• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kabinet vindt verkeersboetes te duur, maar maakt ze toch nog duurder in 2026

Auteur: Bas Leesberg, gepost 7 juni 2025 om 08:12 – 19 Reacties

Er is een flinke verlaging geadviseerd, maar daar gaat de overheid niet in mee.

Je kunt zeggen van de Nederlandse politiek wat je wilt, maar met dit kabinet is het wel een stuk vermakelijker geworden. Week na week was het wachten op een nieuw relletje vanwege een bizar voorstel of een vreemde uitspraak. Maar op één vlak trekt het huidige demissionaire kabinet de lijn door van hun voorgangers: het verhogen van de verkeersboetes.

Dat is dit jaar extra vreemd. Eind mei 2023 is het rapport ‘Boetestelsels in balans’ door het OM opgeleverd. In dit rapport stelt het Openbaar Ministerie dat er een te groot verschil zit tussen kleine en grote verkeersboetes én tussen verkeersboetes en andere overtredingen.

Intussen bleven de boetebedragen maar stijgen. Dat komt door het indexeringspercentage. Dit is in feite een percentage om de boetes gelijk te trekken met de inflatie. Vorig jaar met 10 procent, terwijl andere boetes maar met 5,7 procent omhoog gingen. Dit jaar werden beide typen boetes op 3,2 procent geïndexeerd. Daarmee ga je het verschil in boetebedragen niet verkleinen.

Advies OM: veel goedkopere boetes

Het Openbaar Ministerie riep het kabinet dan ook op om ”alle boetes in het feitgecodeerde stelsel te verlagen met 25 tot 30%”. Dat is een flinke hap uit de boete-inkomsten. Dit hoopte het OM op te lossen door meer flitspalen, flexflitsers en focusflitsers te installeren waarmee ”de boeteopbrengsten
tegelijkertijd, ondanks de lagere boetebedragen, gelijk kunnen blijven”. Daarnaast geeft het OM het advies om voor 2026 niet de indexeren.

De reactie van de overheid? Leuk idee, doen we niks mee. Volgens de beleidsmakers is er een gebrek aan capaciteit om de uitbreiding te realiseren en kan de strafrechtketen, de extra druk van nog meer mensen die een boete krijgen niet aan. De aanbeveling om niet te indexeren, wordt niet opgevolgd.

Money, money, money…

Tevens sluit het kabinet niet uit dat er een verlaging komt van de boetebedragen, maar dan niet met 30 procent tegelijk, maar in kleinere stapjes. Want zo’n groot deel van de inkomsten kan de staatskas echt niet missen. Volgens het rapport zouden de ”financiële consequenties” kunnen oplopen tot 300 miljoen euro.

Verkeersboetes 2026

Goed, dat is allemaal geweest. Laten we nu vooruit kijken. Om ervoor te zorgen dat op 1 januari 2026 de nieuwe verkeersboetes in treden, moeten er op tijd nieuwe boetebedragen zijn. Daarom wordt het moment van indexeren wat vervroegd: van tussen juni 2024 en juni 2025 naar tussen juni 2024 en maart 2025.

In een conceptbesluit hanteert de Minister van Justitie en Veiligheid een indexeringspercentage van 2,6 procent. Oftewel, de boetebedragen gaan met 2,6 procent omhoog. Mocht dat het definitieve percentage zijn, dan zou de boete voor 130 km/u rijden op de snelweg waar een maximumsnelheid geldt van 100 km/u stijgen van € 313 naar € 321,14. Valt mee toch?

Foto: Politie Eenheid Limburg

Via NOS

Ook interessant!

  • EU vindt dat je te weinig verkeersboetes uit het buitenland betaalt
  • Dit gaan de verkeersboetes in 2025 kosten
  • Verkeersboetes in dit vakantieland gaan door het dak!
  • Verkeersboetes 2025: prijsverhoging vanaf vandaag!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

boete, boetes, openbaar-ministerie, overheid, politiek, Rijksoverheid

Vorig bericht: « Stop met oververzekeren. Zo kies je de autoverzekering die past bij de waarde van jouw auto
Volgend bericht: Populairste merk van Nederland komt met meer hatchbacks en sedans naar Europa! »

Lees Interacties

Reacties

  1. utregcity zegt

    7 juni 2025 om 08:25

    Kabinet? Welk kabinet? 🤔

    Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    7 juni 2025 om 08:33

    Twee puntjes. 1: Politiek dient niet vermakelijk te zijn. Fascinerend of interessant of vreselijk is prima, maar niet vermakelijk. Daarvoor heb je TV, Youtube of eoa festival.
    2: Een overheid die zijn begroting wil rondmaken met het beboeten van zijn bevolking dient zich diep te schamen. Politiek is keuzes maken en deze keuze is -helaas niet voor het eerst- tekenend.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      7 juni 2025 om 08:53

      Onze overheid zit al heel wat jaren op het pluche voor zichzelf of bedrijven, niet voor het welzijn van de bevolking. Het is eerder een denk tank hoe ze de bevolking nog net iets verder uit kunnen knijpen.

      Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    7 juni 2025 om 09:54

    Kleine overtredingen goedkoper maken en de echt gevaarlijke veel duurder maken

    Login om te reageren
  4. petert zegt

    7 juni 2025 om 10:25

    Het probleem is dat het inmiddels gevallen kabinet vele financiële tegenvallers heeft gehad. Het volgende kabinet zal er niet beter voor staan. Ik snap best dat er geld opgehaald moet worden.
    Echter met de huidige bedragen is het vooral “het plebs” wat een boete krijgt en de rijke die een beetje extra belasting betalen om de schatkist te spekken en het eigenlijk een kleine afkoopsom is om je niet te hoeven houden aan de wet.

    Maak de boetes inkomensafhankelijk als je daadwerkelijk gedragsverandering teweeg wil brengen.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      7 juni 2025 om 10:40

      Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb soms het idee alsof de mensen die “niks te verliezen hebben” net zo goed bezig zijn met hun telefoon, ook al kunnen ze het dan zogenaamd niet betalen. Ik heb jarenlang hard gestudeerd, op een houtje gebeten, op kamers gewoond, 7 jaar lang 40 uur gewerkt naast een voltijd geaccrediteerd studietraject om schuldenvrij een goede baan te krijgen. Moet ik nu financieel zwaarder gestraft worden als ik gecorrigeerd 110 bij 100 max rijd omdat ik meer verdien dan iemand die in de bijstand zit die enkel met zijn mobiele telefoon bezig is achter het stuur?

      Login om te reageren
      • ghengiskhan zegt

        7 juni 2025 om 11:08

        De reden dat jij een hogere boete zou moeten krijgen is dat boetes een straf-element in zich moeten hebben. En aangezien jij hard hebt gewerkt hebt (kudos!) doet een boete van gecorrigeerd 110 waar je 100 mag voor jou minder pijn dan voor iemand op het minimumloon. Die waarschijnlijk ook hard werkt. Ooit eens van een bemiddeld persoon gehoord: er bestaan gren parkeerverboden, het is hier alleen wat duurder.

        Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        7 juni 2025 om 11:51

        Je redeneert (begrijpelijk) vanuit jouw perspectief dat het oneerlijk is omdat jij bewuste keuzes hebt gemaakt. Het is niet zwart/wit helaas. Er is niet steenrijk en straatarm. Er is een grotere groep “werkende middenklasse” die vermoedelijk het gros van die verkeersboetes mag betalen. Die hebben wel wat te verliezen. In de huidige vorm kun je stellen dat de zwarte en witte groepen (lees: steenrijk en straatarm) niets te verliezen hebben. De straatarmen zijn volgens jou in staat om in de bijstand de hele dag door achter het stuur op hun mobiele telefoon te zitten en hebben daarom niets te verliezen? De steenrijken zullen een verkeersboete als een aalmoes beschouwen omdat het niet voldoende “financieel nadelig” ervaren wordt? Wat is er mis met inkomensafhankelijk maken? De “rijken” hebben doorgaans meer geld om een harder rijdende voiture te kopen, rijden daar doorgaans ook harder mee omdat dit simpelweg kan. Maar zij zullen niet in verleiding komen om achter het stuur op hun mobiele telefoon te zitten? Het idee achter een boete is dat je bestraft wordt en dat dit een herinnering achterlaat dat je je een volgende keer bedenkt. Het middel is financieel en daarmee fysiek pijnloos. Het gaat erom dat het mentaal pijn doet, een financiële aderlating dient dan in verhouding te staan. Bij recidiven mag uiteraard dit stijgen.

        Login om te reageren
  5. Jackvo zegt

    7 juni 2025 om 10:28

    Geen boetes goedkoper maken maar juist duurder! Dat gelul over schatkist vullen slaat nergens op, als je je aan de regels houdt krijg je ook geen boete en dus vult de schatkist niet! Maar iedereen heeft tegenwoordig schijt aan de regels en dus krijg je een boete.
    Rood kruis negeren € 5000.-
    Telefoon tijdens rijden in hand houden € 2000.-
    Door rood licht rijden € 5000.-
    Links blijven rijden of in het midden van lege snelweg € 3000.-
    Misschien leren we dan de wet te respecteren en vallen er minder slachtoffer in het verkeer!!!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 juni 2025 om 10:44

      Hoge boetes schrikken niet af, hoge pakkans schrikt af. Er is geen hoge pakkans dus kunnen mensen het zich veroorloven “schijt te hebben aan de regels”. We willen ook geen hoge pakkans want dat kost veel geld en levert een politiestaat op. Dus is op de huidige manier doorgaan, hoge boetes die de alleen de onoplettende burgers af en toe treffen gewoon de beste optie.

