Autoblog-advies: krachtige auto als opvolger van een Starlet

Auteur: , 147 Reacties

Welkom bij Autoblog’s Doldwaze Starletdagen.

Alfa Romeo 156 GTA

Want na het fabuleuze opiniestuk van graag geziene collega @MauritsH en het pareltje dat allround petrolhead @Dizono op Marktplaats vond, komt Peter hier de parkeergarage inrijden met………EEN TOYOTA STARLET! Die mocht natuurlijk op de directieplek staan. Onder het genot van een bak koffie gingen we vervolgens even met Peter om tafel, want waarom zou je in hemelsnaam van een Starlet af willen?

Nou, de 19-jarige Peter wil meer oempf: het liefst tussen de 200 en 330 PK. Bij voorkeur opgewekt door meer dan 4 cilinders, maar minder dan 10. Dat moet wel lukken. Omdat hij niet meer dan zo’n 4.000 km per jaar rijdt, sluit hij zelfontbranders uit. Privé althans, Peter is namelijk vrachtwagenchauffeur. Hij heeft dus veel tijd om geld te verdienen en weinig tijd om het uit te geven, zijn budget schommelt daarom rond € 11.000,-. Vanwege zijn vrijgezellenstatus hoeft het ook geen praktische of ruime auto te zijn. Als het maar heel erg lekker opschiet en het liefst net zo klinkt. En, ook niet onbelangrijk, de auto mag niet meer dan 175.000 kilometers op de klok hebben. Tijdens de onvermijdelijke stop bij de oliebollenkraam lopen we nog even door het welbekende lijstje:

Huidige auto:
Toyota Starlet 1.3
Koop/lease: Koop
Zakelijk/privé: privé
Budget:€ 11.000 - € 12.000.
Jaarkilometrage:ca. 4000 km per jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf:Je ben jong, je wilt wat
Gezinssamenstelling:Vrijgezel
Voorkeursmerken/modellen:Geen
No-go modellen:Geen

Een prettige verrassing: er zijn geen voorkeuren voor merken, continenten of bouwjaren. En ook geen No-Go modellen. Zelf heeft Peter al eens gebrainstormd over een BMW 530i, die laten we dus maar even voor wat het is. Ook omdat we de laatste tijd de deur sowieso al plat liepen bij de BMW dealer. Maar wacht even, wat heeft-ie daar in de showroom staan?

BMW Z4
Een Z4. Dus toch een BMW
Een echte, klassieke tweezitter en lekker met je snufferd in de zon. Of in ieder geval in de buitenlucht. Veel leuker wordt autorijden niet voor de meesten. Om aan Peters PK-eis te voldoen wordt het zoeken naar een 3.0i. Als hij bereid is 8 PK door de vingers te zien, kan het ook de sterkste 2.5 liter van voor 2006 worden en heeft Peter aanzienlijk meer in te brengen in uitvoeringen en opties. Baas in eigen Bimmer.

Audi S4 B6
V8 feest: Audi S4 (B6)
Waar we met de Z4 2.5 nét wat PK te kort kwamen volgens Peters lijstje, schieten we er met deze S4 weer overheen. Maar dat kan nooit erg zijn. Met 344 stuks uit de 4.2 liter V8 is ook de eis dat het een snelle auto moet zijn ruimschoots ingewilligd. Daar hoeft de Audi niet eens heel erg zijn best voor te doen en als je eens een poosje vrijwel stationair voort wilt sukkelen doet-ie dat ook zonder een enkel protest. Hij vraagt er weliswaar een ferme slok benzine voor, maar met 4.000 km per jaar is dat nog goed te overzien. Het geluid is wel onbetaalbaar.

Chrysler crossfire
Deels Duits, heel anders: Chrysler Crossfire
Hoewel, eigenlijk is deze aparte coupé heel erg Duits. Hij werd er zelfs gebouwd, bij Karmann in Osnabrück, en onderhuids gaat een bijna complete Mercedes-Benz SLK schuil. Inclusief de beproefde 3.2 liter V6. Die R170 bits ‘n pieces uit Stuttgart vormen natuurlijk niet meer de allermodernste techniek, de Crossfire moet het dan ook vooral van zijn looks hebben. Opvallend is dat het kleine aantal aangeboden exemplaren (exclusief!) allemaal nog zo goed als origineel en onverprutst zijn. Vooral de achterkant is bijzonder gestyled en heeft een automatisch in- en uitklappende spoiler. Die schijnt op snelheid 25 kg extra downforce te genereren, dus als-ie onverhoopt de geest geeft is een zak cement hier de cheap fix.

