• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Ferrari 330 P4 of Porsche 917k

Auteur: Author, gepost 26 december 2015 om 11:58 – 44 Reacties

Kies maar: Ferrari 330 P4 of Porsche 917k


Twee absolute pareltjes uit de racehistorie, maar welke krijgt de meeste duimpjes?

Porsche 917K

De 917K (K voor Kurzheck) was in zijn tijd absoluut dominant in de sportwagenracerij. Bovendien won deze versie -met andere kleuren- de 24 uren van Le Mans in 1970, gevolgd door een 917 met langere staart. Onder de kap ligt een 4.5 liter V12, met een blokhoek van 180 graden.

Officieel geen boxermotor dus, wat weer te maken heeft met het feit dat tegenover elkaar liggende zuigers op dezelfde kruktap zitten. HIER meer info. Qua shape is de 917 al een mooie auto, maar met de karakteristieke Gulf-livery is het helemaal een plaatje.

Ferrari 330 P4

Op het circuit niet per se een concurrent van de 917, want de 330 P4 deed al in 1967 mee aan de beroemdste endurancerace van allemaal. In deze editie werd de Ferrari afgetroefd door de Ford GT40, die eigenlijk ook een plaatsje in dit artikel verdient.

Van de P4 werden drie exemplaren gebouwd, allen voorzien van een 4.0 V12 à 450 pk. Overigens schreef deze prachtige auto wel de 24 uur van Daytona op z’n naam, met een klinkende 1-2-3. Later zou succesregisseur James Glickenhaus een remake laten bouwen op basis van de Enzo.

De grote vraag

Welke van deze twee schoonheden had jij wel onder de kerstboom aan willen treffen?

Ook interessant!

  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW
  • Kies maar: Ferrari F8Tributo of Ferrari 296 GTB?
  • Cayenne of Macan? Welke kies jij?
  • Gespot - Deze klassieke Ferrari mag gewoon naar buiten in de winter

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

330, 917, 917k, blauw, Ferrari, gulf, kies-maar, Klassiekers, oranje, Porsche, Racing, rood

Vorig bericht: « 12 supercars met een ongelofelijke brede kont
Volgend bericht: Autoblog-advies: krachtige auto als opvolger van een Starlet »

Lees Interacties

Reacties

  1. ytrewq zegt

    26 december 2015 om 12:01

    De oogverblindend mooie Ferrari voor mij

    Login om te reageren
  2. keeper1 zegt

    26 december 2015 om 12:01

    Ferrari 330 p4, want Italiaanse schoonheid

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    26 december 2015 om 12:02

    Ik weet het gewoon echt niet. Ik zou niet kunnen kiezen. Wat een pareltjes!

    Login om te reageren
    • 964yellowbird zegt

      26 december 2015 om 13:30

      @dutchdriftking: inderdaad! Heel lastig dit

      Login om te reageren
  4. redneckdarian zegt

    26 december 2015 om 12:03

    Enige Porsche vs Ferrari concurrent waar ik voor de Porsche zou kiezen!

    Login om te reageren
  5. rovadepo zegt

    26 december 2015 om 12:03

    Misschien wel de moeilijkste keuze mbt Ferrari/Porsche…

    Login om te reageren
  6. mcstradale8 zegt

    26 december 2015 om 12:04

    De porsche, wat een apparaat!

    Login om te reageren
  7. biohazardracer zegt

    26 december 2015 om 12:06

    330 p4 ?

    Login om te reageren
  8. dutchcorvette zegt

    26 december 2015 om 12:15

    330 P4!

    Login om te reageren
  9. goodolddays zegt

    26 december 2015 om 12:16

    Moet de 330 p4 zijn

    Login om te reageren
  10. papa zegt

    26 december 2015 om 12:18

    P4 nobrainer

    Login om te reageren
  11. moldauferrari zegt

    26 december 2015 om 12:18

    Ferrari 330 P4, want wat een schoonheid is het!

    Login om te reageren
  12. MaartenD zegt

    26 december 2015 om 12:21

    330 P4!

    Login om te reageren
  13. e1000bmw zegt

    26 december 2015 om 12:26

    Zeer lastige keuze, maar ik denk dat ik voor de open versie van de Ferrari zou gaan. Met de nadruk op “zou”, want die dingen zijn onbetaalbaar.

