• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Chevrolet Corvette ZR-1 of Lotus Omega

Auteur: willeme, gepost 1 mei 2016 om 18:01 – 64 Reacties

Corvette ZR-1 - Lotus Omega


We maken een vergelijking tussen de Chevrolet Corvette ZR-1 en de Lotus Omega.

Begin jaren ’90 was GM bezig mzichzelf een imagoboost te geven. Het concern was over het algemeen vrij behoudend, en besloot dat het tijd was voor wat vuurwerk en spektakel in de prijslijsten. Bijna gelijktijdig kwam er een blue-collar sportwagen en een sportsedan voor de working class hero. Beide gekieteld en aangepast door Lotus. Tegenwoordig voor zeer redelijke prijzen te krijgen, overigens. We nemen de kandidaten met u door!

Chevrolet Corvette ZR-1 (1990)Lotus Omega (1990)
Motor:5.7 V8 32v, atmosferisch3.6 L6, twin turbo
Vermogen:381 pk bij 5.800 tpm382 pk bij 5.200 tpm
Koppel:508 Nm bij 3.200 tpm569 Nm bij 4.200 tpm
Transmissie:Handgeschakelde zesbak, achterwielaandrijvingHandgeschakelde zesbak, achterwielaandrijving
0-100:4,6s5,2s
Topsnelheid:290 km/u285 km/u
Nieuwprijs:$ 58.995£ 48,000

Chevrolet Corvette ZR-1:
De meest moderne Corvette ooit. Niet zozeer de auto, (de C4 ging al behoorlijk wat jaartjes mee) maar qua motor. Alle C4 Corvette’s hebben een 5.7 liter grote V8. Echter, voor de ZR-1 kreeg de V8 er maar liefst 3 nokkenassen bij (4 in totaal). Het aantal kleppen verdubbelde naar 32 stuks. Dit miste zijn uitwerking niet. De LT5 leverde maar liefst 381 pk. Dat was flink meer dan dat de concurrentie (een 964 zat op 250 pk, een 348tb op 300) en zorgde voor zeer aansprekende prestaties. 0-100 vergde slechts 4,6 seconden en een topsnelheid van ‘slechts’ 285 km/u. Vergeet niet dat de standaard Corvette het met 245pk moest doen en dus aanzienlijk slomer was.

Daarbij had de Corvette ZR-1 ook nog eens een onderstel welke door de heren uit Engeland werd aangepast, waardoor het niet alleen een Corvette was voor de dragstrip, maar je kon er zeker het circuit mee op om een goede laptime neer te zetten. Je kon de motor, bak en onderstel flink op zijn donder geven, om vervolgens weer terug te kachelen. In dezelfde auto. De motor staat bekend als een van de sterkste die GM ooit gebouwd heeft. Leukste feature was misschien nog wel de ‘Valet Key‘. Met deze sleutel schakelde de motor automatisch 16 kleppen en 8 injectoren uit, waardoor het vermogen daalde naar 250pk. Zo veel cooler dan een keuzemenuutje op je navi-scherm.

Lotus Omega:
Was men in Amerika helemaal lyrisch over hun nieuwe held van GM, in Europa kregen wij er ook eentje: de Lotus Omega. Wederom mochten de engineers van Lotus erop los gaan. De basis was een niet misselijke Carlton 3000 GSI 24v. De cilinderinhoud werd vergroot naar 3.6 liter en bijna alle onderdelen vervangen door sterker materiaal. Dit omdat er niet één, maar twee Garett T25 turboladers werden gemonteerd, samen met een joekel van een intercooler. Het eindresultaat mocht er zijn: 382 pk en 569 Nm. Nog steeds bijzonder gezonde waarden.

Maar voor 1991 was het wél heel erg veel. Want nu kon je met een Omega gewoon Porsches en Ferrari’s de baas. 0-100 was in 5.2 seconden gedaan, om vervolgens zeer vlot ook hier een top te bereiken van slechts 285 km/u. Dat had te maken met de versnellingsbak. Zowel de Omega als de Corvette ZR-1 kregen de beschikking over een handgeschakelde zesbak van ZF (betekent gewoon ‘Zahnrad Fabrik’, I kid you not). Deze had een kenmerkende lange eerste versnelling en een bizar lange VI. Dit om de auto maximaal te laten accelereren, maar ook om enigszins ‘zuinig’ te kunnen cruisen. Had er een andere bak op gezeten, dan was 300 voor beide geen enkel probleem geweest.

