• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Ferrari F8Tributo of Ferrari 296 GTB?

Auteur: jaapiyo, gepost 31 oktober 2021 om 18:12 – 40 Reacties

Ferrari F8Tributo Ferrari 296 GTB

Oké, dus je hebt begin deze maand wat Dogelon Mars gekocht en je bent nu miljonair. Welke van de twee middenmotor Ferrari’s koop je dan?

Ferrari is de laatste jaren met een ongekend modellenoffensief bezig. Het ene na het andere nieuwe model wordt gelanceerd. Inmiddels is het modellenaanbod van Ferrari ongeveer drie keer zo groot als dat van Alfa Romeo. Het signaleert misschien wel een beetje waar bij FCA (…Stellantis…) de afgelopen jaren de focus lag en waar ook vooral niet.

Het is daarom wel even moeilijk kiezen als je in een bak met nieuw geld valt. Voor ondergetekende zou het simpel zijn. Ik ging even kijken naar een 812. Of nou ja, wacht, ik zou eigenlijk een F12berlinetta opsnorren. Die is nog wat mooier, voor minder. Maar misschien zijn de grote GT’s met V12 voorin de neus wat te traditioneel en stoffig voor jouw doen. In dat geval heeft Ferrari sinds de introductie van de Dino en 308 decennia geleden ook iets voor je in de aanbieding.

Pratende over de Dino en de 308: er bestaat momenteel een vreemde situatie in Ferrari’s gamma. Voor het eerst sinds 1974, biedt Ferrari weer een zespitter aan, in de vorm van de 296 GTB. Toen we de geruchten hoorden dat deze zespitter er zou komen, gingen we ervan uit dat het een model ónder de V8 middenmotor lijn zou worden.

In realiteit heeft de 296 GTB echter ongeveer dezelfde afmetingen als de F8Tributo, meer vermogen dan de F8Tributo en is deze (normaal gesproken, waarover later meer) duurder dan de F8Tributo. Is het dan niet gewoon de opvolger van de F8Tributo? Waarschijnlijk komt het daar uiteindelijk wel op neer, maar voorlopig willen ze daar in Maranello niks van weten. Zodoende blijft de F8Tributo gewoon in de prijslijsten staan voor nu en sta je als klant voor een lastige keuze. Gelukkig bieden wij van autoblog weer eens de helpende hand.

Specs

Zoals gezegd heeft de 296 GTB ondanks twee cilinders minder een hoger maximumvermogen dan de F8Tributo. Dit is mede te danken aan wat elektrische ondersteuning. De 296 GTB heeft 830 pk en 740 Nm. De zespits verbrandingsmotor is 2.9 liter groot, vandaar de typeaanduiding 296. De F8Tributo heeft Ferrari’s inmiddels bekende 3,9 liter grote geblazen V8 in het achteronder. Deze krachtbron levert in dit geval 720 pk en 770 Nm.

Ondanks het extra vermogen van de 296 GTB, zijn de geijkte prestatiecijfers niet heel verschillend. Beide auto’s knallen in 2,9 seconden naar de honderd. De F8Tributo heeft ondanks een versnelling minder een iets langere adem en haalt maximaal 340 kilometer per uur, terwijl de 296 GTB maximaal 330 doet. Maar goed, om die verschillen hoef je het niet te doen.

Geluid en verbruik

Een belangrijke eigenschap van een Ferrari is ook het geluid wat het peerd maakt. Helaas zijn beide modellen in dit aspect niet het beste werk van het merk. Dat kan ook niet meer, want uitstootnormen nopen tot toepassing van turbo’s en partikelfilters (en in het geval van de 296 accu’s) die de fun voor de trommelvliezen verpesten. De 296 GTB klinkt ‘niet slecht voor een V6’ en de F8Tributo ‘niet slecht voor een geblazen V8’. Een Challenge Stradale draait zich echter om in zijn graf.

Het verbruik is natuurlijk een factor die er eigenlijk niet toe hoort te doen. In dit geval is het echter wel relevant, maar dan vooral voor wat betreft de prijzen. Daar komen we later op terug. Voor wat het waard is: de fabrieksopgave voor de 296 GTB is een CO2-uitstoot van 149 gram per kilometer. Voor de F8Tributo bedraagt dezelfde waarde 292 gram per kilometer. In de praktijk zal het bij normaal gebruik gezien de prestaties een stuk dichter bij elkaar liggen.

Daarbij is wel iets om rekening mee te houden dat je in de tank van de F8Tributo twintig liter meer peut kan meetorsen dan in de 296 GTB. Het zou ons dus niet verbazen als je op weg naar Monaco je minder vaak hoeft te wagen aan interacties met het gepeupel bij tankstations in de F8Tributo.

Looks

Weer zoiets waarbij je er eigenlijk vanuit zou gaan dat het altijd dik voor elkaar is bij Ferrari. Heel vaak is dat ook zo, maar geldt dat ook voor de 296 GTB en F8Tributo? Beide zijn in de ogen van ondergetekende best wel fraai, maar niet per se ‘het mooiste ooit ever wat ik ooit gezien heb’. En dat laatste, daar hoop je eigenlijk wel op bij een Ferrari.

Als laatste iteratie van de generatie die ooit begon bij de Ferrari 458, zie je de F8Tributo enigszins zijn leeftijd aan. Het is een beetje dat ‘iets te vaak strakgetrokken’ gevoel. Zeker niet zo erg als bij de Ferrari F512M, maar ik zou liever de 458 hebben. Of het ook eerder een 488 GTB zou moeten worden, ben ik niet helemaal over uit. Wel gaaf en dan eigenlijk ook wel weer old skool: de dubbele dubbele ronde lampjes achter.

