De K900 is de absolute eindbaas van de Koreaanse autoindustrie.
Jammer dat we hem niet in Europa kunnen krijgen. Kia timmert hard aan de weg in Europa, maar de concurrentie aangaan met BMW 7 Series, Audi A8’s en Mercedes S Klasses op vijandelijke grond: dat is nog even te hoog gegrepen, zo lijkt het. Het weerhoudt de Zuid-Koreaanse fabrikant er echter niet van om in Azië en de VS wel de strijd aan te gaan. Veel details geeft Kia nog niet prijs, maar het uiterlijk is nu in ieder geval onthuld en er wordt wat informatie gedeeld door Kia over deze opvolger van de Equus.
Zo komt er een analoog klokje, ontwikkeld door Maurice Lacroix in het interieur, dat verder bovendien minimalistisch vormgegeven zal zijn. Aan interieurruimte zal het sowieso niet ontbreken dankzij een wielbasis van 3.105 millimeter. Verder verklapt Kia alvast in aanloop naar de totale onthulling, dat er een 12,3 inch HMI scherm aan boord is en dat de sfeerverlichting is ontwikkeld in samenwerking met het Pantone Color Institute. Dat is volgens Kia de wereldwijde autoriteit op het gebied van kleur.
De nieuwe Kia K900 zal onthuld worden op de New York International Auto Show op 28 maart. Niet lang daarna zal de auto ook in de verkoop gaan. Maar niet in Nederland dus, helaas.
Euhh, de Equus is een Hyundai…
Die ik overigens mooier vind dan deze Kia.
@E34M5Touring: Exquus van Casper
@E34M5Touring: Haha, nice one, nou Casper, kom maar met je excuus!
@E34M5Touring: Ik niet
Dit kan inderdaad niet de opvolger zijn van de Equus. Wel een broertje ;)
OT: Ik ben vooralsnog niet enthousiast. Ik vind hem niet echt mooi en hij mist ook de uitstraling die andere auto’s in dit segment wel hebben.
Dat logootje houd mij nog heel even tegen. Noem me een merkenslet, maar Kia heeft bij mij – helaas – nog steeds het imago van ‘lekker gewoon, lekker simpel, niet bijzonder’. Ze zijn echt heel goed bezig, maar het gevoel is er nog niet. In deze klasse zou ik op dit moment eerder kiezen voor een mooie 7-Serie of een S-Klasse, en toch brengt Kia me weer aan de twijfel.
Als ze zo doorgaan zie ik een toekomst waarin ze de underdog gaan worden in de hoge segmenten. Een moment waarop mensen zullen gaan zeggen: “Kia, dat is voor mensen die geen een Benz, Audi of BMW willen, maar snappen dat je voor net iets minder geld hetzelfde ook kunt hebben qua luxe, rijgedrag en looks.”
@vonklausenburg: En hoezo is dat gevoel er nog niet?
Ik bedoel, heb je er ook praktijk ervaring mee?
@fanboy:
Europeanen zijn daarin heeeeeel conservatief ..
Jij en ik ook ..
@lincoln: Klopt ja. Lexus maakt ook goede auto’s, in de VS verkopen die best goed maar in Europa willen de verkopen niet zo vlotten. Hier eet de boer het liefst wat hij kent. (en wat zijn buren kennen)
@dirkv: Het verschil in niveau tussen een Amerikaanse auto en een Japanse auto is ook veel groter dan tussen een Europese auto en een Japanse auto. Dat de Amerikanen dus eerder bereid zijn wat Aziatisch te kopen is ook de schuld van hun eigen autoindustrie.
@mashell: Klopt helemaal wat je zegt!
Maar Aziatische auto’s zijn ook meer ontworpen op comfort net als Amerikaanse auto’s. Bij ons in Europa willen we geen zompige sloepen, bij Europesche auto’s is alles wat strakker.
@mashell: Wij willen auto’s die je betrekken bij het auto rijden, waarin je voelt wat je doet.
@mashell:
Nope .. jij hebt werkelijk geen idee van Amerikaanse Honda’s Acura Nissan Toyota ..
@fanboy: Omdat ik Kia heb leren kennen als het merk van truttenauto’s en bamibakbolide’s. Daarom.
@vonklausenburg: Audi is ook ooit begonnen met auto’s voor de gewone burger toch? Die fase maken Kia en Hyundai nu ook door. Maar wat mij betreft maken ze echt flinke stappen.
@berlinetta: Ik ontken ook niet dat ze lekker bezig zijn. Ik erken alleen dat ik een vastgeroeste eikel ben die nog steeds die middelmatige rotauto’s ziet. Onterecht. Wat mij betreft gaan Kia en Hyundai echt richting de Benz, Audi en BMW toe. En gezien hun huidige wagens ben ik daar heel blij mee.
@vonklausenburg: Eerlijk gezegd vind ik ze ook nog niet op het niveau van de Duitse Drie, maar daar zijn de prijzen ook naar. Ik zie ze wel al een vaste waarde in het middensegment. Ze kunnen moeiteloos de concurrentie aan met merken als VW, Ford, Renault etc.
@vonklausenburg: wat een onzin, dat harde plastic binnen en rolweerstand… je kan beter zeggen dat ze leuk designen maar qua kwaliteit is het echt 3 stappen terug.
