• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kabinet overweegt hogere BPM en MRB op zuinige auto’s

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 oktober 2013 om 11:44 – 42 Reacties

Gaan jullie ook maar eens MRB betalen, Tesla


Hoe kunnen we wat extra geld in het laatje brengen….Ah ja, de automobilist! Want die heeft het de laatste tijd veel te makkelijk gehad.

De Nederlandse automobilist is een beetje als de Griekse reders die hun vermogen ergens in een belastingparadijs weggestopt hebben: wel genieten van de nationaliteit, maar bijna niks bijdragen aan je land. Van die lousy 20 miljard kan je nauwelijks een paar uitkeringen uitbetalen natuurlijk. Hoog tijd om die profiteurs met hun lichte lasten een beetje uit te wringen, het is geen luilekkerland hier!

Er moet extra geld in het overheidslaatje komen, en een optie hiervoor is verhoging van de BPM en het afschaffen van de MRB-vrijstelling voor ultrazuinige auto’s, aldus RTL Nieuws dat zich baseert op een lijst met beleidsopties die naar de oppositie is verstuurd. De maatregelen zouden 250 miljoen euro elk opleveren.

Als ’tegenprestatie’ zou de geplande accijnsverhoging op diesel en LPG niet door kunnen gaan, wat een derving van zo’n 300 miljoen euro betekent (die lobby sorteert snel effect zeg!). Leuk voor de pomphouders in de grensstreek, maar schuiven met lastenverzwaringen is niet echt solide beleid natuurlijk.

Heeft er iemand betere ideeënn om een paar miljard vrij te maken, zonder hierin eens de automobilist te betrekken? Stuur dan een mailtje naar [email protected]. Hij hoort jullie suggesties ongetwijfeld graag.

Foto: autojunk.nl

Ook interessant!

  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, melkkoe, wegenbelasting

Vorig bericht: « Skoda Rapid Coupe komt terug in 2014?
Volgend bericht: Automobilist filmen? Pistool in je waffel. [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. jack_abarth zegt

    2 oktober 2013 om 11:50

    Enerzijds ben ik het er niet mee eens, de automobilist wordt constant genomen.
    Anderzijds, kijkende naar mijn eigen situatie dan heb ik dit liever dan dat de brandstof verder omhoog gaat.
    Een ultra zuinige wagen heb ik niet, dus MRB betaal ik toch al. En in de nabije toekomst staat er nog steeds geen “nieuwe auto” auto gepland.

    Dus ja, voor maar uit…

    Login om te reageren
  2. sls63amg zegt

    2 oktober 2013 om 11:52

    Waar slaat dit. Op?

    Login om te reageren
  3. wimpster zegt

    2 oktober 2013 om 11:56

    Overheid snapt niet dat ze eens moeten kappen met het constant schuiven met maatregelen/belastingen en proefballonnetjes. Niemand durft meer grote aankopen te doen (huizen, auto’s), omdat men niet weet waar men nou aan toe is.

    Wees eens duidelijk hoe je ons gaat naaien, dan weten we tenminste welk gaatje we alvast moeten lubriceren!

    Login om te reageren
    • sandniggah zegt

      2 oktober 2013 om 16:59

      @wimpster: Terug naar het openbare vervoer !

      Login om te reageren
      • Osca zegt

        2 oktober 2013 om 19:37

        @sandniggah: als dat nou goedkoper was….

        Login om te reageren
  4. GerbenN zegt

    2 oktober 2013 om 11:59

    Stoppen met miljarden naar ontwikkelingshulp te doen. JSF… Etc

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 oktober 2013 om 13:23

      @Breitling1993: je weet waarom we aan ontwikkelingshulp doen? 2 redenen: 1] voorkomend dat die arme sloebers hierheen komen 2] zorgen dat er een extra afzetmarkt voor schoolborden, waterpompen etc voor Nederlandse bedrijven ontstaat. Dat is zeker geen liefdadigheid.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        2 oktober 2013 om 13:41

        @mashell: Nee, dat doen we omdat het moet van Brussel.

        Login om te reageren
      • amg65 zegt

        2 oktober 2013 om 19:02

        @mashell: Punt 1 is erg mislukt dan ..

        Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        2 oktober 2013 om 21:19

        @mashell: Ook al was het dat wel, wat is er mis met liefdadigheid?

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      2 oktober 2013 om 18:32

      @Breitling1993:

      En die JSF’s kopen we omdat onze F-16 airframes van ellende uit elkaar vallen. Freeloaden op de krijgsmacht van een ander land (ook bij expeditionair optreden) gaat echt geen geld in je laatje brengen, in tegendeel zelfs. Na onze exit uit Afghanistan was JP Balkenende niet meer welkom bij de G20 top.

      Login om te reageren
    • Svda zegt

      2 oktober 2013 om 19:56

      @Breitling1993: idd stoppen net zoals geld naar Griekenland

      Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    2 oktober 2013 om 12:01

    Een masker met een zuurstof meter, als je door je krediet heen bent gaat de vlinderklep dicht. Dat zal die belastingbetalers leren!

