Het ging net zo lekker met Kawasaki in Nederland en dan gebeurt er dit: in heel Europa wordt de verkoop volledig stilgelegd. [Update: de verkoop is weer hervat]
[Update 8-7-2020, 12.15: inmiddels geeft Kawasaki aan dat de verkoopstop is opgeheven, zie onderaan dit artikel voor meer informatie.]
Er is dit jaar al heel wat stilgelegd, maar deze keer heeft het niets met het coronavirus te maken. Kawasaki heeft te kampen met problemen van een heel andere aard. De motorfietsfabrikant is genoodzaakt een drastische maatregel te nemen: met ingang van vandaag wordt de Kawasaki-verkoop in Europa volledig stilgelegd.
Wat is er precies aan de hand? Het probleem van Kawasaki heeft alles te maken met (potentieel) ongezonde stoffen. In Europa geldt op dit gebied strenge regelgeving. Per 7 juli (vandaag dus) zijn deze regels nog verder aangescherpt. Kawasaki kan niet garanderen dat ze aan deze regels voldoen. Daarom hebben ze ervoor gekozen vanaf vandaag niets meer te verkopen in Europa. Vervolgens gaan ze kijken of het verboden spul inderdaad gebruikt wordt.
Het gaat om precies te zijn om weekmakers in kunststof, ftalaten geheten. Deze zouden mogelijk schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Uit voorzorg heeft Kawasaki nu dus de verkoop stilgelegd. Een rigoureuze maatregel, kunnen we wel stellen. De verkoopstop geldt niet alleen voor de motoren, maar ook voor de ATV’s, MULE’s en jetski’s. Het opmerkelijke aan dit verhaal is dat het lijkt alsof de nieuwe regelgeving voor Kawasaki als een complete verrassing komt.
Voor de Nederlandse dealers is het in ieder geval een hard gelag. De motorfietsverkoop in Nederland was namelijk juist weer lekker op gang gekomen. Kawasaki wist in de eerste helft van het jaar 1.515 motoren aan de man te brengen. Daarmee zitten ze marktleider Yamaha, die 1.526 stuks verkocht, heel dicht op de hielen.
[Update 8-7-2020, 12.15: wij spraken zojuist met Kawasaki Nederland en zij gaven aan dat de verkoopstop al weer is opgeheven. “We hebben inderdaad de verkoop een dag stilgelegd om er zeker te zijn dat we aan alle Europese regels voldoen. Dat voldoen we, de verkopen zijn vandaag dus gewoon weer herstart. Kawasaki Heavy Industries hanteert zeer strikte kwaliteitseisen (we bouwen immers ook vliegtuigen). Voor ons zijn dit soort zaken dus standaardprocedures.”
“Gisteren was veiligheid onze eerste prioriteit, vanaf vandaag ligt de focus weer op het behalen van het marktleiderschap.” Aldus Henk Salomons van Kawasaki.
Via: motoplus.nl
Balen zeg, dat je je ziekteverwekkende product niet meer mag verkopen. Je zal je product maar moeten slijten in een markt waar wordt gedenkt aan de gezondheid van de burgers. Geen doen!
Ot: ga je schamen, Kawa. Had natuurlijk al lang geregeld moeten zijn.
Je kunt er maar beter niet over nadenken waarom we bepaalde gezondheidschadende dingen met de meest absurde maatregelen aanpakken terwijl we tegenover andere zaken zoals rookwaar, dat levert toch zo’n 10.000 longkanker doden per jaar op, juist heel laks reageren.
@mashell
Voor de samenleving is het juist goed dat mensen voortijdig sterven.
Dat je na je tachtigste verjaardag verplicht 20 jaar moet vegeteren lijkt me niet echt gezond voor de economie.
We komen nu al om in de bejaarden.
@karaya: Jij bent vrijwilliger om tijdig de aardbol te verlaten?
@jeeperd
Ik ben geen voorstander van verplicht blijven.
@karaya: Jij bent er zeker ook zo een die vind dat mensen die meer dan 1 kind krijgen asociaal zijn?
@1audi1
Neen.
Mensen met één of meer Audi’s wel.
@karaya: Achja niet iedereen is een Nederlandse burgo die liever in een megane station rijdt he..
@1audi1
Als iemand zich wenst te onderscheiden van wat burgerlijk is lijkt de aanschaf van een Audi me weinig effectief.
