• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: de Mercedes CLE of toch de BMW 4 Serie?

Auteur: machielvdd, gepost 7 juli 2023 om 14:59 – 44 Reacties

Is de nieuwe Mercedes CLE beter gelukt dan de BMW 4 Serie? We zetten ze even virtueel naast elkaar om het antwoord te vinden.

Mercedes had deze week groot nieuws: een compleet nieuw model, qua naam dan. De CLE (want daar hebben we het over) is vooral een mix van de C- en E-Klasse. Niets baanbrekends dus, maar het is wel lekker dat Mercedes nog met een nieuwe coupé komt. Dat is niet meer vanzelfsprekend.

De gedoodverfde concurrent van de CLE is natuurlijk de BMW 4 Serie. Ja, de Audi A5 is er ook nog, maar die laten we even buiten beschouwing. We houden het vandaag overzichtelijk met een ouderwetse tweestrijd tussen BMW en Mercedes.

Omdat de CLE zowel de C-Klasse Coupé als de E-Klasse Coupé opvolgt is de auto wel een stukje groter dan de 4 Serie. Sterker nog: qua formaat is het meer een 8 Serie. We zeggen het er maar even bij, omdat je dit op de foto’s niet ziet.

Mercedes CLE vs. BMW 4 Serie
Mercedes CLE vs. BMW 4 Serie
Mercedes CLE vs. BMW 4 Serie
Mercedes CLE vs. BMW 4 Serie
Mercedes CLE vs. BMW 4 Serie
Mercedes CLE vs. BMW 4 Serie

Wat je op de foto’s wél ziet zijn de verschillen in design. Het heikele punt bij de BMW is natuurlijk het n-woord, waar we verder niet over uit zullen wijden. Er zijn echter ook wat overeenkomsten. Beide auto’s hebben bijvoorbeeld platte koplampen en dito achterlichten, die qua vorm best wel op elkaar lijken.

En profil zien we ook parallellen. Beide auto’s hebben een oplopende taillelijn. Dat oogt aan de ene kant sportief, maar daardoor zit er wel veel afstand tussen de achterruit en de achterwielen. Voor sommigen (waaronder @jaapiyo) is dit een doorn in het oog. Maar dit is dus een issue wat voor beide auto’s geldt.

Qua interieur is de CLE ‘gewoon’ een C-Klasse, dus hier geen Super- of Hyperscreen. Met de iPad op de middenconsole is het interieur wel bij de tijd, maar gelukkig is het klassieke Mercedes-gevoel niet helemaal verdwenen. De BMW 4 Serie is natuurlijk ietsje ouder en dat zie je in het interieur toch wel terug. Overigens heeft de 4 Serie inmiddels het Curved Display, maar daar hebben we nog geen foto’s van.

We houden ons verder op vlakte en laten het even aan jullie om een volledig subjectief oordeel te vellen. Dus zeg het maar: welke is er beter gelukt qua design, de Mercedes CLE of de BMW 4 Serie?

Ook interessant!

  • 'BMW heeft elektrische 1 en 2 Serie in de pijplijn zitten'
  • Video: paal boort zich in BMW 3 serie
    Video: paal boort zich in BMW 3 serie
  • Mercedes CLE: C-klasse looks, E-klasse formaat
  • Zo had de nieuwe BMW M2 eruit moeten zien

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, BMW, cle, Mercedes

Vorig bericht: « Bijna nieuwe M135i of DEZE M140i: kost even veel
Volgend bericht: Bied mee op deze Nederlandse 911 Safari! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pica zegt

    7 juli 2023 om 15:10

    Mercedes

    Login om te reageren
  2. rogerzz zegt

    7 juli 2023 om 15:22

    Heel flauw om dan alsnog A5 te zeggen, maar qua looks de A5. Ik herken binnen 0.1 seconden modellen van Audi/BMW en redelijk wat andere merken, maar bij Mercedes is het toch een erg onherkenbare blend waar alle designelementen erg op elkaar lijken. Als ik een Mercedes in de binnenspiegel zie herken ik vaak niet wat het is, ook nier qua koplampen. Dan het Mercedessen interieur, pleur er een 3x een Samsung tabletje in naast elkaar en het interieur is klaar.

    En de BMW; het Stockholm effect gaat bij mij werken. Die neus is met kentekenplaat en in geheel zwart best doable. Doe dan die maar.