Alfa Romeo 156 GTA
Zeldzaam (en) hitsig: Alfa Romeo 156 GTA
Hij smoelt geweldig, dankzij Walter de’Silva, en dan hebben we nog niet eens onder de motorkap gekeken. Want ook daar straalt de kracht en het karakter ervan af door die chromen inlaatbuizen en rode belettering. De verslavend lekker klinkende 3.2 liter V6 brult 250 PK naar de voorwielen. Dat is ook zijn belangrijkste nadeel: de voortrein heeft nogal eens moeite met het overbrengen van de kracht die Alfa’s laatste eigen zespitter ontwikkelde. Eén brok passie en emotie. Maar dat laatste kan twee kanten uit: zoek een zéér goed onderhouden exemplaar met handbak, want een Selespeed-geschakeld koopjeshoek exemplaar maakt jou razend en de Alfa onhandelbaar. En dat hoort andersom.

Nissan 350Z
Geen verrassingen: Nissan 350Z
Ook niet achteraf. De 350Z is zo betrouwbaar als Peters truck, misschien dat daarom zijn gedachten ook al even afdwaalden naar deze lekker bonkige Japanner. En alle ingrediënten voor een heerlijke pot sturen zijn aanwezig: een 3.5 liter V6 met 280 PK op de achterwielen middels een handgeschakelde 6-bak. Hij voelt wel erg stevig aan in de bediening en besturing. Voor sommigen is dit een nadeel, maar omdat je daardoor echt wel bezig bent met de auto komt het de sportiviteit ten goede. Een roadster past ook nog binnen het budget, maar deze voelt veel weker aan en ziet er gesloten een stuk minder bullig uit. Zonde. Maar geen woord over dameskappers!

Chevrolet Corvette C4
Yolo! Een hele ‘Vette Chevy (C4)
Het is wel even goed zoeken naar een mooi en origineel exemplaar van deze C4-generatie Chevrolet Corvette. Maar het is de moeite dubbel en dwars waard, zo’n laid-back V8 van 5.7 liter in het vooronder die met een diep-donkerbruine brom 250 PK naar de brede achtersloffen dirigeert. Dat lijkt niet overmatig veel, maar door zijn koppel van 470 Nm is een stoplichtsprintje niet snel een afgang. Pas bij accelereren boven 120 km/u neemt de sensatie af en merk je dat de achtcilinder niet in Maranello gebouwd is. De rest ook niet, de body is van real ‘Murican plastic. Fantastic, roesten doet-niet en ook die V8 is nagenoeg onverwoestbaar. Als de rest van de techniek dan ook af en toe wat aandacht krijgt, gorgelt deze ‘Vette met het jaarkilometrage van Peter de komende 148 jaar onverstoorbaar door.

UPDATE: Peter is gegaan voor de Nissan 350Z!

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



147 reacties

Van de genoemde auto’s zou ik voor de Nissan gaan. Veel rijplezier zonder extreem op te vallen wat je wel doet bij de BMW of audi
@W115: waarom niet, is een van de beste keuzes in dit rijtje.
@w115: Samen met de 156 GTA wel één van de best klinkende V6’en ooit gemaakt…
@senne: De motor komt uit een Renault Espace;)
@dragspert: deels correct. De V6 in de Espace en 350Z is samen ontwikkeld door Nissan en Renault. Zo heeft de motor in de Renault minder vermogen en is deze anders afgesteld. Daarnaast zijn er, als ik me niet vergis, wat interne verschillen.

