Ken je deze Mercedes SL nog?

Auteur: , 24 Reacties

Als het goed is zie je in elk geval wel meteen wie deze cabrio tekende.

En jazeker, het gaat om een creatie van niemand minder dan Henrik Fisker. In 2005 verraste hij de wereld met deze Tramonto en de Latigo, een coupé op basis van de BMW 6-serie. De Tramonto was onderhuids een Mercedes SL55 AMG. Het technische gedeelte werd gelaten voor wat het was en daaroverheen werd een strak koetswerk getrokken. Ook het interieur werd stevig onder handen genomen.

Aanvankelijk was de bedoeling dat er 150 van deze Tramonto’s zouden worden geleverd. Kennelijk zaten klanten niet echt te wachten op een SL met een maatpak van Fisker. Technisch gezien was de Tramonto dan een SL55 AMG die standaard een V8 onder de kap had liggen, maar er kon ook gekozen worden voor een vette V12 in de neus. Daar is uiteindelijk één exemplaar mee uitgerust: nummer 15 van de 15.

Ken je deze Mercedes SL nog?

Met de V8 werd 100 km/u gehaald in 3,6 tellen. De monstrueuze V12 snoepte daar nog eens 0,4 seconde af. De topsnelheid lag voor beide versies boven de 320 km/u. Alle veiligheidssystemen van Mercedes bleven onaangeroerd en ook het ingenieuze klapdak zat op de Tramonto. Ik vind zelf dat datzelfde dak in gesloten toestand niet zo mooi staat op deze creatie, maar da’s subjectief.

De koetsdelen werden gemaakt van koolstofvezel en aluminium voor meer stijfheid en minder gewicht. Verder werden de standaard remmen vervangen door stoppers van Kleemann. Eigenlijk was er dus niet zoveel mis met de Tramanto. Toch lukte het Fisker niet om meer dan 15 orders te laten tekenen.



24 reacties

Ja ik ken hem nog.

Er was ook een Nederlands (?) bedrijf wat de SL aanpakte en onder eigen merknaam verkocht. Wie kent het nog? Om de omschrijving nog vager te maken: zo’n SL had 6 uitlaatpijpen.
@rikus: kleemann
@rikus: was dat niet een Trasis 600 ofzo? Ik kan mij herinneren dat 10 procent van hun was en 90 procent van Maggi, ehhh, Carlsson.
@willeme: Klopt ja. En als ik comments in het archief moet geloven is de eigenaar van die auto en van het bedrijf erachter zelfs een heuse Autoblog reageermeneer. Misschien dat @sabri nog actief is en er iets over kan vertellen.

Ben wel benieuwd hoeveel er nou daadwerkelijk gebouwd zijn, want ambitieus waren ze wel. Heb er ooit eens over gelezen in de Auto Couture (Belgisch auto magazine) en op één of andere manier is me het altijd bijgebleven.
@rikus: gok de reageermeneer! Ik denk het…. @lincoln is!
@willeme: Trasos heette dat bedrijf. Je SL werd door hen onder andere voorzien van 2X3 uitlaatpijpen.
Best mooi, jammer van de velgen.
Hoi @Rikus. Ik weet het, ik weet het.
Trasos SL-RS.

Geen dank pik.
@rikus: een schizofreen is nooit alleen!
@rikus: een schizofreen, is nooit alleen!
@rikus: O je hebt je antwoord al lees ik
@rikus: je had het antwoord al ;)
@rikus: nog eentje dan… de Carlsson C25
Ja die kende in nog wel! Waarschijnlijk kostte het ding je 3 SL’s
Ah, de latigo is de BMW, ik snap ‘m. Verder wel een mooi bakje, zal wel wat hebben gekost dan?
Een ouwe lullen SL tot iets omtoveren wat al helemaal niet om aan te zien is.Fisker heeft niet altijd de juiste keuzes gemaakt. Karma is a bitch.
@noosaheads: I see what you did there! 👌😂
Leepu creatie !!
Gadver!
Ja zeker. Was verlieft op deze creaties!!
@kennone: p.s. 3,6 en 3,2 naar 100 is serieus snel voor die tijd en alleen op de achterwielwn de aandrijving. Wat deden de SL55 en 65 eigenlijk in standaard trim??
@kennone: seconde erbij, serieuze toename in performance.
Deze kwam destijds op NL Kenteken als Fisker-Mercedes-Benz Sl55AMG 6Serie💪🏼
Grappig om te zien dat de designtaal en details eigenlijk weinig zijn gewijzigd tot nu toe.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).