Kies maar: Audi A6 Ultra of BMW 520d

Auteur: , 104 Reacties

Stel: je baas is gelukkig met je en wil dat je in plaats van je A4 of 3 Serie een Audi A6 of BMW 5 Serie diesel gaat rijden. Kies jij een Audi A6 2.0 TDI Ultra of een BMW 520d?

BMW 520d vs Audi A6 Ultra

Audi heeft een nieuwe speler op de markt: de Audi A6 Ultra krijgt een nieuwe 2.0 TDI motor die extra schoon is dankzij Selective Catalytic Reduction, een methode die uitlaatgassen ontdoet van stikstofoxiden (NOx) waardoor er een stuk minder vuile lucht uit de pijp komt. Start-stop is standaard en alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat de motoren nu al aan de toekomstige Euro 6 emissienorm voldoen. Goed voor 190 pk en 400 Nm zou de nieuwe TDI een gemiddeld verbruik moeten kunnen realiseren van 4,4 liter per 100 kilometer bij een CO2 uitstoot van 119 gram per kilometer. En dat terwijl een sprintje naar de 100 nog steeds af te leggen is tussen de 8,2 en 8,7 seconden afhankelijk van de keuzes Sedan of Avant en of je een handgeschakelde zesbak of de 7-traps S tronic aanvinkt op de optielijst.

Dat zijn cijfers die ongeveer gelijk liggen aan die van de BMW 520d. Deze is goed voor 184 pk en 380 Nm uit eveneens een tweeliter viercilinder. De uitstoot komt net als bij de A6 Ultra uit op 119 gram per kilometer. Met de Fünf moet een gemiddeld verbruik van 4,5 liter per 100 kilometer haalbaar zijn. De nul tot honderd is afhankelijk van de keuze automaat versus handbak 7,9 of 8,1 seconden. De Touring is ook hier iets langzamer.

Kortom: twee auto’s die bijzonder bij elkaar liggen. Zowel de Audi A6 als de BMW 5 Serie zijn prima auto’s, sturen goed, zien er keurig uit, kortom: moeilijk kiezen als je geen fanboy bent van één van beide merken. De Audi A6 Ultra heeft nog geen officieel prijskaartje meegekregen maar reken erop dat deze vergelijkbaar is met de huidige 177 pk 2.0 TDI, minus wellicht nog een beetje CO2-korting. De huidige A6 2.0 TDI Sedan gaat de showroom uit vanaf €48.710 euro, een BMW 520d mag je vanaf €49.989 euro meenemen. De twee ontlopen elkaar dus nauwelijks en dus komt het waarschijnlijk aan op smaak.

Kies maar: een Audi A6 Ultra 2.0 TDI of een BMW 520d?




104 reacties

Als je baas gelukkig met je is, geeft hij je een bloedgeile secretaresse of een 911. Geen upgrade van je eigen auto.
@lacker: Inderdaad!

Maar aangezien dat binnen de overheid – helaas – not done is, doe dan maar die 5-serie met te kleine motor (liever een L6 of V8)…
@Emile_Benz: te kleine motor? Ik heb een 520d en ben werkelijk nog nooit te kort gekomen.
@erce:
ik vind 184 pk zelfs voor een 3 serie wat aan de lage kant, maar het is maar waar je tevreden mee bent kennelijk…
@erce: ik heb een 530d 235 pk 500 nm, maar het is wennen, vind deze ook niet meer zo snel,
@isobmw: Precies als je er eenmaal aan gewend bent dan is het allemaal niet meer zo snel. Niet om op te scheppen ofso maar op een gegeven moment vond ik 300pk niet eens meer snel genoeg.
@lacker: jaaaaa, ik kreeg beiden ;-))))) op 1april :-0
Natuurlijk de BMW!!!
Bmw!
Ik mag kiezen tussen diesel en diesel?

