Kia Pro_Cee’d GT laat zijn dikke bips zien [updated]

Auteur: , 66 Reacties

Jullie kenden de voorkant al, en die zag er prima uit. Maar nu zijn er afbeeldingen van de Koreaanse badonkadonk van de Pro_Cee'd GT. Konden die achterlichten niet wat hoger geplaatst worden?

Met 204 pk en 265 Nm is het de sterkste Kia in het C-segment ooit, maar voor de battle met de gevestigde namen in hete hatchland komt de auto aan rauwe power te kort. De vraag is dan ook of dit de bedoeling was, of dat je deze auto beter kunt vergelijken met de selectie een trapje onder het topsegment, zoals de Megane GT 220, mocht die in coupévorm komen. Een nog sterkere Kia hierboven is op termijn dan ook zeker niet ondenkbaar.

In de aanloop naar de Autosalon van Genève deze week duiken er nieuwe foto’s op, die een zicht rondom de Pro_Cee’d GT bieden. Vol van de achterkant vind ik het vrij weinig flatteus, en vooral erg hoog, met een set lichten er bovenop gekwakt. Een nep-diffuser en twee uitlaatpijpen kunnen de Kia-bips niet redden.

Misschien is het ook de kijkhoek, en in zijn geheel houdt het design zich nog staande. Vind jij, nu je het model uit alle hoeken kunt bekijken, dat Peter Schreyer een goed stukje werk heeft afgeleverd?

Update – meer officiële cijfers: handgeschakelde zesbak, 0 tot 100 km/u in 7,7 seconden, topsnelheid van 230 km/u. 60-100 km/u in vierde versnelling duurt 5,4 seconden, 80-120 km/u in zijn vijf gaat in 7,3 seconden. In de zesde versnelling duurt deze tussenacceleratie 8,8 seconden.

Update 2 – En we hebben een video. Bekijk hem op autojunk!



66 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
De voorkant is toch ietsje mooier dan de bips, maar is ie lelijk? Nee, dat zeker niet…. Mooi autootje.
Go Kia! Ik vind dit een zeer geslaagde bak geworden. 10 jaar geleden was een drol nog mooier geweest.
Voorkant is erg mooi, achterkant…misschien moet ik het eerst in het echt zien. Maar goed dat ze hier geen spanbanden hebben gebruikt om de boel een snel uiterlijk te geven.
Niet zulke foto’s boys… Moet ik gelijk weer onderbroek wisselen…
@mbfanatic: Als ik denk dat ik weet wat je daarmee wilt zeggen………..ieuuuwwwww…viespeuk! :-)
@mbfanatic: Ja, ik snap dat je hier spontaan incontinent van wordt.
Om te huilen weer.. Maar misschien leuk voor een nieuwe generatie petjes.
Mooie wagen en 200 pk is meer dan genoeg voor een hatchback.
Eindelijk eens een automerk dat de ledjes op een leuke manier verwerkt. Wel moeten ze het rode “VW GTi” lijntje op de voorbumper weghalen. Ziet er niet uit.

Kia heeft een leuk en herkenbaar design weten neer te zetten zonder dat het 1 pot nat wordt. Ook het interieur ziet er wel aardig uit. Veel beter als de Hyundais van de laatste tijd, oerlelijke wagens die een half jaar na de introductie er al verouderd uitzien..
Sir smokalot denkt er anders over dan ik. Om Sir mix-a-lot nog maar een keer aan te halen: Baby got back!
Als je VAG meuk mooi vindt zal dit ook kunnen bekoren. Voor liefhebbers van automatenkoffie.
@betonstaal:
Dat durven ze alleen niet toe te geven. Dat is slecht voor hun imago en dus geven ze daar maar op af.
Hoewel Kapiteinaudi die schroom van zich afgeworpen lijkt te hebben….
@betonstaal: Wat een onzin.. Waar Audi (en ook VW) zich over het algemeen kenmerken door tijdloos, ingetogen en elegant design is dit eerder schreeuwerig, met al die vreemde lijnen en rare vouwen. Zo’n beetje het tegenovergestelde dus.
@audifreak:
Een andermans mening als onzin bestempelen is fanboy gelul.
VAG heeft geen designafdeling, die hebben een copieerapparaat.
Deze KIA is ook niet mijn ding maar Schreyer en zijn team hebben nog geprobeerd er iets van te maken.
En was het niet het VAG opperhoofd die laatst schoorvoetend toegaf dat het een grote fout was om hem telaten gaan…?
@jrk68: Lezen is ook een kunst jrk68! Ik bestempel niemands mening als onzin, maar wel zijn stelling dat een VAG-liefhebber dit ook automatisch wel mooi zal vinden.

