Kia Niro: de hybride die er niet uitziet als een hybride

Auteur: , 37 Reacties

Zojuist heeft Kia het doek getrokken van de Niro, een compacte crossover met hybride-aandrijflijn. Een stekker-versie is onderweg.

Kia zelf heeft het overigens niet over een cross-over, maar over een HUV. Een Hybrid Utility Vehicle. Kia komt dus niet alleen met een hybride-versie van de Niro, een conventionele aandrijflijn is niet eens leverbaar. Er ligt een 103 pk-sterke 1.6 GDI-benzinemotor onder de kap, gekoppeld aan een 43 pk-sterke elektromotor. Het gezamenlijke vermogen laat zich eenvoudigweg optellen tot 146 pk.

Kia spreekt in het persbericht over een ‘on-hybride’ design. Vrijwel alle specifiek als hybride ontworpen auto’s zien er uit als een Prius. Denk maar aan de Honda Insight en meer recent de Hyundai Ioniq. Dankzij de relatief lange wielbasis van 2.7 meter zou aan binnenruimte geen gebrek moeten zijn. Wel vertaalt de iets hogere koets zich in een Cw-waarde iets hoger dan die van zijn meer gestroomlijnde concurrenten: 0.29. Voor een cross-over echter lang niet slecht.

In eerste instantie zal de Niro alleen als normale hybride leverbaar worden, een plug-in hybride staat echter wel op de planning. Daarmee wordt het, na de Optima Plug In Hybrid, de tweede stekkerauto van de Koreanen. Overigens is de Niro de eerste Kia die op het nieuwe ECO-platform staat, waarmee het ontwikkelen van duurzame modellen een stuk eenvoudiger en goedkoper moet worden.



37 reacties

Ziet er eigenlijk gewoon goed uit!
Hij ziet er in iedergeval prima uit. Beter ook als een Mokka/Tiguan of andere auto’s in dat segment.
@dutchdriftking:
Er beter uitzien dan een Mokka…
Het is een beetje alsof je tegen een vrouw zegt: ‘je bent wel slanker dan Erica Terpstra’.

https://detwichter.files.wordpress.com/2011/10/terpstra.jpg
http://www.autotribute.com/wp-content/uploads/2011/12/Opel-Mokka-crossover.jpg
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik moet nog steeds wennen aan het feit dat hyundai en kia tegenwoordig best mooie auto’s maken…
@redneckdarian: dat heb ik nou dus ook.
Was op vakantie geweest zuid amerika en heb daar kia sportage gereden 4×4 v6 2011 model, en moet eerlijk zeggen vond het leuke en mooie auto. Rijdt zelf e53 x5 maar viel me niks niet tegen! Pak gemiddelde vag en je krijgt spontaan herfstdepressie..
@redneckdarian: Je hebt dus al een jaar of tien onder een steen geslapen of wat? Ik verkocht al KIA’s in 2000 en met wat omzwervingen weer vanaf 2009.Ik ken het merk door en door en ik mis het zo af en toe.Daar kan die premium bak van tegenwoordig niet tegen op.
@sydney: Dat jij ze al vanaf 2000 verkoopt wil niet zeggen dat ze toen pas mooi waren. In mijn ogen is pas net gebeurd.
Vind hem ontzettend tof! Kia is ├ęcht lekker bezig­čĹŹ­čĆ╝
Een opgehoogde Rio?
@koenigsegggone1: Jij mag niet meer mee doen.Ga maar op je kamer naar je autoposters kijken.En vroeg naar bed,morgen weer naar school.
Ziet er netjes uit
Ik dacht dat je het vermogen van beide motoren nooit zo bij elkaar op mocht tellen?
@broekhoest: zal wel iets Koreaans zijn.
@broekhoest: Dat heeft te maken met het soort elektromotor als ik me niet vergis. Ik weet er niet het fijne van, maar meen ooit eens zoiets gelezen te hebben…
@broekhoest: Ligt eraan hoe de krachten gecombineerd worden, werken ze naast elkaar of wordt . Bij de Hybrid4 modellen van Peugeot zie je ook dat je het bij elkaar mag optellen. Omdat de elektromotor de achteras aandrijft en de dieselmotor de vooras. Dan werken ze dus apart.
@broekhoest: Ligt eraan hoe de krachten gecombineerd worden, werken ze naast elkaar of opeenvolgend bijv . Bij de Hybrid4 modellen van Peugeot zie je ook dat je het bij elkaar mag optellen. Omdat de elektromotor de achteras aandrijft en de dieselmotor de vooras. Dan werken ze dus apart.
@granlusso: Het blijft een onzinnig getal; omdat er altijd sprake is van een gecombineerde ‘engine map’ (verbrandingsmotor + elektromotor) die afgestemd is op effici├źntie en comfort-laag-in-de-toeren en niet piekvermogen zoals een Porsche 918 o.i.d. Tevens kan dat vermogen maar een zeer beperkte periode geleverd worden; dit zijn net ‘computer-speaker-watts’ die zogenaamd 100+ Watt kunnen leveren (voor maximaal 2ms) of die ‘6000Hz’ televisies.

