• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kadett GT/E of Golf GTI: welke kies jij?

Auteur: willeme, gepost 9 december 2023 om 13:03 – 15 Reacties

Kadett GT/E of Golf GTI

De Opel Kadett GT/E en Golf GTI waren vroeger keiharde concurrenten van elkaar. Tegenwoordig eigenlijk nog steeds.

Tegenwoordig zijn alle auto’s die goed verkopen over het algemeen een beetje hetzelfde. Een medium semi-sportief aangeklede premium crossover met een vorm van elektrificatie. Ofzo. Dat is op zich niet erg, maar we het zette ons wel aan het denken. Van die keiharde titanengevechten is tegenwoordig geen sprake meer.

Toen de Opel Astra en Volkswagen Golf III uitkwamen, had de Autokampioen op abri’s (bushokjes voor niet-ambtenaren) reclameruimte ingekocht! Jazeker, overal stond reclame dat Autokampioen die twee ging testen tegen elkaar. Opmerkelijk deed de Kampioen dat zelf ook nog eens dunnetjes over.

Kadett GT/E vs Golf GTI

Maar u begrijpt de strekking: de Astra-Golf strijd was een hevige. Nu is Volkswagen nog altijd het best verkochte merk van Nederland (tot en met november 2023), Opel bungelt op P11. De Golf staat tot nu toe op P40 en de Opel Astra is gezakt naar P42. Het is dus nog altijd een keihard gevecht, maar dan wel om de poedelprijs.

Kadett GT/E of Golf GTI
Kadett GT/E of Golf GTI
Kadett GT/E of Golf GTI
Kadett GT/E of Golf GTI

De redactieleden van Autoblog moesten daar aan denken bij het zien van deze twee schoonheden op de beurs in Essen. Het betreft een Opel Kadette GT/E en een Volkswagen Golf GTI. Dat waren vroeger dé auto’s die je wilde hebben. Net zo functioneel als de Kadett of Golf die je al had, maar dan met een sportief sausje eroverheen.

Nu weten we dat dat de auto’s die je hier ziet niet elkaars directe concrurrenten zijn. Deze Kadett GT/E komt namelijk uit 1977 en de Golf die je ziet is een wat latere Golf GTI I (te herkennen aan de bredere achterlichten).

Welke kies jij?

Om deze auto’s in zo’n goede staat te zien, is wel iets dat je weemoedig maakt. Qua keiharde specificaties wordt je er tegenwoordig niet heel erg warm van de Kadett GT/E of Golf GTI. Want deze auto’s hebben meer dan 10 seconden nodig om de 100 km/u te halen en de 200 km/u haal je bij lange na niet. Maar dat maakt niet uit, want het gaat om de sensatie en de lol die je er dan in hebt.

Kadett GT/E of Golf GTI
Kadett GT/E of Golf GTI

Wat ook leuk is, is om te zien hoe groot de conceptuele verschillen waren. De Volkswagen Golf GTI (die er al sinds 1976 was) heeft voorwielaandrijving en een overdwars geplaatste motor met de transmissie ernaast. De Kadett GT/E is meer voor de @jaapiyo’s van deze wereld, met achterwielaandrijving en een lengte plaatste motor (met de bak daarachter).

Enfin, beide komen ze uit een tijd dat het gras nog groen was en seks nog vier. Welke kies jij? De Kafett GT/E of de Golf GTI? Laat het weten in de comments en maak kans op een cursus accu’s opladen van @loek.

Ook interessant!

  • Volkswagen pakt nog één keer uit met de Golf GTI
    Volkswagen pakt nog één keer uit met de Golf GTI
  • Deze Volkswagen Golf GTI heeft zeer correcte velgen
  • Volkswagen Golf en Golf GTI rijp voor de toekomst
  • Deze VW Golf GTI is 180 kg zwaarder geworden
    Deze VW Golf GTI is 180 kg zwaarder geworden

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

essen-2023, essen-motor-show, golf, golf-1, golf-gti, kadett, Opel, Volkswagen

Vorig bericht: « Groene Audi S2 Avant met heerlijke Porsche wielen
Volgend bericht: Vlotte hatchback om Porsche te vervangen (15K) – AB Advies »

Lees Interacties

Reacties

  1. wza1979 zegt

    9 december 2023 om 13:49

    De Kadett. Zeldzamer vooral omdat ie maar een paar jaar gemaakt is. Maar dat weet ik niet zeker.
    Ik vind hem ook wat leuker ogen dan de Golf.