How about no?
Voor mij echt lood om oud ijzer. Ik zou met beide tevreden zijn. Beide fantastisch goede auto’s, mits je partner bent in een accountancy firma.
Mercedes E klasse zonder twijfelen.
Normaal zou ik voor BMW kiezen, maar ik vind de F10 niet echt geslaagd. Mag een Ghibli ook?
@VantageR: Nee, want die is 2X zo duur..
De BMW, schitterende auto deze 5-serie.
Deze Audi VS BMW topics worden helaas alleen maar geplaatst om veel reacties bij fanboys (= veel pageviews) uit te lokken…

Onderbouwde reacties krijg je hier toch niet, dat weet ook AB.
@tuurlijk: aan jou de schone taak om de ban te breken!
@sir_smokalot: niet gelijk met een ban dreigen als iemand de waarheid spreekt ;)
@tuurlijk: onderbouwde reacties zijn onmogelijk als het om smaak gaat. Als je het reëel bekijkt, zijn beide auto’s voor de gemiddelde AB-lezer onbereikbare droomauto’s die echt niets voor elkaar onderdoen. En ja, dan komen de fanboys om de hoek.
Ook ik zou het liefst NIET gezien worden in een Audi, maar als het een vereiste is bij een leuke baan, denk ik dat het vrij snel went ;-)
@roppp: is er weleens onderzoek gedaan naar -wat- de AB-lezer eigenlijk aan vervoer heeft? Misschien valt het wel mee.
@tuurlijk: Onzin, over het algemeen zijn de reacties op autoblog behoorlijk gefundeerd.Vaak ook door mensen die werkzaam zijn in welke vorm van automotive dan ook.
Waarom staat de spiksplinter nieuwe E-klasse er niet tussen? E220 cdi is minstens zo vergelijkbaar. Ik zou hier iig voor gaan! Geen comments over mijn naam, ik ben gewoon een fan.
@mlbenz: Idd. Die had er ook nog bij gemogen.

Eerste instantie zou ik voor de Audi A6 gaan, moet eerlijk toegeven dat ik het een schitterende auto vind maar ik denk dat ik die al weer zat ben na een paar maanden. De nieuwe 5-serie ben ik nooit echt een fan van geweest, ik hou het toch liever nog op de E60. Tja en Mercedes.. tijdloos!
@mlbenz: Als dat ook een keuze was was het simpel. Ik zou denk ik ook nog voor de E 200CDI gaan als de 220 te duur is. (De prijs daarvan ligt dichter bij de andere 2)
De BMW als ik zou MOETEN kiezen.

Hoewel ik beide motoren te klein vind voor deze klasse, niet eens het vermogen. Gewoon te weinig cilinders en inhoud voor zo’n auto…
@reistje: ik zie je al staan voor je baas. “Nee, die auto’s hoef ik niet, want er zitten te weinig cilinders in…… Ik blijf wel gewoon lekker fietsen of zo……..”. HAHAHAHAHA
@roppp: Oh ik zou het niet weigeren hoor. Tuurlijk niet.

Maar als ik denk “50,000 euro voor een grote auto met een kleine motor” vind ik dat eigenlijk zonde.
@reistje: te kleine motor is ook maar relatief. Nog niet zo heel lang geleden was de 2.5TDI de topmotorisering voor een A6 en dan had je 180pk. Nu heb je 190 uit een 2.0TDI.
Voor mij trouwens de Audi, want: TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :D
@roppp: Voor de auto van de zaak is toch een bepaald budget. Als je het aanbod afslaat, heb je toch gewoon recht op extra salaris (qua bedrag vergelijkbaar aan het budget voor de auto)? Kun je heel wat leuks voor kopen…
Simpel, de BMW, want : rear-wheel drive. Al helemaal aangezien het een firmawagen betreft, lekker bandjes verbranden.
@kingdecay: Een 520d is een echt driftmonster ja…
@crackdavid: Breekt makkelijker uit dan jouw fiets.
-edit: check-
Daar ik een autoliefhebber ben is de keuze niet zo moeilijk, de BMW graag.
BMW over Audi, altijd!
Dit is kiezen tussen sprookjes van Andersen of de gebroeders Grimm.
Ik hou niet van sprookjes . . .
Tot nu toe alleen maar BMWs hierboven in de reacties. Grappig.

