Maserati Shamal: als auto’s kinky konden zijn…

Auteur: , 57 Reacties

Een doorontwikkeling van de Biturbo, maar dan met een smeuïge V8 en spoilerwerk dat behoorlijk ordinair, maar oh zo lekker is.

Over smaak valt niet te twisten, maar de eerste persoon die de Shamal een klassieke schoonheid vindt, moet ik nog tegenkomen. Daarvoor is de Shamal te extreem, te uitzinnig en vooral te ordinair. De basis voor deze sportwagen werd gelegd in 1981 met de eerste Biturbo. Daar waar de Biturbo’s echter steevast en V6 met dubbele drukvulling het vooronder hadden, heeft de Shamal dezelfde 3.2-liter V8 die later in de 3200 GT een plaatsje zal krijgen. Uiteraard met twee turbo’s, goed voor een vermogen van 325 pk en 430 Nm. Dat maakt het meteen tot de snelste Maserati van het moment, de relatief onbekende Karif naar de tweede plek verwijzend. 0-100 gaat in 5.3 seconden, de top bedraagt 270 km/u en het weggedrag is uitstekend met dank aan zijn voor die tijd hoogst geavanceerde elektronisch geregelde onderstel.

Van de Biturbo werden het chassis, deuren en interieur gebruikt, maar verder is Marcello Gandini helemaal los gegaan op het uiterlijk. Zo understated als de Biturbo’s zijn, zo in your face is de Shamal. De spatborden zijn zo ver uitgeklopt dat zelfs een Delta Integrale er nog een minderwaardigheidscomplex van krijgt. Natuurlijk zijn de achterste wielkasten voorzien van Gandini’s handtekening. Onder andere de Lamborhini Coutach, Diablo en Maserati Quattroporte IV hebben ook deze kenmerkende omhoog lopende lijn.

Maserati Shamal

Maar daar houdt het visuele geweld niet op, zo kreeg de Shamal een soort Targa-beugel, iets wat lijkt op after-market koplampen, dito smokey achterlichten en bovenal een spoiler onder de voorruit. Een feature die we in subtielere vorm eigenlijk alleen nog terugzagen op de iets tammere Ghibli II, maar verder weinig navolging heeft gekregen.

Zoals gezegd, absoluut geen klassieke schoonheid en toch heeft deze auto op mij een enorme aantrekkingskracht. En niet alleen op mij, zo bleek al eerder uit de reacties op een professioneel verkloot exemplaar. Eigenlijk is de Shamal het automobiele equivalent van een in latex gestoken dame met opgepompte tieten en hier en daar een tattoo. Ordinair, maar zo nu en dan ganz geil. Als het je ding is tenminste…



57 reacties

Prachtbak! in mn jeugd altijd een straatje omgereden naar school, zag ik hem elke dag weer even staan. Zeldzame beauty!
“het automobiele equivalent van een in latex gestoken dame met opgepompte tieten en hier en daar een tattoo. Ordinair, maar zo nu en dan ganz geil”

Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven. Absoluut niet moeders mooiste, maar wel enorm dik en gaaf. En die heerlijke soundtrack!
Wat een karakterbak! Zo worden ze niet meer gemaakt, helaas.
O wat word ik hier hebberig van!!
Was ontzettend mooi ja….Heb hem een paar keer gezien toen…Langs de kant van de weg met alarmlichtjes aan…
Uit een periode dat je het merk Maserati (waar ik overigens liefhebber van ben) moet mijden als de pest !
Echt waar, dan nog beter een Bi-Turbo voor € 500 op de kop tikken en de rest investeren om daar een ECHTE auto van te maken.

@205zonderdak – karakterbak zeg je? probeer iets waar het British Leyland logo opstaat ui de periode 1973 – 1983, dan merk je pas echt wat karakter ( duwen/niet starten en uit elkaar vallen) is, hoef je niet het bedrag van deze Shamal af te tikken !

Kende destijds iemand uit de kroeg die er zo eentje had, voor korte tijd overigens, want hij werd doodmoe van het feit dat’ie constant moest uitleggen dat het GEEN Bi-Turbo was !
Maar een duurder rampenhok !


