• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kiekeboe! Opel Meriva met FlexDoors

Auteur: robbie, gepost 30 september 2009 om 15:49 – 32 Reacties

Opel Meriva spyshot FlexDoors


Je ogen bedriegen je niet, de nieuwe Meriva krijgt inderdaad een setje suicidedoors FlexDoors mee. Opel liet deze deuren in 2008 al zien op de Meriva Concept die toen schitterde in Geneve, maar het was nog maar de vraag of ze ook daadwerkelijk in productie zouden gaan.

Eigenlijk had de nieuwe Meriva al officieel onthuld moeten zijn, maar door een gebrek aan geld bij GM (en Opel) is de introductie uitgesteld. Het feit dat Opel heeft gekozen voor de (dure) FlexDoors is dapper te noemen, want de productie daarvan is een stuk duurder dan conventionele deuren. En zeker bij een kleine auto zoals de Meriva moet je als fabrikant scherp op de kosten letten.

De nieuwe Meriva zal een stukje groter zijn dan het model dat al sinds 2003 wordt verkocht. Het dashboard vertoont sterke overeenkomsten met het dashboard van de nieuwe Astra. En ook veel motoren zullen van de nieuwe Astra afkomstig zijn. Naar verwachting zal de nieuwe Meriva zijn debuut beleven in maart op de autoshow van Geneve.

Meer foto’s van een enigszins gecamoufleerde Meriva kan je onderstaande gallery bekijken.

Over de FlexDoors vertelde Opel ons in het verleden al het volgende:

Meer functionaliteit: het in- en uitstappen verloopt vlotter doordat de achterdeuren tot een hoek van negentig graden openen en zo een veel grotere opening creëren dan standaard deuren. Dankzij de hoge daklijn hebben de achterpassagiers bovendien meer hoofdruimte wanneer ze in en uit de auto stappen. Het interieur is veel toegankelijker, zodat het een stuk gemakkelijker wordt om bijvoorbeeld een attachékoffer achter de voorstoelen te plaatsen;
Hoger veiligheidsniveau: de veiligheidsgordels van de kinderen op de achterbank vastmaken wordt veel gemakkelijker. De aan de achterzijde opgehangen achterdeuren bieden ook meer controle over kinderen die uitstappen omdat ze vanaf de verschillende stoelposities beter zichtbaar zijn.
De “veiligheidszone”, die tussen beide deuren wordt gecreëerd, zorgt er ook voor dat ze niet rechtstreeks in het verkeer terechtkomen zoals bij klassieke deuren het geval is;

Ook interessant!

  • Compleet nieuwe Opel Astra
    [Update] Compleet nieuwe Opel Astra, elektrisch pas in 2022
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig
  • Nieuwe Astra
    Nieuwe Astra L (inclusief OPC) is al bijna klaar
  • Nieuwe Astra
    Nieuwe Astra met 300 pk: dit is de koplamp!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

meriva, Opel, spyshot

Vorig bericht: « Seat Exeo met Aerodynamica pakket
Volgend bericht: Volkswagen Golf R kost 43.690 euro »

Lees Interacties

Reacties

  1. MattCurlew zegt

    30 september 2009 om 15:54

    Geinig bedacht. Staat tenminste onderscheidend. Tot nu toe hebben aleen diverse Pick-ups, Saturn ION Coupe, Mazda RX-8, Honda Element, RR’s, Mini Clubman het op moderne auto’s

    Login om te reageren
  2. Hans Lurvink zegt

    30 september 2009 om 15:57

    Idd een origineel detail. Leuk dat Opel zich probeert te onderscheiden van ald die saaie modellen in dat segment.

    Login om te reageren
  3. MattCurlew zegt

    30 september 2009 om 16:00

    Jammer dat de Audi-look achterlampen, C4 Picasso knip, vijfhoekige Mazda-grille en BMW-achtige koplampen dan :P En oja; zo’n oplopende derde zijruit kennen we inmiddels ook wel.. beetje een allergaartje dus net als de Astra

    Login om te reageren
  4. paulusrx7 zegt

    30 september 2009 om 16:08

    beetje gejat allemaal en hoe functioneel zijn die deuren? is het niet velen malen slimmer om gewone deuren te maken en dat ding een 1000 á 2000 euro goedkoper te maken? verder blijft het een busje op corsa basis niet 2x maar 3x niks dus…

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      30 september 2009 om 17:12

      @paulusrx7:

      Bij een rx8 zijn die deuren wel functioneel voor de achterpassagiers. Nadeel is echter dat je er ruimte voor moet hebben. Bij ons moet eerst de voordeur open om de achterste te openen. Dat heeft wat ruimte nodig.

      Login om te reageren
  5. Hans Lurvink zegt

    30 september 2009 om 16:09

    Ach, ziet er iig 100x beter uit dan een Golf+.

    Login om te reageren
  6. Treff zegt

    30 september 2009 om 16:09

    wordt het dan eindelijk een mooie auto :D

    Login om te reageren
  7. Hans Lurvink zegt

    30 september 2009 om 16:10

    Vraag me af hoeveel duurder het is. Voor een niet-techneut als ik lijkt het een kwestie van het scharnier aan de andere kant van de deur vast te maken.

    Login om te reageren
  8. super zegt

    30 september 2009 om 16:16

    bij zo’n auto kan ik me wel iets voorstellen bij het “suicide” gedeelte in suicide doors.

    Login om te reageren
  9. Laurens zegt

    30 september 2009 om 16:29

    Misschien maakt eea het ook makkelijker om aan de side impact eisen te voldoen, iets in de zin van dat de deuren van buitenaf nog opengemaakt moeten kunnen worden na een aanrijding?

