• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat heeft de Corvette ZR-1 gemeen met de Bugatti Veyron?

Auteur: Dizono, gepost 3 mei 2015 om 21:02 – 25 Reacties

Afbeelding Wat heeft de Corvette ZR-1 gemeen met de Bugatti Veyron?Afbeelding Wat heeft de Corvette ZR-1 gemeen met de Bugatti Veyron?Afbeelding Wat heeft de Corvette ZR-1 gemeen met de Bugatti Veyron?Afbeelding Wat heeft de Corvette ZR-1 gemeen met de Bugatti Veyron?Afbeelding Wat heeft de Corvette ZR-1 gemeen met de Bugatti Veyron?Afbeelding Wat heeft de Corvette ZR-1 gemeen met de Bugatti Veyron?Afbeelding Wat heeft de Corvette ZR-1 gemeen met de Bugatti Veyron?Afbeelding Wat heeft de Corvette ZR-1 gemeen met de Bugatti Veyron?

Corvette ZR1
Eigenlijk meerdere dingen, zo richtte GM zich in 1986 tot Lotus met het idee om de snelste productieauto ter wereld te bouwen, gebaseerd op de Corvette C4. Maar er is meer.

In 1984 was het eindelijk tijd voor de vierde generatie Chevrolet Corvette, nadat voorganger C3 in vijftien jaar was verworden van een sierlijke sportwagen tot een plastieke schim van zichzelf. De C4 brak radicaal met de styling van de C3. Geen gespierde, golvende lijnen, maar een strak en zelfs wat sober design. Met de originele 205 pk sterke motor was het geen strepentrekker, ook niet toen dit blok al in 1985 werd vervangen door de L98 met 250 pk.

Corvette + Lotus = ZR1

Toen General Motors in 1986 Lotus overnam, ontstond al snel het idee om de engineering-divisie van de Britse sportwagenbouwer aan het werk te zetten om van de Corvette C4 de snelste productieauto ter wereld te bouwen. Ruim tien jaar later zou Volkswagen met de Bugatti Veyron hetzelfde nastreven. Lotus begon met het ontwikkelen van een nieuw motorblok, de L98 was met zijn twee bovenliggende nokkenassen nu niet echt een technologisch hoogstandje.

Een nieuw blok ontwikkelen was nog best lastig, omdat het naadloos in de bestaande Corvette C4 moest passen, wat nog lastig was aangezien de motor van onderaf ingebouwd moet worden. Het nieuwe blok, LT5 genaamd, had vier in plaats van twee bovenliggende nokkenassen en 32 in plaats van 16 kleppen, variabele kleppentiming en twee brandstofinjectors per cilinder. Toch werd het streven van 400 pk niet gehaald, de LT5 was uiteindelijk goed voor 375 pk. Het eindresultaat werd Corvette ZR-1 gedoopt. Een naam die op de Corvette C3 al eens was verschenen en die nog altijd (maar dan zonder streepje) garant staat voor heel veel Corvette-pret. Er gaan zelfs geruchten dat de nieuwe ZR1 een middenmotor krijgt!

Chevrolet Corvette ZR1

Ondanks het niet gehaalde streefvermogen was de Corvette ZR-1 met een topsnelheid van 288 kilometer per uur en 0-100 in 4,5 seconden behoorlijk rap, maar de snelste productieauto was het zeker niet. Extra wrang als je bedenkt dat de ZR1 tijdens zijn ontwikkeling de codenaam ‘King of the Hill’ kreeg. Mede door zijn hoge prijs (dubbel die van een gewone Corvette C4 en zelfs iets hoger als die van een Porsche 911 destijds) werden er in zes jaar slechts 6939 exemplaren gebouwd.