En je kunt je eeuwige oneliners over kopieerapparaten wel blijven herhalen, maar het wordt een beetje afgezaagd. Je geeft hiermee eigenlijk te kennen dat jij er niet toe in staat bent de VAG-designfilosofie goed te begrijpen en dat vind ik wel een beetje sneu voor je.

Wat betreft het vertrek van Schreyer naar Kia, natuurlijk betreurt Ferdinand Piëch dit. Hij moet met lede ogen aanzien hoe deze daar zijn talent vergooit. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.
@audifreak:
Lees je eerste zin eens terug…. en dan met name het derde woord. Meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken….
@audifreak: Audi en VW tijdloos??? Ja als je, zoals Audi, minimaal iets aan elk nieuw model veranderd blijft het inderdaad zaaddodend saai en tijdloos. Knikken en vouwen is VAG eigen, wel eens een Seat bekeken? In ieder geval is de Kia gunstiger geprijsd dan zo’n te dure Golf.
@rufctr01:
Gaap. Verzin eens een nieuw riedeltje of leer begrijpen dat sommige mensen een andere mening hebben.
@audifreak:maakt het vag daarom beter? Nee.
Velgen lijken klein, 17 inch?
Voorkant is een schaamteloos kopie bijna van de Golf GTI. Dezelfde agressieve, aflopende neus, dikke, robuuste bumper, dat rode biesje.. Blijkbaar vinden ze bij KIA de achterkant van de Golf niet zo mooi en moest het anders, maar ik vind het resultaat alsnog geen succes. Heeft meer weg van een SUV nu.
Tel daar de beroerde reputatie van Kia bij op als het om motoren en onderstellen gaat, dan verwacht ik niet dat dit de liefhebber van hot hatches zal aanspreken. Vind het meer iets voor poseurs met een slechte smaak. Daar hebben we er genoeg van in Nederland, dus de wagen zal hier vast goed verkopen.
@slaapmutsje:
4 wielen….check!
stuur…check!
roodbiesje voor….check!
Yep, schaamteloos gewoon.
Met het verschil dat dit geen saaie lijnen heeft, de motoren onmogelijk nog slechter kunnen zijn dan die TSI meuk en je er een fatsoenlijke garantie op krijgt voor een redelijke pijs.
Ik zou ze geen van beide hoeven maar objectief bekeken snap ik het succes van KIA.
@jrk68: Moet je nog meer frustraties kwijt vandaag? Wil je best helpen, ben ook de beroerdste niet. Kan een van mijn VAG-petjes opzetten (jij mag kiezen welke, heb er van VW, Audi, Quattro en Volkswagen Motorsport), boeken we vast sneller resultaat ;)