Als ik zo naar hem kijk is het precies het omgekeerde wat Subaru met de Impreza GC8 (De WRC Colin Mc Rae auto voor de mindere kenners) heeft geflikt.
De straatversie of straatracert of straatralliert daarvan (de WRX STi in Ra of R uitvoering) is ook veel dikker om te zien, heeft ook steroïden geslikt maar gaat eenvoudigweg bij normaal warm rijden en het ding te behandelen zoals het hoort, niet kapot.
Zelf was ik in het bezit van zijn kleinere broertje; de racing. De Shamal was mij gewoon te duur. Wel meerdere malen meegereden. Ook met een getuned exemplaar (525pk). Grappig detail was echter ook een koeler op de achteras. Overigens was het interieur niet gelijk aan de bi-turbo’s. Er zaten oa totaal andere stoelen in. Verder was het motorblok vrijwel identiek aan dat van de f-40 maar het is altijd onduidelijk geweest of het een kopie was.. Overigens zijn er maar 275 Shamal’s gebouwd en daarom zeer exclusief. Een overbuurman van ons had er een en reed er dagelijks mee. Voor mij blijft dit toch een van mijn favorieten. Jammer dat er nooit een echte opvolger van gekomen is.. De 3200 gt was dat namelijk absoluut niet.. Die was te classy en miste dat agressieve
@tvr1974: Gaaf hoor zo’n Maserati Racing, een van mijn favoriete Italiaanse auto’s! Maar aan je username te zien denk ik dat we aardig op een lijn liggen qua auto’s 😉
@tvr1974: das interessant nieuwtje voor mij, de 3.2 van de mas verwant met de f40. Officieel heeft F M pas daarna overgenomen en was de 3200 de eerste waar ze invloed hadden op de productie en met de 4200 ook echt op de techniek.

Gaaf ding zo’n Shamal.
Verschrikkelijk lelijke auto, ik wil ‘m!
Gaaf hoor. Zo hadden ze er meer van moeten maken.
Een auto om verliefd op te worden. Een beest! Heerlijk bonkig Italiaans design met in het vooronder een blok dat snuift, gromt en brult… Dit is geen ding meer, dit leeft!

Helaas hebben de meest begeerlijke auto’s een nare eigenschap. Ze lijken op vrouwen. En niet zomaar op vrouwen, maar op van die types die hard to get zijn, en wanneer je ze eenmaal voor je gewonnen hebt onmogelijk veel aandacht opeisen en er kapitalen in gaan zitten om ze tevreden te houden.
Maar goed dat we een staatslot hadden 31 december
Ordinair? Waar op de foto’s zie jij iets ordinairs? Dit ding liet de biturbo als schlemiel er uitzien. Voor die tijd was dit een ingetogen en nette auto.

Deze auto, samen met de Quattroport IV, was feitelijk het begin van de cultuuromslag bij Maserati. Niemand nam in die tijd Maserati nog serieus. Slechte kwaliteit, paste niet echt in het rijtje Ferrari en Lamborghini, maar vervolgens ook nergens anders bij. Deze auto’s gaven Maserati weer een beetje allure terug. Dit zette vooral door toen Ferrari Maserati onder z’n hoede nam.

Heerlijke auto’s.
Nooit begrepen hoe dat mensen deze auto mooi kunnen vinden. Ik houd toch best van ordinair maar wat mij betreft hoort deze auto bij de lelijkste auto’s uit de jaren 80′.

Het enigste wat ik wel wat vind hebben is de tellerbak.
Heerlijke foute 80’s pornobak!
En wat is zo’n Shamal nog mooi! Één van mijn droomauto’s in de jaren ’90! Autovisie heeft toen een zwarte getest en toen een heel leuk stuk over geschreven.
Bah,


Wat een lekkere wagen zeg! De ‘targa’-beugel doet me denken aan de beugel van de Fairlane en LTD Crown Victoria.
Net zoals de Ghibli van weleer (bouwjaar vanaf 1992) een zeer gewillige auto. Voor mij dan.. van de Shamal zijn er nog geen 400 gebouwd! Heerlijke snoepjes
@baap: Misschien dat de Ghibli II ook wel al vanaf 1990 geproduceerd werd. You gotta love them..
Heerlijk!! Graag naast een Alfa RZ/SZ in een garage
@Bisazza: Die is nóg mooier…

Zo’n SZ, die niet voor niets il monstro genoemd werd staat zover af van alle andere auto-ontwerpen dat het bijna een buitenaards ding is.