    Login om te reageren
    • sanderkomnogeensergens zegt

      9 december 2023 om 15:10

      Daar heb je wel gelijk in. Maar de Golf spreekt me meer aan.

      Login om te reageren
  2. maxidyne zegt

    9 december 2023 om 14:37

    Golf GTI, ik heb de Kadett altijd een tokkie mobiel gevonden. En de gewone uitvoeringen waren zo burgelijk. Al werden Golfjes dat ook snel tokkie wagens als ze vijf jaar en ouder waren. Maar zag laatst nog een Kadett GSI 16V, keek toch wel even om. Leuk om weer te zien. Maar met mijn eigen geld koop ik liever een GTI.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      10 december 2023 om 15:26

      Als je nu een auto kan scharen onder de noemer “tokkie mobiel” dan is het wel de Kadett GSI, wat een pauperhokken zijn dat zeg!

      Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    9 december 2023 om 14:52

    Tja, even los van het prestatiepotentieel is de vraag hier. Wil je een achterwiel aangedreven coupé of een voorwiel aangedreven vijfdeurs hatchback. Dan ben ik er snel uit. De Opel graag!

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    9 december 2023 om 15:05

    De Golf is een vijfdeurs, dat vind ik er niet uitzien bij dit type GTI, die poppendeurtjes. Dus de Kadett in dit geval. Maar als de Golf een driedeurs zou zijn lagen de zaken anders.

    Login om te reageren
  5. Jan van der Graaf zegt

    9 december 2023 om 17:13

    De Kadett GT/E natuurlijk! Niet alleen vanwege de achterwielaandrijving en zijn race verleden, met o.a. Rob Slotemaker en Jan Lammers.
    Maar vooral vanwege die wielen. In het eerste jaar van de Ascona Cup waren alleen originele GM wielen in de betreffende maat (max. 6×13) toegelaten. Ik dus een stel GT/E wielen van een Belgische rallye rijder overgenomen. Er waren een paar stukjes uit een velgrand gebroken, maar de wielen waren nog kaarsrecht.
    Jaren plezier van gehad!

    Login om te reageren
  6. AMG zegt

    9 december 2023 om 17:15

    Voor mij de C

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    9 december 2023 om 17:18

    De Kadett er zit meer emotie in de vorm.
    En een stuk mooier dan de golf

    Login om te reageren
  8. KEV9 zegt

    9 december 2023 om 17:27

    Zonder twijfel de Opel puur om zijn achterwielaandrijving

    Login om te reageren
  9. mc96 zegt

    9 december 2023 om 17:34

    Die Kadett zou ik kiezen. Die reden er een hele hoop mee in groep H in de tijd dat ik mijn rally licentie haalde. Leuke ongecompliceerde auto’s.

    Login om te reageren
  10. Vincert01 zegt

    9 december 2023 om 19:15

    Voor mij geen twijfel. De GT/E steekt met kop en schouders boven de Golf uit.
    Heeft in rally wedstrijden ook betere resultaten op zijn palmares staan.
    Maar… in de periode dat deze wagens op de markt kwamen reed ik zelf met een Ford Cortina Lotus.
    Dat was een echte leuke wagen. (Die troefde een BMW 2002 zonder moeite af)

    Login om te reageren
  11. Robert zegt

    9 december 2023 om 19:58

    Allebei. Waarom zo ook bescheiden doen? Ze zijn allebei iconisch, trendsettend en uitgegroeid tot zéér gewilde oldtimers. Waarbij de GT/E hooguit een klein streepje voor heeft doordat deze aanzienlijk zeldzamer is.

    Bovendien, waar de respectievelijke bestuurders elkaar vroeger spreekwoordelijk de tent uit vochten, staan ze nu gebroederlijk naast elkaar en toont men elkaar het wederzijds respect. zoals ‘het heurt’.

    Login om te reageren
  12. MarcoM zegt

    9 december 2023 om 23:31

    De Opel Kadett GT/E natuurlijk.

    Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    11 december 2023 om 11:20

    De Kadett natuurlijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North