Denk dat iedereen objectief bekeken het succes van Kia wel snapt, ik ook. Blijf het als autoliefhebber echter zonde vinden dat een merk zonder eigen identiteit marktaandeel afsnoept van merken die me meer aanspreken.
@slaapmutsje:
Geen frustraties hier hoor….
Bij mij gaan de termen VAG en autoliefhebber niet samen, een autoliefhebber kan meer dan één merk waarderen. En dan bedoel ik niet alleen de VAG merken….
Verbreedt je horizon eens er is nog veel moois voor je te ontdekken….
@jrk68: VAG-liefhebbers die ook andere merken waarderen bestaan wel hoor. Helaas moet je ze dan (vaak) wel zoeken op sites als Speedhunters, Garaget (Zweedse site) en Build-threads. Anders is het vrijwel hopeloos…
@ej20g:
Yep, heel erg jammer dat hier hoofdzakelijk de verongelijkte, lichtontvlambare sneue afdeling van de club vertegenwoordigd is….
Vanmorgen nog een paar van dat soort reacties gelezen en als je dan als bouwjaar 1998 ziet dan weet ik genoeg.
Nu had ik geen eens tijd om te reageren daar ik nog even naar Wassenaar moest.
@jrk68: exact. Een beetje jammer allemaal. Zou me bijna gaan schamen om halverwege/eind jaren ’90 geboren te zijn.
@jrk68: Blijkbaar ben je wel gefrustreerd, anders zou je er ook wel van overtuigd kunnen zijn dat VAG-liefhebbers andere merken kunnen waarderen. Dat jij jouw beeld laat beïnvloeden door een paar VAG-fanboys op een blog, zegt meer over jou dan over dat handjevol merkblinde tieners. Dat je dan vervolgens elke VAG-liefhebber maar als niet-autoliefhebber bestempelt, komt je geloofwaardigheid ook niet echt ten goede.
@slaapmutsje: weleens een auto gezien met een oplopende neus?
@slaapmutsje: “Tel daar de beroerde reputatie van Kia bij op als het om motoren en onderstellen gaat, dan verwacht ik niet dat dit de liefhebber van hot hatches zal aanspreken.”

Ik weet niet welke rijtests jij kijkt of leest, maar Kia staat de afgelopen jaren juist bekend om hun erg goede onderstellen. Hun motoren zijn wat minder smeuïg dan veel turbomotoren van tegenwoordig, maar ze zijn best goed voor atmosferische motoren. Wie weet heeft deze Pro_Cee’d GT wel het beste onderstel in zijn klasse, dat weten we nog niet.
@ej20g: Kijk voornamelijk naar Engelse tests. En heb er zelf in gereden ;-) Toegegeven, niet in deze GT. Ik zou dus positief verrast kunnen worden. Echter zijn mijn ervaringen met Kia/Hyundai dat de voor- en achterkant qua demping niet in balans zijn, ik zelden een vager gevoel in het stuur heb mogen ervaren en de (benzine)motoren lui en astmatisch aanvoelen en daarbij ook een flinke slok lusten. Verder voelde het schakelen en de pedalen ook fragiel aan. Om deze redenen heb ik dus geen hoge verwachtingen van dit model, simpelweg omdat ik nog nooit positief verrast ben door het merk. In mijn optiek lopen ze met motoren en chassis qua verfijning achter op de Japanse en Europese merken. Vandaar mijn negatieve bewoordingen.
Als bijvoorbeeld Honda of Ford met een nieuw model komt, heb ik daar wel positieve verwachtingen van. Simpelweg omdat ik meestal bij die merken zelfs de instapversie van een model al fijn vind rijden.
Ding heeft niet echt een eigen “gezicht” et is dat je hem kan herkennen aan de grill, maar verder zou et zo een auto van een ander merk kunnen zijn, plak een ford grill in de neus en het is een Focus.
Maar kan me best voorstellen dat mensen hier helemaal wild van worden, zo’n dikke stuurmanswagen……..
Allemaal mensen hier die heel deskundig zijn zonder er zelf in gereden te hebben….

ik heb wel in de nieuwe Cee’d gereden en dat ding rijd prima niks mis met het onderstel of de motor (1.6) echt een prima auto.