      Login om te reageren
  6. Joris24 zegt

    7 juni 2025 om 10:37

    Werd laatst na een personeelsborrel op weg naar huis, een hele lege snelweg, geklokt door een undercover auto en staandegehouden omdat ik 137 na correctie reed. Die snelweg was ooit 120, maar verlaagd naar 100 om puur politieke redenen. Geblazen, geen druppel op, ik rijd heel bewust en netjes, dat konden de agenten ook beamen. Maar die 37 te hard konden ze natuurlijk niet door de vingers zien. Kan ik ze ook niet kwalijk nemen. Komt de boete, meer dan 500 piek omdat ik rond middernacht op een maandagavond die overtreding begaan had.

    Nu kan ik het lijen en weet ik ook dat ik het risico loop (eerste boete in 10 jaar) omdat ik altijd graag doorrijd als het even kan, maar man wat een geld. Er zijn behoorlijk zware overtredingen waar je goedkoper mee weg komt. Ik vind dit soort overtredingen qua gevaarzetting niet echt in verhouding staan tot de boetegelden, betaal wel gewoon natuurlijk want eigen schuld.

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    7 juni 2025 om 10:49

    Verkeersboetes zijn nooit te duur, zolang mensen ze nog steeds krijgen>
    Het betekend nog steeds dat je verkeersovertredingen maakt.
    Het mooiste voorbeeld is de telefoon en het rode kruis boven de weg, mensen blijver er maar onderdoor rijden, en ze blijven maar met hun telefoon in de hand zitten tijdens het rijden.
    Laat die bekeuringen maar keer op keer verdubbelen, tot dat mensen gaan stoppen onder een rood kruis door te rijden of achter het stuur met hun telefoon spelen.
    Ik doe alles hand free, Siri kan alles regelen, bellen, whatsappen, navigatie, enz.

    Login om te reageren
  8. bietje zegt

    7 juni 2025 om 10:54

    Wat mij nog het meest stoort is de discrepantie tussen verkeersboetes en strafrechtelijke misdrijven.

    Als iemand inbraak of diefstal pleegt of een ander het licht uit zijn ogen mept, worden ze niet (geen capaciteit in het systeem/gevangenissen) of nauwelijks gestraft.

    Maar als je 130 rijdt waar je 100 mag, krijg je het voluit voor je kiezen.

    Ik vind het echt geen probleem om een boete te betalen als ik mij in het verkeer niet aan de regels hou door een linksplakker rechts in te halen of idd 130 te rijden waar 100 is toegestaan. Dat is mijn verantwoordelijkheid en dat own ik dan ook.

    Maar als ik dan naar strafrechtelijk crimineel gedrag kijk en zie hoe Justitia dáármee om gaat, voelt het systeem totaal niet rechtvaardig.

    Dan is het kennelijk een stuk eenvoudiger om vooral die bekeuringen lekker op te hogen en een inbreker 40 uur voorwaardelijke taakstraf te geven en uit te zwaaien bij de poort 👋🏻😃

    Er zijn heel veel politiemensen die bepaalde boetes om die reden al niet eens meer uitschrijven, omdat ze dat niet kunnen rijmen met waar ze voor staan. Dat zegt wel genoeg denk ik.

    Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      7 juni 2025 om 12:26

      Je kunt idd beter iemand een klap geven. Dat kost je hooguit een paar honderd euro áls de zaak idd uberhaupt al voor gaat komen.

      Login om te reageren
      • AudiRS zegt

        7 juni 2025 om 16:51

        Heb je wel een strafblad.

        Login om te reageren
  9. petroldrinker zegt

    7 juni 2025 om 10:54

    Tja, de overheid en politie is er niet voor de inwoners, die zijn er beiden puur om ons zoveel mogelijk te plukken en in hun controle te houden….

    Ze kunnen al die energie beter steken in echte problemen…

    Login om te reageren
    • werf76 zegt

      8 juni 2025 om 17:35

      Jemig, wat denk jij stom over de politie. Denk je nou werkelijk dat die opstaan om zoveel mogelijk mensen een boete op te leggen. Ppff. Hoezo bekrompen.

      Login om te reageren
  10. jaso013 zegt

    7 juni 2025 om 12:29

    Recidive zouden ze harder aan moeten pakken. Ik had laatst een jonge dame staande. Deze kreeg een bekeuring voor vasthouden mobiel in de auto. Ik zag dat dit de 4de keer was in 2 jaar tijd. Ik zeg: voor dat geld had je wel een goeie carkit kunnen kopen toch? Ow ja, zucht ze. Maar maakt niet uit want ik doe ze allemaal op afbetaling. De vorige boete is bijna betaald…. Zo iemand mag van mij wel harder aangepakt worden. Bijv door de telefoon verbeurd te laten verklaren en een dikke boete.

    Login om te reageren
  11. AudiRS zegt

    7 juni 2025 om 16:52

    OM wil verlaging verkeersboetes…? Nee OM en rechterlijke macht moeten veel zwaarder straffen! De verhouding is zoek.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North