    Login om te reageren
  6. erikhj zegt

    2 oktober 2013 om 12:02

    Begin eens met tolheffing voor alle buitenlandse vrachtauto’s. Is heel normaal in EU. Maar hier niet…..

    Login om te reageren
  7. db87 zegt

    2 oktober 2013 om 12:04

    9/10 zuinige auto’s zijn in de praktijk vaak nog geen 20% zuiniger dus wat dat betreft heeft de overheid absoluut wat te repareren.

    Maarja elke verandering die de automobilist voor de kiezen krijgt betekend meer betalen dus wat dat beterft kan de boel maar beter de boel blijven…

    Login om te reageren
  8. sacha zegt

    2 oktober 2013 om 12:08

    FTFA: “het afschaffen van de MRB-vrijstelling voor ultrazuinige auto’s”

    Eindelijk…

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    2 oktober 2013 om 12:20

    Ja natuurlijk stelletje dieven. Ga maar weer geld vragen. Als ze nou gewoon een bezuinigen in plaats van de belastingen te verhogen!

    Login om te reageren
  10. hetvijfdewiel zegt

    2 oktober 2013 om 12:21

    Los van het feit dat die MRB-vrijstelling onzin is en moet worden afgeschaft, moeten ze eens kappen met maatregelen bedenken om meer geld in het laatje te krijgen. In plaats daarvan kunnen ze beter eens kijken waar en hoe er minder geld uit het laatje kan verdwijnen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      2 oktober 2013 om 13:44

      @hetvijfdewiel: Juist. En eens maatregelen bedenken die de economie op gang brengen. Bezuinigen remt de economie af. Bovendien vind ik het ook krom dat ze het laten lijken alsof de overheid bezuinigt. Die bezuinigen helemaal niks. Het volk bezuinigt.

      Login om te reageren
  11. bsxc2 zegt

    2 oktober 2013 om 12:35

    Trajectcontroles opheffen!
    Resultaat: Iedereen gaat weer harder rijden en de staat ontvangt weer meer geld door de extra bekeuringen.

    Login om te reageren
  12. tridente zegt

    2 oktober 2013 om 12:41

    Als dit zo doorgaat, vervalt de tegemoetkoming van mijn werkgever voor een milieuvriendelijke voiture. De reden voor het rijden van een milieuvriendelijke wagen moet voortvloeien uit de kwaliteiten die een voiture met zich meebrengt en niet omdat hij puur “milieuvriendelijk” is. een Porsche Panerai electro is hier natuurlijk een goed voorbeeld van hoe je als automerk de overheid in z’n hemd zet. Deze discussie begint steeds meer ethisch te worden, Heerlijk!

    Login om te reageren
  13. fseven zegt

    2 oktober 2013 om 12:51

    Laat de kentekens met CD en AA de begroting maar recht trekken . De verdienen maar en betalen ho maar

    Login om te reageren
  14. danni zegt

    2 oktober 2013 om 12:56

    Als die autootjes echt zo zuinig zijn betalen ze zo wie zo al geen drol aan belasting via de brandstof. Dus laat ze maar iets meer betalen.

    Tip voor leaserijder met 14% of minder. In het nieuwe rijden staat niets over linkerbaan plakken bumperkleven en afraggen. Dus lees het nog eens na :-)

    Login om te reageren
  15. boxster zegt

    2 oktober 2013 om 12:58

    Begin eens met flink korten op salarissen van managers in de zorg, onderwijs en overige semi-overheid. Daarnaast niets bijdragende tussenlaag van managers ontslaan.

    Login om te reageren
    • danni zegt

      2 oktober 2013 om 13:00

      @boxster: Fatsoenlijk management bij de (semi) overheid scheelt miljarden maar is een stuk moeilijker te realiseren dan overal tarieven verhogen. Plus een politicus is meestal beducht voor zijn ambtenaren. waar is de partij die hier de ballen voor heeft?

      Login om te reageren
  16. mrdrummetvloei zegt

    2 oktober 2013 om 13:01

    Verdubbel de boetes voor iedereen die in een auto met lagere bijtelling of mrb vrijstelling rijdt; Als je niet zuinig wilt rijden in je muesli-mobiel dan betaal je op die manier maar je voordeel voor het zuinige rijden terug.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 oktober 2013 om 13:39

      @mrdrummetvloei: is tegen de grondwet. Iedereen dient in gelijke gevallen (verkeersboete voor 10 km/h te snel) gelijk behandeld te worden.

      Login om te reageren
  17. autogek123 zegt

    2 oktober 2013 om 13:01

    200 miljoen hier, 300 daar. Uhumm: Kinderen (kind nemen is eigen keuze) kost Rijk bakken met geld. Kinderbijslag 3,2 miljard, kinderopvangtoeslag ernaast nog eens 3,5 miljard. Dan heb je ernaast nog kindgebonden budgetten, de gratis kinder ziektekostenverzekering, subdidie op openbaarvervoer voor ze, enz. Hoezo, er is geen ruimte te vinden om ergens anders op te bezuinigen.