Twee sleutels

Ondanks dat het vermogen lager uitviel dan vooraf gewenst, vond General Motors het nodig om de Corvette ZR1 te voorzien van twee contactsleutels. Met de eerste sleutel kon je de auto starten en werd één van de twee injectoren en drie van de vier kleppen per cilinder gebruikt, waardoor de auto ongeveer tachtig procent van zijn maximum vermogen leverde. Met de tweede sleutel ontketende je de ZR-1 en kreeg je beschikking over het volledige prestatiepotentieel. Daarmee hebben we dus de tweede link met de Bugatti Veyron te pakken, want ook de über-Volkswagen had een tweede sleutel nodig om tot zijn topsnelheid van ruim 400 km/u te komen.

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, c4, Chevrolet, Corvette, Lotus, sleutel, veyron, ZR1

Vorig bericht: « Stirling Moss: “Lewis Hamilton nog geen grootheid”
Volgend bericht: Behoorlijk paarse BMW 330i Individual te koop in NL »

Lees Interacties

Reacties

  1. swaffelaer zegt

    3 mei 2015 om 21:11

    Mooi ding! Net als Face uit The A-Team!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      3 mei 2015 om 21:15

      @swaffelaer: Die had ook een C4, maar dan een gewone van voor de facelift (waarbij ook de gewone C4 het andere kontje kreeg van de ZR1).

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        3 mei 2015 om 21:27

        @dizono:
        Yep, de ZR1 is nog het makkelijkst te herkennen aan de vierkante achterlichten waar de reguliere ronde heeft.
        Er is trouwens nog een overeenkomst met de Veyron, stel dat de ZR1 voldoende vermogen zou hebben, dan grijpt de toerenbegrenzer in bij…. komt ie, 408 km/u.
        Was dat niet de oorspronkelijke top van de überkever…?

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          3 mei 2015 om 22:05

          @jrk68: Niet helemaal, omdat de gewone C4 na de facelift ook de vierkante achterlichten kreeg. Omdat de ZR-1 er alleen als coupe/targa was, en de gewone C4 ook als cabrio, kun je de twee onderscheiden door de plek van het derde remlicht. Bij de ZR-1 zit deze boven de achterruit, bij de facelift non-ZR-1 tussen de achterlichten.

          Dat van die 408 km/u wist ik dan weer niet, leuk!

          Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          3 mei 2015 om 22:23

          @jrk68: volgens mij is de theoretische topsnelheid van de Corvette ZR-1 ver over de 450km/h. De zesde versnelling is bijzonder lang :-)

          Login om te reageren
        • ettie zegt

          3 mei 2015 om 23:39

          @jrk68: ik dacht dat de Callaway sledgehammer een topsnelheid 255 mph haalde. De veyron 16.4 haalde 268.

          Login om te reageren
    • ghost zegt

      3 mei 2015 om 21:16

      @swaffelaer: dacht ik ook aan!

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      3 mei 2015 om 21:27

      @swaffelaer: jij valt op Amerikaanse acteurs?

      Login om te reageren
  2. Corrado16v zegt

    3 mei 2015 om 21:21

    Oef, dat rode interieur.

    Login om te reageren
  3. bozothenutter zegt

    3 mei 2015 om 21:28

    “de L98 was met zijn twee bovenliggende nokkenassen nu niet echt een technologisch hoogstandje. ”

    Enkele nokkenas en stoterstangen……..agrarische technologie heren.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      3 mei 2015 om 21:40

      @bozothenutter: daar dacht ik ook aan. Niet alleen ‘agrarisch’, maar ook erg handig. Minder bewegende delen (dus qua koeling heb je niet veel nodig) en de V8 blijft zo heel erg compact. Zelfs de 7-liter LS7 van de C6 Z06 is kleiner en lichter dan de M3 4.0 V8…

      Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    3 mei 2015 om 21:36

    Lotus heeft later de versnellingsbak gebruikt voor de Lotus Omega. Was de enige bak die het koppel van die Bi-Turbo aankon.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      3 mei 2015 om 21:38

      @e34m5touring: plus het feit dat Lotus toen eigendom was van GM. En qua specs liggen de C4 ZR-1 en Lotus Carlton niet ver uit elkaar.