De V6 is verder een zeer goede motor met weinig problemen en heeft zelfs inde Espace een leuk geluidje.
@ej20g: Doe mij toch maar de HR motor met 313pk. De 280 pk motor is een beetje, Tsja saai.
@w115: sinds wanneer val je op in een snellere BMW of audi?
@junior540: sinds criminelen er de voorpuien er uitrijden met een Golfje en in snelle Audi’s over de snelweg voortrazen?
@junior540: bij het dievengilde iig wel
@w115: en wat is het probleem van opvallen als je hard hebt gewerkt en op je 19de zo’n auto kan kopen?
@ghj13: het gaat me meer om wat er onder de motorkap zit, hoeft niet perse een show auto zijn. nu vind ik wel dat je met een 350z meer opvalt dan met bijvoorbeeld een bmw 545i (zonder m pakket)
@w115: ik denk inderdaad dat ik voor de nissan ga.
@w115: helemaal mee eens! Ik zou voor de nissan gaan, wel een ander kleurtje dan grijs. En zo’n corvette is wel echt yolo idd..
@w115: ik zou ook de Nissan doen, zoals altijd zijn de duitsers te voorspelbaar…
Wrx sti
@flippiez06: heb ik een paar weken terug aangeschaft :D
@jappie: gaaf! En bevalt het?
@flippiez06: hij is er stil van :)
@flippiez06: jazeker, rijdt heerlijk, en klinkt nog beter :D
Suzuki alto. Geniet ervan
@enricoleerdam: Met 6- of 8-cilinder? Kom maar op!
@enricoleerdam: zonder gein, die laatste reed echt wel lekker, kontje kon zelfs los af en toe. Wel veel te lange overbrengingen.
@humpyourdog: inderdaad; gas los in een bocht en het kontje begint te glijden
Ik zou voor de busso V6 gaan maar dan in de 147 GTA met Q2 differentieel. Die krijgt de pk’s wat beter op de weg.
@larini: Of de GT 3.2 variant… die zijn ook goed te vinden.. en iets recenter.. heb er 5 jaar met heel veel plezier in gereden…
@hans75: ik heb daar een halfuur in gereden. Nooit meer. Veel te gevaarlijk voor mijn rijbewijs ;-)
@beefcake: haha.. heb je zelf in de hand… (is een trage bak in vergelijking met de 4C die ik nu heb ;-))…
@hans75: Hé ik heb ook net dit jaar mijn GT3.2 ingeruild voor een 4C. :-)

Maar inderdaad, heel erg veel lol gehad in de GT, en erg weinig onderhoud.
Hij had echter 2x zoveel dorst als mijn 4C.. :o
@smokin: ja.. hier hetzelfde.. maar mijn GT liep op Lpg…maar de 4C is veel zuiniger dan ik ooit heb durven dromen…1 op 12 met een zware rechtervoet doet geen supercar je na..
@hans75: Enkel de 3.2 V6 in de GT en 166 is minder hitsig dan die van de GTA, andere nokkenassen/compressie verhouding, maar zeker ook een fijn blok!
@hans75: recenter? Je kijkt tegen exact hetzelfde Dash aan als in de 147.
Echt een dikke afknapper, een auto uit 2009 met een dashboard uit 2001.
@awesome: wat is daar nu erg aan dan ?? Wat in 2001 mooi was is dat nog steeds , en nieuwer is niet per definitie mooier/beter, maar ach probeer dat de consumptie maatschappij maar eens uit te leggen 😉
Evo , Skyline , R32 , 6 MPS , 330 i. Er is zat leuks om te halen. Wat mij betreft zou ik de alfa uitsluiten wat een gedrocht.
@maseratizzzzzzzz: skyline? hij moest tussen de €11.000 en €12.000 kosten en niet meer dan 175.000 op de klok hebben, gaat nietlukken
@thefmanl: 10.000 euro, en 139.190 km op de klok. helaas wel met s’wereleds meest verschrikkelijke tuning erop. te grote uitlaten, 2 in t midden. een spoiler achterop. de auto is paars, dus er zit een zilveren diffuser (die waarschijnlijk voor een vrachtwagen is gemaakt zo groot) achterop er zitten racestoeltjes in, een heel simpel sport stuur, kleine wielen met heel veel spaken en een witte rand op het rubber beschadigingen op de voorkant, net onder de linker voorlamp uiteraard een grotere splitter voorop (die dan wel in paars) en luchtinlaten in de zijkant.

“jet cars accent aan”
maar meneer, deze auto is helemaal standaard, er zit alleen een fast and furious sport pakket op. ik garandeer u dat deze auto nooit bij een crash is betrokken geweest, de achterkant van de ene en de voorkant van de andere die u daar ziet wel.
@thefmanl: kijk dan nog maar eens, ik zie er al heel wat.
@thefmanl: een Skyline R32 GTS-t of R33 GTS25-t vind je makkelijk binnen zijn budget. Voor 7.000 heb je een behoorlijk standaard en netjes exemplaar. Wel bij een goede importeur kopen natuurlijk. Dan wat onderhoud erin pompen en met nog 2500 á 3000 euro in je zak rondtuffen of wat gaan upgraden.

