• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Golf en Golf GTI rijp voor de toekomst

Auteur: Loek, gepost 13 januari 2023 om 21:04 – 11 Reacties

Het lijkt erop dat Volkswagens strategie niet helemaal lekker uitpakt en er gewoon wordt gekozen voor de bekende weg met de Golf en Golf GTI.

Bij Volkswagen is er toch wel sprake van een flinke revolutie. Alles wat we kennen uit het verleden (Polo, Golf, Passat) staat met één been in het graf en een gloednieuw EV-platform met gloednieuwe EV-modellen moet het nieuwe Volkswagen worden. Alles wordt ID, GTI wordt GTX en nieuwe iconen zoals de ID.3, ID.4 en ID. Buzz moeten het verschil maken. Volkswagen zei immers zelf toen de ID.3 ten tonele trad dat de drie staat voor ‘het derde hoofdstuk’, waar hoofdstuk één en twee de onsterfelijke Kever en Golf zijn.

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen ID. label?

Die strategie mondde dus uit in een revolutionaire ID.3 en een iets minder revolutionaire Golf. Je zou de Golf 8 zelfs een gefacelifte 7 kunnen noemen. Toch is de realiteit omgedraaid. De Golf blijft goed verkopen, beter zelfs dan de ID.3. Het heeft even tijd nodig, natuurlijk, maar het heeft er ook mee te maken dat het kaliber auto een beetje is veranderd. Je kunt een ID.3 het beste zien als een soort elektrische Golf Sportsvan, en dan is een ID.4 ineens een stuk interessanter. Kortom: de Golf moet nog even het verschil maken. En dat gaat de Golf ook doen, misschien wel groter dan ooit.

Facelift

Om even te beginnen bij het begin: de Volkswagen Golf 8 krijgt dit jaar een facelift. Ja, de Golf 8 is al weer zo lang onder ons dat hij even een impuls nodig heeft. Veel gaat er niet veranderen overigens, verwacht vooral het reeds bekende concept maar dan ietsje strakker en qua technologie ietsje verbeterd. Daarmee moet de auto het volhouden tot en met 2026. En vanaf dan wordt het spannend.

Volkswagen ID. Golf

Volkswagen heeft al eens laten doorschijnen dat een Golf 9 eigenlijk niet de bedoeling is. De Golf 8 is er om kopers te ontwennen en vervolgens naar de ID.3 door te sturen. Nu blijkt dat de ID.3 daar niet zo goed in is, moet er een andere oplossing komen. Het hing al in de lucht maar Volkswagen-baas Thomas Schäfer noemt het nogmaals: de kans is groot dat we tegen 2026 een Volkswagen ID. Golf mogen verwelkomen.

Golf 9 niet in ontwikkeling

Laten we dat vooral niet moeilijker maken dan het is, dat wordt de elektrische Golf die onder de ID.3 komt. Een traditionele hatchback, dus. De naam komt van het willen vasthouden aan ID, wat nu al goed bij VW past volgens Schäfer. Dat gecombineerd met de klassieke namen die er prima bijpassen in plaats van een nummertje, zoals Buzz. Ook Schäfer zegt dat het allemaal niet moeilijker moet worden dan het is.

GTX wordt weer GTI?

Schäfer vertelt ook dat het sportieve label GTX voor elektrische Volkswagens ook wat problemen heeft. Het was de bedoeling om ook voor GTI een soort elektrische revolutie te plaatsen, maar GTX heeft nog lang niet dezelfde impact als GTI. Schäfer zegt dat de naam GTI waarschijnlijk ook een elektrische toekomst krijgt, misschien wel ten koste van het GTX-label. Een Volkswagen Golf GTI kan dus gewoon, maar dan in de toekomst. (via AutoExpress)

Ook interessant!