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    7 juli 2023 om 15:24

    Ik vraag me af in hoeverre deze auto’s daadwerkelijk tegen elkaar gaan concurreren. De CLE is zoals in het artikel al wordt aangehaald een flink maatje groter, en ik denk dat zich ook wel zal doorvertalen naar duurdere prijzen. Maar omdat we nog geen prijzen van de CLE weten kunnen we dat allemaal buiten beschouwing laten en gewoon kiezen voor wat we mooi vinden.

    De keuze is wat mij betreft snel gemaakt: de Mercedes CLE. Natuurlijk vanwege de veel mooiere neus dan die van de BMW, maar ook en profil en van achteren vind ik de CLE een stuk knapper. Qua interieur vind ik de keuze moeilijker. Ik vind het interieur van de CLE heel fraai, maar de BMW heeft meer fysieke knoppen. Idealiter zou Mercedes die strip met aanraakgevoelige knoppen onder het scherm twee keer zo hoog maken en die onhandige touchknoppen vervangen voor gewone, ouderwetse knoppen.

    Ik deel overigens de kritiek van Jaap wel. Beide auto’s zouden ervan opknappen als de ruit iets rechter door zou lopen en daarmee de afstand tussen wielkast en glas kleiner wordt. Met zoveel plaatwerk ertussen oogt het toch snel lomp en lijkt de auto hoger

    Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    7 juli 2023 om 15:25

    Eerst de foilie van de achterraampjes verwijderen en dan mag de Mercedes hier op de oprit komen staan.
    Wel grapping van het jeugdsentiment wat BMW oproept. Vroeger vele uren Bugs Bunny gekeken.

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    7 juli 2023 om 15:25

    De premium nep uitlaten bij de mercedes zijn al een reden om voor de ander te kiezen.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 juli 2023 om 15:31

      Nep uitlaten als in meervoud, of zit er rechts wel een auspuff? Links duidelijk niet, maar rechts is vrij slecht te zien op de foto’s.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        7 juli 2023 om 15:44

        Op foto 10 zie je de echte uitlaat onder de auto hangen.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 juli 2023 om 16:41

      Vind ik juist maatschappelijk zinvol. Gewoon met een Dymo label writer een stickertje printen met “0800-1205”, in de uitlaten plakken en het is helemaal prima. Kunnen die rare uitlaatstaarders hun zorgwekkend gedrag zelf melden bij de GGZ.

      Login om te reageren
  6. kilum zegt

    7 juli 2023 om 15:39

    CLE all the way, deze generatie 4 is niet mijn ding. Ik ben normaal meer een BMW man dan een Mercedes man. Maar deze 4 is zeldzaam lelijk. Interieur in de Merc ziet er ook beter uit.

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    7 juli 2023 om 15:46

    Het enige dat je kan zeggen is dat ontwerp tegenwoordig een stuk sneller lijkt te gaan dan vroeger.
    De 4-serie-coupe is zo oud nog niet en ziet er prima uit (op die neus na dan).
    Maar de CLE is nieuw en dat zie je er van af uit elke hoek. Wel is het jammer dat Mercedes altijd dat trucje doet om een C-coupe een E te laten lijken. Iets groter, paar stijl elementen van de E, maar voor de rest gewoon een C klasse. Vroeger zal t verschil wel kleiner zijn geweest dan nu: want nu heeft een A en een C ook gewoon alle luxe van binnen die vroeger alleen in hogere klassen te vinden waren.

    Verder vind ik het beide onzinnige auto’s: groot van buiten, klein van binnen. Het is echt iets voor een single zonder hobbies: je kan precies je date en 2 weekend tassen meenemen, maar het lijkt niet alsof je net gescheiden bent. Je hebt echter niet de voordelen van een kleine auto zonder veel ruimte: het ding is alsnog log en zwaar: dus dokken maar bij de verschillende belastingen. Daarnaast zijn ze ook niet echt snel (tenzij je de M4 of de CLE 63 (zou die komen)) neemt; maar als je op de niet zo snelle uitvoeringen een beetje opties aan gaat vinken, dan kan je al snel richting een 911 met de kop eraf kijken (ook vorige generatie, maar een stuk leuker! (en zal nog minder afschrijven ook)).

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      8 juli 2023 om 11:28

      In de regel hebben deze auto’s gewoon een volwaardige kofferbak. Daar gaan makkelijk twee grote reiskoffers naast elkaar in. In de 4-Serie gaat met 440L net 40L minder mee dan in een standaard 3-Serie.

