Kies maar: Ferrari 330 P4 of Porsche 917k

Auteur: , 44 Reacties

Twee absolute pareltjes uit de racehistorie, maar welke krijgt de meeste duimpjes?

Kies maar: Ferrari 330 P4 of Porsche 917k

Porsche 917K

De 917K (K voor Kurzheck) was in zijn tijd absoluut dominant in de sportwagenracerij. Bovendien won deze versie -met andere kleuren- de 24 uren van Le Mans in 1970, gevolgd door een 917 met langere staart. Onder de kap ligt een 4.5 liter V12, met een blokhoek van 180 graden.

Officieel geen boxermotor dus, wat weer te maken heeft met het feit dat tegenover elkaar liggende zuigers op dezelfde kruktap zitten. HIER meer info. Qua shape is de 917 al een mooie auto, maar met de karakteristieke Gulf-livery is het helemaal een plaatje.

Ferrari 330 P4

Op het circuit niet per se een concurrent van de 917, want de 330 P4 deed al in 1967 mee aan de beroemdste endurancerace van allemaal. In deze editie werd de Ferrari afgetroefd door de Ford GT40, die eigenlijk ook een plaatsje in dit artikel verdient.

Van de P4 werden drie exemplaren gebouwd, allen voorzien van een 4.0 V12 à 450 pk. Overigens schreef deze prachtige auto wel de 24 uur van Daytona op z’n naam, met een klinkende 1-2-3. Later zou succesregisseur James Glickenhaus een remake laten bouwen op basis van de Enzo.

De grote vraag

Welke van deze twee schoonheden had jij wel onder de kerstboom aan willen treffen?



44 reacties

De oogverblindend mooie Ferrari voor mij
Ferrari 330 p4, want Italiaanse schoonheid
Ik weet het gewoon echt niet. Ik zou niet kunnen kiezen. Wat een pareltjes!
@dutchdriftking: inderdaad! Heel lastig dit
Enige Porsche vs Ferrari concurrent waar ik voor de Porsche zou kiezen!
Misschien wel de moeilijkste keuze mbt Ferrari/Porsche…
De porsche, wat een apparaat!
330 p4 😍
330 P4!
Moet de 330 p4 zijn
P4 nobrainer
Ferrari 330 P4, want wat een schoonheid is het!
330 P4!
Zeer lastige keuze, maar ik denk dat ik voor de open versie van de Ferrari zou gaan. Met de nadruk op “zou”, want die dingen zijn onbetaalbaar.
Ferrari vanwege de vorm, maar de Porsche door zijn prestaties. Het is bijna appels met peren vergelijken
Hmmm, liefst n GT40, maar hier uit de rij de Porsche
P4…..terwijl ik beter weet…
917 die was niet moeilijk.
Zonder twijfel de Porsche
917K aub
Geen van beide. Doe mij maar de GT40.

Als ik er dan toch 1 moet kiezen de porsche, alleen vanwege de Gulf livery.
Porsche, omdat dat de enige is die ik in het echt heb mogen bewonderen.
Kan niet kiezen maar past de alfa tipo 33 hier ook niet tussen?
Vergelijking met de 512M/S zou beter zijn!
Absoluut de Porsche voor mij
1 van de enigste keren dat ik voor de porsche kies
Damn son! Foto 8 van de Ferrari!
De Porsche 917 all day any day. Is er een grotere Le Mans legende?
Ferrari 330 P4, mooier gelijnd, achterkant is lang zo lomp niet als bij de Porsche ’t geval is. Ben ook nooit liefhebber geweest van Gulf-kleuren. Begrijp niet zo goed waarom iedereen er helemaal gek van is.
@skinnybmw:
Dat jij der niks an vind, ach, om Porsche woorden maar te gebruiken: Nobody’s perfect. ;-)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/Porsche_Le_Mans_poster_1983.jpg/427px-Porsche_Le_Mans_poster_1983.jpg
@Rob:
En voordat ik neergesabeld wordt; ja, dat was met de Porsche 956, niet de 917. Ik weet het ;-)
@Rob:

het is makkelijk winnen zonder serieuze concurrentie. (de 917 won overigens wel van serieuze concurrentie)

zo pakte audi ook z’n overwinningen op le mans.

wat de porsche 917 betreft, liever de langheck.
@karaya: de langheck hij nogal graag met zijn voorpootjes van het asvalt.. Om vervolgens de grond helemaal te verlaten en op een niet zachte manier terecht te komen op alles wat in de weg stond. Ik zou er voor geen goud in durven rijden zo’n longheck.
@Rob: komt meer door de hype er omheen, je ziet ’t op veel moderne 911’s en Ford GT’s. Vind het niet lelijk maar om ’t neutraal te bekijken lang niet de mooiste kleuren, zoals velen wel vinden. Aparte combi is ’t wel
On top of the hill. Het topje van ijsberg. Het neusje van de zalm. Voor mij komt er niks meer boven een Porsche 917….

De ultieme racewagen, en in zoveel varianten:
https://autoinjected.files.wordpress.com/2012/01/porsche_917_chassis_all.jpg
De P4, zo der twijfel. Maar nog liever de Dino 206S, wat mij betreft de mooiste racewagen ooit.

http://www.ferrarilife.com/forums/attachment.php?attachmentid=40830
@Dizono: Die heeft in ieder geval niet zo’n lompe bips als de P4 en de 917. Maar als ik moet kiezen tussen de P4 en de 917 kies ik de P4…
De p4 is absoluut mijn favoriete wagen. Dit is een giga belangrijke auto voor ferrari geweest. Met de p4 wisten ze eindelijk de ford gt te verslaan. Die eerste foto is trouwens de enige orginele p4 die nog bestaat. Volgens mij in bezit van de eigenaar van tommy hilfiger.
P4 vind ik het mooist… porsche is t beste
Ferrari! Maar eigenlijk mogen ze allebei mijn kant op.
Goh, met beide een ritje maken, eentje kiezen en gelijk weer verkopen.

Leuk, maar ik ben met veel minder ook tevreden… 😜
Gentlemen, The choice is NOT a choice based only on styling – it must be on the total design, construction and racing successes of each car – for me there can only be one winner, the Porsche 917. But then I am biased! During 1971-75 I was the Gulf Oil racing products engineer (lubricants and fuels) for Europe, based at Gulf Research Laboratoria BV at Rozenburg, Rotterdam. In 1971 I attended the following races as a technical member of the Gulf-Porsche team: Le Mans practice weekend, Monza 1000km, Spa 1000km, Targa Florio (where we raced with Porsche 908’s), Le Mans 24-hours and Zeltweg 1000km. The combination of Porsche engineering and JW Automotive management and development, together with the driving talents of Pedro Rodrigues, Jo Siffert, Derek Bell, Jackie Oliver, Dickie Attwood and Herbert Muller, produced top racing performances. The Porsche flat-12, air-cooled racing engine was given the Type No. 912 and its design and development is described in “Porsche 917 – The undercover story” by Gordon Wingrove. It is described as a ‘180 degrees-V’ for clarity – the power take-off is taken from the middle of the crankshaft. The comprehensive story of the Gulf-Porsche, Gulf-Ford GT40 and Gulf-Mirage years can be read in the book ‘Racing in the rain’ by John Horsman, Gulf’s then Director of Engineering Development.
Many of the responses to this article must be from people who never saw the 917 in action during 1969-71! Later CanAm 917’s developed over 1000pk!
Ken Elvery, Dordrecht, NL

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).