• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kia Sorento PHEV is potentieel succes in NL

Auteur: willeme, gepost 26 augustus 2020 om 09:29 – 20 Reacties

De Kia Sorento PHEV heeft het in zich om behoorlijk populair te gaan worden in Nederland. Een leuke opvolger voor je huidige Mitsubishi Outlander!

De eerste generatie Kia Sorento is misschien wel de eerste dikke Koreaanse auto die je écht wilde hebben. Althans, als je hem ook zelfs moest betalen. De Kia Sorento rekende af met een paar hardnekkige vooroordelen omtrent Zuid-Koreaanse auto’s.

Koreaanse verrassing

De Sorento was relatief luxe, ruim, comfortablel zag er lekker stoer uit. De styling viel helemaal in de smaak bij de Europeanen. Omdat er nauwelijks Europese merken waren die een dergelijke auto leverden, was het een enorm succes. Ondanks dat Guus Hiddink het Zuid-Koreaanse voetbalelftal naar ongekende hoogte stuwde, was de Kia Sorento de grote Koreaanse verrassing van 2002.

Kia Sorento PHEV

Succesje?

De tweede en derde generatie Sorento waren iets minder succesvol, mede dankzij enorm hoge CO2-taksen vanuit de overheid, waardoor er van het USP (de lage prijs) weinig overbleef. Nu is er echter een Kia Sorento PHEV en die kan in Nederland weleens voor een succesje zorgen. De auto werd al eerder aangekondigd, maar dankzij corona (hoogstwaarschijnlijk) heeft het iets langer geduurd.

265 pk en 350 Nm

De Kia Sorento PHEV heeft een 1.6 liter grote T-GDI motor met 180 pk en 265 Nm. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor van 91 pk en 304 Nm. De elektromotor wordt gevoed door een 13,8 kWh-accupakket. Het systeemvermogen is 265 pk en het gezamenlijk maximale koppel is 350 Nm. Wel humor: Kia geeft toe dat de bagageruimte kleiner is geworden dankzij dat accupakket. De zevenzitter heeft 809 liter en de vijfzitter biedt alsnog 898 liter. Dat is echt meer dan voldoende, dus. In het geval van de zevenzitter geldt de inhoud met de twee achterstoelen naar beneden geklapt.

Luxe

Het verbruik, de actieradius en de CO2-uitstoot moeten allemaal nog gehomologeerd worden. Dus over prijzen kunnen we nog niets zeggen, ook niet hoeveel kilometers je elektrisch kunt rijden. Wel is de Sorento PHEV uitermate luxe. Een 10,25 inch scherm voor het infotainment-systeem is standaard, samen met Apple Car Play, Android Auto, Bose stereo, Mood Lighting en navigatie. Optioneel is ADA (Advanced Driver Assistance Systems) leverbaar.

  • Kia Sorento PHEV
  • Kia Sorento PHEV
  • Kia Sorento PHEV

De nieuwe Kia Sorento PHEV staat begin 2021 bij de dealers. Prijzen zijn niet bekend, wel dat je 7 jaar (of 150.000 km) garantie krijgt, ook op het batterijpakket en de elektromotor.

Ook interessant!

  • Kia Sorento PHEV rijtest
    Kia Sorento PHEV rijtest
  • Kia EV6 is nu al een succes
  • Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
    Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
  • Video: Kia Soul verliest heftige strijd tegen boom

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, Kia, phev, plug-in, sorento, SUV

Vorig bericht: « BMW M535i met Supersprint uitlaat klinkt perfect (video)
Volgend bericht: Aantal autobranden bereikt nieuw record, helaas »

Lees Interacties

Reacties

  1. saffie89 zegt

    26 augustus 2020 om 10:20

    Mooie auto, beetje een Amerikaanse look. I like it!

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      26 augustus 2020 om 13:56

      @saffie89: ik vind het net een VW…

      Login om te reageren
  2. JamesBond007 zegt

    26 augustus 2020 om 10:32

    Ja kan ook niet ontkennen dat ik het een fraai ontwerp vind, zowel van binnen als buiten. Laat maar komen!

    Login om te reageren
  3. jvthof zegt

    26 augustus 2020 om 10:44

    Heb recentelijk een paar weken in het huidige/vorige model gereden toen mijn optima bij de garage stond. Wat een heerlijke suv. Ruim, luxe, krachtig genoeg. Naar de Ardennen, aanhanger, bagage bergen, heerlijke Belgische kuilen paadjes, geen kick. Jammer dat ze onbetaalbaar zijn wegens de co2

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 augustus 2020 om 10:53

      @jvthof: die accu zorgt voor een flinke deuk in CO2 uitstoot (volgens de WLTP).