Binnen zijn budget is een R34 GT-T trouwens ook binnen bereik, ruim zelfs.
@maseratizzzzzzzz: de Alfa een gedrocht noemen en dan met een Skyline en een R32 op de proppen komen. Man man man…
@larini: kwestie van smaak, zou ook wat zijn als dat van iedereen hetzelfde was he.
@maseratizzzzzzzz: smaak idd… de een heeft het… de ander niet…

het verbaast me dat je naam maserati is… de bloedlijn en designhoek maserati-alfa is nauw verweven…misschien je ogen een keer openen…
@hans75: dus als je een maserati mooi vindt moet je ook elke alfa mooi vinden?(van jou tenminste)
Open zelf een je ogen.
Ps de 156 is in mij ogen ook een gedrocht.
@hplh: Ja idd…
@maseratizzzzzzzz: @hans75: ja hoe haal je het in je hoofd om die alfa lelijk te noemen en een eigen mening te hebben?! Doe toch eens effe normaal man!!
@edftw: Reken maar.
@maseratizzzzzzzz: Gedrocht? Volgens mij zit bij jou een steekje los.
@imba: misschien dat ik het ga waarderen als ik een oude lul van 60 ben.
Vroeger reden veel chauffeurs met Franse auto,s …Daarom een mooie snelle Laguna of iets Citroens…Omdat? Comfort..
uhh miss een megane RS :) moest het zeggen als renault liefhebber.
@thefmanl: bedankt voor het herinneren, die prijzen zijn al best doenbaar (voor een model van 10j oud +/-5000euro)!!
@phdg: ;)
Als je ze weinig privé rijdt dan klinkt een zuipschuit met veel pk’s natuurlijk niet verkeerd ,maar 19 jaar én nogal afhankelijk van jouw rijbewijs ivm werk zou ik dan altijd voor een relaxte cabrio kiezen. Rijd zelf een SLK en sinds jaren geen bekeuring meer gehad en dat heb je met dichte snelle auto’s zoals Alfa’s ,BMW’s juist wel. Teveel die pk’s showen.
S4 for sure
Ik zou persoonlijk voor wat jongere modellen gaan met een dikke 200 pk in plaats van wat oudere modellen met 300 pk. Als je zelf niet zo veel rijd is jong met een wat hogere kilometerstand ook best een logische keuze, hij kan immers heel wat jaartjes mee als je ‘m niet zo veel gebruikt.

Als eerste maar een alfa 159, want die is merkwaardig genoeg altijd wel van toepassing: http://ww3.autoscout24.nl/classified/280034280?asrc=st|as

Je bent alleen, dus je hebt geen ruimte nodig. Wat dacht je van een clio RS? http://ww3.autoscout24.nl/classified/278121503?asrc=st|as

Een greep uit het aanbod Focus ST’s: http://ww3.autoscout24.nl/classified/262803990?asrc=st|as

Doe eens gek, een Laguna Coupé. Veel kilometers, maar wel met de gewenste V6 en bakken aan uitrusting. De kilometers zouden niet zo veel uit moeten maken, laguna’s zijn betrouwbaar: http://ww3.autoscout24.nl/classified/280110624?asrc=st|as

Verder is er nog keus uit golfjes GTI, Seat Leons en SUV’s
@knipperlichtje: Car center schild in Apeldoorn ver weg blijven!! inbrekers/oplichters 1e klas.
@bofkont: hmm, verkeerde greep gemaakt dus.
Honda S2000!
@balboni: inderdaad
@balboni: is inderdaad ook prachtig maar als het een 2 persoons word, word het een 350z omdat ik die v6 net even wat lekkerder vind klinken.
wat ziet die audi er verschrikkelijk, ik zou dr nog niet dood in willen worden gevonden.

op marktplaats staan best een hoop audi tt’s uit 2003, als je dat wat vindt. anders enkele porche boxters.

als yolo auto staat er een jaguar xk8 uit ’99.

ook hebben we nog een mazda rx8 staan.

mitsubishi heeft een eclipse, 2002

bmw 3 series uit 2004 staan er ook een hoop.

voor pure veiligheid: saab 9-3, helaas de meeste met automaat

italiaanse meuk: alfa gt-coupe

er staat voor 10.000 een nissan skyline op, ’96.

klassieker: de bmw 6 serie 635 CSi. uit ’86, met 148.000 km op de teller.
ook staat er een ’91 jag XJ-S v12 convertible, als je toch de vinger geeft aan je 10 cilinder of minder ding.

