Kies maar: een Zweedse 850 of een Duitse 850

Auteur: , 80 Reacties

De ene 850 is de andere niet. Wat boeien die zeven cilinders verschil nou. Laat staan die 156 pk. Deze twee naamgenoten kont aan kont schreeuwen om een keuzemoment.

Kies maar: een Volvo 850 of BMW 850

Links de Volvo 850 T-5 Estate van spotter kevinc3. Een 2.3 liter vijfcilinder injectiemotor, goed voor 225 pk. 1600 kg schoon aan de haak en een 0-100 sprint in, wat zal het zijn, 7,5 seconden? Maar in deze potige zweed heb je laadruimte te over. En het tijdloze blokkendozendesign is anno 2014 iconisch.

Rechts de machtige BMW 850, die met zijn 5.5 liter twaalfcilinder 381 pk via de achterwielen op het asfalt klapt. Met 1875 kilo zwaarder dan de Zweed, maar toch doet ‘ie 0-100 doet in zes seconden. Kan natuurlijk ook niet anders, met zo’n krachtpatser onder de kap. De top? Geheel volgens de Duitse mores 250 km/u.

Totaal appels met peren vergelijken natuurlijk, maar de spot kunnen we wel waarderen. Meer foto’s vind je op Autojunk.nl!



80 reacties

Ik zal het niet vaak zeggen, maar doe mij die BMW maar..
Zonder twijfel de 850!
@Carreza: Welke 850 bedoel je?! ;)
via Android app
Bmw 8 serie, legende
@smartye36: in mijn ogen is de 5 en de 3 serie meer een legende. maar ieder zo zijn eigen smaak ;)
@smartye36: geen van beiden zijn een legende of erg gewild tenzij de T5 een R is
Graag de tijdloze coupé aub.
Hmmm lastig…. Rijd zelf een 850 T-5 die lichtelijk aangepast is en dat rijdt fantastisch! Toch heb ik ook een zwak voor oudere BMW’s en is zo’n 850 toch wel heel begeerlijk (met name een 850 CSi van bijvoorbeeld Auto Leitner:))
Without a shadow of a doubt de BMW 850i! Wat een heerlijke ordi-bak is dat, echt een icoon van de nineties. En V12… Die auto heeft alles..
Heb toch liever een BMW 850. Machtig mooie wagen is dat toch!
Hij staat er weliswaar niet bij, maar ik zou natuurlijk gaan voor het origineel: de Italiaanse 850, van Fiat!
De volvo! Snap niet wat ze hierboven over “tijdloze coupe” lopen te lullen, hij is zo jaren 90 als maar kan! De volvo ziet er nog veel beter uit, is praktischer, bijna even snel, gaat langer mee en verbruikt waarschijnlijk de helft.
@lambo4all: ik geef je 100% gelijk, de Volvo is veel TIJDLOZER. Aangezien ze dit baksteendesign al sinds de volvo 240 stationwagon gebruiken, is het “tijdloze” design reeds 40 jaar in gebruik!! Maar serieus nu, tenzij je een praktische wagen wil kies je gewoon voor de BMW, al durf je het zelf niet luidop te zeggen.
@breakingpoint: sorry, gewoon geen fan van de bmw 850, vindt hem zelfs lelijk… Verder lijkt mij de volvo in het dagelijks leven op alle punten beter of gelijkwaardig aan de bmw, die ene seconde naar de 100 extra overleef ik dan ook nog wel! (geen merc fanboy, ik kies een e46 M3, of e39 M5 over elke oude amg die je maar noemt)
De Volvo, omdat Zweden het vetste land ter wereld is en vooral omdat enhjulsbörn.
Wat doen jullie moeilijk: voor het geld van een nieuwe C1/107/Aygo koop je beide!
@gash:
Zoek voor de leuk eens een 2e hands 850 csi (niet een gewone (c)i) maar een csi op
@undifined1:

Die zijn prijzig inderdaad. Zo is een goed onderhouden 850(c)i met een lage kilometerstand natuurlijk ook niet goedkoop. Echter een belegen 850(c)i en een 5-cilinder Volvo 850 met wat schoonheidsfoutjes moet je voor zo’n bedrag wel weten te scoren.
@gash: dit is echter wel een csi
Geef mij de Volvo maar, heerlijk 5 cilinder turbo ruimte wonder die niet kapot te krijgen is en met lichte tweaks iedereen verrast met zijn snelheidspotentieel.
Echt tof dat mijn spot op de site staat! En ik ben van plan om de Volvo binnenkort door rica te laten tunen. dan 300pk en 420 nm , kom ik al wat dichter bij die BMW in de buurt
@kevinc3: Dat moet je zeker doen! En geef je wastegatestangetje dan ook even een knik met een bandenlichten of breekijzer zodat deze 1,2 piekt;)

Die opgegeven 304 pk is trouwens wel overdreven, schat dat ik ergens tussen de 285 en 295 schommel.
@stijn: ik zou hem de tip geven om naar Fastfech te gaan. Tenminste, als je liever een geleidelijke opbouw van vermogen en koppel hebt. De Rica tuning biedt meer een plotselinge duw in de rug, bij Fasttech wordt dat meer over het gehele toerental behaald. Geen van beiden is een slechte keus overigens. Een 3 inch downpipe kan ook geen kwaad maar helaas erg prijs (dik 800 euro voor een ecemplaar van Ferrita).
@ej20g: voor mij overigens de Volvo, er is maar weinig wat op kan tegen het vierkante design samen met de voortreffelijke handgeschakelde 5-bak (of soepele 4-traps automaat) in combinatie met de sublieme 5-cilinderroffel. Daarnaast zijn het ook nog eens pakezels eerste klas, iets wat mij altijd van pas komt.
@ej20g: Ik weet het. Heb zelf geen ervaring met Fasttech maar RICA bevalt me heel goed!

3 inch downpipe komt er bij mij ook nog onder, kwestie van tijd, niet alles tegelijk, staat de studentenportomonnee niet toe :P Heb ook nog een Simons Cat-Back liggen, een Parrot, een R-bumper en een schroefset, eerst dat er maar allemaal onder.
@stijn: klinkt erg leuk! De cat-back die je hebt liggen is ook niet goedkoop, mooi spul is dat. Door wie je je chip aan laat passen maakt inderdaad niet veel uit, als je echt een opkomende duw in de rug wil moet je Inderdaad bij Rica zijn.
@ej20g: Klopt, deze klapt er bij 3000 lekker in. Handig met strepen trekken :P
@kevinc3:

Ik zou vooral ook investeren in het chassis, er valt zoveel meer uit te halen….. Niet dat motortuning niks oplevert overigens ;-)
@EJS: En vergeet de remmen niet, ook heel belangrijk. Ik ben ook aan het kijken daarvoor, want nu drie keer remmen van 150 naar 0 en ze staan in de fik :P
@stijn: de OEM Volvo 302mm upgrade een optie?
@stijn: en de rest ;) Thanks voor de tips! Ik heb maar een beperkt budget (mede dankzij de volvo) en die tuning is relatief goedkoop (400eu). Verder zitten er net nieuwe remschijven onder (nog door het bedrijf gedaan waar ik em 3 maanden geleden heb gekocht) dus die laat ik er even onder en heb ook net nieuwe velgen met toyo’s er onder laten zetten . Rekening is dus leeg ;) De rest komt vanzelf.
@kevinc3 en @ej20g: 302’s is zeker een mooie optie. Denk dat ik zelf ter zijner tijd voor competitie 302 schijven ga uit 2 delen, of voor een s60r setje of voor een Porsche setje (zou helemaal mooi zijn).

Verder inderdaad alles op z’n tijd, ik heb ook nog 3 bladzijdes in m’n iphone vol met wenselijke aanpassingen
@kevinc3: Erg mooie auto BTW Kevin! Al lid van het 850 forum?
Opzicht de BMW, liever een V12 coupe dan een station. Maar volgens mij wordt je uiteindelijk niet vrolijk van zo’n zware en waarschijnlijk storingsgevoelige coupe. Zal ook vast niet heel geweldig meer rijden, ivm modern spul en dat wil je toch wel met een dergelijke wagen.