Dat is eerder een bevestiging dat je er nooit los van zult komen.
@karaya: Ik moest lachen, keurig. Aanvullend, mensen die denken hun imago en status te moeten ontlenen aan de auto die ze hebben zijn inderdaad intens sneu. Wat de Nederlandse nationaliteit er dan vervolgens mee te maken zou moeten hebben snap ik verder ook niet echt. De meerwaarde van een audi trouwens ook niet.
Hoop dat jij ook niet oud wordt dan !!
@Brouwer
Hoop doet leven.
Je hebt duidelijk geen idee hoe dit werkt. De hoge heren in Brussel besluiten dat vanaf morgen een stofje verboden is, en vervolgens moet jij 100% garantie geven dat in geen enkel onderdeel ook maar één molecuul hiervan te vinden is. Of je dit product nou 10 jaar geleden hebt ontwikkelt of niet, je zorgt er maar voor. Dit is gewoon de grilligheid van europese besluitvorming.
@chefturbo: wel een beetje raar want Brussel heeft voor ons Belgen al even geleden beslist dat je een motorfiets alleen maar met handschoenen, laarzen, lange mouwen en lange broekspijpen mag gebruiken ??.
@karaya: #meatcrayon
@chefturbo: Jij hebt duidelijk nog minder idee hoe dit werkt, aan je reactie te zien. Ik zou zeggen, lees eens zo’n Europees besluit van begin tot eind, maar daar zal je vast geen zin in hebben (niemand trouwens) en je zou er toch niet veel begrjpen…
@Jochempie: gedenkt…? Grapje hoop ik.
@Jochempie: er staat dat ze het niet zeker weten. Dat wil niet zeggen dat er ftalaten in zitten. Enige nuance is op z’n plaats. De kappen etc kunnen het niet zijn aangezien dat ABS/PC is en daar geen ftalaten in zitten. Dus het zal om kleine onderdelen moeten gaan. Beetje laat misschien dat ze alles gaan checken, maar liever veilig dan helemaal niet toch? Je wilt uiteindelijk ook geen Round-UP praktijken zoals Bayer nu heeft.
waar moeten ze zich voor schamen?…..lijkt mij dat ze het netjes gedaan hebben,heel de verkoop stilleggen is niet niks om zeker te weten of dat een bepaald stofje niet in het kunstof zit wat ze aangeleverd krijgen.
er zullen zat bedrijven zijn die het niet weten of stilzwijgend niet meer gaan gebruiken nu.
@jochempie Buiten dat Ftalaten lange tijd in alle pvc producten aanwezig waren en er een aardige kans is dat je ze in huis hebt: Je weet dat minder dan 10 jaar geleden Ftalaten in grote hoeveelheden voorkwamen in medische hulpmiddelen als handschoenen en infuus zakken, zelfs coatings voor tabletten? Terwijl toen ook al bekend was dat het schadelijk is?
Handig is anders, ze zijn rijkelijk laat. Maar een motorfiets met mogelijk ergens een onderdeel waar dit mogelijk in zit lijkt me toch minder zwaar tellen dan iets dat vloeistoffen bevat die je bloedbaan ingaan, of iets dan je inneemt.
Ik kan me niet voorstellen dat dit als verrassing komt toch, eerder dat ze zo lang mogelijk zijn doorgegaan en nu een harde stop moeten maken.
Wij hebben onlangs nog 2 Z900’s gekocht, ik ga het advies online volgen , Regelmatig stofzuigen en mijn huis goed ventileren
Zelf zou ik er lekker buiten mee gaan rijden :-)
Als jij de huis stofzuigt met een Kawasaki Z900 heb je het misschien niet helemaal goed begrepen.
@mashell: Wanneer je “de huis” typt, heb je het ook niet begrepen. ;-)
mashell……humor heet dat
@mcshine: ik zou er iig niet op sabbelen
Zijn er ook stoffen die niet chemisch zijn?
@retetikker: goede gespreksstof ;P
@retetikker: dit dus. Zo heb ik ooit tegen de tv geschreeuwd omdat Stevia aangekondigd werd als gezonder dan gewone suiker omdat het natuurlijk en plantaardig is.
SUIKERBIETEN EN SUIKERRIET ZIJN OOK NATUURLIJK EN PLANTAARDIG AAARRRGGHH.
Media. Gotta love em.