Ga met jullie mee. Deze A6 vind ik niet zo geslaagd. Bij de vorige generatie had ik de Audi genomen. Bij deze de BMW. Rijdt een stuk lekkerder / sportiever.
Ik zou niet voor de bmw 520d kiezen omdat de 2.0 diezel van bmw niet bekent staat als een erg soepel blok,
Een bmw zonder benzine motor is een beetje als kippensoep zonder kip…
@mazdarx8: Daarom zou ik voor de E220 cdi gaan. Die is hanensoep…… Kippensoep met ballen :D
Ik zou voor de E300 hybrid gaan. Slechts 2500 duurder dan de bmw met automaat. Prijs van de audi weet ik niet maar dat zal de bmw niet ver ontlopen. Dan krijg je zo’n 50pk en 100nm extra t.o.v. de concurrentie.
Indien de baas geen opslag geeft, dan hoeft hij mij zo’n “upgrade” toch al niet te bieden…
Zou persoonlijk niet gauw voor een basis diesel gaan in zulke auto’s. Dan liever een iets duurdere/beter gemotoriseerde 3 serie of A4. In de geval kies ik de 5 serie. Gewoon omdat ik zo’n zware auto icm fwd niet fijn vind rijden.
De A6 is wat mij betreft de best geslaagde Audi. Bij dit model, maar ook de vorige series. Ik denk dat ik alleen bij deze de Audi serieus zou overwegen naast de BMW. Het zou van proefritten en uitrusting af gaan hangen.
Maar ik zou vooral vragen of een XF bespreekbaar is.
En, vanwege mijn persoonlijke transportbehoeften, zou een Galaxy wel zo fijn zijn.
Allebei toonaangevende auto’s met elk hun sterke punten.

Voor mij allebei meer dan prima!
De BMW, omdat de 5-serie een auto is die er zonder uiterlijke opties al prachtig en stijlvol uit ziet. Bij de A6 moet je echt minimaal S-line en een paar leuke velgen uitkiezen om de auto überhaupt een beetje mooi te maken.
Audi please, geen Audi fan, maar BMW hoef ik niet. Zeker niet de 5 serie.
Lijkt me dat de auto’s zoals voorgesteld niet zo mooi zijn aangekleed als de foto’s zouden doen vermoeden.
Doe mij maar dan een upgrade van de 3er of A4 i.p.v. een kaal groot hok.
In het geval van de Audi, is het niet de bekende 2.0 TDI die weer iets door ontwikkeld is, of is het echt een nieuw blok vanaf de tekentafel?
Volgens de relevante artikelen rechts boven aan de pagina mag ik ook nog een Jaguar XF kiezen. Doemaidiemadan, in alles behalve grijs! okthxbai
ik ben geen fanboy van één van beide merken. maar ik zou zonder twijfelen voor de Audi gaan. ziet er in mij ogen veel mooier en stakker uit. en het oogt voor mij veel meer klasse dan die van BMW.
Ik ben een groot fan van BMW’s maar ik heb een nog groter zwak voor de Audi A6.
Vooral een goed aangeklede Avant in de juiste kleur is niet te versmaden.
Als mijn baas echt gelukkig met me zou zijn, weet hij/zij ook dat ik het niet waardeer dat mij een grote Duitse auto door de strot gedrukt word.
Ik denk liever out-of-the-box en neem een vette Mazda6 ofzo. En doe mij ook maar de al eerder genoemde bloedgeile secretaresse er bij.
@bullgod76: Ik heb in 2006 een Blauw/groene Mazda 6 2.0 S-VT Sportsbreak gereden wat een van de fijnste demo’s tot nu toe is geweest.
Ik vind dat interieur bij BMW tegenwoordig echt ontzettend mooi. Naar mijn mening zijn ze Audi ver voorbij als het gaat om looks…
5 serie. Veel mooier.
Zonder twijfel de Audi. Elke bmw ouder dan 3 jaar zier er uit als een oude bak
@dtm01: Heb je die overjarige hokken van Audi al eens goed bekeken?
Nooit en te nimmer zul je mij in een Audi zien,nooit.
BMW dus,dat is mijn keuze.
@bayernmunchen: über cool man
@2cool4school: Ja,dank je.Ga fietsen man.
Ik neem de E300 BlueTEC Hybrid. 20% bijtelling en ontspannen rijden (en vlotjes als het moet). Oh wacht, die staat er niet bij…
De mooiste Audi vind ik de A8, de enige Audi waarbij ik zou twijfelen in een topic tussen BMW vs Audi. Voor de rest komt elke BMW als eerste naar voren.

