Kia, de fabrikant met de meest productieve conceptafdeling, heeft weer eens een designstudie in elkaar gedraaid. Dit is de Novo, die in Korea is getekend en ook daar zijn showdebuut beleeft.
Bij de C-segmenter werd de kenmerkende ‘tiger-nose’ grille nog een stukje opgerekt, en aan weerzszijden voorzien van ranke laserlampen. Het doel van dit model is het publiek introduceren met Kia’s toekomstige designtaal. De fabrikant zegt met de Novo te mikken op ‘modern urbanites with stressful jobs and frantic schedules‘. Helaas, slackers en/of levensgenieters, jullie kijken maar lekker ergens anders verder.
Zoals we van een concept mogen verwachten is het oppervlak van de auto zo glad als de onderkant van een gemiddelde actrice in volwassenenfilms, hier zorgen onder andere verzonken – pop-out – deurgrepen voor. Très Tesla.
Wat valt verder op? Duidelijk gepronoceerde welvingen bij skirts en onderbumpers, twee driehoekige uitlaten doe eveneens geheel in het bodywork verzonken zijn, zelfmoorddeuren, en een horizontale aluminium strip aan het einde van het dak, die ondergetekende bij het eerste blikcontact deed denken aan de Targabeugel op de gelijknamige nieuwe Porsche 991. De flink opgerekte achterlichten zijn met een heel subtiele streep met elkaar verbonden.
Het interieur gaat mee met een trend die we o.a. door Audi toegepast zien: veel touchscreen, weinig knoppen, veel integratie. Als bestuurder kijk je uit op een heus hologramdisplay. Onder de kap ligt een 1.6 T-GDI die met een zeventraps DCT de voorwielen aandrijft.
Behoorlijk dikke wagen en veel origineler dan die optima! Ze kunnen dus blijkbaar wel originele dingen bedenken!
@epic001:
Valt niet tegen he, voor een oud Audi vormgever….
@jrk68: Misschien had ie daar beter gebleven. Grille rechttrekken (maar niet groter maken!) en lanceren als nieuwe A4…
@jrk68: nou vind het in relatie tot de eerste Audi TT zeker niet van hetzelfde niveau…
@potjak:
Klopt, de beste man heeft sinds hij zijn dwangbuis heeft uitgedaan grote stappen vooruit gezet….
@jrk68: ;-) Ja dat heeft hij zeker… Ik ga er geen discussie van maken. Laat ik het zo zeggen ik heb betere uit zijn koker zien komen.
@epic001: Idd! Snel uitbrengen zoiets. Komt helemaal goed met Kia!
Doe maar maken in productievorm. Helemaal goed
Buitenzijde lijkt wel inspiratie te halen uit Beieren. Niks mis mee overigens.
Beter goed gejat dan slecht bedacht. Maar toch, niet slecht voor n Kia.
Saai interieur
Zeker de voorkant is een goed gekopieerde Dreier
Lijkt een beetje te veel op n BMW
@niekie1999: Als in: vier wielen, een stuur en een dak? Sorry hoor, maar met de beste wil van de wereld zie ik hier geen BMW in.
@potver7: Ik zie wat hij bedoelt. Kijk naar de ‘nieren’ en naar de koplampen. Daar zitten enige trekjes in van de i8.
Maar verder een prachtig concept waarvan vooral de binnenkant mij kan bekoren.
Jongens (of meisjes) …. hallo…. Beieren, BMW, Duitse inspiratie. Hallo… Peter Schreyer? Iemand?? Dat is een duitser die aan het hoofd van Kia’s design afdeling staat…uit beieren wel te verstaan.
@reset: Algemeen bekend, maar wat wil je nu zeggen?
@norge: iets met eieren. Het is pasen
Wow wat een prachtige voorkant! Ik was al onder de indruk van Kia sinds Geneve maar dit is een waanzinnig ding!
Mooi kleur! Mooi exterieur, ook. Interieur vind ik niet geweldig.
En nog een prachtaziaat!
Voorkant met die belachelijke bumper/spoiler kan echt niet voor productie maar de basislijnen van de auto zijn goed. Strak, rustig en vloeiend.
De vergelijkingsmongolen moeten even proberen te zien wat is.. En niet wat hun psychische afwijking hun laat zien… Het gaat echt HELEMAAL nergens over. Kant noch wal type shit.
Die sideskirts en spoilers kunnen echt niet, dat lijkt nergens naar. Voor de rest: niet onaardig.
Wat een rip off
Tss wel mijn week he? Beautifulllll…
Die grill van Kia is echt dik.
@norge: eat your hart out ….. Aardige ontworpen auto, maar kan iemand die Koreanen nou niet op een ander, tijdloos logo wijzen. Het is hetzelfde logo als op de auto’s van 15 jaar geleden, kijken was toen al genoeg om je tijdelijk te verblinden. Bovendien vielen er spontaan onderdelen van de auto’s af, playmobiel quality. Er is gelukkig een hoop veranderd, maar ik heb nog mijn twijfels over de kwaliteits- en veiligheidsstandaarden van de wagens tov de Europese merken.
@autodrome: 15 jaar geleden waren de meeste KIA’s nog op Mazda’s gebaseerd.Mooi is anders, maar heel erg stuk gingen ze niet.;)
Van KIA Pride (nageaapte Mazda 121) naar dit een 3/4 Audi.
Achja, beter goed gestolen dan slecht bedacht.
@syrney dat de Kias uit 2000 op een Mazda(121) gebaseerd waren wil niet zeggen dat het vd dezelfde bouwkwaliteit was als de Mazda’s. Ze Zijn niet te vergelijken, dus je zegt het goed, ‘gebaseerd’ op