Helaas ook nog steeds buitenaards prijzig.
@moveyourmind: il Mostro ;) en prijzig, maar ook bar slecht qua kwaliteit. Die dingen roesten onder het kunststof plaatwerk nog harder dan een Alfasud. Niettemin een waanzinnig aantrekkelijke auto ;)
@Dizono: Oh wat is die SZ een beauty. Ik had een grote poster boven m’n bed hangen, naast Tatjana.
Overigens, Rolf Wouters (als je onder de 25 bent, zoek even op) had er 3 (!), een rode, gele RZ en een zwarte.
@kars: zo mooi als een SZ is, zo lelijk vind ik de RZ. De achoonheid zit hem voor mij toch een heel groot deel in dat ronde dak op die hoekige auto.
Tsow, in het zwart!


Once you go black…
het lijkt erop dat ik een gespleten persoonlijkheid heb; ik vind dit een fantastische auto (evenals de Biturbo, overigens), maar ‘een in latex gestoken dame met opgepompte tieten en hier en daar een tattoo’ vind ik zo’n beetje het summum van onaantrekkelijk…!
@ehnl: Ahh, jij hebt 50 tinten grijs nog niet gelezen?
@Dizono: inderdaad (en ik ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen…huisvrouwenporno, naar ik begrepen heb!)
vader van m’n ex had er een, vreselijk kind en vreselijk leuke auto
Geef me die sleutels!
Niet ordinair.
“period correct”.
Altijd een lelijk ding gevonden
Ge-wel-dig! Wow..
Zet maar neer hoor, ik neem die ordinaire sn#l wel voor een ritje.

En ik zie stiekem ook erg veel van mijn oude alfa 155 terugkomen met die schermen en tellers.
Stond er een in de garage bij mij voor helemaal onder het stof en met de deuren open.
Staat altijd een mooie blauwe in groningen, blijft een leuke verschijning!
Ik zou der doen.

Oh wacht. :P
Mooi of lelijk is toch helemaal niet aan de orde bij dit soort auto’s.

Maar wat een heerlijkheid, echt vreselijk sexy.
Ik geloof niet dat ik dit ga zeggen, maar ik bedank even. Als alles werkte, is het de meest perfecte auto. Maar man man, wat een belachelijk slechte bouwkwaliteit. Echt bizar slecht. Daarbij vind ik hem wel indrukwekkend, maar mooi vind ik hem niet. Dan zou ik liever de aller, aller, allerlaatste serie Ghibli 2.8 Seicilindri verkiezen.
@gtwillem:
Amen.
Ze waren daar bij Maserati na alle avonturen en overnames goed de weg kwijt !
En probeerden met te veel kleine modelseries en typetjes op dezelfde auto met weer veranderingetjes links en rechts het tij te keren.
@gtwillem: meh, dan nog liever een Qauttroporte IV Ottocilindri. Zo’n Ghibli blijft toch een beetje een suffe Shamal…
@Dizono: Smaken verschillen. De allerlaatste Ghibli’s waren qua design erg clean, wat ik wel kan waarderen. Maar de Quattroporte Evoluzione is de allerbeste keuze. Ooit nog eentje van verkocht. Fantastische auto’s waren dat. De QP’s onder regie van Ferrari waren zo veel beter dan daarvoor. Hier een mooie zespitter: http://ww3.autoscout24.nl/classified/267935514?asrc=st|as
@gtwillem: die 6 cilindertjes zijn nou net geen Ferrari-Maserati’s maar nog echte Maseratio’s. Overiegn uitstekende auto’s als je ze goed onderhoudt. Wat helaas vele mensen niet deden, met de slechte naam tot gevolg.
@michele070: Onder regie van Ferrari werden ook nog zescilinders geleverd. In Nederland de 2.8 en in Italië ook nog de 2.0.
@gtwillem: Yep. Geleverd nog wel, maar dat waren 100% Maserati ontwikkelde auto’s. Pas met de V8 Evo in 1998 kwam de Ferrari-regie echt ten tonele. Er zijn geruchten dat er ook V6 -Evo’s bestaan (en volgens Wikipedia bestaan die ook, ra ra), maar niemand in de Maserati-wereld heeft die ooit gezien. Tot de V8 Evo werden de ‘normale V6 en V8 modellen gebouwd, maar die hebben nog niet de verbeteringen die het Ferrari-management doorvoerde.
@michele070: Weet je dat zeker? Want volgens mij zijn er wel degelijk V6 Evo’s geleverd. Ik heb zelf een V8 Evo verkocht, maar een V6 was gewoon leverbaar. Ook als Evo. Lijkt me sterk dat ze wél de verbeteringen doorvoerden bij de V8, maar de V6 niet. Aan de andere kant: het blijven Italianen :-D
@gtwillem: Moet zijn V6-2.0 EVO.
@gtwillem: moet zijn: V6-2.0 Evo’s bestaan.
@michele070: Ok, dus die 2.0 voor de Italiaanse markt niet. De andere wel, op zich logisch: die zullen niet veel verkocht zijn.

