Wordt het benzine of wordt het diesel? Wordt het Duits of Tsjechisch? Ga je voor 280 pk of neem je genoegen met 50 minder?
Skoda’s Octavia RS 230 lijkt in eerste instantie een beetje een laffe special, met slechts 10 pk extra (230 pk in totaal, hoe raad je het?) ten opzichte van de gewone RS. Zoals Wouter al opmerkte, dat is niet het hele verhaal. Ook de remmerij is aangepast en er is een mechanisch sperdifferentieel geplaatst. Precies dezelfde behandeling die Volkswagen ook aanbied voor de GTI onder het Performance-label dus.
Op een Volskwagen Passat GTI kun je lang wachten, een GTE kun je krijgen, of een 240 pk-sterke BiTDI. Abt perst nog eens 40 peekaatjes extra uit dat blok en geeft de Passat daarnaast wat meer stance met lekker grote velgen en redelijk subtiel spoiler- en bumperwerk. Vier vuistdikke uitlaatpijpen maken het geheel af. Diesel Power dus.
Avi zegt
Zonder twijfel de Passat!
Endlezz zegt
doe mij maar die eerste grijze links naast de Passat
vwally zegt
@Endlezz: en ik die andere grijze svp
badboys zegt
Yes ook de Passat voor mij.
trustmeiamanengineer zegt
Waarom is er eigenlijk geen Passat GTI? Golf R blok erin en klaar. Niet dat ik het ooit zou kopen, maar dat is weer een ander verhaal.
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: je vat het mooi samen. Niet-premium sport D-segmenters zijn niet aan de straatstenen kwijt te rijken. Kijk maar naar de Mazda 6 MPS, Subaru Legacy B4 3.0 R Spec B, Alfa Romeo 156 GTA, Citroën C5 Lorinser, Ford Mondeo ST220, Honda Accord Type-R, Opel Vectra/Insignia VXR, Volkswagen Passat R36. Allemaal schitterende auto’s, goes ontvangen in de pers, iedereen vond ze mooi, indrukkwekkend en gaaf. En nog betaalbaar ook.
Maar iedereen kocht of een normale middenklasser. En als ze wel iets sportiefs doen, dan vaak premium als de S4/RS4, M3 of C-AMG. Audi, BMW en Mercedes verkopen er veel meer dan de normale merken en de marge is aanzienlijk groter, terwijl de ontwikkelingskosten nauwelijks lager zijnz
Stijnson zegt
@gtwillem: Dat is vooral in Nederland. In o.a. Tsjechie en Zwitserland zie je vaak de D-segmenters rijden
gtwillem zegt
@stijnson: er zullen zeker positieve uitzonderingen zijn waar ze een dergelijk type auto opnwaarde weten te schatten. Maar wereldwijd doen Audi/BMW/MB het een stuk beter met duurdere modellen. En dat is zonde, want ik loop wel warm voor een Renault 21 Turbo, Saab 9-3 Viggen of Seat Toledo V5:
jrk68 zegt
Altijd de Skoda, staat de prijs nog een beetje in verhouding tot het gebodene….
Daarnaast vind ik Skoda een sympathieker merk, ook rijden er vaak leukere mensen in….
gtwillem zegt
@jrk68: ben ik met je eens. Komend weekeinde ga ik rijden met de Octavia Combi GreenLine KansLoos Edition 1.6!
Mika_Hakkinen zegt
Passat. Waarom, om the baaaadge
gwnbmw zegt
uhh geen van beiden? die 2 grijze links lijken me wel wat.
henkhupelschoten zegt
Ik kies degene met de ijzeren tankklep
awesome zegt
De skoda.
Dat Abt spul is veel te opzichtig.
Robert zegt
@awesome: *velgen van de Skoda nog eens checkt*
Oh?
Dutchdriftking zegt
Moet je veel KM`s maken dan kan je niet om zo`n dikke diesel heen. Rijd je minder en wil je graag sportief rijden (dat gaat met een RS echt een stuk beter dan met een Passat) dan sowieso de Skoda. Bovendien denk ik dat de Skoda goedkoper is als de Passat en zal ABT vast wel een pakketje voor de Skoda hebben.
purepet9000 zegt
ABT Skoda voor mij.
knipperlichtje zegt
Ik vind de nieuwe passat al minder mooi dan de octavia, bij de superb valt ie zelfs totaal in het niet. Doe mij maar een Octavia.
sr20det zegt
@knipperlichtje: anders nog even wachten op de nieuwe superb v6 awd (als ie komt (hoop ik))
gtwillem zegt
@sr20det: nee, 2.0 TFSI met 280pk is het hoogste. Nog altijd 20 paarden meer dan de 3.6.
sr20det zegt
@gtwillem: vaders heb momenteel een superb met de v6 en dsg, is toch wel een erg fijne wagen hoor
reistje zegt
Als er geen aanschafprijs en benzine kosten aan zitten de Skoda.
Persoonlijk vind ik de Skoda een stuk leuker/mooier dan de Passat. De Passat doet mij echt niks. Het lijkt net een Audi Avant alleen dan met het achterraam onder een andere hoek.
Bovendien stoor ik mij er nog altijd aan dat de ABT velgen rechts en links het zelfde zijn (en zijn ze te groot en is de band te dun en eigenlijk vind ik ze gewoon niet mooi).
ds3thp zegt
Ik denk de Octavia! Waarom? Omdat ik verwacht dat die beter rijdt en door de bochten gaat met al die lekkere aanpassingen en dat ik denk dat de Passat meer een echt autobahn cruiser is!
bobh88 zegt
Mijn vader heeft de rs afgelopen maandag afgeleverd gekregen. Erg mooie auto rijdt fijn en een top geluidje
beseff zegt
Passat !
rikus zegt
Spiegelkapjes for the win.
RazorHead zegt
Geen van beide, ik kies wel iets spannends.
kapitein zegt
De passat met 2 i.p.v 4 uitlaten en zonder die afzichtelijke spiegelkapjes.
sr20det zegt
Omdat ik ze allebei zonder twijfel bijzonder bruut vindt, neem ik toch genoegen met de zwakkere Octavia, gewoon omdat dat een benzine is.
rolov zegt
Octavia rs zonder te twijfel.
mrrallycross zegt
Ik ziet geen verschil xD ik zou de Passat nemen.
isleofman zegt
Kan niemand die sierpijpjes even deugdelijk verbinden met de uitlaat…? Volvo niet, vw niet, Mercedes niet, al is het maar een flex verbinding oid.
gtwillem zegt
Als AB betaalt, de Passat. 280pk diesel vind ik wel lekker. Sommige upgrades van Abt voegen daadwerkelijk wat toe.
Maar eerlijk gezegd vind ik die Octavia leuker. Doet me denken aan de 850R’s van weleer.
gerritdriessen zegt
Shiiiit wat zijn die velgen van de passat DIK!!