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    26 augustus 2020 om 10:55

    Mooie wagen, van buiten, maar ook van binnen. Weer eens een dashboard dat lekker om de bestuurder heen gebouwd is als een soort cockpit.

    En het lijkt me ook een erg fijne auto qua bediening: een apart gedeelte voor de airco en verwarming, gewone simpele draaiknopjes naast het display bovenin de middenconsole, lijkt me ideaal.

    Login om te reageren
  5. vpowert zegt

    26 augustus 2020 om 11:07

    @willeme, is die bagageruimte niet met zowel de tweede als derde zitrij neergeklapt? Anders zou het wel heel bizar groot zijn?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 augustus 2020 om 11:57

      @vpowert:

      Goede vraag! Ik denk zelf dat Kia het heeft over de bagageruimte tot het dak, terwijl wij meestal de ruimte tot het afdekzeil communiceren. Maar ook dan is het een flinke bagageruimte.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 augustus 2020 om 13:25

      @vpowert: zonder de tweede rij zou ik minimaal een 1 ervoor verwachten. 800 liter in een fullsized SUV is niet zo veel hoor. Volgens mij komt de Outlander (zonder stekker) ook ruim boven de 700 uit.

      Login om te reageren
  6. krisp zegt

    26 augustus 2020 om 11:12

    – Het is geen EV, dus hoge bijtelling
    – De prijs (en de CO2-uitstoot) is nog niet bekend, dus geen idee of het een prijspakker is

    Hoezo wordt dit een potentieel succes?

    Login om te reageren
    • GH zegt

      26 augustus 2020 om 11:22

      @krisp: Die vraag kan je zelf beantwoorden. De prijs is nog bekend en zodra dit wel het geval is, kun je ‘incalculeren’ of het in de markt wel of niet een kanshebber is.

      Login om te reageren
    • koeberg zegt

      26 augustus 2020 om 11:30

      – Schrijver heeft het niet over lease, maar over auto’s “die je zelf moet betalen”.
      – Schrijver stelt dat de eerste generatie een succes was en de tweede en derde generatie niet door hoge BPM. De verwachting is dat een plugin hybride een veel lagere uitstoot gaat hebben in de WLTP en dus minder BPM.
      Daarom potentieel succes.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 augustus 2020 om 11:33

      @krisp:

      de EV is voor veel mensen geen serieus alternatief als het aankomt op vervoer. Denk aan woonsituatie, werksituatie, afstand naar kantoor, vakanties, familie, budget et cetera.

      Een PHEV heeft twee voordelen. Halftarief met MRB de komende tijd en vooral een lage uitstoot. Als deze erg laag uitvalt, betaal je nauwelijks extra BPM zoals je met een benzine of diesel wél zou moeten.

      Daarbij is het gewoon een bijzonder keurige auto met een fraai exterieur en behoorlijk geslaagd interieur. Dan is de standaarduitrusting waarschijnlijk erg goed voor elkaar. Dus ja, dit is potentieel een succes. Hopelijk is het zo iets duidelijker ;-)

      Login om te reageren
      • krisp zegt

        26 augustus 2020 om 15:50

        Begrijpelijk! De wereld zou er iig niet slechter op worden als het gebeurt. :)

        Login om te reageren
  7. tenaci zegt

    26 augustus 2020 om 11:15

    Mooi zeg! Beetje lekkere prijsstelling en een nette elektrische actieradius en ik zou hem wel willen.

    Benieuwd naar de specs dus.

    Login om te reageren
  8. iphonistvongates zegt

    26 augustus 2020 om 12:30

    Een T-GDI motor. Is dit een kindje van Jet Propulsion Lab uit California?

    De KIA’s worden steeds beter.

    Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      26 augustus 2020 om 13:10

      GDI was toch een systeem van Mitsubishi en Hyundai wat ze met Kia gedeeld hebben?
      Wat dan uiteindelijk de GDI+turbo is geworden?
      Of zit ik er nu gruwelijk naast?

      Login om te reageren
      • jarnobakker zegt

        26 augustus 2020 om 14:57

        @nietcreatief: de T- GDI van Kia en Hyundai is al een paar jaar op de markt ….

        Login om te reageren
  9. staal zegt

    26 augustus 2020 om 17:43

    Is dat nou een aparte mistlamp?

    Login om te reageren
  10. tourannetje zegt

    27 augustus 2020 om 19:31

    Ze waren zo goed bezig bij Kia maar deze doet mij een beetje pijn aan mijn ogen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North