@wildbeest: dat hangt af welke model dat je neemt hoor. Een ceed is degelijk europees te noemen. Maar een rio nog niet. De huidige picanto is ook een van de betere binnen zijn segment. Dus de rest moet volgen. Maar op lange duur zie ik ze slagen.
@acizane80: ervaring in een Rio,
@vonklausenburg: Ja maar dat heeft toch geen waarde? Hierin blijven hangen is onzinnig.
Ten eerste krijg je op die “bamibakken” (bami is niet echt een Koreaans ding maar goed) wel 7 jaar garantie e.d.
Maar ook als je in Seoul rond loopt zie je heel veel luxe wagens van Kia en Hyundai, en het ziet er gewoon allemaal heel goed uit. (bijvoorbeeld ook Hyundai Genesis serie)
Ik ga niet beweren dat het beter is dan andere merken. Maar blijven hangen bij je idee van een Kia Pride is onzinnig.
@fanboy: Het is ook volledige onzin, volmondig mee eens! En als ik naar de moderne Kia’s en Hyundai’s kijk zie ik – rationeel – ook dat ik fout ben. Maar zo’n sentiment kan toch langer blijven plakken dan wenselijk!
@vonklausenburg: alsof bmw en mercedes sinds de kia pride geen stappen maken. Verhoudingsgewijs liggen de verschillen nog steeds hetzelfde alleen het design is beter geworden
@vonklausenburg: De vorige K900 is echt een dikke goed rijdende luxe aanvoelende auto en zeker s/7/A8 serie competitie waardig ( bron proefrit) Kia kan het niet helpen dat jij in NL woont. :)
De achterkant lijkt op een combinatie tussen bmw en mercedes
Een heus door Maurice Lacroix ontworpen klokje…
In het segment van de Zwitserse horloges zit dat merk zo’n beetje in de onderste regionen. Nog steeds fraaier dan menig klokje, maar het is zeker niet de top.
Én het befaamde Pantone Color Institute… Vraag me af wat de toegevoegde waarde is om te weten dat die de interieurverlichting ontworpen hebben…
Ik had liever gezien dat de auto zelf een verpletterende indruk zou maken en ze de gevestigde merken een geduchte concurrent erbij hadden gekregen…
Maar zover is het nog niet, al zou het me niet verbazen dat ze over een jaar of vijf met een auto komen waar ze het in Stuttgart, Inglostadt en München wél benauwd van krijgen.
@moveyourmind: nee een toegevoegde waarde heeft het inderdaad niet, maar wel leuk om te weten is dat Pantone 2018 violet is… En dan elk jaar krijg je een update via de cloud. Pantobe 2022: Boterblumgeel, daar wordt je toch helemaal vrolijk van ;-)
Gaap …
@bellaitalia: nog even door studeren, voor je het weet ga je Gnoot zeggen…staat zo raar als je later moet solliciteren.
@rhellema: Eerst maar even uitleggen wat “Gnoot” is …
@bellaitalia: Gmies
In Korea heb ik een paar keer in een Hyundai Equus, Kia K5 en K7 gereden. Volgens mij zijn het zeer goede auto’s.
De motoren zijn fijn en de overbrenging en onderstel zijn comfortabel, naar onze maatstaven misschien te comfortabel.
De Equus heeft een zijde zachte V8 en de automaat schakelt idem dito, grote comfortabele stoelen en alle opties die je maar kan bedenken maken het een top auto.
Toch zou ik als ik kon kiezen voor een topper van de Duitse drie gaan omdat de ontwerpen uit het verre oosten niet zo aanspreken. Maar ze zijn wel zeer goed bezig in Zuid Korea!
Op motorauthority.com staat ook een foto van het interieur.
Interieur en zijkant (met hofmeister-knik en een aftreksel van de hockeystik) zijn BMW 7, voorkant en achterkant Mercedes S.
Wat mij betreft wordt hier door KIA de grens tussen ‘laten inspireren door’ en ‘kopiëren van’ overtreden, richting het laatste.
Sklasse meets bentley. Ik vind m nog best fraai eigenlijk
@allesmetturbo: idd een S klasse met bentley achterlichten.
Vanafprijs VS 50.000 usd dus dan in NL 90 mille.
@v6ti: die gekke Trump zal er nog wel 30% overheen gaan jassen.
@porsche928:
Kan je rekenen ??
Of ben je een “hoger opgeleide” ..
Best een fraaie slee.
Zal in de thuismarkt het best wel goed doen.
Voor Europa zijn ze nog niet klaar maar dat komt wel met de jaren.
Ik vind dit veel mooier dan die hiphop Lexus de Luxe
Strakke wagen zeg!
Lichtelijk afgekeken van de S-klasse, maar KIA begint wel lekkere wagens te maken. Goede vriend van mij rijdt in zo’n optima met alle toeters en bellen. Dikke bak!
@CasperH : Nope gewoon opvolger van de vorige K900 die hier in de VS als een dolle verkoopt (althans in mijn regio hier )
Ik vind voorkant mooier geworden dan de vorige maar achterkant vind ik echt oudbollig vorige eeuw styling.