      Een Carrera S doet 132L als ik de carbase van Autoweek mag geloven. En dan kan je bij de coupés van MB en BMW de bank ook nog (gedeeld) platgooien.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      10 juli 2023 om 11:06

      Maar door de grootte van het exterieur (veel massa) en het ontbreken van ruimte voor kinderen, ben je wel verzekerd van een heerlijke cruiser om grote afstanden af te leggen.

      Login om te reageren
  8. willeme zegt

    7 juli 2023 om 16:07

    Ik wil ‘m graag in het echt zien, maar ik heb vooral het idee naar een C Coupé te kijken (wat het ook is), bij de CLK combineerden ze E-Klasse elementen.

    Het belangrijkste van een coupé is dat ‘ie mooi is, en in beide gevallen is dat niet het geval. De Audi A5 heeft een – naar mijn mening – fraaiere daklijn en taillelijn. De neus van de BMW vind ik alsnog onvergeeflijk lelijk en de achterzijde van de CLE oogt als een gesmolten C-Klasse. Ook lijkt de CLE iets bol te zijn. De CLE-neus is dan wel weer érg goed gelukt. In beide gevalle hoeven van mij de gekunstelde uitlaten en diffusors niet zo.

    Overigens zijn Duitse auto’s zelden écht mooi. Capabel, dik, stoer: ja. Echt mooi? Bwoah. De Peugeot 406 Coupé is in deze klasse in elk geval nog niet geëvenaard zeg maar.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      7 juli 2023 om 16:16

      “Overigens zijn Duitse auto’s zelden écht mooi. Capabel, dik, stoer: ja. Echt mooi? Bwoah. De Peugeot 406 Coupé is in deze klasse in elk geval nog niet geëvenaard zeg maar.”

      Precies dit inderdaad :-)

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      8 juli 2023 om 01:32

      Duitse auto’s hebben in de regel zo’n twee modellen in de generatie waar het design echt lekker tot z’n recht komt en waarvan ik persoonlijk zeg “mooie wagens!”

      Bij Mercedes de W205 C-Klasse en de AMG GT voor mij. Beiden sportief, de sedan met een sjiek randje.

      Ik weet nog niet waar ik de CLE tot moet rekenen.

      Vorige generatie BMW klopten voor mij de 2-Serie Coupé en 4GC gewoon. Mooie interpretaties van de grille en koplampen, kloppende lijnen graag in snapper rock blue.

      De rest van het gamma is dan vaak wel aardig, maar gewoon typisch een op maat gesneden model met het sausje van de generatie en klaar.

      Login om te reageren
  9. rollingstoned zegt

    7 juli 2023 om 16:19

    In dit geval de Benz, want die ziet er tenminste niet zo ordinair en cartoonesque uit als de Beemer.

    Login om te reageren
  10. kniesoor zegt

    7 juli 2023 om 16:26

    Graag de Mercedes. Maar met de buitenspiegels en het dashboard van de BMW. O ja, en ook met het zijaanzicht daarvan, dan oogt-ie wat minder als een gebochelde.

    #lastigverhaal

    Login om te reageren
  11. vopo zegt

    7 juli 2023 om 17:01

    Sorry BMW maar ook hier de voorkeur voor de Mercedes.

    Login om te reageren
  12. mattr zegt

    7 juli 2023 om 17:08

    Mercedes. Ik vind dat bi-colour dashboard van de BMW wel mooier dan hoe Mercedes het (goedkoper?) opgelost heeft door ook bij een bruin interieur een volledig zwart dashboard te plaatsten. Deden ze bij de 205 generatie beter.

    Login om te reageren
  13. neymar zegt

    7 juli 2023 om 17:15

    Pfff de 4 Serie wat een bloedmooie wagen is dat zeg niet te geloven 😍

    Login om te reageren
  14. Ed Mini Einser zegt

    7 juli 2023 om 17:17

    De BMW geeft toch een wat stoerdere uitstraling. Die nepuitlaatlooks mogen ze ook wel gaan schrappen

    Login om te reageren
  15. camber24 zegt

    7 juli 2023 om 17:40

    De 4-serie, want die heb ik al ;-)

    Login om te reageren
  16. Flutterbear zegt

    7 juli 2023 om 17:41

    BMW, die achterkant van de CLE is echt afschuwelijk. Snap niet wat mensen zien in z’n aflopende lijn. CLA en CLS loopt die veel lekkerder.

    Login om te reageren
  17. scrmeagle zegt

    7 juli 2023 om 17:53

    Gelukkig een discussie tussen dromers

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      7 juli 2023 om 22:37

      Welnee, hier dromen alleen nektasjes en zulks van.

