• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kenworth onthult milieuvriendelijke diesel truck

Auteur: Michel, gepost 22 mei 2024 om 12:01 – 22 Reacties

milieuvriendelijke diesel

De Kenworth SuperTruck 2 is een milieuvriendelijke op diesel gestookte Bullit Train voor op de weg!

Ja je zit nog goed, dit is Autoblog en niet Truckblog! Maar af en toe komt er iets interessants voorbij op transportgebied wat we jullie toch niet willen onthouden. Dit nieuws komt uit Sin City Las Vegas.

Daar vindt momenteel namelijk de Advanced Clean Transportation Expo plaats. Een enorme beurs waar de focus ligt op het transport van de toekomst. En dat transport is niet verrassend vaak (deels) elektrisch.

milieuvriendelijke diesel

Milieuvriendelijke diesel-hybride bullit train

Op deze beurs natuurlijk het nodige nieuws, zoals bijvoorbeeld transport op waterstof. Een prima oplossing voor zwaarder transport wellicht, maar interessant is dat ook diesel nog niet afgeserveerd is.

Kenworth zoekt het niet alleen in aandrijving. Het bedrijf heeft door de aerodynamische vormgeving de luchtweerstand met 48 procent gereduceerd. Daarnaast is het ontwerp lichtgewicht en voorzien van een efficiënte dieselmotor die aan een 48V mild hybrid systeem is gekoppeld.

De wielen zitten dan ook helemaal weggewerkt achter beplating en de truck lijkt eerder te zweven dan te rijden. Inclusief de vormgeving is het eerder een bullit train dan een vrachtwagen.

milieuvriendelijke diesel

Digitale buitenspiegels

We zien het natuurlijk ook bij personenauto’s, maar bij groot transport dient het meerdere doelen. Digitale buitenspiegels. Uiteraard heeft een slanke camera aan de buitenzijde minder luchtweerstand, maar je lost ook meteen het dode hoeken probleem op.

De positie van de berijder is in het midden. Centraal opgesteld dus. Een 15 inch digitaal instrumentenpaneel maakt het plaatje compleet. Op dat paneel is van alles in te stellen uiteraard. Van vormgeving van het scherm tot het instellen van de rijhoogte en de variabele ophanging.

Als het transport van de toekomst er zo uit ziet, laat de toekomst dan maar komen! Gewoon op diesel dus! Nu nog zulke gestroomlijnde compactere bedrijfswagens!

Ook interessant!

  • diesel bedrijfswagens
    Binnenkort enorme vraag naar diesel bedrijfswagens
  • Renault en Volvo gaan 'Tesla onder de bedrijfswagens' bouwen
  • Diesel occasion steeds populairder in Nederland
  • Volvo stopt met diesel
    Volvo stopt met de diesel, definitief

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, bedrijfswagens, Diesel, Hybrid, trucks

Vorig bericht: « BMW X1 7-zitter vervangt 2-serie?
Volgend bericht: Gespot – Lamborghini Gallardo laat het breed hangen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    22 mei 2024 om 12:15

    Wielen achter beplating is erg aerodynamisch, alleen heeft het in de winter één groot nadeel: bij sneeuwval koekt de boel razendsnel dicht. En buiten Californië, Florida en de kuststreken van de zuidelijke staten van de VS is dat al snel ‘een dingetje’ voor de wintermaanden, gezien het feit dat 80% van dan land een landklimaat heeft..

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      22 mei 2024 om 18:42

      Gewoon de uitlaat en koeling op 18 plekken laten uitblazen 🤓

      400pk die gebruikt worden levert toch ongeveer 1600pk of 1200kW aan warmte op 😎

      Login om te reageren
  2. tmenges zegt

    22 mei 2024 om 12:27

    Lekker handig die zitpositie in het midden als chauffeur zijnde, dat Tesla met de Semi die fout maakte is tot daar aan toe, maar een gerenommeerde vrachtwagen fabrikant als kenworth zou toch beter moeten weten…

    Login om te reageren
    • William zegt

      22 mei 2024 om 12:52

      Tesla anticipeert op trucks zonder bestuurder. Als dat ze lukt hebben ze een enorm USP: trucks kunnen in theorie dan 24/7 rijden, tegen veel lagere kosten. En software valt niet in slaap, zit niet te appen, gebruikt geen drugs of alcohol, is als alles goed gaat niet agressief, zit niet te eten of drinken etc etc.
      Het zal nog wel even duren maar die ontwikkeling lijkt niet te stoppen.