ik ben dus ook zeer benieuwt naar deze GT dat kan een leuke auto worden.
Leuk machientje, oogt wat kitscherig buitenaf en dan kwestie interiuur dat lelijk zwart glimmend plastiek is echt niet mooi.Hyundai doet juist hetzelfde,het word tijd dat ze dat stoppen,gelijkt wat op een spelcosole van Nintendo.
Kon ietsjes beter, maar toch….
Mooi bakkie heur, en als je niet op je buik ligt achter de auto is de achterkant best wel gaaf.
Vind de achterkant een beetje tegenvallen.
Ik denk dat het geen hit wordt.
Kia heeft totaal geen naam op sportief gebied.
Wanneer je voor hetzelfde geld een golf gti kan kopen, is de keus voor het gros van de kopers niet zo moelijk.
Het ziet er mooi uit, maar deze heeft in NL voorlopig geen toekomst.
Vooral van de zijkant is ie lekker strak. Weer eens wat anders dan al die saaie meuk van tegenwoordig!
@Jrk69 tuurlijk de grootste bullshit wat ik ooit gelezen heb.Hoezo kan iemand geen Vag liefhebber zijn?Denk dat je er ver naast zit wat ik ben het wel maar niet van elk model.Daarbij blijf KIA heel copy and paste gehalte hebben van andere merken.Enige wat ik kan zien dat er Duitse degelijkheid inzit namelijk de Recaro stoelen.Die led verlichting in de bumper ziet er niet uit, net zoals bij de 508 cross.
De 7 jaar garantie is ook niet zuivere koffie en zijn hier en daar al mensen op terug gekomen, ook over de kwaliteit van de materialen in het interieur.
@dahlback:
Tuurlijk kan je VAGliefhebber zijn, ik stel ook nergens dat dat niet kan.
Een autoliefhebber is echter zoveel meer, die kijkt verder dan zijn neus lang is en kan andere merken ook waarderen.
Als je eerst je fanboybrilletje had afgezet voor je mijn stelling las had je dat gewoon begrepen.
Gelukkig heeft hij wel een mooie naam.
Pracht bakkie eerlijk waar
@jrk68
Waardeer jij dan iets uit de VAG stal ?
@Redline:
Nee, maar ik kan wel vele andere merken waarderen, ook merken die ik niet gereden heb of ooit zal kunnen rijden. Zelf diverse producten van VAG in bezit gehad en ik ben inmiddels wel genezen van dat virus….
@jrk69 een autoliefhebber houd niet van alle auto’s, ik kijk ernaar hoe het eruit ziet, of ze geen copy and paste doen van andere merken, wat voor materialen ze gebruiken en nog wat zaken.
Er zijn bij mij al een aantal merken die al standaard afvallen maar dan ben ik geen liefhebber dus?
Maar om gelijk te gaan roepen van een bepaald merk en liefhebber niet samen kan is wel sneu.
@dahlback:
Wat is begrijpend lezen toch moeilijk, ik stel ook nergens dat een autoliefhebber van alle auto’s moet houden. Hij/zij kijkt verder dan 1 merk/groep. dat is het verschil tussen een autoliefhebber en een fanboy.
@jrk68: Hoe zit dat dan met een liefhebber van een ouwe e-type, Jaguar is zijn ding, voor zijn werk rijd hij misschien een lease KIA, maar hij vind alleen Jaguar mooi.
Hij kijkt niet verder, hij wil alleen maar een Jaguar.
Dus geen autoliefhebber, maar wel een fanboy.
Vreemd.
Een Jaguar is toch OOK een auto!
Misschien kan je ook een fanboy zijn, EN een autoliefhebber.
@stirling:
Zelden zo’n kromme redenatie gezien….
De drank zal je wel naar je bol gestegen zijn, als ik lees hoe je op dat topic reageerd kan ik je onmogelijk serieus nemen.
@stirling: nee dat kan niet. Fanboy is simpelweg iemand die blind is voor andere merken door zijn liefde/obsessie voor dat ene merk. Wel heb je verschillende soorten fanboys. Je hebt fanboys die alle andere merken afkraken, fanboys die jaloers zijn op iedereen die een duurdere auto van een ander of hetzelfde merk heeft en fanboys die iedereen met rust laten en zich ook niet laten horen bij nieuws over andere merken.
@ej20g:
Je vergeet 1 categorie, namelijk het hok waar ik in hoor.
De Anti fanboy, iemand die een plureshekel heeft aan fanboy gedrag….
@jrk68: Dat is toch niet ons probleem, dat jij nooit 1 goede ervaring heb gehad met een merk.
Je bent gewoon een pech vogel, wanneer je ooit geluk krijgt met een merk (auto), dan krijg je heel misschien OOK de kans om een fanboy te worden, zeg nooit, NOOIT!
@stirling:
Nope, fanboyisme is voorbehouden aan types zonder eigen mening.
Ik weet trouwens niet hoelang je al onder die steen ligt maar er zijn de laatste jaren meerdere grote issues geweest met die club die ze zonder veel succes in de doofpot probeerde te stopppen. Iets met TSI en DSG of nog eerder het probleem met neerstortende zijramen….etc,etc.
@jrk68: Dat zeg ik toch, je bent een pech vogel, met een bittere nasmaak van VW, eens komt het goed.
Dan wordt jij ook een fanboy, je moet alleen iets meer geluk hebben/krijgen.
@jrk68: Echt, wat geweldig dat jij de oorzaak van het jarenlange onmiskenbare fanboygedrag, wat menig AB-bezoeker tot pure wanhoop dreef, hier voor ons allen hebt ontrafelt. En dat even in een alledaags uit het leven gegrepen KIA topic.

