Deze Jannarelly slaat de plank RAAK

Auteur: , 56 Reacties

De designer van de bizarre Lykan Hypersport was al een poosje bezig met zijn eigen sportwagen. Het beestje is nu klaar en de foto's zijn hier.

Ons oordeel: geslaagd. Retrodesign kan soms de plank volledig misslaan, maar bij deze Jannarelly Design-1 heeft Jannarelly wat ons betreft precies de juiste balans gevonden tussen klassiek en lekker strak. Voor wie een hekel heeft aan geschiedenis een paar hints. Het front is duidelijk geïnspireerd op de Ferrari 250 Testa Rossa en de rest van de auto vertoont sterke gelijkenissen met de AC Cobra.

Gelukkig is gekozen voor degelijke, beproefde techniek. Zo ligt onder de kap de bekende 3.5-liter V6 van Nissan, goed voor 300 pk in de basis. Desgewenst gaat Jannarelly voor je aan de slag met tuningspul om wat meer pk’s uit deze pretmachine te toveren. 0-100 km/u duurt rond de vier tellen en een top van 240 km/u moet mogelijk zijn. Daarbij moeten we wel meteen vermelden dat het geplande gewicht ergens onder de 800 kg ligt.

Jannarelly Design-1

De V6 wordt gekoppeld aan een handbak met zes verzetten. Het koppel wordt losgelaten op de achterwielen en een limited-slip differential moet zorgen voor de nodige handling, evenals de dubbele wishbone ophanging rondom. Dat alles moet voor een kale prijs van rond de 55.000 USD de deur uit gaan en dat valt mee. Er zouden al 20 orders zijn genoteerd, dus de levensvatbaarheid van het project achten we vrij hoog.

Maar goed. Stel dat je in de markt bent voor een mooi-weer-auto met retrolooks, zou je hiervoor een nette Cobra replica laten staan?



56 reacties

Dan ga ik voor de Abarth 124 spider.
@snorrie: why?
@appelvis: because
Wat een ontzettend gaaf ding! Hulde voor deze man.
@viezefreddyw: van de voorkant en zijkant zeker, maar blijkbaar is de achterkant niet om aan te zien. Ik ben namelijk geen een foto daarvan tegengekomen.
There’s no substitute for cubic inches! Oftewel een Cobra replica. Maar dan wel zelf bouwen :)
Ik wil hem wel eens bezig zien op de Ring, lijkt een leuk ding.
Nice
Een Nissan 3.5L V6 met 300pk? Dat klinkt verdacht veel als het blok dat ook in de 350Z is geleverd. Die 350Z had dan weer een top van 250km/u en woog bijna 1600kg. Dat deze wagen met schijnbaar hetzelfde blok en de helft van het wagengewicht een minder hoge top heeft verbaast mij toch wel enigszins. Zou het slechte engineering zijn, of bewuste keuze om overkill te voorkomen?
@Edge: dat lijkt mij gewoon afstelling van de versnellingsbak.
@Edge: Topsnelheid heeft weinig tot niets te maken met gewicht. Al het vermogen gaat op aan het overwinnen van de luchtweerstand, dus er is geen vermogen (=energie/tijd) meer over om in kinetische energie om te zetten. Met als gevolg dat de snelheid niet meer omhoog kan.
@mrB: ben ook even gaan rekenen. Met 300 pk in 4s naar de 100km/uur kom ik met achterwielaandrijving uit op een gewicht van 1100kg (auto met 1 persoon). Dat is onder ideale omstandigheden.
Als ik met 800kg + 60kg (1 persoon) reken, kom ik op een 0-100km/uur tijd op 3,3s.

Ergens rammelt er dus iets aan de opgaven; Persoonlijk denk ik niet dat het gewicht van 800kg makkelijk haalbaar is met zo’n zware V6.
@JanJansen: Wacht, hoe reken je dat uit? En moet je geen rekening houden met luchtweerstand (CW waarden), Type band, Grote band, aandrijf vorm, versnellingsbak afstelling, etc?
@kilum: luchtweerstand is tot 100 nog niet zo heel belangrijk, is maar een kleine correctiefactor. Wielomtrek ook niet: ik ga er vanuit dat ze de versnellingsbak daar op hebben aangepast.
Wat wel veel uitmaakt is voor of achterwiel aandrijving. Bij deze auto zit de motor ook nog eens achterin wat erg gunstig is.
Er staan ook genoeg calculators op het internet. Google maar eens op “car acceleration calculator”
Prachtig, maar niet roadlegal neem ik aan? Speeltje voor trackdays?
@pomoek: In Amerika is zo’n beetje alles road-legal te krijgen.