    Login om te reageren
  14. moondustfocus zegt

    26 december 2015 om 12:28

    Ferrari vanwege de vorm, maar de Porsche door zijn prestaties. Het is bijna appels met peren vergelijken

    Login om te reageren
  15. Zjonnie zegt

    26 december 2015 om 12:33

    Hmmm, liefst n GT40, maar hier uit de rij de Porsche

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    26 december 2015 om 12:46

    P4…..terwijl ik beter weet…

    Login om te reageren
  17. axel968 zegt

    26 december 2015 om 12:47

    917 die was niet moeilijk.

    Login om te reageren
  18. xiran zegt

    26 december 2015 om 12:50

    Zonder twijfel de Porsche

    Login om te reageren
  19. rufctr01 zegt

    26 december 2015 om 12:51

    917K aub

    Login om te reageren
  20. ArnoldH zegt

    26 december 2015 om 12:57

    Geen van beide. Doe mij maar de GT40.

    Als ik er dan toch 1 moet kiezen de porsche, alleen vanwege de Gulf livery.

    Login om te reageren
  21. gieltj zegt

    26 december 2015 om 12:58

    Porsche, omdat dat de enige is die ik in het echt heb mogen bewonderen.

    Login om te reageren
  22. henkhupelschoten zegt

    26 december 2015 om 12:58

    Kan niet kiezen maar past de alfa tipo 33 hier ook niet tussen?

    Login om te reageren
  23. lotuselises2 zegt

    26 december 2015 om 12:59

    Vergelijking met de 512M/S zou beter zijn!

    Login om te reageren
  24. potjak zegt

    26 december 2015 om 13:02

    Absoluut de Porsche voor mij

    Login om te reageren
  25. trolle zegt

    26 december 2015 om 13:02

    1 van de enigste keren dat ik voor de porsche kies

    Login om te reageren
  26. 2wheeler zegt

    26 december 2015 om 13:05

    Damn son! Foto 8 van de Ferrari!

    Login om te reageren
  27. Rob zegt

    26 december 2015 om 13:09

    De Gulf kleuren zijn legendarisch. Inderdaad.
    Maar het kan zoveel mooier:
    http://www.ferdinandmagazine.com/wp-content/uploads/2015/05/Porsche-917-Le-Mans-1970-1.jpg
    http://farm2.static.flickr.com/1432/4601520562_566888831c_o.jpg

    En de allermooiste:
    http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–j7bHFqBV–/18n6gax3coopmjpg.jpg

    Login om te reageren
  28. Arnoud zegt

    26 december 2015 om 13:27

    De Porsche 917 all day any day. Is er een grotere Le Mans legende?

    Login om te reageren
  29. skinnybmw zegt

    26 december 2015 om 13:30

    Ferrari 330 P4, mooier gelijnd, achterkant is lang zo lomp niet als bij de Porsche ’t geval is. Ben ook nooit liefhebber geweest van Gulf-kleuren. Begrijp niet zo goed waarom iedereen er helemaal gek van is.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      26 december 2015 om 13:37

      @skinnybmw:
      Dat jij der niks an vind, ach, om Porsche woorden maar te gebruiken: Nobody’s perfect. ;-)
      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/Porsche_Le_Mans_poster_1983.jpg/427px-Porsche_Le_Mans_poster_1983.jpg

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        26 december 2015 om 13:45

        @Rob:
        En voordat ik neergesabeld wordt; ja, dat was met de Porsche 956, niet de 917. Ik weet het ;-)

        Login om te reageren
      • karaya zegt

        26 december 2015 om 14:02

        @Rob:

        het is makkelijk winnen zonder serieuze concurrentie. (de 917 won overigens wel van serieuze concurrentie)

        zo pakte audi ook z’n overwinningen op le mans.

        wat de porsche 917 betreft, liever de langheck.

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          26 december 2015 om 23:53

          @karaya: de langheck hij nogal graag met zijn voorpootjes van het asvalt.. Om vervolgens de grond helemaal te verlaten en op een niet zachte manier terecht te komen op alles wat in de weg stond. Ik zou er voor geen goud in durven rijden zo’n longheck.

          Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        26 december 2015 om 16:25

        @Rob: komt meer door de hype er omheen, je ziet ’t op veel moderne 911’s en Ford GT’s. Vind het niet lelijk maar om ’t neutraal te bekijken lang niet de mooiste kleuren, zoals velen wel vinden. Aparte combi is ’t wel

        Login om te reageren
  30. Rob zegt

    26 december 2015 om 13:34

    On top of the hill. Het topje van ijsberg. Het neusje van de zalm. Voor mij komt er niks meer boven een Porsche 917….

    De ultieme racewagen, en in zoveel varianten:
    https://autoinjected.files.wordpress.com/2012/01/porsche_917_chassis_all.jpg

    Login om te reageren
  31. Dizono zegt

    26 december 2015 om 13:44

    De P4, zo der twijfel. Maar nog liever de Dino 206S, wat mij betreft de mooiste racewagen ooit.

    http://www.ferrarilife.com/forums/attachment.php?attachmentid=40830

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      26 december 2015 om 14:04

      @Dizono: Die heeft in ieder geval niet zo’n lompe bips als de P4 en de 917. Maar als ik moet kiezen tussen de P4 en de 917 kies ik de P4…

      Login om te reageren
  32. karaya zegt

    26 december 2015 om 14:06

    512S coda lunga

    http://pre03.deviantart.net/52ae/th/pre/i/2012/132/4/3/ferrari_512_longtail_lemans_1970_by_tonyhurst-d4zfluq.jpg

    Login om te reageren
  33. clarkson zegt

    26 december 2015 om 14:22

    De p4 is absoluut mijn favoriete wagen. Dit is een giga belangrijke auto voor ferrari geweest. Met de p4 wisten ze eindelijk de ford gt te verslaan. Die eerste foto is trouwens de enige orginele p4 die nog bestaat. Volgens mij in bezit van de eigenaar van tommy hilfiger.

    Login om te reageren
  34. maferick74 zegt

    26 december 2015 om 14:39

    P4 vind ik het mooist… porsche is t beste

    Login om te reageren
  35. philipf zegt

    26 december 2015 om 15:30

    Ferrari! Maar eigenlijk mogen ze allebei mijn kant op.

    Login om te reageren
  36. tjorque zegt

    26 december 2015 om 21:15

    Goh, met beide een ritje maken, eentje kiezen en gelijk weer verkopen.

    Leuk, maar ik ben met veel minder ook tevreden… ?

    Login om te reageren
  37. kenelvery zegt

    2 januari 2016 om 16:56

    Gentlemen, The choice is NOT a choice based only on styling – it must be on the total design, construction and racing successes of each car – for me there can only be one winner, the Porsche 917. But then I am biased! During 1971-75 I was the Gulf Oil racing products engineer (lubricants and fuels) for Europe, based at Gulf Research Laboratoria BV at Rozenburg, Rotterdam. In 1971 I attended the following races as a technical member of the Gulf-Porsche team: Le Mans practice weekend, Monza 1000km, Spa 1000km, Targa Florio (where we raced with Porsche 908’s), Le Mans 24-hours and Zeltweg 1000km. The combination of Porsche engineering and JW Automotive management and development, together with the driving talents of Pedro Rodrigues, Jo Siffert, Derek Bell, Jackie Oliver, Dickie Attwood and Herbert Muller, produced top racing performances. The Porsche flat-12, air-cooled racing engine was given the Type No. 912 and its design and development is described in “Porsche 917 – The undercover story” by Gordon Wingrove. It is described as a ‘180 degrees-V’ for clarity – the power take-off is taken from the middle of the crankshaft. The comprehensive story of the Gulf-Porsche, Gulf-Ford GT40 and Gulf-Mirage years can be read in the book ‘Racing in the rain’ by John Horsman, Gulf’s then Director of Engineering Development.
    Many of the responses to this article must be from people who never saw the 917 in action during 1969-71! Later CanAm 917’s developed over 1000pk!
    Ken Elvery, Dordrecht, NL

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North