      Voordeel van deze bak was niet alleen het vermogen wat ie aankon, maar ook het feit dat acceleren goed mogelijk was door vijf ‘snelle’ versnellingen en een zesde versnelling welke een enorme overdrive was, zodat er ook relatief ‘zuinig’ mee gereden kon worden.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        3 mei 2015 om 21:48

        @gtwillem: Yup, ze hadden wel iets meer moeite mogen doen om het te verbloemen trouwens. Zelfs de pookknop is 1 op 1 uit de Corvette overgenomen. En idd ook de bakverhoudingen.
        ik sprak tijdens een classic evenement met een Lotus Omega eigenaar. Die zei dat die bak enorm veel vermogen en koppel aankan. Zijne liep rond de 550pk en hij had er nog nooit problemen mee gehad. Geen krakende syncro’s etc.

        Overigens, dit type begint in de States rap te stijgen in prijs. Helemaal de ZR-1’s. Stond er een op Classiccars.com met maar 875miles op de klok. Werd flink geld voor gevraagd.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          3 mei 2015 om 22:21

          @E34M5Touring: klopt. De zesbak van de ZR-1 is niet alleen ideaal door de PK’s die die aankan, maar ook door de hoeveelheid koppel en hoge toerentallen. Enige nadeel van de bak is de koeling op hoge snelheid. Die was niet voldoende. En daarmee komen we bij de derde overeenkomst met de Veyron (@dizono, lees je mee ;-)): de tijd die de bak nodig heeft om overhit te geraken is langer dan de tijd dat de benzinetank sneller leeg is op topsnelheid…

          De bak werd in licht gewijzigde vorm ook geleverd in de Holden Commodore (inclusief de HSV GTS en alle Monaro, VXR8 varianten) en de Z06.

          Login om te reageren
          • Dizono zegt

            3 mei 2015 om 22:49

            @gtwillem: Ik lees altijd mee, kudo’s voor jullie aanvullingen allemaal!

            Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    3 mei 2015 om 21:36

    @dizono: een heel flauw iets, maar de snelste C6 Corvette heette inderdaad ZR1, de C4 heette ZR-1, met een streepje ertussen. Compleet onzinnig, maar niet minder waar ;-).

    Leuk artikel trouwens. Had de L98 trouwens al twee bovenliggende nokkenassen? Volgens mij een enkele in te het midden (wat bij de LT en LS motoren familie wèl het geval is).

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      3 mei 2015 om 21:37

      @gtwillem: Verdomd, je hebt gelijk. Wordt ik hier even op m’n streepje gezet… Thnx, ik pas hem aan!

      Login om te reageren
  6. gerjan zegt

    3 mei 2015 om 21:40

    Ik vind dit een mooie auto. niet de snelste of de duurste of meest Apparte maar dit model heeft gewoon iets!!

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    3 mei 2015 om 21:58

    Blijft mooi speelgoed!

    Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    4 mei 2015 om 08:41

    Leuke auto zo een c4!

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    4 mei 2015 om 10:45

    Wel dan graag een foto van het extra sleutelgat?

    Login om te reageren
  10. baasbas zegt

    4 mei 2015 om 11:28

    Lang lang geleden een ritje meegereden. Kennis had ‘m meegenomen uit de VS. Erg indrukwekkend. En het digitale dash en het ‘pratende’ alarm waren toen juist prachtig :-)

    Login om te reageren
  11. philipf zegt

    4 mei 2015 om 11:38

    Vind de C4 nogsteeds lelijk. Doe mij maar een C1 of C2. En anders een C3.

    Login om te reageren
  12. frietjemet zegt

    4 mei 2015 om 12:22

    Blijft een fraai model, strak zonder poespas. Bij het lezen van de titel dacht ik meteen aan de sledgehammer, maar dat is natuurlijk geen productie model :p

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North