Ken je de rijke petrolhead die Ferrari aanklaagde nog?

Auteur: , 39 Reacties

Lees na de klik of hij op een dag wakker werd naast zijn favoriete paard.

Laffe-Aperta

In hartje zomer vertelden we je het verhaal van een krasse knar die een Ferrari LaFerrari Aperta wilde kopen. Een 85-jarige die zo’n hypercar wil aanschaffen is opzich al opmerkelijk, maar dat was in dit geval niet eens het nieuws. Het verzoek van Ferrari-verzamelaar Preston Henn werd namelijk snoeihard afgewezen door de powers that be in Maranello. Sergio Marchionne himself heeft naar verluidt een cheque voor één miljoen Dollar retour afzender gestuurd. De teleurgestelde grijsaard werd koeltjes medegedeeld dat alle open Laffe’s al verkocht waren.

Dit werd de man uit Florida even teveel. Het proces van Ferrari om speciaaltjes wel of niet toe te kennen aan potentiële kopers is weliswaar in nevelen gehuld, maar toch dacht Henn goede aanspraak te kunnen maken op de Arie in cabrio-vorm. Als noeste verzamelaar van raspaardjes voldeed hij immers aan een van de wat transperantere voorwaarden die Ferrari stelt aan haar favoriete klanten: in het bezit zijn van een zwikje andere Ferrari’s. Henn beschikt onder andere al over een gesloten LaFerrari en een inmiddels zeer kostbare 275 GTB/C met chassisnummer 6885.

Zodoende spande de op zijn teentjes getrapte rijkaard een rechtszaak aan tegen Ferrari. Deze rechtszaak had echter níet het doel alsnog een LaFerrari Aperta toegewezen te krijgen, maar om een schadevergoeding te krijgen vanwege reputatieschade. Preston wilde graag 75.000 Dollar ontvangen van Ferrari omdat hij nu niet serieus genomen meer zou worden als Ferrari-verzamelaar. Inmiddels heeft hij de rechtszaak laten varen, omdat zijn advocaat hem te kennen heeft gegeven dat hij totaal geen kans meer had om te winnen. In het land waar de rijken het rechtsysteem niet zelden inzetten als een wapen om hun tere ego’s in stand te houden, wil dat echter niet zeggen dat Ferrari nu van ‘m af is. In een interview met Road & Track zegt Henn:

“Well, I’m very unhappy with Ferrari and the reason the lawsuit was dropped, actually my lawyer sued on the hurting of my reputation. After we got all in it, I said, what do you think our odds [of winning] are? And he said zero. Because they said they had offered to settle, it cost a quarter million dollars to retain this outfit, to sue me. And I said, if you say zero, I don’t want to go through with it. I said, can we sue them on other things? He said, yes. We’re going to sue but on a different thing. Which I don’t know yet what it is.”

Ondertussen heeft Ferrari haar voormalige trouwe klant overigens nog wel uitgenodigd voor de Ferrari Finali Mondiali op Daytona International Speedway. De ietwat kleinzielig overkomende oldtimer zegt met enige trots dat hij niet gegaan is en dat Marchionne niks klaarspeelt in de Formule 1:

“I got some type of invitation … of course, obviously I didn’t go to Daytona. Not really knowing Marchionne but knowing how smart he is, he’s got to try to figure out, he does, what made Ferrari as famous as they are because he is going down a different road. He’s not doing the Formula 1 worth a shit. And he can’t cut off his best customers. And he has done it. Not only, I figure, am I a good customer, forget that I’m a Ferrari customer, but I am the best customer any guy like him is going to have because I buy every top car.”

Tenslotte geeft de Floridiaan aan dat hij nu in plaats van de Laffe maar een Acura NSX gekocht heeft en dat dat de beste auto is die hij ooit heeft gehad. Het hele voorval geeft ons wel te denken, zou Ferrari’s selectieprocedure dan toch goed werken?



39 reacties

Weten we zeker dat het niet Donald Trump is? Had zomaar acties en woorden van hem kunnen zijn…
@rick-dos:

We weten wel zeker dat het Rutte niet is ..
Die had niet eens zijn cheque terug gehad ..
Klinkt een beetje als opa Vettel…. Je hebt toch een dichte LaFerrari, ff naar Home Depot voor een cirkelzaag, probleem opgelost.
@E34M5Touring: tja, maar wat moet je met een LaFerrari met een rond gat in het dak?
@drdre1: Een rond gat in je dak zagen met een cirkelzaag is nochtans vrij moeilijk
@Captain: ik had er ook een ;-) bij moeten zetten
@drdre1: beste hobbyist, de term cirkelzaag slaat niet op de vorm van gaten deze zaagt maar op de vorm van het zaagblad. Geloof mij, ronde gaten zagen hiermee is niet aan te bevelen.
@jpoers: Is toch logisch? Met een cirkelzaag zaag je cirkels :D
@fanboy: da zeggik! Cirkels! :-D
@jpoers: haha… En er gewoon intrappen hè…
@davelepeef: geloof mij als ik zeg dat ik dit al vaker heb moeten uitleggen. Niet iedereen is bekend met alle gereedschappen.
@jpoers: boorapparaat anyone?
@jpoers: dat geloof ik best, je hebt er soms idd hobbyklussers tussen zitten hè :-)
Het is maar net waar je je druk om maakt op je oude dag. Dit is zo’n type die lijdt aan grootheidswaanzin. Maak je niet zo druk ouwe!
@viezefreddyw: Die rijke opaatjes voelen het einde naderen en al hun centjes gaan daar niks aan veranderen. Dan moeten ze nog even de grote baas uithangen, en slaan ze een paar keer wild om zich heen…
Blijkbaar zijn er meer dan genoeg vermogende Ferrari liefhebbers én is Ferrari toch nog best exclusief te noemen…
@jorden: Yep. Bij Bugatti raken ze de auto’s aan de straatstenen niet kwijt, bij Ferrari komen ze bedelen of ze alstublieft, pretty please, with sugar and a cherry on top, een auto mógen kopen…
@donvincenzo: dat komt omdat alle Bugattiklanten confuus zijn geluld met al die specials op basis van de Veyron. Als Molsheim belt, nemen die allang niet meer op, bang voor nog meer geleur met “one-off’s”
De ouwe knar heeft in ieder geval de beste keuze gemaakt die je überhaupt kunt maken, namelijk een Acura NSX! Chapeau!