Mijn hart zegt BMW
Mijn verstand zegt Volvo

Ben bang dat mijn verstand het gaat winnen. Omdat die zegt dat ik waarschijnlijk toch meer lol ga hebben van die station, die prima rijdt en blijft rijden en een geweldige 5 cilinder heeft.
De BMW is denk uiteindelijk alleen mooier :)
Ik had als kind een ingelijste foto op me kamer van de 8 serie, vind hem nog steeds mooi.
De Volvo, die is naar mijn mening toch wat meer tijdloos.De BMW, die ik opvallend weinig tegenkom gaat al snel richting het ordinaire.
Deutsch, immer!
Ja die 850 natuurlijk…try the veal.

Maar nee, doe mij toch maar de BMW, heb ik toch wel een zwak voor hoewel ‘ie jammer genoeg nooit zo dik is geworden als mogelijk was (M8).
Goede combi. Lekker touren in de Bimmer, de labrador in de Volvo.
Pfoe, moeilijke keuze. Ooit zelf bijna een 850 (BMW that is) gekocht, maar ik ga denk ik toch voor het blokkendozen design. Dat heeft toch de voorkeur, charmante anonimiteit. Maar dan nog liever zo’n (iets minder) anonieme gele R. Als die keuze er ook nog bij opgenomen kan worden.
Aangezien het hier om een originele 850 CSi gaat, de rechtse svp! Weinig mensen weten dat dit niet zomaar een 8-serie is

