• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ken je deze Mercedes SL nog?

Auteur: Author, gepost 24 augustus 2017 om 22:01 – 24 Reacties

Afbeelding Ken je deze Mercedes SL nog?Afbeelding Ken je deze Mercedes SL nog?Afbeelding Ken je deze Mercedes SL nog?Afbeelding Ken je deze Mercedes SL nog?Afbeelding Ken je deze Mercedes SL nog?Afbeelding Ken je deze Mercedes SL nog?Afbeelding Ken je deze Mercedes SL nog?Afbeelding Ken je deze Mercedes SL nog?

Ken je deze Mercedes SL nog?
Als het goed is zie je in elk geval wel meteen wie deze cabrio tekende.

En jazeker, het gaat om een creatie van niemand minder dan Henrik Fisker. In 2005 verraste hij de wereld met deze Tramonto en de Latigo, een coupé op basis van de BMW 6-serie. De Tramonto was onderhuids een Mercedes SL55 AMG. Het technische gedeelte werd gelaten voor wat het was en daaroverheen werd een strak koetswerk getrokken. Ook het interieur werd stevig onder handen genomen.

Aanvankelijk was de bedoeling dat er 150 van deze Tramonto’s zouden worden geleverd. Kennelijk zaten klanten niet echt te wachten op een SL met een maatpak van Fisker. Technisch gezien was de Tramonto dan een SL55 AMG die standaard een V8 onder de kap had liggen, maar er kon ook gekozen worden voor een vette V12 in de neus. Daar is uiteindelijk één exemplaar mee uitgerust: nummer 15 van de 15.

Ken je deze Mercedes SL nog?

Met de V8 werd 100 km/u gehaald in 3,6 tellen. De monstrueuze V12 snoepte daar nog eens 0,4 seconde af. De topsnelheid lag voor beide versies boven de 320 km/u. Alle veiligheidssystemen van Mercedes bleven onaangeroerd en ook het ingenieuze klapdak zat op de Tramonto. Ik vind zelf dat datzelfde dak in gesloten toestand niet zo mooi staat op deze creatie, maar da’s subjectief.

De koetsdelen werden gemaakt van koolstofvezel en aluminium voor meer stijfheid en minder gewicht. Verder werden de standaard remmen vervangen door stoppers van Kleemann. Eigenlijk was er dus niet zoveel mis met de Tramanto. Toch lukte het Fisker niet om meer dan 15 orders te laten tekenen.

Ook interessant!

  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Zo ziet de spiksplinternieuwe SL eruit!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Cabrio, coachbuilding, Fisker, henrik-fisker, Mercedes, SL, sl55

Vorig bericht: « Hamilton: “Vettel WIL niet eens mijn teamgenoot worden”
Volgend bericht: Het gaat beter met de verkoop van nieuwe auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. rikus zegt

    24 augustus 2017 om 22:19

    Ja ik ken hem nog.

    Er was ook een Nederlands (?) bedrijf wat de SL aanpakte en onder eigen merknaam verkocht. Wie kent het nog? Om de omschrijving nog vager te maken: zo’n SL had 6 uitlaatpijpen.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      24 augustus 2017 om 22:46

      @rikus: kleemann

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 augustus 2017 om 22:49

      @rikus: was dat niet een Trasis 600 ofzo? Ik kan mij herinneren dat 10 procent van hun was en 90 procent van Maggi, ehhh, Carlsson.

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        24 augustus 2017 om 23:24

        @willeme: Klopt ja. En als ik comments in het archief moet geloven is de eigenaar van die auto en van het bedrijf erachter zelfs een heuse Autoblog reageermeneer. Misschien dat @sabri nog actief is en er iets over kan vertellen.

        Ben wel benieuwd hoeveel er nou daadwerkelijk gebouwd zijn, want ambitieus waren ze wel. Heb er ooit eens over gelezen in de Auto Couture (Belgisch auto magazine) en op één of andere manier is me het altijd bijgebleven.

        Login om te reageren
        • toyotaprius zegt

          25 augustus 2017 om 06:58

          @rikus: gok de reageermeneer! Ik denk het…. @lincoln is!

          Login om te reageren
      • awesome zegt

        25 augustus 2017 om 09:34

        @willeme: Trasos heette dat bedrijf. Je SL werd door hen onder andere voorzien van 2X3 uitlaatpijpen.

        Login om te reageren
  2. porschepdk zegt

    24 augustus 2017 om 22:22

    Best mooi, jammer van de velgen.

    Login om te reageren
  3. rikus zegt

    24 augustus 2017 om 22:22

    Hoi @Rikus. Ik weet het, ik weet het.
    Trasos SL-RS.

    Geen dank pik.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      24 augustus 2017 om 22:24

      @rikus: een schizofreen is nooit alleen!

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      24 augustus 2017 om 22:26

      @rikus: een schizofreen, is nooit alleen!

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      24 augustus 2017 om 22:47

      @rikus: O je hebt je antwoord al lees ik

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 augustus 2017 om 22:50

      @rikus: je had het antwoord al ;)

      Login om te reageren
    • jorden zegt

      24 augustus 2017 om 22:57

      @rikus: nog eentje dan… de Carlsson C25

      Login om te reageren
  4. jorden zegt

    24 augustus 2017 om 22:26

    Ja die kende in nog wel! Waarschijnlijk kostte het ding je 3 SL’s

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    24 augustus 2017 om 22:29

    Ah, de latigo is de BMW, ik snap ‘m. Verder wel een mooi bakje, zal wel wat hebben gekost dan?

    Login om te reageren
  6. noosaheads zegt

    24 augustus 2017 om 22:31

    Een ouwe lullen SL tot iets omtoveren wat al helemaal niet om aan te zien is.Fisker heeft niet altijd de juiste keuzes gemaakt. Karma is a bitch.

    Login om te reageren
    • Rohrl-fan zegt

      24 augustus 2017 om 23:23

      @noosaheads: I see what you did there! ??

      Login om te reageren
  7. ghost zegt

    24 augustus 2017 om 22:44

    Leepu creatie !!

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    24 augustus 2017 om 23:01

    Gadver!

    Login om te reageren
  9. kennone zegt

    24 augustus 2017 om 23:03

    Ja zeker. Was verlieft op deze creaties!!

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      24 augustus 2017 om 23:06

      @kennone: p.s. 3,6 en 3,2 naar 100 is serieus snel voor die tijd en alleen op de achterwielwn de aandrijving. Wat deden de SL55 en 65 eigenlijk in standaard trim??

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        25 augustus 2017 om 07:43

        @kennone: seconde erbij, serieuze toename in performance.

        Login om te reageren
  10. jaap_veldman zegt

    25 augustus 2017 om 00:36

    Deze kwam destijds op NL Kenteken als Fisker-Mercedes-Benz Sl55AMG 6Serie??

    Login om te reageren
  11. drdre1 zegt

    25 augustus 2017 om 11:26

    Grappig om te zien dat de designtaal en details eigenlijk weinig zijn gewijzigd tot nu toe.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North