
De Amerikaanse Gymkhana-expert Ken Block is weer terug bij Subaru. Ook Porsche vindt hij nu leuk.
Ken Block was destijds een van de eerste die de kracht van YouTube op waarde kon schatten. Meer dan 10 – 15 jaar gelden was het aanbod nog lang niet zo uitgebreid als nu. Uiteraard kon je toen kijken naar @wouter in een Audi A3 Turbo met 460 pk, maar heel veel automotive content was er niet.
Ken Block terug bij Subaru
Wat Ken Block geweldig deed was met zijn producties, was dat bijna iedereen het gaaf vond. Ook de mensen die normaal gesproken niet zoveel met auto’s hebben, keken ernaar. Daarnast was hij ook een verdienstelijk coureur. Reden genoeg voor Ford om hem een contract aan te bieden en samen te werken. Deze relatie tussen Ford en Block is beëindigd begin dit jaar, na een samenwerking van een kleine tien jaar. Het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan, want Ken Block is weer terug bij Subaru.

Ja, terug. Want in de eerste video’s van de Amerikaan reed hij in een Subaru Impreza WRX STI. Eerst in eentje van de ‘GDB’-generatie en later in een ‘GRB’-generatie (de eerste hatchback). Daarnaast was (en is) Ken Block natuurlijk rallycoureur. Voor zijn periode bij Ford won Block 10 rally’s in de VS. Met de Subaru die je op de afbeeldingen ziet gaat hij nog zes van de zeven rally’s rijden in het American Rally Association-kampioenschap.
Subaru Motorsports USA Team
De co-coureur van Ken Block in de Subura Impreza is Alex Gelsomino. Een van zijn teammaten is een oude bekende: Travis Pastrana. De andere coureur in het Subaru Motorsports USA team is Brandon Semenuk.

Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Hij zal dit jaar ook in een Porsche gaan rijden. In een oude 911 zal hij meedoen aan de East African Safari Classic Rally. Meneer Block houdt van boxermotoren zo te zien.

Baja 1000
Waarschijnlijk zit er geen boxermotor in de Trophy Truck waarmee Ken Block dit jaar mee gaat doen aan de Baja 1000, een van de gaafste en meest veeleisende rally’s ter wereld die hij óók nog gaat rijden dit jaar. 2021 wordt een druk jaar voor Block.
Hopelijk gaat Block ook weer samenwerken met Subaru om weer de meest bijzondere creaties op video vast te leggen. Het blijft immers plat vermaak.
Rijden oke, dat kan hij als de beste maar als het op het echte stuurwerk aankomt tijdens rally’s dan staat hij toch behoorlijk in de schaduw bij de echte grote mannen met walvisballen
@Soulmaster: klopt, bij rally’s heb je niet 80x de mogelijkheid om een bepaald shot te maken.
Hij is 53 dus lijkt me nogal logisch
@soulmaster: het is een beetje als met voetbal. Als je ongelofelijk goed bent met bal trucs maakt dat je nog geen eredivisie waardige speler. Maar wel des te leuker om een YouTube kanaal mee te vullen.
Als je bekijkt hoe laat hij is begonnen met gymkhana/rally rijden, dan is het best indrukwekkend hoe ver hij het geschopt heeft. Die echte grote mannen waar jij het over hebt die krijgen rally dikwijls al met de paplepel ingegoten.
Hartstikke leuk voor meneer Block, maar die video van Wouter in de A3, geweldig!
Volgens mij is mr Block een beetje klaar met Ford. Ben wel benieuwd wat daar achter zit. Vooral de Subaru vind ik echt een toffe wagen.
@arnoldh: Voor zover bekend zit er niet zoveel achter. Het contract tussen Block en Ford liep ten einde en is niet verlengd. Zowel Block als Ford sprak louter positief over elkaar, dus ik heb niet het idee dat er kwaad bloed tussen die partijen zit.
Genieten van alle filmpjes, die van de Ford Mustang in London vond ik de meest indrukwekkende.