Wat goed dat jij dit wist, oké, doei.
Ha, wat dacht je van ‘gezonde’ rietsuiker in plaats van die verderfelijke kristalsuiker, en van zeezout in plaats van gewoon zout. Chemisch gezien allemaal hetzelfde. Briljant gedaan dus, niet persé de media, maar gewoon steengoede marketing.
Op zich is suiker suiker en zout zout, maar toch is dit is dus niet helemaal waar.
Er zijn wel degelijk verschillen tussen bietsuiker en rietsuiker, geen enorme verschillen en hoe meer je het raffineert hoe minder.. maar toch. Ik denk niet dat iemand ooit heeft bewezen dat de extra ‘troep’ die nog in bijvoorbeeld ruwe rietsuiker zit echt ook gezonder is.. maar het kan best.. het is hoe dan ook in bepaalde gerechten lekkerder, terwijl voor andere kristalsuiker beter werkt.
Ook zitten er andere sporenelementen in écht zeezout, dat op de ouderwetse manier wordt gewonnen. Daarentegen worden we wel besodemietert met veel soorten zeezout, want je mag ‘gewoon’ zout van de Akzo sowieso ook zeezout noemen.. want ooit zat het allemaal in een zee.
Als je toch kritisch wilt zijn wees dan ook een beetje precies.
Die sporen waar jij ’t over hebt zijn in zulke lage percentages aanwezig dat je kilo’s zout per dag zou moeten verorberen om er gezondheidsvoordeel uit te halen. Complete nonsens om het in je marketing te gebruiken dus.
Voor volwassenen is het risico nog niet zo groot…
Maar je kleine kinderen zouden maar per ongeluk gaan spelen met je Kawasaki racemonster. Je moet er niet aan denken dat ze zo, zonder beschermende handschoenen de gashendel die vol zit met weekmakers nietsvermoedend opendraaien. Of met 110 een bocht nemen en met hun blote knietjes tegen die giftige plastic kuip aankomen.
Laat staan dat ze met 180 een noodstop moeten maken en met hun blote knuistjes keihard de remhendel in moeten knijpen zodat die vieze chemische weekmakers goed de kans krijgen om door de kwetsbare tere huid van je arme kind heen te dringen…
En iedereen maar denken dat die dingen zo groen zijn.
zolang je maar mondkapjes onder je valhelm opdoet schijnt het wel mee te vallen…
Hmmm, zou mijn vier weken oude Kawa Z900 nu meer of minder waard zijn? ?
Minder, niemand wil hem nog hebben om zijn kind binnen mee te laten stofzuigen ?♂️
EU: “Hey Kawasaki, didn’t you got the memo?”
Kawasaki: “What memo?”
Ach ja de eerste mooie kawa moet nog gemaakt worden dus dit kan er wel bij.
Zijn ze te laat wakker geworden of is de rest zo dom?
Ftalaten zitten in zowat alle soepele kunststoffen.
Jep, inclusief je goedkope AliExpress telefoonhoesje.
Ik ga toch voor die 2000 era ninja 600.. Geen last van xD
Kwalijk zaakie
Als ik het me goed herinner kunnen ftalaten reprotoxisch zijn, je zou door blootstelling aan teveel van die rommel dus wellicht geen kindjes meer kunnen krijgen
Ach ja, Kawasaki is een beetje de Dacia van de motorwereld. Alleen marginalen rijden er op.
@boomhauwer Wel benieuwd wat dan de motormerken voor liefhebbers zijn. Kawa heeft toch best wat gave machines gemaakt sinds de introductie in Europa. Denk aan de Z1 uit begin jaren 70, de eerste zx10 in de jaren 80, de zzr1100… De H2 modellen voor de mensen die graag veel koppel hebben zijn ook best oké.
@degrotemuis: de Yamaha tenere is brilliant en dat toont ook in de verkopen. Yamaha heeft geluisterd naar het cliënteel en dat is een goedkoper low tech adventure motor. De wachttijd is nu zelfs 6 maanden. Ongezien voor dit type motor. Ikzelf rij op een Nuda en daar krijg ik alleen nog maar positieve commentaren op.
@boomhauwer: de Nuda is een toffe onconventionele keuze, enjoy!
@degrotemuis: toegeven, de H2 en H2R zijn indrukwekkend maar dan zitten we weer in het topsegment.