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        22 mei 2024 om 22:12

        Hoe anticipeert Tesla daar volgens jou dan op met hun huidige truck? Of kan je de cabine er afklikken?

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 mei 2024 om 07:51

      Als je het camera spiegels werkt dan is de positie van de chauffeur toch niet relevant meer?

      Login om te reageren
  3. tortuga zegt

    22 mei 2024 om 12:27

    De Renault Magnum heeft al bewezen dat alles inplakken met plastiek niet ideaal is. Zeker niet om aan te werken achteraf.
    Die midden positie is echt enkel handig op lange ritten. Veel inparkeren of achteruitrijden is handiger als je je hoofd kan uitsteken.

    Login om te reageren
  4. ClassicCarClubber zegt

    22 mei 2024 om 12:33

    Die wil ik ’s nachts wel eens tegenkomen. Met zo veel mogelijk ledlampjes. Stiekem best vet!

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      22 mei 2024 om 12:55

      Zoiets dus? 😁

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        22 mei 2024 om 22:13

        😂

        Login om te reageren
  5. pitapita zegt

    22 mei 2024 om 12:37

    Motor is dezelfde als in een DAF (Paccar MX-11) lees ik op de Kenworth site. Logisch, beide merken behoren tot dezelfde groep.

    Login om te reageren
  6. bmwadept zegt

    22 mei 2024 om 12:42

    Verbruik?

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      22 mei 2024 om 14:29

      Bekijk de video voor het antwoord; 12 MPG = 5.10 Km/liter diesel.
      Ter vergelijk de T660 verbruikt 5.6-6 mpg; https://www.fuelly.com/truck/kenworth/t660/2008?engineconfig_id=441&bodytype_id=
      Van 2,5 km per liter naar 5,1 km per liter is circa
      100% efficiency winst en zo’n 7000 lbs meer laadvermogen.
      Truckers in de VS houden van snelheid en rijden vaak 62 mph plus op de interstate highways!

      Login om te reageren
  7. harrie zegt

    22 mei 2024 om 12:49

    Is dit een concurrent voor de BMX XM?

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      22 mei 2024 om 14:22

      Hahaha

      Login om te reageren
  8. outlook zegt

    22 mei 2024 om 14:22

    Of het Amerikaanse wegennet nou het meest geschikt is voor deze zwevende truck, durf ik toch wel te betwijfelen. Franse tolwegen zal waarschijnlijk een stuk beter passen.

    Login om te reageren
  9. GebakkenLei zegt

    22 mei 2024 om 14:35

    Een diesel is natuurlijk per definitie niet milieuvriendelijk. Desondanks een mooi initiatief!

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      22 mei 2024 om 22:03

      Een EV is natuurlijk ook niet milieuvriendelijk. Misschien milieuvriendelijker als een diesel, maar ze groeien niet vanzelf aan een boom.

      Login om te reageren
  10. Modena zegt

    22 mei 2024 om 18:19

    verkeersdrempels iemand? oprit naar parkeerplaats?

    Login om te reageren
  11. drdre1 zegt

    22 mei 2024 om 22:15

    Die foto met die lampjes.. 🤔 Doet me denken aan The Highway Man. Een eighties TV-serie waar een helicopter en truck soort van zijn samengesmolten. Geweldige serie overigens!

    Login om te reageren
  12. degrotemuis zegt

    23 mei 2024 om 06:20

    De mensen in de video vertellen trots dat ze nu minder spoorbreedte voor hebben door chassis innovatie, maar dat lijkt me ook negatief voor de stabiliteit? Buiten de niet heel praktische aerotoeter op de trailer en de 1 zitter configuratie met de bestuurder in het midden lijkt me dat ook nog wel een nadeel.

    Login om te reageren
  13. Eduardo Cuvelier zegt

    24 mei 2024 om 09:00

    Kenworth SuperTruck 2 – Score :
    – Ludwig Göransson : ‘Trucks in Place’
    – https://www.youtube.com/watch?v=NaSiqlwkK7U

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North