• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: een Project 7 of een Project 8?

Auteur: machielvdd, gepost 26 augustus 2024 om 18:01 – 12 Reacties

Een Nederlandse dealer heeft zowel een Project 7 als een Project 8 staan, met een vergelijkbaar prijskaartje. Welke wordt het?

Misschien komt er nog een wederopstanding, maar op dit moment is Jaguar gewoon dood aan het bloeden. Dat is eeuwig zonde, want het merk heeft door de jaren heen talloze gave auto’s gebouwd. En daarvoor hoeven we helemaal niet ver terug in het verleden.

Nog niet zo heel lang geleden kwamen ze bijvoorbeeld met de Project 7 en de Project 8. Beide zeer bijzondere en tevens zeldzame auto’s. In Nederland zie je ze vrijwel nooit, maar een dealer in Oosterhout heeft er nu van allebei eentje staan. En de prijs is redelijk vergelijkbaar. Dat vraagt dus om een ‘Kies maar’-artikel!

Project 7

We zullen ze even één voor één aan jullie voorstellen, te beginnen met de F-Type Project 7. Deze auto was een hommage aan de D-Type, met de kenmerkende ‘bult’ (sorry, we weten even geen mooier woord) achter de bestuurder.

De Project 7 is eigenlijk ontworpen als een auto zonder dak en de voorruit is ook lager dan die van een normale F-Type. Toch heeft de Project 7 wel degelijk een dakje, al vergt het opzetten daarvan wel wat kampeerervaring.

Met 550 pk was de F-Type V8 al niet krap bemeten qua vermogen, maar de Project 7 doet er nog een schepje bovenop. Deze heeft 575 pk, terwijl de auto tegelijkertijd 85 kg lichter is dan een reguliere F-Type Roadster.

Dit exemplaar is uitgevoerd in een zeer toepasselijke kleur: British Racing Green. De auto komt van de eerste eigenaar, die de auto waarschijnlijk vooral zag als investering. De teller staat namelijk op 63 km.

Project 8

In 2017 kwam Jaguar wederom met een special edition: de XE SV Project 8. Aangezien er geen reguliere performance variant was van de XE, is het verschil met de standaard XE enorm. De Project 8 is voorzien van een mokerdikke carbon widebody en een grote taartschep achterop.

Bovendien ligt er onder de motorkap een dikke supercharged V8 met 600 pk, waarmee het de krachtigste Jaguar ooit is. Optioneel was de auto ook zonder achterbank leverbaar, maar gelukkig heeft dit exemplaar dat wel. Een sedan zonder achterbank is immers een beetje een raar idee.

Zo’n hardcore sportsedan hoort een fel kleurtje te hebben en dit exemplaar is dan ook uitgevoerd in Velocity Orange. Net als de Project 7 heeft ook deze auto nog maar weinig kilometers op de teller, namelijk 3.764.

Dan nu de prijskaartjes. Zowel de Project 7 als de Project 8 staat te koop bij Terlouw in Oosterhout, die er respectievelijk €249.995 en €229.995 voor wil hebben. De Project 8 is dus ietsje goedkoper, maar deze auto ook net iets minder zeldzaam (300 stuks vs. 250 stuks).

Enfin, die 20k meer of minder maakt in dit geval niet zoveel uit, dus zeg het maar: wordt het de Project 7 of toch de Project 8?

Ook interessant!

  • De meest bijzondere F-Type van Marktplaats
    De meest bijzondere F-Type van Marktplaats
  • jaguar 1 model
    Jaguar gaat terug naar één model, ja 1!
  • Video: Jaguar-rijder zit totaal niet op te letten
  • Zwaaien maar, Jaguar F-Type ZP Edition is écht de laatste
    Zwaaien maar, Jaguar F-Type ZP Edition is écht de laatste

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

f-type, Jaguar, kies-maar, occasion, Project-7, project-8, xe

Vorig bericht: « Gespot – Een van de allereerste Bugatti Mistrals in het wild
Volgend bericht: Dit 45 km-autootje kost €65.000… »

Lees Interacties

Reacties

  1. David1604 zegt

    26 augustus 2024 om 18:13

    7, makkelijke keuze.

    Login om te reageren
  2. Autofanaat1990 zegt

    26 augustus 2024 om 18:32

    Project 8 voor mij, van die 2 verschillende ‘bulten’ op de 7 slaat mijn OCD op tilt. Ik snap waarom hommage aan een D-type, maar voor mijn gevoel klopt het design niet. Die moeten gelijk aan elkaar zijn.

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    26 augustus 2024 om 19:04

    None of the above.
    Supertof als iemand anders zo’n auto koopt en ermee gaat rijden, ik kijk (en luister) graag. Maar voor mij is dit veel te hardcore.

    Login om te reageren
  4. brammetjedeb zegt

    26 augustus 2024 om 19:14

    Ik zat al op de fiets, maar is Oosterhout in Gelderland…

    Login om te reageren
  5. ttr6 zegt

    26 augustus 2024 om 19:26

    Geen van beiden, ik pas. Gewoon een F type?Graag!

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    26 augustus 2024 om 19:29

    Project 8, wil namelijk ook altijd wat mee kunnen nemen. Sticker van die Jaguar op de flank zou ik eraf halen..

    Login om te reageren
  7. kennone zegt

    26 augustus 2024 om 19:44

    De 7 graag om naar te kijken. Met mijn 2 meter zit ik hier echt voor geen meter in helaas.

    Login om te reageren
  8. ejterlouw zegt

    26 augustus 2024 om 20:08

    Wij zijn op allebei supertrots! Wat een machtige machines.

    Login om te reageren
  9. William zegt

    26 augustus 2024 om 20:44

    Als Jaguar niet zoveel tijd en geld had verprutst aan dit soort projecten en de F1 had het bedrijf er nu veel beter voorgestaan.

    Login om te reageren
  10. escort77 zegt

    26 augustus 2024 om 22:47

    Die project 7 is wmb iets te geforceerd “retro” gemaakt, past niet bij het model en het interieur wat enigszins gedateerd is zonder klassiek te zijn.

    De project 8 is overdreven schreeuwerig, heeft de auto helemaal niet nodig. Kan prima in het donkergroen of blauw, gekke spoiler eraf en je houdt een gedistingeerde en snelle auto over, past veel beter bij het merk en dit model.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      26 augustus 2024 om 23:18

      Mooi verwoord, beide komen niet zo lekker uit de verf. Als je de kleuren zou omdraaien, BRG op de XE en dat oranje op de F-type gaat t al een stapje in de goeie richting.

      Login om te reageren
  11. dracae zegt

    27 augustus 2024 om 03:40

    8, maar dan zonder die spoiler. Eigenlijk moeten die stikkers er ook af..maar stiekem vind ik ze nog wel leuk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North