Behalve een geïmporteerde bak jonger dan 20 jaar.
Een track speeltje die er goed uit ziet. Super!
@dutchdriftking: Die speeltje
En gewoon 0 echt goede plaatjes van het kontje :(, OT wat een beauty!
@cliosport2000: en as usual 26 dezelfde foto’s ;)
Erg gaaf ding. Handbak, achterwielaandrijving, mooi design, geen shitload aan knopjes, licht, simpel stuurtje.. Doemijmadiema..!
Ik vind hem erg mooi, wat een gaaf ding. Ik zou hem wel in een totaal andere kleurstelling nemen. Ik vind dit zilver / rood /geel / zwart / en zo een lelijke streep over de auto helemaal niet mooi. Oja.. en het interieur bekleden. Met een mooi dun audiotapijtje (waar ze ook subwoofer kisten mee bekleden) scheelt het 2 kg. En 1000x mooier. Dat mogen ze dan onder de motorkap compenseren (zet maar gewoon de turbodruk 0.1 bar hoger..)
@Freewarefreak: Zit helemaal geen turbo in ….
@mrwheely: Ah jammer… het was een gok.. ik wist het niet.. en had geen zin om het op te zoeken.. dan zetten we die er 1 op.. :P
Moet hebben! (Als het op kenteken kan..)
Wat mij betreft de allermooiste retro/moderne sportwagen voor onder de 100.000 euro.
Waar en lekker apparaat!
Echt NET NIET. Hoe de corsoserie zo over de voorwielen vind ik niet zo mooi. Iets te dik daar, anders was hij wel echt geweldig!
@redneckdarian: hoe de wat???
@sjonnie82: Na voorwielen moet loopt staan (Nog steeds geen edit knop voor reactie…..)

Verder lijkt me dat een vrij verstaanbaar reactie.
@redneckdarian: vrij verstaanbaar, behalve dat een woord dat je zojuist zelf hebt uitgevonden.
@redneckdarian: corsoserie?
@sjonnie82: ja daar kwam ik ook achter. Op een of andere manier vond de spellingcontrole dat dat een woord is.
@redneckdarian: je reactie is het ook echt NET NIET: dan is een hele auto bouwen nog net iets moeilijker.
@janjansen: Wat jij je daar nou weer mee zeggen? Ik snap ook wel dat een auto bouwen ontiegelijk moeilijk is en dat je design nooit bij iedereen aan zal slaan. Maar mijns inziens zou het op eerder genoemde manier beter ogen.
@redneckdarian: bedoelde je een verroeste carrosserie misschien (corrosie + carrosserie)? ;-)
@sjonnie82: simpel toch… 3 bij elkaar horende dezelfde wagens in een bloemencorso.. een corsoserie.
Niet 100% overtuigd van het design, maar echt geweldig dat er iemand dit bouwt.

Nu is de enige vraag wat met het chassis? Buizenframe, (carbon?) monocoque?
@Hupke:
Gezien de richtprijs van 55 duizend Amerikaanse dollars lijkt mij een buizenframe het meest voor de hand liggend.
@Hupke: 55.000 USD dan denk ik buizenframe.
Ziet er best lekker uit! voor een halve ton ook prima alternatief voor caterham en lotus.
Leuk project met prima looks. De verhouding tussen de zitpositie en versnellingspook ziet er zo raar uit. Of afgesteld voor iemand die echt mega lang is!
Vind de prijs nog best meevallen
Heel gaaf design, maar ik zeg één ding: steenslag.
@Jochempie: op je voorhoofd of de lak?
@JanJansen: Lak, zie hoe de achterschermen een perfect doelwit zijn van de voorwielen.
@Jochempie: Koop je toch spatlappen bij de Halfords…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik zou eerder een clear bra wensen…
Ziet er zalig uit … Mooi design
Zo zo, hij is er echt gekomen. Ik was redelijk sceptisch namelijk toen ze met het photoshopje kwamen. Dus hulde ende applaus!

Design vind ik nog steeds niet erg overtuigend. Waarom niet iets moderns proberen? Wees creatief, zoals Ariel ofzo. Dit is namelijk wel een keertje gedaan nu. Maar nogmaals, tof dat ie er gekomen is en ziet er allemaal hartstikke netjes uit.
39 foto’s en dan niet even eentje die duidelijk de achterkant laat zien?
ziet er leuk uit maar doet op sommige foto’s wel veel denken aan de mach 5
Huet brothers ..
Daar heeft het wat van weg ..

Kan/moet de uglyness accepteren bij kleine toko’s ..
Sorry maar ik vind het echt een moeilijk lelijk ding
Een jaar geleden in een autoboekje al foto’s van dezelfde wagen gezien. Was toen misschien nog niet af…
Heel mooi zolang je er niet achter staat! Ik zou er in elk geval geen deftige Cobra replica voor laten staan.
Video met Anthony Jannarelly die vertelt over de auto
Leuk detail: van het basis design kun je door de modulaire bouw betaalde zaken naar eigen smaak invullen.
Ander raam met raamstijlen, hardtop, airconditioning… cool n’es pas?
https://youtu.be/oIKfWhnIM28

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).