Maar het model uit november 2000 wat ik toonde, is dus gewoon een Evo, dus onder regie van Ferrari. Of zie ik het toch verkeerd? :-D
@gtwillem:Ja en nee. Tis een QP die onder Ferrari gebouwd is, net als de V8 Evo, maar er is discussie over de werkelijke kwaliteitsverbeteringen. Ferrari erfde de QP en had een auto nodig om het merk te laten doorbestaan tot de 3200GT kwam, die overigens ook geheel onder Maserati-beheer is ontwikkeld, maar wel een door Ferrari aangepaste cilinderkop kreeg. Vermoedelijk ging ’t bij de QP V6 alleen om interieurdetails en de velgen. Het was het “goedkope” model onder de V8, waar de werkelijke verkoopfocus op lag. Blok en aandrijflijn is bijv. niet verschillend van de voorgangers terwijl de V8 een verbeterd diff. kreeg en een ander injectiesysteem + compressieverhouding. Er zijn waarschijnlijk maar 390 QP V6 Evo’s verkocht tegenover 782 V8-Evo’s. De ellende is alleen dat er geen duidelijke bronnen zijn die exact aangeven wat er waar verbeterd is op welke modellen door toedoen van Ferrari en wat er al op zat als “inkoop”. De laatste serie Ghibli’s (de GT uit 1995-1998) is bijvoorbeeld ook al voorzien van Ferrari-onderdelen, zoals het differentieel. Maar dat was nog gewoon inkoop. Pas met de 4200 is er een compleet nieuwe, onder Ferrari ontwikkelde auto gepresenteerd.
Vuig.

Dat is het woord wat ik bij deze auto kan bedenken. Lancia Hyena, Alfa Romeo SZ, Maserati Shamal: vuigtuig!
(wat overigens ook de naam is van een Haags bandje, maar dat geheel terzijde..)
Inderdaad, samen met de Karif twee bijzondere Maserati’s…
Van at de voorkant gezien kan het zo een broertje/zusje zijn van de delta integrale brute bak
Prachtig zo’n Ghibli. Lekker hoekig en simpel, maar met precies de juiste stance.

Geldt wat mij betreft in iets mindere mate ook voor de QP IV.

Kwam net dit tegen, slik!
http://www.autoweek.nl/klokjerond/318/maserati-quattroporte-evoluzione-v8
[…] een spoiler onder de voorruit. Een feature die we in subtielere vorm eigenlijk alleen nog terugzagen op de iets tammere Ghibli II […] Correctie: ’t is vanaf 1991 ook gebruikt op de Maserati Racing, de 222SR, de 2.24v en 4.24v serie 2. Daarna pas op de Ghibli…
Fantastische auto die ik mij nog goed kan herinneren.

Ik ben opgegroeid in Hilversum en een ondernemer bij ons in de straat was een groot liefhebber.

In enkele jaren versleet hij een 222 – 430 en shamal. uiteindelijk verving hij de shamal voor een detomaso pantera.

Desbetreffende ondernemer maakte nog faam met zijn publicitaire acties tegen de gemeente Hilversum.

Zijn Pantera bleef namelijk hangen op de verkeersobstakels. Hierdoor kon hij zijn bedrijfspand niet bereiken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).