  • Volkswagen showt 'praktische' Golf GTI
  • Toekomst Volkswagen Golf bekend, net als ID3
  • rijtest
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 8 GTI Clubsport van Sjors
  • Oettinger-upgrades voor GTI
    Oettinger-upgrades voor GTI, officieel bij dealer

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Audi Q3 is PHEV-only in Nederland
  • Kia klopt weer wat extra geld uit je zakken
  • Autoblog Onderzoek: welke rijbewijzen heb jij?
  • Oh mijn hemel. Het wordt weer een ENORME chaos op de weg
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, gti, ID3, thomas-schafer, Volkswagen

Vorig bericht: « Speciale Polestar 2 ook in Brussel een snoepje
Volgend bericht: Citroën: “de SUV sterft uit dankzij opkomst EV” »

Lees Interacties

Reacties

  1. HzR zegt

    13 januari 2023 om 22:01

    Een elektrische auto met injectie!

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      13 januari 2023 om 22:14

      Moet geen probleem zijn aangezien we ook al een elektrische auto met turbo hebben. 😉

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        14 januari 2023 om 05:42

        Zou het andersom ook kunnen? Dat ze nog ff een diesel op de markt brengen met LongeRange achterop?

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          14 januari 2023 om 10:25

          Die zijn er tweedehands genoeg.

          Login om te reageren
  2. martijnev zegt

    13 januari 2023 om 22:55

    Ik kijk al uit naar de Mercedes EQE Kompressor en de Maserati GranTurismo Folgore Biturbo !

    Login om te reageren
  3. Thijmen zegt

    13 januari 2023 om 23:07

    Gran Turismo Inductione…

    Login om te reageren
  4. krisp zegt

    14 januari 2023 om 09:24

    Geen idee waar het idee vandaan komt dat de Golf 8 goed verkoopt. VW kan er namelijk absoluut niet blij mee zijn: vanaf het moment dat de Golf 8 er is, zijn de verkopen van de Golf gehalveerd. Dat is niet te verklaren door de ID3 (die verkoopt nog veel slechter) of de SUV-hype, want de daling is vrij plotseling vanaf het moment dat de Golf 8 in de verkoop ging.

    Daar is ook wel een logische verklaring voor: de Golf 8 heeft te weinig budget gehad om serieus goed te ontwikkelen, mede omdat een significant deel naar de ID3/4 ging. Dat verklaart de ‘facelift’ ten opzichte van de Golf 7, maar het gaat verder: goedkopere materialen en simpelere oplossingen (geen gasveren meer bij de motorkap bijv) voeren de boventoon. Voeg daar de dramatische infotainment aan toe waarmee je ook belangrijke zaken als verwarming mee bedient, en de gemiddelde Golf-koper haakt af. Ik durf wel te stellen dat je beter in je Golf 7 (zeker de facelift) kunt blijven rijden, in plaats van een Golf 8. Dat is gewoon de betere auto.

    Volkswagen heeft dus huiswerk te doen. Daar komt bij dat de eerstvolgende ID (3 of Golf) start in ±2026 en door moet tot begin jaren ’30. In Europa is deze klasse dan grotendeels elektrisch, dus een niet-BEV-Golf uitbrengen zou zinloos zijn. En Stellantis (met de 208/Corsa) en Hyundai (met de Niro/Kona) laat zien dat een flexibel platform vooralsnog veel rendabeler is, zonder dat het ten koste gaat van de efficiency.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 januari 2023 om 10:25

      Ze zeggen niet dat de 8 het goed doet, maar dat deze het veel beter doet dan de 3. En dat is niet volgens plan.

      Login om te reageren
      • krisp zegt

        14 januari 2023 om 13:52

        Zo lees ik deze zin niet: “De Golf blijft goed verkopen, beter zelfs dan de ID.3.” Maar dat zal dan aan mij liggen. 🙂

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      14 januari 2023 om 12:15

      Vroeger stond de Golf synoniem voor bovengemiddeld goede afwerking / materialen en de vertrouwde en intuïtieve ergonomie.

      Precies de twee dingen die dus overboord zijn gegooid met de Golf 8.

      Login om te reageren
      • zjos zegt

        14 januari 2023 om 23:51

        en zeker ook met de ID…

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North