ik hoop dat ik hierbij je keuze een stuk lastiger heb gemaakt, mvg gwnbmw.
@gwnbmw: haha, je maakt het niet makkelijker nee
Ik zou voor een clk500 gaan zonder badges 320PK en niemand die het ziet😋
@dirkiii: of een alfa romeo brera 3.2 met 260pk
@dirkiii: Neeee. Is geen Busso, maar een JTS V6. Troep. Lang niet zo goed als wat er in de GTA ligt.
@dirkiii: is ook geen fijne auto om een lekker potje in te sturen imho
@dirkiii: Haalt met pijn en moeite de 240 in werkelijkheid, de V6 busso is zoveel beter!!
@bofkont: 240PK
@dirkiii: en die mb v8 is geweldig of een r129 alhoewel t dan krap aan is. Jaguar Xk8 kan ook net.
Van dit rijtje zou ik voor de Nissan gaan. Van alle andere auto’s lijkt een Mazda RX-8 me ook wel een aardige optie. Dan wel de versie met 231pk uiteraard… ;)
Het hoofd zegt de nissan, het hart de alfa. Denk toch dat ik da eerder voor een brera of 147 zal gaan kijken. 4000dkm is wel ontzettend weinig. Een bmw 130i zou ook nog kunnen! Als ruimte en comfort toch niet boeit! Of een mooie jag?? Comfi snel en rijdt goed!
Ja! 156 GTA, of een 147 GTA. Beste (klinkende) V6 ooit gemaakt.
Een Golf 4 R32. Hierboven las ik nog een 130i, vind ik ook een hele hele hele goeie! Wat betreft het autoblog lijstje zou ik voor de Nissan gaan.
@GTR: of een ficus st 2.5 5cilinder ook een lekker hot hatch
@dirkiii: In parelmoer oranje! Ja blijf het ook nog steeds een gave auto vinden!
@GTR: dat is idd ook heel fijn. Mooie blauwe 3 deurs met dsg, heerlijk!
Ik had iets meer dan een jaar geleden hetzelfde ‘issue’! Gegaan voor een 330i (258 pk) Spijt? Geen seconde. Het vermogen en de snelheid went wel snel. Tip: koop een andere uitlaat (Supersprint, Eisenmann Race, M-Performance) anders is de auto net iets te stil imo.
Er staan op m’n werk 3 nieuwe xc90 T8 . @Ruben
Jij weet van wie
Zeer weinig kms? 840i!
@dutchdriftking: Totaal geen spannende auto om te rijden, en door het lompe gewicht zelfs traag te noemen de eerste meters.
Iets boven budget maar wel super netjes en gaaf!!
Plus het feit dat er al aan 5 serie is gedacht.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281730998
@ds3thp: dacht bij een 5 serie meer aan de e60, maar dit is ook gaaf ja, en dat budget komt ook weer niet zo krap, bovendien kan er nog wel wat vanaf gepraat worden.

moeilijk, moeilijk
@ds3thp: eerste wat je doet als je die auto koopt, is toch die winddingen er afhalen…
Ik zou bij Japans blijven:

EVO
WRX (STI)
Legacy 3.0 Spec B
3/6 MPS.

Vast iets naar je geding. :D
Uit het lijst dig ik alles behalve de S4. Speciale voorkeuren: Nissan en C4.
147/156 gta! Wel Q2 sperdiff monteren. Niet heel duur, ietwat ardbeid :)
Een nette R34 Skyline GTT of een R33 Skyline GTR! Maar vraag ik me wel af wat de verzekeringspremie wordt. 19 jaar en 250 plus pk’s zijn vaak een recept voor een hoge premie.
@deora: ik betaal met mijn 18 Jaar en 204 pk 60 euro!
@maseratizzzzzzzz: dat doe je netjes!
@maseratizzzzzzzz: waar ben jij verzekert als ik vragen mag?

ik kom 220+ pk uit op minimaal 170 euro in de maand.

en dat vind ik dan nog meevallen
@mustanggt500: Seat leon Cupra bij Centraal beheer achmea.
@deora: Verzekeren is zekers iets waar hij rekening mee moet houden! Als je voor een Skyline/Evo/Impreza achtige auto gaat met 19 jaar word het lastig een verzekering te vinden kan ik uit eigen ervaring vertellen. Zeker aangezien je dan maar 0/1 schadevrije jaren hebt.

Veel maatschappijen zullen je weigeren. Als je er wel een vind ga je echt veel moeten betalen (denk aan minstens 200+ per maand).
@reistje: heb er wel meer dan 200 in de maand voor over hoor. auto mag in totaal best 500 in de maand kosten.
Haal een e46 330i met handbak van 1 vd laatste bouwjaren. De mooisten zitten ongeveer rond het budget, dus kun je mooi bovenin de markt zoeken(weinig km-veel opties). Blijven met jouw kilometrage ook goed hun geld waard
Clio RS? Kun je een relatief nieuwe van kopen met weinig km’s. Misschien geen PK monster, maar qua rijden/weggedrag perfect :)
@nielsnl1: heb ik ook naar zitten kijken, klinken lekker met akrapovic en gaan nog hard ook. maar vind ze een stuk minder mooi dan andere auto’s in die prijsklasse.
19 en dan van een Starlet naar 200 – 300 pk. Hoezo? En waarom per sé een bak die een sloot geld kost aan verzekering en wegenbelasting als je maar 4000km rijdt?
@baasbas: pure liefhebberij. Ik snap het wel, ik doe hetzelfde.
@baasbas: ik werk veel zodat ik een mooie auto kan kopen, dat ik weinig kan rijden is jammer. maar heb een jaar lekker kunnen sparen (starlet kost niets) en nu is het tijd voor een mooiere auto.
@mustanggt500: Een dikke vette plus voor jouw instelling!