De reden om het op te tellen is heel simpel: marketing … juist omdat het ding met een 1.6 GDI motor en 43pk elektromotor stiekem toch under-powered is – voor een auto van (minstens ?) 1500kg. Doet verder geen afbreuk aan het karretje; schijnheilige muesli-hybrides zijn niet mijn ding, maar voor het segment lijkt het me een puike aanwinst; ziet er kek uit en met moderne techniek.
Made in Korea…

Dat klinkt als degelijk, eerlijk en vooruitstrevend…

Hebben ze ook keihard hun best voor gedaan. Niet alleen Kia, maar ook bedrijven als Hyundai en Samsung en LG….

Maar het is nog niet te laat, als we in Europa drie keer harder ons best gaan doen zal de achterstand beperkt blijven…
Kudos voor Kia. Kan niet anders zeggen! @norge: iets voor de vrouw?
@gtwillem: Die zit lekker in de Tucson terwijl ik in de Connect tuf, maar dit is niet verkeerd natuurlijk.
Zo gek is die nog niet
De Pontiac Aztec van Kia…
En ook deze ziet er gewoon zeer strak uit hoor, netjes gedaan Kia!
Kia Niro: de hybride die er niet uitziet (zoals de meeste hybrides)
Geen standaard hybride-uiterlijk inderdaad. Maar voor een SUV/crossoverdinges weer een vrij zouteloos ontwerp. Net niks eigenlijk.
Want een x5 40e ziet er typisch uit als een hybride…
@srthellcat: Nee, maar dat komt omdat de X5 niet primair is ontworpen als hybride. De Niro is dat wel, en ziet er niet uit als een Prius of Insight, die ook als hybride ontworpen zijn.
@srthellcat: Uhhh ja zoiets als de lexus rx die er al veel langer is ;)
Leluuuk, leluuuuuk!
Wederom een knappe kar van Kia . . . Maakt de slogan “the power to surprise” meer dan waar met deze Niro.
@pauluspiekema: De Koreanen zijn medaillewinnaars in het om de drie maanden verzinnen van slogans; Ik heb twee jaar KIA’s en Hyundai’s verkocht in een pand(nu echt ondenkbaar, want verschillende importeurs) maar we moesten om de 2 maanden alle briefpapier en kaartjes vervangen omdat er in Korea weer wat nieuws was bedacht.

De mooiste was nog; Hyundai, prepare to want one.

Je moest je er dus op voorbereiden om een nieuwe Hyundai te willen kopen.Ok.
Alweer Kia op AB, is er geen golf nieuws meer?
@deboes: Honda!
Blijkbaar niet.Weet wat jij moet doen? Gewoon naar http//.www.autoweek.nl/org gaan.Is ook leuk.

Of anders; kijk maar even. Ook goed.
Dit ziet er gewoon heel prima uit. Goed bezig, Kia!
Ik heb er een nachtje over moeten slapen.. Maar ik ben er uit! Hij is gewoon gaaf. Ziet er echt goed uit. Misschien wel de beste KIA tot nu toe.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).