Je vergeet echter een ding (of je hebt serieus geen idee, dat zou ook gewoon mogelijk kunnen zijn natuurlijk), dat is dat 99% van de fanboys gewoon aan trollen is. Niets is tenslotte leuker om de gek te scheren met gefrustreerde AB-bezoekers. Want wat bereik je er mee om in ieder topic serieuze discussies uit te lokken en vervolgens je gelijk te willen halen? Wie zou zijn eigen mening tot in den treure aan het licht willen brengen door een bepaald merk te propageren? Precies, niet iemand met gezond verstand. En laat er in de comments van de ‘fanboys’ vaak nou net de minste grammaticale fouten zitten van allemaal. Geen toeval natuurlijk.
@jrk68: daar behoor ik ook toe. Helemaal verliefd zijn op één merk, oké, maar als je daarnaast geen waardering kunt kweken voor andere merken ben je verkeerd bezig.
@jrk68: Jij heb geen pleurishekel aan ‘Fan-boy-gedrag’ (wat dat ook mag zijn) maar jij bezit gewoon een dwang neurose om alles wat VAG heet, tot in den treure af te kraken.
Ik heb je er nog nooit op kunnen betrappen dat je een Toyota Fanboy, Kia-Fanboy, Renault-fanboy of Volvo-fanboy probeerde af te fakkelen. Het zijn altijd de mensen die ‘iets positiefs’ te melden hebben over een VAG-product. Als je zelfs zo ver gaat dat je probeert een Veyron af te kraken vanwege de afwerking omdat het ‘iets te maken heeft met VAG’ Dan ben je géén anti-Fan-boy, dan ben je gewoon een neuroot.
Maar ga lekker je gang, er zijn steeds meer mensen die absoluut g’eén waarde hechten aan jouw commentaar omdat het (meestal) kant-nog-wal raakt. Succes !
@ej20g: Je bedoelt de personen die hier reageren op AB, het lijken wel mensen.
Mijn e-type is toch echt een auto, maar ja, ik loop blijkbaar een beetje achter, ik ben geen AUTO liefhebber, ik ben een Fanboy!
Tuurlijk………
@stirling: vind je daarnaast andere auto’s mooi? Zoja, dan ben je geen fanboy. It’s that simple.
@ej20g: Dus ik ben geen fanboy?
@kapiteinaudi: in tegenstelling wat ik in eerste instantie dacht, nee volgens mij niet. Een groot fan van Audi, ja dat wel maar dat ben ik ook van Subaru.
@jrk68: Ben het volledig met je eens. Hou er wel rekening mee veel autoblogbezoekers enkel kunnen praten over hun papa’s lease audi. Dit verklaard een beetje het fanboy gedrag.

Mooi ding! Vermogen misschien iets onder de maat, maar dat zullen we wel zien/horen in de vergelijkingstestjes. Ik kan dit 100x meer waarderen dan de zoveelste golf gti of audi s..
Goh, echt geen lelijke auto! Zelfs ‘Europees’ mooi. Stroere bak ! Maar wat een onbeschaamd gekopieër van Peter Schreyer. Fiat wielen/kont, Golf GTI rode bies, Prius LED-lampjes…. En ik ben wel echt serieus benieuwd hoe deze Koreaan zich gaat houden nu de motor onder druk gezet is. Van de Japanse Autofabrikanten weten we dat ze goede turbo motoren kunnen maken, al brengen ze deze doorgaans niet in Europa uit maar houden deze voor de Aziatische en Amerikaanse markt.
De kont is niet hoger dan veel hedendaagse concurrenten in hetzelfde segment.

Mooi ding.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).