Work hard, play hard!
@mustanggt500: Prima motivatie… Ik zou zelf iets (relatief) goedkopers kiezen voor die 4000km. Als ik daar overheen zou stappen: Porsche Boxster. Voldoende te krijgen, afschrijving valt nog wel mee, stuurt serieus goed, relatief betrouwbaar….
Met zo’n budget en zo weinig kilometers per jaar is het lastig kiezen, daar is veel mooi automobiel speelgoed voor te koop…

Een 5-serie zou gelijk afvallen, voor een duizendje of 6 stap je in een bloedmooie 7-serie uit de E-39 serie, één van de mooiste BMW’s ooit, zeker qua interieur. En dan liefst een verlengde, gewoon omdat het kan…

Of een Jaguar XK, die zijn genen deelt met Aston Martin… Erg gave bak, met een ontzettend mooi dashboard dat voor het grootste deel uit hout bestaat met heel veel ronde metertjes erin…

Of een Jeep Grand Cherokee V8, heel erg lekkere reiswagen, die met een mooie uitlaat ook nog eens erg lekker klinkt… En voor een fractie van het budget te rijden is…

Dan nog de Mazda RX-8. Mooie techniek, want een wankelmotor. Klinkt net zo lekker als de Jeep, maar dan op zijn eigen manier. En een leuk concept met zijn coupevorm met vier deuren, waarvan de achterste suïcidedoors zijn…

Tot slot, een Saab 9-3 Aero van het laatste model in Hirsch uitvoering. Die heeft eigenlijk alles wat je wilt behalve meer dan vier cilinders. Maar die mis je geen moment. Heerlijk snelle wagen, stijlvol en tegenwoordig kan je zelfs in December open rijden… Van het rijtje dat ik genoemd heb misschien wel de beste keus…

Lastig hoor, want er is nóg zoveel moois te koop…
@moveyourmind: dat heb ik in de gaten ja :p
@moveyourmind: de e38 is de 7, de e39 is de 5, maar ze hebben allebei bloedmooie lijnen en een quasi tijdloos design dus zoveel maakt het niet uit :p
De e60 daarentegen is zowel vanbinnen als vanbuiten lelijk
Een smetteloze Peug 405 Mi6 4×4:
http://link.marktplaats.nl/m993777214?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=83059

Al zul je 150pk vast véél te weinig vinden, het is een bijzonder dingetje. Uit de tijd dat Peugeot nog wist hoe ze snelle auto’s moesten maken. Een T-16 is natuurlijk nog interessanter, maar zie die maar eens te vinden…..
@Rob: met een aantal aanpassingen is 200 pk haalbaar. De beleving ia fantastisch.
@xiran:
Het lijkt mij inderdaad echt zo’n auto waar je lekker zelf aan kunt knutselen. Mits je handig genoeg bent. Vandaar ook dat ze populair zijn in het voormalig Oostblok.

In Polen en Tsjechië zag ik ze best vaak voorbij komen. Alsmede rappe BXen, potente Renault 19’s en lawaaige Escortjes (XR3i!). Heerlijk hoe ze daar met die auto’s omgaan. De poetsdoek kennen ze niet, maar ze zijn ontzettend handig!
dacht eigenlijk voor de 350z te gaan, maar die audi is inderdaad ook wel erg lekker.

man wat is dat lastig… een nieuwe auto kopen.
@mustanggt500: heb je al gereden met een 350Z? Zo niet, ga met een paar exemplaren rijden. Ik weet nog heel goed dat ik 1,5 jaar geleden een 350Z Gran Turismo Edition mee kreeg en gelijk verliefd werd. De versnellingsbak is één van de beste die ik ooit heb mogen bedienen en de auto stuurt ontzettend prettig. Bovendien is de koppeling aan de zware kant maar zeer communicatief en makkelijk onder de knie te krijgen. Dan heb ik het nog niet eens over de zitpositie, het geluid of de manier waarop de V6 zijn vermogen levert. Als ik in jouw schoenen stond had ik nu, naast mijn daily, hoogstwaarschijnlijk ook een 350Z gehad voor de weekenden.
@ej20g: ok, nee heb er nog geen testrit in gemaakt, ga ik zeker binnenkort een keer doen, las al wel dat hij ook zwaar stuurt voor een auto met stuurbekrachtiging, maar ik heb nu een starlet zonder bekrachtiging dus ben het wel gewend dat het iets zwaarder stuurt.