Zoals het een goede sleeper betaamt, was de Lotus ook goed voor kamervragen. Volgens de Engelse overheid was de Carlton ’te snel’. Om het mytische karakter te onderstrepen, besloot het Britse Gilde der Geboefte de opgepompte Omega te verkiezen als nummer 1 vluchtauto…

Twee toppers van GM, qua prestaties zéér aan elkaar gewaagd en gericht op de ware liefhebber (badgesnobs gaan voor een Ferrari/Porsche of BMW/Mercedes): welke heeft jouw voorkeur?

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Corvette, kies-maar, Lotus, omega, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Bied mee op de Hummer van hiphoplegende Tupac! [updated]
Volgend bericht: Koe loopt over de A2, kilometers file als gevolg »

Lees Interacties

Reacties

  1. beseff zegt

    1 mei 2016 om 18:02

    Lotus Omega !

    Login om te reageren
  2. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    1 mei 2016 om 18:03

    Vette

    Login om te reageren
  3. flip2305 zegt

    1 mei 2016 om 18:04

    Tabel is maar voor de helft leesbaar in de app(iPhone) inzoomen lukt helaas niet.

    Toch maar de Opel

    Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      1 mei 2016 om 18:22

      @flip2305: dit is inderdaad heel irritant. Een tabel in een artikel laat zich nooit goed lezen. Zowel op mijn iPhone als iPad niet.

      Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      1 mei 2016 om 18:40

      @flip2305: Nou zeg dat maar niet, krijg je weer preken dat je het maar in je browser moet bekijken.

      Misschien gekkigheid hoor AB meneren, ik heb natuurlijk geen IT gestudeerd. Maar maak eens een screenshot van zo’n tabel en stop die erbij als laatste foto. Ik weet natuurlijk niet of dit technisch haalbaar is, want het is tenslotte nog maar 2016. Maar misschien kan het eens getest worden!

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        1 mei 2016 om 19:16

        @mikkeloentje: een app die met de hogere resoluties van nieuwere iDevices om kan gaan zou het beeld zo ver verruimen dat het tabelprobleem ook meteen is opgelost. De aankomende tweede verjaardag van appversie 4 lijkt me de perfecte aangelegenheid om versie 5 te introduceren.

        Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      1 mei 2016 om 19:16

      @flip2305: schaf gewoon android aan. Badgesnob.

      Login om te reageren
    • Jansen zegt

      1 mei 2016 om 19:53

      @flip2305: ik kies daarom de Android

      Login om te reageren
    • rainman zegt

      1 mei 2016 om 22:17

      @flip2305: bij mij helpt het om mijn telefoon te kantelen en dan weer recht te houden dan past die het aan

      Login om te reageren
      • pixeltrooper zegt

        2 mei 2016 om 01:58

        @rainman: als ik dit doe is wel de gallery van de lotus verdwenen :(

        Login om te reageren
  4. estoque zegt

    1 mei 2016 om 18:05

    Dit is toch geen moeilijke keus? De Omega is zoveel cooler en gewaagder dan zo’n Corvette.

    De keus tussen of ik mijn nier of mijn lever af zou staan voor een Lotus Omega vind ik veel moeilijker.

    Login om te reageren
    • hanse1one zegt

      1 mei 2016 om 20:49

      @estoque: Toch maar een nier, daar heb je er twee van…

      Login om te reageren
  5. uselessguy zegt

    1 mei 2016 om 18:07

    Lastig, de c4 vind ik een geweldig mooie wagen, maar om met een omega alle opgedirkte audi’s en bmw’s achter je te laten… klinkt ook zeer verleidelijk. Ik kan niet kiezen

    Login om te reageren
  6. dracae zegt

    1 mei 2016 om 18:09

    De Omega is veel, veel specialer, en ook nog eens van het type auto waar ik het meeste van houd: relatief onopvallende powersedans.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      1 mei 2016 om 18:25

      @dracae: U bent lid van het boevengilde ?