    Login om te reageren
  10. Jaloerse Kat zegt

    30 september 2009 om 16:32

    bold move those doors!

    Login om te reageren
  11. Jaloerse Kat zegt

    30 september 2009 om 16:33

    -edit: opletten voordat je een reactie plaatst ;)-

    Login om te reageren
  12. MilleMiglia zegt

    30 september 2009 om 16:40

    Designer is uitgeschoven met zijn potlood bij de achterruiten

    Login om te reageren
    • ruben zegt

      30 september 2009 om 16:41

      @MilleMiglia: hij is nog met camouflage… du het kan nog veranderen

      Login om te reageren
  13. reggiane zegt

    30 september 2009 om 16:58

    Hoop maar dat je er een gratis stofdoek bij krijgt want die middenconsole gaat vreselijk veel stof aantrekken.
    Ziet er verder wel up to date en modern uit.
    Ik ben geen Opel rijder maar ze maken nette autos’s tegenwoordig.
    Alleen weer jammer van die GM knik in het midden van de motorkap en bumper.

    Login om te reageren
  14. Simpson zegt

    30 september 2009 om 17:17

    @hans: vergeet het slot en de deurkruk niet :mrgreen:

    maar wel handig voor de jonge moeder & de luie opa, hoeven die niet om de deur te lopen om het kroost veilig uit te laten stappen.

    Login om te reageren
  15. MattCurlew zegt

    30 september 2009 om 17:26

    Bij een normale auto kan je alle 4 tegelijkertijd gewoon uitstappen. Maar loop je bij zulke flexdoors niet mekaar een beetje in de weg?

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      30 september 2009 om 18:03

      @MattCurlew:

      Bij een rx8 wel. ;)

      Login om te reageren
      • MattCurlew zegt

        30 september 2009 om 18:10

        @RenesisHP: I know :P Maar bij een Meriva zal je vaker passagiers meenemen dan bij een RX-8 :P

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          30 september 2009 om 18:31

          @MattCurlew:

          Ja en nee. Bij een rx8 willen mensen graag meerijden.

          Gebeurt echter niet al te vaak. Ik ben er niet zo’n fan van. De rx8 ook niet.

          211Nm is dan toch bar weinig.

          Login om te reageren
  16. pizzakoerier zegt

    30 september 2009 om 17:40

    Vet hoor die deuren…ben benieuwd wanneer de eerste rappert deze gaat gebruiken in zn videoclip omdat een phantom te duur is:p

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    30 september 2009 om 18:10

    Hopelijk wordt hij hierdoor significant duurder of is het helemaal niet gewild. Ben ik nu flauw? Nee, ik gun Citroën gewoon meer verkopen van de C3 Picasso. :mrgreen:

    Login om te reageren
  18. BananaFlip zegt

    30 september 2009 om 18:21

    Stoer dat ze die in productie nemen!

    Login om te reageren
  19. Chriss zegt

    30 september 2009 om 19:50

    bij de r8 zit geen tussenstuk dus zitten de deuren aan elkaar verbonden. Bij rolls en deze meriva niet, hetgeen het mogelijk maakt de deuren los van elkaar te openen en te sluiten

    Login om te reageren
  20. Brokkenpiloot zegt

    30 september 2009 om 20:50

    Suicide deuren: hoort dat niet standaard op elke Opel te zitten? Veel meer opties zijn er niet als je in dat merk rijdt!

    Oh boy! Ik rij zelf Zafira…

    Login om te reageren
  21. clubbtraxx zegt

    30 september 2009 om 21:42

    De opstelling van de deuren heet niet voor niks ‘suicide doors’, dus vind ik het eigenlijk maar raar dat deze gevaarlijke dingen ineens weer door steeds meer merken gebruikt lijken te gaan worden.
    Er zijn zeker niet genoeg lessen uit het verleden blijven hangen?

    Login om te reageren
  22. NLBUURMAN zegt

    30 september 2009 om 21:53

    dit wordt niet handig, niet zozeer omdat het instappen misschien helemaal niet sneller gaat, maar stel je voor, je staat in een parkeergarage, of wat mij betreft op een parkeerplaats waar iedereen dicht op elkaar staat. Open dan maar eens 2 deuren tegelijk! dan kunnen ze gewoon geen 90 graden openen, dus zul je 1 voor 1 moeten uitstappen.
    als de nieuwe Zafira het maar niet krijgt…

    Login om te reageren
  23. rene zegt

    30 september 2009 om 23:16

    rij nu nog in de huidige meriva! De nieuwe Meriva mag er ook wel wezen maar is een srtuk groter dus zal wel een STUK duurder worden!
    Ik heb al besloten om over de stappen naar een ander merk!
    Veel betere auto voor minder geld dan de Opel!
    De KIA VENGA! 7 jaar garantie!!!!!!
    Succes Opel rijders!!!!!!

    Login om te reageren
  24. Cantago zegt

    1 oktober 2009 om 00:52

    Erg gaaf, ook al is het een ouwe-lullen-bak;)

    Login om te reageren
  25. karel zegt

    1 oktober 2009 om 08:37

    deuren blijven leuk maar vind de opel net tegewoon voor dit soort deuren…. doe mij dan maar een MINI Clubman!

    Login om te reageren
  26. Stuko zegt

    1 oktober 2009 om 09:08

    Laten we hopen dat dit het einde is van de Meriva’s! Die oude mensen met dit soort deuren… Dat gaat pijn doen!

    Login om te reageren
  27. Stuko zegt

    1 oktober 2009 om 09:10

    Ohja, en hier gaat 50cent vast ook over rappen ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North