@mustanggt500: Alles gaat inderdaad wat zwaar, maar het went wel en er zit veel gevoel in. Sterker nog, andere auto’s voelen aan als dinky toys na een weekend sturen in de 350Z :-)
@mustanggt500: ik ben benieuwd of jij ‘m net zo fijn vind als ik. Het is natuurlijk belangrijk dat jij je erin thuis voelt. Maar áls je het fijn vind dan denk ik dat je net als ik verliefd word op de Z. Belachelijk veel bagageruimte ook voor een sportauto trouwens.
Mijn beste tip: ga testrijden met een 350Z, wel een handgeschakelde en een coupé. Die neem je dan gegarandeerd. Onderhoudskosten zijn relatief laag, ze klinken fantastisch, rijden super en er zijn belachelijk veel aftermarket onderdelen voor te vinden. Daarnaast heeft zo’n Z weinig zwakke punten.

Mocht je voor een 350Z gaan, laat dan de RevUp versies (300 pk) voor wat ze zijn. Die motoren hebben nog weleens problemen met olieverbruik. Ga binnen jouw budget gewoon voor een goed onderhouden exemplaar uit 2003, 2004 of vroeg 2005. Ga je geen spijt van krijgen!
Of iets nieuwers natuurlijk. Aangezien ik in een Franse bui ben: een Renault Megane RS. Die met de rare kont:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/278808773?asrc=st|as

Schijnt niet zo sportief te zijn als je zou willen, maar ik zie dat niet direct als een nadeel eigenlijk….
@Rob: Met die 4K per jaar is de kans om een 10-strippenkaart bij garage in een jaar op te maken ook niet zo groot meer. Toch zou ik deze Renault niet nemen ;)
@stropdas:
Vooroordelen zat. Maar niet zelden worden ze ook keihard ontkracht.

Die uit de advertentie is in ieder geval na 2005. Toen zijn ze gewoon beter geworden, maar elektronica blijft een gok. Maar goed, ik heb ook de gekste dingen meegemaakt in een Audi A8 (jawel, het vlaggenschip….). Dat ding begon echt een eigen leven te leiden. Tot zo ver Duitse kwaliteit….
Autoblog gaat alvast voor het woord van 2016 “oempf”?
Lastig deze keer, de Audi B6 S4 lijkt me een topper 1e klas met die geweldige 4.2 V8.
Mijn hart zegt de de 156 GTA, de beste V6 die ooit heb gereden! mijn beste kameraad heeft al jaren eentje.
Simpel: Alfa 159 of Mazda RX8. Sommige keuzes zijn zo makkelijk ;-).
Lastige keuze er is zoveel in dit budget mogelijk. Zeker als het brandstof gebruik niet uitmaakt.

Ik zou een Mazda mps kiezen of een BMW 1 serie. Kleine auto met veel power.

Dit extra ruimte is niet nodig. Waarom extra gewicht vervoeren als je die toch niet nodig hebt.
@xiran: dit is de
Ik heb mijn mustang cobra uit 99 te koop staan, 4.6 V8, 350 pk, 101000 mijl op de klok, vraagprijs 11.950€ super leuk auto, rijdt heerlijk! Handbak, ik hoef er natuurlijk niet van af, maar hij MAG weg,
Audi S4 of 350Z, beiden erg leuke wagens.. Denk wel dat de 350 meer wauw gevoel geeft, maar de S4 met kleine aanpassingen is een geweldig “anoniem” apparaat !
Yolo advies: Jaguar XK8 – want Jag, baby, yeah!
Guilty Pleasure: Audi TT 3.2 Quattro
Altijd goed: BMW ..30i (3 of Z serie)
@kingjoop: Audi tt, veel storing en weinig go.
@xiran: die 3.2 V6 weinig go ?? Kleine 6 sec 0-100 is vrij snel anders. En een top van 250 is vrij vlot.
@bofkont: de 1.8 turbo is minder zwaar in de neus en heeft meer bruikbaar vermogen. (meer koppel onderin door de turbo)
@xiran: dat is waar, en is met chip zelfs sneller dan de 3.2, heb het zelf mogen ervaren met mijn S3 , maar traag is een 3.2 v6 niet te noemen, dat allerminst
@bofkont: ik heb ook ervaring met de s3. Vooral de onderkant van de auto Lennik zeer goed.
@xiran: ?? verklaar je nader aub, ik ben blijkbaar niet al te snugger haha ;)
@bofkont: het was een afgetrapte alleen alles wat stuk kon ging stuk. 1. alle remmen rondom ze hadden haarscheurtjes/ carter plug was vastgekit. 2. flexibel downpipe stuk, het hele subframe moest zakken om die ertussen uit te krijgen. Vervolgens mocht het subframe vast met rekbouten (dure grap bij de audi) 3. banden die blijven cuppen ondanks goed uitlijnen. 4. motor vastgelopen (zeef van de pick up zat vol, de vorige eigenaar had verkeerder olie gebruikt) 5. Turbo specialist stelt de turbo handmatig zonder luchtstroom bank. 6. nieuwe motor heeft geen olie druk, verkeerd oliefilter (bosche) en een klep in de kop die stuk was.