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        1 mei 2016 om 19:37

        @dawwg:
        Evenals het houden van een Volkswagen Golf III mogelijk is zonder de voorkeur voor een petje te hebben, is het ook mogelijk van een Lotus Omega te houden zonder er indiscutabele voorkeuren op na te houden. :-)

        Login om te reageren
      • dracae zegt

        1 mei 2016 om 22:01

        @dawwg: Shhhhhhtttt… niet verder vertellen….

        Login om te reageren
  7. robert110 zegt

    1 mei 2016 om 18:10

    De Lotus Omega natuurlijk.
    Een ondergewaardeerde power sedan is (bijna) altijd bij mij eerste keus

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    1 mei 2016 om 18:10

    De Lotus Omega is een soort Honda NSX ..
    Leuk voor mensen die em nooit kunnen of gaan kopen .

    Login om te reageren
    • klaasjevaak zegt

      1 mei 2016 om 18:22

      @lincoln: maar in dit geval wel preferable boven een 8e handse pooierbak.

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        3 mei 2016 om 04:37

        @klaasjevaak: jij hebt ervaring met pooierbakken zie ik

        Login om te reageren
  9. mobieler zegt

    1 mei 2016 om 18:10

    De Vette.

    Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    1 mei 2016 om 18:14

    Beide erg gaaf. Best een leuke 2 car garage. Lotus Omega als daily en de Corvette voor het weekend. Wist niet dat ze qua specs zo dicht op elkaar zaten trouwens.

    Login om te reageren
  11. roppp zegt

    1 mei 2016 om 18:15

    De enige Eupel die ik ECHT graag zou willen hebben. Wat een ding. Gewoon bruikbaar als familieauto en racewagen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 mei 2016 om 18:17

      @roppp:

      De 159 is ook best een populaire Opel ..

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        1 mei 2016 om 19:11

        @lincoln: Hahahahaha, ja daar weet een familielid inmiddels alles van ?

        Login om te reageren
  12. silver zegt

    1 mei 2016 om 18:37

    Uiteraard de Lotus Omega ;-)

    Login om te reageren
  13. thebestcarsnederland zegt

    1 mei 2016 om 18:42

    Corvette, geen twijfel.

    Login om te reageren
  14. akabanga zegt

    1 mei 2016 om 18:50

    Hmmm…. vind het beide geen auto’s waar ik enthousiast van word. De ’90 was geen geweldig decennium voor de automobiel industrie (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      1 mei 2016 om 18:54

      @akabanga: waren dit dan niet juist de uitzonderingen?

      Login om te reageren
      • akabanga zegt

        1 mei 2016 om 19:35

        @maferick74: Ja… wellicht heb je gelijk. Persoonlijk denk ik eerder aan Japanse sport (coupe-) wagens bij de 90s (Skyline, 300ZX, RX-7, Supra, NSX) en misschien enige supersport auto’s (F1, Diablo, XJ200, F50, Viper, 500).

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      1 mei 2016 om 21:30

      @akabanga: ook de leuke auto’s uit de jaren ’50 ‘, ’60, ’70 en ’80 waren de uitzonderingen.

      Login om te reageren
  15. dwersbongel zegt

    1 mei 2016 om 18:53

    Ik zou niet zo snel een Opel kopen maar voor die Omega maak ik graag een uitzondering. Mooi ook dat ‘ie niet werd begrensd zoals zijn concurrenten.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    1 mei 2016 om 18:57

    Lotus voor mij. Blijft een bazenbak. Er jammer dat ze nooit zoiets dergelijks op de basis van de opvolger hebben gedaan. De laatste generatie Omega van voor de facelift was zo mooi, juist op die auto had ik dit gaaf gevonden.

    Login om te reageren
  17. moveyourmind zegt

    1 mei 2016 om 19:15

    De Corvette!

    Ondanks dat ik de Lotus Omega een ontzettend gave bak vind…
    Maar de eerlijkheid gebied me om toe te geven dat ik er zelf niet zo snel één zou kopen als ik het geld ervoor had.