http://www.autoblog.nl/bmw-8-serie-e31-youngtimer-in-beeld
De Volvo, is nog betaalbaar als er eens iets stuk gaat.
Ook lekker praktisch en die 5 cilinder roffel :)
de 850i is nooit geleverd met een 5.5 liter, wel een 5.0 een 5.4 en de csi had een 5.6 V12.
@jeanclaude: dit is idd de 5.6 liter csi
Alhoewel die csi een verzamelaarsobject is, heb ik toch liever de Volvo. Net als de BMW een uitstekende gewichtsverdeling en met wat tweaks rijdt hij heerlijk..
@jeanclaude: Serieus, om 27cc deze post? U is veel van de cijfertjes?
850 with out a doubt. Zoveel meer awesomeness
Denk dat de meesten wel 850 kiezen, terecht ook.
Natuurlijk de BMW…in mijn optiek vele malen mooier en uiteraard een V12 aan boord.
Ik rijd momenteel een v70 t5, bijna hetzelfde als de 850 dus. Heerlijke wagens en zelf massa’s aan onderdelen liggen :) zou dus ongetwijfeld de verstandigste keus zijn, maar die bimmer is wel erg begeerlijk….
Wat worden die 8-series toch ontzettend vaak verkracht. Kan niemand die dingen gewoon origineel laten? Zo ook dit exemplaar: donker knipperlichten voor, M-spiegels? Zo zonde…
@e550: hmm, dit is origineel voor een csi, een csi is een BMW motorsport auto.
Tsja als zelf 4 Zweedse dames voor huis hebt staan. Waaronder een tijdloze 859, slaan we de BMW lekker over!
@zeepkist: 850 ;)
Oke, nu nog een foto van een BMW, Volvo en Fiat 850!
Puur als auto om zelf te bezitten de Volvo. Als ik een dagje plezier mag beleven natuurlijk de BMW!
Doe mij de bmw maar! Dat merk is gewoon goed
Doe mij de Volvo maar! Dat merk is gewoon goed ;)
Was ist het verschil met een i en csi?
Zonder twijfel de BMW 850..
Als iemand anders de koste betaalt de BMW…
Volvo rijders zijn de meest irritante mensen op de weg… waarschijnlijk altijd gepest in hun jeugd en nu hebben ze een dikke leasebak Volvo dus en gedragen zich super irri!!!
maar duidelijk de Beemer al stonden er 10 volvos
@rijgewoonbmw: nou ik beschouw mijzelf niet als meest irritante persoon op de weg .. Ben niet iemand die mensen over een kam scheert maar volgens mij zijn er meer mensen die zich ergeren aan BMW rijders ;)
@rijgewoonbmw: Toch een beetje onzin wat je allemaal verkoopt, vermoed dat je niet tien tallen jaren op de weg heb doorgebracht. Maar de statement is zo’n onzin dat het net zoiets is als zeggen dat rond het hockey veld meer opgewonden ouders rond lopen dan rond het voetbalveld.
@rijgewoonbmw: ik als Volvo rijder heb juist dat beeld van BMW rijders. Als ik gewoon netjes rustig precies de maximum snelheid rijdt op de linkerstrook (Volvo personenwagens rijden links, Volvo vrachtwagens rijden rechts) dan heb ik vaak een BMW rijder op mijn bumper hangen. Soms ook wel Audi rijders hoor, BMW en Audi rijders zijn redelijk uitwisselbaar. Dan vraag ik me op mijn gemak af of die mensen de borden niet kunnen lezen, immers de maximum snelheid geldt ook voor hen, zouden ze echt analfabeet zijn? En mijn cruise control is een taaie Zweedse, die is totaal niet onder de indruk van bumperklevers. Ik ben wel geneigd in de binnenspiegel te blijven kijken. Want ergens tussen de 17 en 21 minuten neemt de frustratie vaak zulke grote vormen aan dat ze een hap uit het stuur nemen. En de gezichtsuitdrukking die dan ontstaat als ze ontdekken dat een premium M sportstuur ook maar gewoon naar plastic smaakt is onbetaalbaar!
@mashell: ik denk dat velen van ons het daar mee eens zijn dus er kan dan wel eens een grote kern van waarheid in zitten
@mashell:
Geloof mij, iedereen die zo bloedirritant is dat hij anderen voor boetes wil behoeden met zijn zweedse cruise control roept bij rijders van ieder merk frustratie op. Na 20 minuten zal vermoedelijk zelfs de gemiddelde grootmoeder er in haar Opeltje Corsa automaat rechts voorbij proberen te gaan.
Ik ben echt een BMW liefhebber maar heb hierbij niet echt een voorkeur. De Volvo 5 pitter klinkt gewoon ontzettend gaaf! Alleen jammer dat ze niet verder gegaan zijn met het geen waar ze vroeger zo trots op waren, namelijk RWD. De BMW is gewoon een super mooie auto en heeft gewoon een hoog cult gehalte maar is behoorlijk aan de kilo’s. @mashell: Niet meer doen. Ik heb ook een ontzettende hekel aan bumperklevers met bijv. een a4 1.6 tdi met s-line bumpertjes of een 318i met M logo in de grille. Maar de hele tijd vervelend links blijven rijden met 120 moet je gewoon niet doen. Da’s ook niet echt stoer ;)
@rijgewoonbmw: Zijn alle leaserijders die van audi en bmw over zijn gegaan naar volvo voor de bijtellers.
ik rijd zelf momenteel een polo voordat iedereen weer commentaar levert. maar die 335 ci komt er echt wel
@rijgewoonbmw: dus je naam had moeten zijn: ikrijhelaasnogeenvagkippenhokmaarlaterals ikgrootbeneenbmw335ci
Bijna iedereen was al gestopt met opklap koplampen en toen kwam BMW met de 850 nog eens met die klap koplampen , niet echt tijdloos. Allebei mooie autoos overigens.
De Volvo natuurlijk. Ik woon niet in zo’n wijk waar een BMW 850 nog stoer is.
@mashell: Wat een onzin, je bent niet helemaal op de hoogte hoe uniek een 850 CSI denk ik zo. Een nette betaal je tussen de 40 en 60k tegenwoordig.
@bofkont:
Hij zal waarschijnlijk de gewone 850i voor ogen hebben gehad, die leveren bij de oud-ijzerboer nog meer op dan op de tweedehandsmarkt.
@tupperware: een normale nette 850i met lage kmstand Stijgen de prijzen ook weer.
MaAr je hebt gelijk hij heeft vast de gewone 850i voor ogen.
Als petrolhead denk ik dat je eigenlijk met beiden eens een weekje moet op stap zijn geweest.
De 8-serie is niet lelijk en de motor een beest maar is veel te dorstig.
De volvo lijkt op een zeecontainer maar is waarschijnlijk een van de meest degelijke wagens ooit.
Volvo, zonder twijfel
Doe mij die CSI maar <3

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).