Buiten dat heeft BMW een speciale aantrekkingskracht.
De Audi stoot 114 gram co2 uit en geen 119 gram, even je feiten goed checken, daarnaast is die 2.0 tdi die 114 gram uitstoot een motor die overal ter wereld aan word geboden. Voor Nederland zijn ze bezig de 2.0 tdi zo zuinig te krijgen dat die 111 gram co2 uitstoot en dus in aanmerking komt voor 20% bijtelling en dat met 190pk en geen hybride hulp. wanneer en hoe weet ik zelf ook nog niet.
Doe mij maar een Jaguar XF 2.2d of Lexus GS300h ipv deze Duitse eenheidsworst!
Als je baas echt tevreden met je is mag je ook wel een 525d of 530d uitkiezen.

De BMW is aanlokkelijk, maar als je de pech hebt van een “spookwagen” te hebben is de service echt bagger. De audi is sowieso geen optie dan liever een passat.

De beemer dus tenzij die niet betrouwbaar blijkt te zijn.
Ik zou als Audi A3 rijder kiezen voor de……….BMW! Ik vind de Audi A3 leuker dan een BMW 1 serie. In alle andere klassen zou ik voor de BMW gaan. Maar ik zou altijd voor een auto van 1 of 2 jaar oud kiezen met een dikkere motor en meer opties. Ik ben een liefhebber en ga niet rijden waarin de baas of de fiscus mij wil hebben. Na mijn Audi A3 komt er dus gewoon een BMW M3 e46, zijn goed te betalen tegenwoordig, daar kan geen enkele lease bak tegen op!
@mark997gt3: De fiscus ziet je liever in een auto met hoge kosten dan in eentje met lage kosten hoor. Je moet de boel niet door de war halen.
@645ci: Ik haal niets door de war….. De fiscus verdient meer aan mijn A3 diesel lease bak dan aan mijn toekomstige M3 e46 die ik privé ga rijden.
@mark997gt3: dan maak je niet veel kilometers. Ik heb afgelopen maand voor bijna E 600,- getankt, en daarvan gaat een flink deel naar de fiscus. En dan heb ik het nog niet eens over de wegenbelasting.
@645ci: Je hebt gelijk. Nu rij ik diesel omdat ik 90 km van mijn werk woon. Maar de minuut dat ik dicht bij mijn werk ga wonen komt er een BMW M3 e46 en een fiets!
@mark997gt3: lijkt me een goede motivatie om te gaan verhuizen. :)