    De Corvette zie ik mezelf dan wel weer in rijden. Gewoon een lekker lomp Amerikaans ding met een ietwat foute uitstraling.

    Login om te reageren
  18. fdbr zegt

    1 mei 2016 om 19:15

    Uiteraard de Lotus Omega!
    Ener laatste foto van de Omega serie betreft trouwens een EVO500 en geen Lotus ;)

    Login om te reageren
  19. Edge zegt

    1 mei 2016 om 19:21

    Een Corvette C4 zou ik niet als ZR-1 willen. Een gewone is ook goed, en dan het liefst zo uitgevoerd als die van Face in de A-Team tv-serie.

    Mijn keuze zou dan ook op de Lotus Omega vallen. Die is toch net iets toffer en specialer dan zo’n Corvette.

    Login om te reageren
  20. undifined1 zegt

    1 mei 2016 om 19:25

    Omega want 6 in lijn

    Login om te reageren
  21. rufctr01 zegt

    1 mei 2016 om 19:26

    Poeh, ik kan echt niet kiezen! Beide auto’s zijn supergaaf, superfout en zeldzaam!

    Login om te reageren
  22. reistje zegt

    1 mei 2016 om 19:34

    De Lotus Omega graag. Mede doordat ik een zwak heb voor sedans uit de 90’s.

    Maar ook omdat ik de C4 veruit mijn minst favoriete Corvette is. Wat voor een groot deel komt door het uiterlijk. Hij valt tussen wal en schip wat mij betreft, niet de klassieke looks van zijn voorgangers maar ook niet de moderne looks van zijn opvolgers. Ook vind ik de quadcam motor eerder een afbreuk dan een toevoeging.

    Login om te reageren
  23. v8rules zegt

    1 mei 2016 om 19:40

    ZR-1

    Login om te reageren
  24. turbotoll zegt

    1 mei 2016 om 19:55

    ZF:

    Zahnradfabrik Friedrichshafen AG

    http://www.marconioleodinamica.com/pic/prodotti/2013110808b.jpg

    Over tandwielen gesproken: Die Omega’s staan nog wel eens te koop met een kapot differentieel en dat schijnt zo apart en duur te zijn dat ombouwen met een ander rear-end de enige oplossing is.

    Login om te reageren
  25. mrxsara zegt

    1 mei 2016 om 19:58

    Lotus Omega!

    Login om te reageren
  26. johanhummer9 zegt

    1 mei 2016 om 19:58

    Specs tabel word weer lekker weergegeven op iphone 5s en aangezien je niet kunt swipen omdat je dan naar een volgend artikel gaat, ook zon kut functie trouwens

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 mei 2016 om 20:23

      @johanhummer9:

      Een heel klein beetje petrolhead kent die cijfers uit zijn hoofd ..

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        2 mei 2016 om 00:14

        @lincoln: precies. Het is ook zo makkelijk samen te vatten: bloedje snel…

        Login om te reageren
  27. remcott zegt

    1 mei 2016 om 20:07

    Lotus Omega blijft een prachtige bak, maar zelfs als ik het geld zou hebben weet ik niet of die er komt.
    Een Corvette C4 ZR1 komt er in ieder geval niet.

    Login om te reageren
  28. ar156sw zegt

    1 mei 2016 om 20:25

    Die Omega is heel
    gaaf, maar toch liever de Vette, prachtig gewoon. Blacked out of Goud, bij voorkeur…

    Login om te reageren
  29. kristof_somers zegt

    1 mei 2016 om 21:52

    ik kan niet geloven dat ik dit zeg, maar in dit geval… doe dan maar de Opel!!!

    Login om te reageren
  30. toyotafortuner zegt

    1 mei 2016 om 22:12

    De Vette voor mij.