      Login om te reageren
  18. Robert zegt

    7 juli 2023 om 17:58

    Sinds enige tijd staat er vlakbij mijn huis een donkergroene 4 Serie geparkeerd en in weerwil van de foto’s vind ik het een schitterende auto. Maar de CLE heeft, enkel afgaande op de foto’s, toch mijn voorkeur.

    Login om te reageren
  19. rfocus zegt

    7 juli 2023 om 17:58

    De Bmw!

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    7 juli 2023 om 18:09

    In de juiste uitvoering, met wat kleur en chroom worden beide wagens beter maar ik vermoed dat de CLE de mooiste is. Toch is dit wel een gevalletje graag ook in het echt zien.

    Login om te reageren
  21. JelmerS zegt

    7 juli 2023 om 18:23

    Ik denk dat beide modellen hun eigen doelgroep goed bedienen en daarmee minder elkaars concurrent zijn dan op papier. Die EQ style achterlichten op de Merc hadden voor mij dan weer niet gehoeven.

    Een nette E46 coupe komt mijn inziens nog redelijk in de buurt van de 406 coupe.

    Login om te reageren
  22. Poulusma zegt

    7 juli 2023 om 18:26

    Ik kan ze allebei niet betalen, wat voor mij dan een win-win is 😂
    Ik zou in beide auto’s niet gezien willen worden dus dat komt goed uit 😏

    Login om te reageren
  23. jje003 zegt

    7 juli 2023 om 18:41

    De multipla en de nieuwe 4 serie zijn ongeveer gelijk qua mate van lelijkheid

    Login om te reageren
  24. drtim zegt

    7 juli 2023 om 19:01

    Hadden ze de Polestar 1 nou maar als Volvo C60 op de markt gebracht met normale motoren..

    Login om te reageren
  25. dikkereinier zegt

    7 juli 2023 om 19:56

    Het curved display is al enige tijd op de 4 serie coupé en cabriolet gemonteerd. Geen verbetering naar mijn idee maar desondanks veel minder kermis als in de Mercedes. De neus van de 4 serie vind ik in de juiste kleurstelling fraai. Ook daar weet de Benz me niet te overtuigen. Sowieso vind ik de vormgeving van de Mercedes weinig vernieuwend. Dus na wikken en wegen ga ik voor de 4 serie met die heerlijke 6 in lijn.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      7 juli 2023 om 20:07

      Je hebt helemaal gelijk wat het Curved Display betreft, heb het aangepast!

      Login om te reageren
  26. anthwan zegt

    7 juli 2023 om 19:59

    Wel leuk dat BMW het zelfde display heeft als een Audi a4 uit 2009, heerlijk old school.
    Afijn looks:
    Front: BMW
    Zijkant: Cle
    Achterkant: BMW

    Login om te reageren
  27. AudiRS zegt

    7 juli 2023 om 20:41

    De A5.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      7 juli 2023 om 20:57

      G klasse

      Login om te reageren
  28. beetec zegt

    7 juli 2023 om 21:19

    BMW.
    De Mercedes vind ik anoniem en niet mooi.
    Vooral het zij-aanzicht vind ik de BMW een stuk mooier.

    Login om te reageren
  29. haricot zegt

    7 juli 2023 om 22:03

    BMW 4 serie is de mooiste, de Mercedes kan ook elke KIA of BYD zijn…. GEEN KARAKTER❗️

    Login om te reageren
  30. Pordon zegt

    7 juli 2023 om 22:13

    Alleen al voor de neus de Mercedes. Wat een schitterend front heeft de CLE gekregen. Zijkant is het me om het even om bij de achterkant weer de voorkeur te geven aan de Mercedes. Al ben ik geen fan van deze gekunstelde uitlaten.

    Login om te reageren
  31. PunicaOase zegt

    7 juli 2023 om 22:48

    Mercedes is nieuwer en oogt beter vind ik, daarom de CLE.

    Login om te reageren
  32. e34art zegt

    8 juli 2023 om 07:47

    Bmw, veel leuker rijgedrag 👍

    Login om te reageren
  33. Albert zegt

    8 juli 2023 om 14:20

    Bmw

    Login om te reageren
  34. Willy500E zegt

    8 juli 2023 om 17:16

    Mercedes is gewoon een nieuwe C coupé in mijn ogen. Niet verkeerd maar zeker geen E

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North