er zijn nog een paar punten alleen die waren kleiner van aard. zoals roest op het dak.
@xiran: pffff wat een pech / rampenbak , dakroest had de mijne trouwens ook, verholpen binnen de 11 jaar carrosserie garantie . Is een standaard kwaaltje trouwens dakranden zijn te zuinig gespoten.
@bofkont: die van mij was net 0,5 jaar te oud voor de roest regeling.

Persoonlijk wil ik nooit meer een audi, niet vanwege de rotte appel die ik had. Maar uit technische oogpunt. Er zitten heel veel technische problemen in gezien vanuit engineeringsoogpunt. Dat mag niet gezien het geld dat je neertelt voor een Audi.
@xiran: Ik begrijp wat je bedoeld, die van mij is trouwens nooit wat mee geweest.
alpina B10 of e39 M5 als het om de fun gaat.
W124 E420.. moet toch wel lukken voor dat budget.. subtiele sleeper met genoeg vermogen :-) liefst eigenlijk een 400E (mopf1 met de niet roestende lak).
@hanzerrr: nee liever de 500 e , maar met dit budget niet haalbaar.
@bofkont: 500e is idd niet haalbaar met dit budget :-)
@hanzerrr: het modeljaar maakt weinig uit met zijn budget. Kies een goede uit met je ogen goed open en ook een mopf2 kan gewoon roestvrij zijn. Ze rijden iets moderner (iets stugger, lees minder zacht) en zitten wat beter in de luxe meestal dus ik zou zo jong mogelijk aanraden.

Gouden tip: ga voor een auto met sportline onderstel en interieur. Betere stoelen en voor een jonge knaap net ff wat vlotter. En wat motor betreft is elke motor met meer dan 4 cilinders snel zat.
Iemand vraagt om serieus advies en dan krijgt hij de Crossfire. 😂😂
Ik ben aangeschoten. De Alfa!!
Wil je maximum rijplezier? Schrap dan alle grote zware auto’s, zolang je geen kinderen hebt is dat nergens voor nodig….

De 130i lijkt me zeker wat.
Of een Lotus elise
Of een kleine gti
Of …
Vanwaar die max 10 cilinders? Met dat lage jaar km tal, wordt een e38 750il toch wel heel aanlokkelijk. Mocht je voor de e39 gaan, laat de 535i staan, de 530i is op alle punten beter. En net zo snel. E39 lijkt me ook een betere keuze dan een e60, een e60 is nogal een problem car terwijl e39’s oneindig doorgaan met name de benzine motoren
Voor dat geld is er zat leuks te vinden.. zou lekker gaan rond neuzen je vind vanzelf wel iets wat je aanstaat.. 350z is wel nice vooral dat geluid is heerlijk. S2000 is ook niet verkeerd, of een rx8.. ik zou een leuk bmwtje zoeken, e30je😍 maar dat is iets persoonlijks ;-) e46 zou ook keuk zijn 👍
Lastige keuze: Vanuit het rijtje zou ik de Nissan nemen. De Audi staat binnen no-time op de radar van het dievengilde die snel zullen zien dat jij er niet vaak bent (aan het werk). Zelf liefhebber van de eerder genoemde BMW 635 CSI of een oudere M5 (lastig te vinden) die je mits goed onderhoudt en daar waar nodig een beetje opknapt misschien zelfs wat meer waard wordt tegen de tijd dat je hem wil verkopen. Je zou ook de über versie van de Lancia Thema kunnen overwegen want Ferrari blok en iets unieks. Kijkend naar het wat nieuwer spul zouden alle dikke Jappaners een veilige keuze zijn. Iets meer risicovoller zijn de Italiaanen en de Amerikanen maar ook daar zitten pareltjes tussen. Als laatste de nog wat nieuwerder auto’s (de bekende hot hatches) van Europese makelij. De keuze is er reuze en zou goed te tijd nemen en veel testritjes maken. Succes en laat maar weten wat het uiteindelijk is geworden met wat mooie plaatjes!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).