto en niet de ambulance bestuurder?
@lowrider: uiteraard geldt dat alleen als de ambulance broeder een ambulance auto bestuurd.
Alle verkeer onder begeleiding van een politievoerrtuig dat zwaailicht en sirene voert heeft het recht de regels te overtreden. Ik stel voor dat we het boetebedrag uit het de kerstgratificatie halen van de ambtenaar die dit heeft behandeld en dan gelijk even de kosten kosten die gemaakt zijn om bezwaar te maken en dit aan de rechtbank voor te leggen. Debiel gedrag dat de maatschappij geld kost en we kunnen stellen dat dit niet gebeurd zou zijn als de betroffen ambtenaar zijn werk naar behoren had uitgevoerd..
Officiële berisping is ook wel op zijn plaats.
Bijzonder jammer dat justitie weer door één sneuneus/ machtswellusteling/zielepoot negatief in het nieuws komt.

Het gaat gotbetert om zes en zeventig Euro !

Ik wil het betalen, maar ik hoorde de vader van het meisje die reed en de man is bijzonder vastberaden ; geen haar op zijn hoofd denkt erover om te betalen !
@desjonnies: newsflash: de vader was er überhaupt niet bij. ;)
@e1000bmw523i:
newsflash : boete is zojuist door het OM kwijtgescholden : )
@desjonnies: echt waar? Dat zou mooi zijn!
@clarkson: Ja, echt waar. https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@92006/flitsboete-spoedrit/ (om de een of andere reden wacht mijn antwoord op Sjonnie (met deze link) nog steeds op goedkeuring…)

@autoblogger doe er wat aan! ;-)
@e1000bmw523i: De boete is niet verscheurd. Het bedrag is naar 0 euro gebracht: “De officier van justitie zal de boete matigen tot nul euro”

Oftewel nog steeds een boete, maar met een bedrag 0 euro.
@autoblogger Ik las dat het ondertussen verscheurt is

http://m.telegraaf.nl/binnenland/article/24806938/om-verscheurt-boete-zieke-anouk
@bmw7: check, we hebben vanmiddag een update geplaatst
Wat een heisa om niets. Hoewel het ging om een noodgeval, de bus werd bestuurd door een deskundige (?) ambulancebroeder, de bus voor en achter werd begeleid door de politie en de weg voor het grootste deel speciaal voor deze actie was afgezet, blijft staan dat de bestuurder zonder deugdelijke signalering gewoon te hard reed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).