Ik denk trouwens niet dat je goedkoper uit zult zijn; het onderhoud van een performance auto valt soms wat tegen.
ik zou door blijven zeuren tot ik een 530d mag rijden, en als dat geen succes heeft lekker een 335d bestellen.
Ik ben zo’n gelukkige die de keuze heeft gehad (maar ja, eigen baas).
Ik heb een A6 gereden en nu rijd ik 5-serie (beide 3-liter diesels overigens). Van de vorige modellen was het interieur van de Audi veel mooier en de auto was stiller, maar de BMW reed wat strakker en op 18 inch velgen aanzienlijk comfortabeler. Toen had ik toch een lichte voorkeur voor de Audi, maar BMW heeft met de nieuwe 5-serie grote stappen gemaakt, dus nu kies ik de 5.
V60 D6, die hybride…?
Recent ben ik overgestapt van een BMW 1 serie naar de nieuwe Audi A3. Bepaald geen straf maar de cliche’s blijken waar: Audi ziet er prachtig uit en is heel comfortabel, maar BMW maakt de rijdersauto’s; een wereld van verschil met sturen. Dat laatste is voor mij het belangrijkste; hierna ga ik weer voor BMW en in dit geval dus ook de 5-serie graag.
@Msport: In tegenstelling tot veel mensen heb ik juist liever de 1-serie ipv de A3 en niet alleen qua rijden. De ergonomie van de BMW vind ik beter, het wijkt nauwelijks af van de andere BMW modellen. Daarnaast vind ik de 1-serie groter en ruimer ogen en lijkt meer een 3-serie “hatchback”(de 5-deurs) dan een “kleine” BMW wat wel het geval is bij Audi. Als laatste vind ik hem ook mooier ogen.
@agera: ik ben bij de introductie vooral op het front van 1-serie afgeknapt en die vond ik bij de A3 (nog steeds) wel meteen prachtig. Inmiddels ben ik wel zodanig aan de 1-serie gewend dat ik ‘m nog steeds niet heel mooi, maar ook absoluut niet lelijk meer vind. Persoonlijk vind ik de 1-serie juist wat kleiner ogen dan de A3, maar da’s allemaal een kwestie van smaak en perceptie. Na Audi geprobeerd te hebben heb ik geleerd: Voor mij hierna nooit meer wat anders dan BMW. Want de grote grijns die m’n vorige 1-serie dagelijks veroorzaakte, is me bij de Audi nog niet 1x overkomen.
@Msport: Mooi dat smaken verschillen en ook mooi dat je weer voor BMW kiest. Weet je al welke het gaat worden, de 5-serie is fraai met een indrukwekkende historie. De BMW 5-serie e39 vind ik persoonlijk misschien wel de mooiste 5, zowel sedan als touring zijn prachtig hieruit is de X5 ook voortgekomen.
@agera: De e39 is zeker een van de prachtigste BMW’s! Al vind ik de huidige 3 en 5 serie ook onmiskenbaar BMW en mooier dan hun (Bangle) voorgangers. Voor mij mag het zo snel mogelijk weer een nieuwe 1-serie worden, 118dA of 120dA. Liefst een 3 of 4 serie maar da’s budgettair een iets te grote uitdaging ;)
Hmmm… moeilijk!
Dit hangt af van hoeveel budget er is voor opties. In standaard trim ziet de A6 er triest uit, de koplampen zien er uit als twee zaklampen met half lege batterij en de velgen zouden niet misstaan op een bus. Dit probleem heeft BMW niet, op enkele details in de koplampen na kan men moeilijk het onderscheid maken tussen halogeen of xenon (wanneer de koplampen niet branden). Ook vallen de standaard 17″ (tov 16″ bij Audi) velgen op de 5er best mee! Voor ongeveer €300 kan men kiezen voor ‘sensatec’ zetelbekleding, hierdoor ziet de 5er er minder standaard uit, ook al heeft men geen geld voor echt leer.
Wanneer er wel budget is voor deftige velgen, xenon/LED en leer zou ik voor de A6 gaan. In het zwart met 19″ en beige interieur, yes please!
Wat is de haat richting Mercedes, Audi VS BMW topics. Waarom niet Audi VS BMW VS Mercedes?