    Login om te reageren
  31. henkhupelschoten zegt

    1 mei 2016 om 22:45

    De opel, hoewel de vette ook erg gaaf is!! Misschien was de Renault Safrane V6 biturbo ook wel een mooie toevoeging geweest @willeme: ;)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      1 mei 2016 om 23:36

      @henkhupelschoten: De Safrane ziet er net zo heldhaftig uit als de Carlton, maar heeft 120pk minder dan de Lotus. Best een verschil. Maar misschien is het wel weer een keer tijd om de snelle Fransoos met Duitse invloeden in het zonnetje te zetten…

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        2 mei 2016 om 00:10

        @willeme: Harthe (of hoe spel je het) en irmscher hadden er toch aan mogen knutselen? 80.000 euro geloof ik is wat ze er voor vroegden toen der tijd. Ontzettend gaaf apparaat! Ook de opel trouwens!

        Login om te reageren
  32. mrmiyagi1982 zegt

    2 mei 2016 om 00:00

    De lotus omega had helaas maar 377pk ipv 382pk
    En de fotos met 3delige wielen betreft een prototype en dat over de omega met spaakwielen is al gezegd dat het een evo 500 betreft (wat een homologatie model voor de dtm is en veeeeeeel zeldzamer is)
    En doe mij de opel omega maar die is echt zo gaaf. Ander chippie erin en zelfs de nieuwste amgs en ///M houden dit niet bij

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      2 mei 2016 om 02:36

      @mrmiyagi1982:
      …….”De lotus omega had helaas maar 377pk ipv 382pk”………….. Ja! Dat is echt iets om nachtenlang van wakker te liggen en in een diepe depressie terecht te komen! Man! Ga toch vietsen! De vraag is: Waar heb je het over???!!!! Alsof jij daar ook maar een f*ck van merkt!
      Beide sloepen zijn van de “early nineties” en elk op zich bijzonder bijzonder. En wat het aantal pk’s betreft moet je zoiets natuurlijk nooit gaan vergelijken met de huidige powercars. Zo’n 25 jaar geleden waren dat cijfers die net zoveel respect afdwongen als die van RS, M en AMG nu. Alleen waren de imago’s verschillend.
      De Corvette had in die tijd nog iets magisch, omdat Amerikaans indruk maakte en helemaal, omdat er precies in die tijd een drastische verandering en downsizing begon in de US of A.
      De Omega was bijzonder omdat Lotus een bijdrage leverde van hoog aanzien. En het resultaat was iets uitzonderlijks: Een Opel, een sedan nog wel(!), die het kon opnemen met de onbereikbare exoten uit Maranello! Vergis je niet! Dit was echt bijzonder!
      Voor mij is de keuze uit deze twee echt niet moeilijk: De auto op zich, mijn voorkeur voor sedans, mijn (heimelijke) liefde voor het merk Opel (maar méér nog voor Vauxhall!!!) en de herinnering aan deze enorme bolide zegt: De Opel graag!

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        2 mei 2016 om 08:37

        @9000cse: de Lotus had 377 bhp. Omgerekend is dat 382 ;-).

        Login om te reageren
  33. mrmiyagi1982 zegt

    2 mei 2016 om 06:15

    Als ik ga vietsen doe jij dan een loi’tje nederlandse taal

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      2 mei 2016 om 08:31

      @mrmiyagi1982
      Ga dan maar alvast vietsen! Al begrijp ik niet zo goed wat er met mijn Nederlands niet in orde is.

      Login om te reageren
  34. woutel zegt

    2 mei 2016 om 06:55

    Die Omega was vroeger een jongensdroom. Eerlijk gezegd zie ik het nu niet meer.

    Login om te reageren
  35. cossiekiller zegt

    2 mei 2016 om 08:29

    De omega. Ben zelfs een tijdje op zoek geweest naar een net exemplaar…

    Login om te reageren
  36. allesmetturbo zegt

    2 mei 2016 om 09:01

    Lotus omega!

    Login om te reageren
  37. ivofga zegt

    2 mei 2016 om 09:11

    Dus de rs4/6 van nu zijn de vervangers voor de omega van toen? Nou ik weet wel in welke tijd het geboefte meer verstand had dus.

    Login om te reageren
  38. tofas zegt

    2 mei 2016 om 11:41

    In het artikel staat dat ze ZR1 slechts 285 km/u haalt. Maar in het korte vergelijking boven staat 290 km/u.

    Login om te reageren
  39. michaelcorleone zegt

    2 mei 2016 om 11:51

    Corvette

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North