Zo zie je maar weer, nooit te oud om tot een wijs besluit te komen.
Typisch Amerikaans grotesk gedrag dit. Schitterend
Was hij niet ook degene die de deur van zn Laferrari niet meer open kreeg?
@jasbelle: jup inderdaad, heeft hoer Ferrari ook voor aangeklaagd
@nofxke: hier dus ipv hoer :)
Opa, neem een bloeddruktabletje en ga wat anders doen. Iedere miljonair/miljardair die speciale Ferrari modellen poogt te kopen weet dat Ferrari een eigen selectieprocedure erop nahoudt. Als je dat niet bevalt moet je maar wachten en eentje met low-milage op de tweedehandsmarkt zoeken.
@edge:

Nope .. die man wil betalen en dat ding liever gisteren dan vandaag ..

Niet iedereen is een timide sukkel ..
Dat is nou het verschil tussen Nederlanders en Amerikanen. Nederlanders zijn ongelukkig als ze niets te klagen hebben, Amerikanen zijn ongelukkig als ze niemand aan te klagen hebben.
@mashell: Helemaal gelijk in. Je was me alleen net voor met het zeggen.
@mashell:

85 jarige in NL zijn al 20 jaar schijndood ..
Die hele selectieprocedure is toch briljant van Ome Sergio.

Limiteer elk model en creëer een hype binnen je doelgroep. Gegarandeerd dat de waarde van dat model omhoog gaat schieten, waardoor het een gewild investeringsobject blijft, waardoor het volgende model weer gelimiteerd gehyped kan worden, etc. etc… Toch een heerlijk positie om in te zitten als fabrikant. Cirkeltje is rond.

Als die bubbel nou eens zou barsten. Denk dat bepaalde merken het erg lastig gaan krijgen.

Kunnen we niet iets bedenken wat “het nieuwe geld” nog gaver zal vinden dan gelimiteerde vierwielers? Ik ruik geld!! Kom op mensen, dit is onze kans om ook een Ferrari aan te gaan schaffen! Yeah, nog een cirkeltje…
@posthumus: de enige fout in jouw denkwijze is dat je met een cirkelzaag rond zou zagen.

Troll comment ;-)
Gelukkig neem ik de beste man na al dit gezeik wel serieus…. Man man man. Die imagoschade geeft hij aan zichzelf. Daar kan Ferrari niks aan doen.
Mooi dat meneer hem niet heeft gekregen, wellicht dat er nu wel met het exemplaar gereden wordt.
Misschien had zonder al zijn heisa niemand geweten dat hij was geweigerd en had hij ook geen imagoschade opgelopen. Hij doet het zichzelf aan!
Ik had ‘m zo’n actiemodelletje van de Shell gestuurd…
Dat hij maar bij Jamesedition gaat shoppen voor zijn LaFerrari Aperta, daar staan ze al te koop : http://www.jamesedition.com . . .
Wacht, iemand die zo’n ding koopt om er vervolgens niet mee te rijden, maar om te verzamelen en rechtzaken aanspant als iets m niet zint; is dus ‘de beste klant’ die je kan hebben?
Die oude man heeft helemaal geen dakloze LaF nodig om helemaal uit zijn dak te gaan…
Ferrari’s selectieprocedure werkt absoluut wel. Het nadeel ervan is dat men af en toe dit soort kritiek krijgt te verduren, maar aan het einde van de dag is het prestigieuze imago goud waard. Hier dragen dit soort spelletjes eigenlijk alleen maar aan bij. Reken er maar op dat deze beste man alsnog een Aperta koopt als de kans zich voordoet. Hij maakt zich vervolgens een beetje belachelijk door mee te delen een NSX te hebben gekocht; alsof die wagens met elkaar kunnen worden vergeleken …
Ik snap zulke dingen niet.. een hoop poeha.. dan koop je er toch een half jaar later gewoon één via een ander kanaal. Zelfs hier op AB worden ze al aangeboden:

http://www.autoblog.nl/nieuws/occasiontip-iemand-is-de-laferrari-1-na-200-km-zat-64077

Simpel toch.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).