o wacht omdat Mercedes dat altijd wint ;)
@tunefuldjmike: Altijd? Ik meen te herinneren dat laatst een topic was betreft de 3 merken over de verkoopaantallen en het was toch echt Mercedes die laatste werd en de minste auto’s verkocht.
Het lijkt me duidelijk, BMW.
de meeste mensen hierboven zeggen BMW.
al acht jaar het best verkopende premium automerk en duurzaamste autofabrikant.
audi moet nog altijd bij volkswagen, bentley, porsche en lambo aankloppen om vergelijkbare auto’s te maken.
Zonder twijfel, de BMW 5. Wat een interieur zeg!
Beamer me up schottie :) en doe maar touring.
Ik wil terug RWD rijden!
Audi natuurlijk:-D
De Audi graag, zoveel mooier vanbinnen!
Tja liever een Jaguar XF 2.2d. Die heeft misschien iets minder pk maar een zelfde koppel en qua uitstoot 129g/km zit het dan ook wel snor.. Maar dan rijd je tenminste in een “mooie” auto en niet één die je op iedere hoek van de straat ziet (of denkt te zien want de verschillen tussen a4/6/8 en Bmw 3/5/7 zijn tegenwoordig minimaal…)
@tvr1974: die 2.2d heeft toch 200pk en 450Nm standaard? Das meer dan die A6 2.0TDi en 520d me dunkt.
De bmw, achterwielaandrijving en de touring is meer dan een halve seconde sneller dan de avant. Was echt niet moeilijk beslissen.
A6! Prachtige auto en rijdt geweldig, dus de keuze is eigenlijk vrij makkelijk.. De huidige 5-serie is op zich niet heel verkeerd, maar zo’n BMW haalt het gewoon niet bij Audi..
@audifreak: Op welk gebied is de BMW dan precies niet gewaagd aan de Audi?
Nieuwe D4 motoren van Volvo doen het beter, zelfs in de S80 wat toch vergelijkbaar model is

181Pk met slechts 114gr uitstoot
Allebei even mooi, even snel, even goed, even duur, even ergonomisch, even comfortabel, zelfde imago.

Maar dan ga ik voor achterwielaandrijving!
Goed om te zien dat de balans hierboven toch doorslaat naar het merk met de meeste echte ‘premium’ inhoud onder de baaaaadge.

Audi heeft met hun FWD grondarchitectuur niks te zoeken boven het D segment en eigenlijk al niet in het D segment. De wereldwijde verkoopcijfers wijzen dat ook uit overigens, Audi ‘doet’ een stuk minder dan BMW (en Mercedes) in de hogere segmenten.

Unox knaks of biefstuk? Doe mij de biefstuk maar…
@jaapiyo: jij snapt het.
en ze kunnen niet eens hun eigen motoren maken….
Voor mijn gevoel te weinig vermogen. Onlangs in een 530 mogen rijden en eigenlijk vermogen zat.

Qua looks doet de Audi goed mee, maar mijn hart tikt net wat sneller van de beamer. Hoewel ik de A6 de enige Audi vind met echt een mooi exterieur wint het interieur van de BMW bij mij weer ruimschoots.
Moeilijke keuze vind ik. Ik zou nu voor de A6 gaan omdat ik er wel eens in gereden heb, hem qua interieur mooier vind en ik er beter in kan zitten (achterbank). Ik heb nog nooit in een 5 serie gereden dus misschien veranderd de keuze dan.
Allebei leuke wagens. De bouwkwaliteit van de Audi is een klasse beter. Bovendien straalt de Audi meer hoogwaardigheid uit. Design van Audi is ook tijdlozer en volwassener. De A6 dus. Helder.

Vrees trouwens dat de gemiddelde autobloglezer enigszins buiten de doelgroep valt. Een beetje zoals aan dames op de huishoudbeurs vragen wie ze beter vinden, Ronaldo of Messi. Krijg je ook niet echt belangwekkende reacties.
@kempenaer: Waaruit maak je op dat de bouwkwaliteit van de Audi beter is dan?
bmw, tijdloos
Ik zou gaan voor de bmw 520d
Audi a6 gehad 2.0tfsi zuipt als de gek motorolie al een keer nieuwe motor erin gehad van de dealer gelukkig nog onder garantie.

Ik zou zelf kiezen voor de bmw
Lekker achterwiel aangedreven.
BMW geen AWD.. Audi geen RWD.. dus ik kies voor de Mercedes Benz ! Keuze uit beide en de wagen leeft dubbel zo lang in kilometers! Dan nog maar te zwijgen over de qualiteitsbouwmaterialen en het prachtig tijdloos exterieur!
+1

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).