    Laat ouders maar eens voor hun eigen kroost betalen. Kan je heel wat besparen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 oktober 2013 om 13:44

      @autogek123: ehh maar die kinderen zijn de belastingbetaler van morgen. Zonder die kinderen zijn er straks steeds minder Nederlanders, dan moeten wij per persoon steeds meer belasting betalen om onze eigen ouderenzorg te kunnen betalen. Die kinder toeslagen zijn dus een goedkope investering om later heel veel (inkomsten)belasting terug te kunnen ontvangen. Lijkt me dus geen goed idee om hier op te bezuinigen.

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        2 oktober 2013 om 14:53

        @mashell: Dat is allang een bewezen fabeltje. Er komt juist door het merendeel van de bevolking niet veel belasting binnen, maar deze kost juist geld. Slechts 20% betaald meer dan dat ze binnen krijgen via toeslagen en dergelijke. Dus als we nu gelijk stoppen met kinderen subsidieeren scheelt dat nu gelijk zo’n 10 miljard per jaar. En omdat de bevolking dus hierdoor krimpt. Hoeft er later veel minder uit het belastingpotje als toeslagen en subsidies uitgekeert te worden richting deze groep van NETTO ONTVANGERS! :-)

        Login om te reageren
        • tridente zegt

          2 oktober 2013 om 17:30

          @autogek123: U bent ook bekend met de gevolgen van een vergrijzende natie?

          Login om te reageren
          • autogek123 zegt

            2 oktober 2013 om 18:01

            @tridente: ik heb het net over tijdelijk 10 miljard besparen en daarna nog meer ivm minder kosten aan toeslagen. Daarvan kan je makkelijk de vergrijzing betalen.

            Login om te reageren
            • amg65 zegt

              2 oktober 2013 om 19:03

              @autogek123: Stop alle uitkeringen… Je kunt toch gaan werken … Misschien kun je hier ook op besparen..

              Login om te reageren
  18. armandomammoet zegt

    2 oktober 2013 om 13:13

    Ik zie geen verschil tussen de maffia en de Nederlandse regering

    Login om te reageren
  19. lpg-stinkt zegt

    2 oktober 2013 om 13:36

    BPM en MRB gaan heffen op fietsen,alle (nw) fietsen hebben toch al een serienummer en veel zijn er opgenomen in bestand van verzekeringen. Fietsers maken gebruik van de weg,zijn er ontzettend veel van en nu milieu vriendelijkheid geen rol meer speelt lijkt me dat een perfecte oplossing. Alles lekker kapot belasten!

    Login om te reageren
    • xenonlampje zegt

      2 oktober 2013 om 13:44

      @lpg-stinkt: Of we gaan de voetgangers belasten. Al dat ge-adem en geruft onderweg tast de boompjes aan.

      Login om te reageren
  20. potver7 zegt

    2 oktober 2013 om 14:05

    Dé oplossing: accijns op alle Apple produkten. Die iPhones en iPads, iMacs en Macbooks zijn net benzine: ze worden toch wel verkocht, dus een paar tientjes accijns is een gegarandeerde inkomstenbron voor de overheid. ;)

    Login om te reageren
  21. toroloco zegt

    2 oktober 2013 om 14:10

    De overheid wurgt hun eigen landgenoten en economie, er zijn voorbeelden genoeg hoe het niet te doen, Spanje Portugal, Griekenland,… Wie weet komt er hier ooit ook eens een Government Shutdown.

    Login om te reageren
  22. midasracer zegt

    2 oktober 2013 om 15:50

    Heel goed, omhoog met de belasting op die truttenschudders. Daar zijn er de laatste tijd veel te veel van verkocht. En de dealers verdienen geen stuiver aan dat soort opgevoerde brommers. Het gaat ook al zo enorm goed met de autohandel, de regering zou wel gek zijn als ze daar niet van profiteren. /PVVDA modus uit.

    Login om te reageren
  23. ruudjuh1986 zegt

    2 oktober 2013 om 17:36

    Dus hiermee gaat de overheid de aanschaf van alternatieve brandstof rijdende/milieuvriendelijke auto’s ontmoedigen. En ontkracht hiermee hun eigen verantwoording van de accijnsverhoging om zo brandstof verbruik terug te dringen want bomen gras CO2blalalala… Als ze nu eens toegeven dat ze geld nodig hebben en dat de automobilist een makkelijk slachtoffer is omdat we een maatschappij door de strot krijgen geduwd waarin een auto onmisbaar is.

    Login om te reageren
  24. alassad zegt

    2 oktober 2013 om 18:00

    Geen JSF, iets meer belasting op winsten.. Kun je nog de loonbelasting verlagen ook!

    Dat leidt weer tot meer consumentenbestedingen, economische groei, meer banen, minder overheidsuitgaven…

    Login om te reageren
  25. Svda zegt

    2 oktober 2013 om 19:57

    Mrb ben ik voorstander van, je maakt immers gebruik van de weg of voor andere voertuigen goedkoper maken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North