De 296 GTB daarentegen is Ferrari nieuwe stijl. Het design is niet zo mooi als dat van de nieuwe Roma, maar cleaner dan dat van de F8Tributo. Ook hier was er echter nog wel wat ruimte voor verbetering. Voormalig (Ferrari-)designer Frank Stephenson heeft er onlangs nog een video over gemaakt. Vooral op het punt van de raamlijn aan de zijkant, heeft Frank wat mij betreft wel een punt. Maar mocht je in de markt zijn voor een 296 GTB wel een waarschuwing vooraf: what has been seen…

Prijzen

Ja en dan als laatste, omdat we NL-ertjes zijn, de prijzen. Want dit is wel een interessante. Als je pijn wel een beetje fijn vindt en je nieuwe Ferrari op Nederlands kenteken wil zetten, krijg je natuurlijk altijd te maken met groteske belastingen. Tenminste, dat was altijd zo.

Omdat de 296 GTB echter een heuse plug-in hybride is, valt de CO2-uitstoot op papier en daarmee de tax ‘wel mee’. Relatief gezien dan, want dezelfde 296 GTB is over de grens nog steeds tienduizenden Euro’s goedkoper. De F8Tributo is ondanks de downsizing ook qua uitstoot zoals gezegd een stuk viezer.

Dit betekent dat, hoewel de F8Tributo in andere landen doorgaans enkele tienduizenden Euro’s goedkoper is dan de 296 GTB, dit in Nederland anders ligt. Met een vanafprijs van 309.546 Euro, is de F8Tributo juist duurder dan de minimaal 291.150 Euro kostende 296 GTB. Puur afgaande op de kale prijs af fabriek, krijg je in Nederland dus meer waar voor je geld als je voor de 296 GTB gaat.

Kies moah

Dus zeg het maar, welke van de twee zou jij doen?

UPDATE: AB-lezer @masterik weet ons te melden dat je sinds kort géén nieuwe order meer kan plaatsen voor een F8Tributo, 812 GTS of SF90.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
  • Video - het geluid van de Ferrari 296 GTB
  • Nieuwe Ferrari 296 GTB wordt een koopje!
  • Ferrari 296 GTB maakt gamedebuut in onverwachte game

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

296-gtb, F8-Tributo, Ferrari, kies-maar

Vorig bericht: « Jos Verstappen praat over toekomst van Max Verstappen
Volgend bericht: Deze snorren laten Lamborghini’s er volwassen uitzien »

Lees Interacties

Reacties

  1. Poulusma zegt

    31 oktober 2021 om 18:50

    @jaapiyo

    “Oké, dus je hebt begin deze maand wat Dogelon Mars gekocht en je bent nu miljonair. Welke van de twee middenmotor Ferrari’s koop je dan?” geen van beiden 😉
    Ik zou er dan een kopen van dat andere merk met het steigerende paard 😏

    Login om te reageren
    • boriske zegt

      1 november 2021 om 11:45

      Ferrari = hengst
      Dat andere merk = boerenknol

      Je bent appelen met peren aan het vergelijken. Je hoort een hengst met een stier te vergelijken.

      Login om te reageren
      • sollie1984 zegt

        1 november 2021 om 14:08

        @boriske: hij bedoelt Porsche.

        Login om te reageren
        • Poulusma zegt

          1 november 2021 om 16:37

          @sollie1984

          Precies! Ik verkies een Porsche toch ook wel boven een Lamborghini moet ik eerlijk zeggen hoor. Ik heb daar gewoon meer mee 😅

          Login om te reageren
  2. Barbapappa zegt

    31 oktober 2021 om 18:57

    F8, No doubt

    Login om te reageren
  3. ghini zegt

    31 oktober 2021 om 19:00

    Worden die 296 GTBs al uitgeleverd?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      31 oktober 2021 om 20:40

      Ja, maar je kan de F8Tributo ook nog steeds speccen.

      Login om te reageren
  4. Rudy zegt

    31 oktober 2021 om 19:14

    Zie eerlijk gezegd niet zo in waarom je een 296GTB zou kopen als de prijzen weinig verschillen?
    F8 heeft een v8 (die altijd beter zal klinken), hij is net zo snel (wat al veel sneller is dat goed is voor 99,5% van de mensheid) en weegt waarschijnlijk wel wat minder?

    Login om te reageren
    • ponnie zegt

      1 november 2021 om 18:35

      Ik vind de moderne turbo v8 niet zo denderend.
      De 296 heeft wel mooie spruitstukken met lange buizen, die klinkt bijna v12 achtig, dus ik zou wel weten welke van de 2 :P.

      Login om te reageren
  5. tvklarenbosch zegt

    31 oktober 2021 om 19:22

    458 Speciale

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    31 oktober 2021 om 19:23

    De F8 Tributo is misschien wel de lelijkste Ferrari die de afgelopen 20 jaar uit de poorten in Maranello is komen rollen, de 288GTB is daarentegen een van de mooiste modellen in de recente geschiedenis van Ferrari. Die keuze is dus heel snel gemaakt.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      31 oktober 2021 om 20:01

      Inderdaad, het is een mooier design.

      Vraag me af of de nieuwe Maserati niet toevallig een blok gaat krijgen wat bizar veel op de 6 cilinder in deze Ferrari lijkt

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        31 oktober 2021 om 21:45

        Nope, er zitten behoorlijk wat verschillen in blokhoek, plaatsing van de turbo’s, de injectiesystemen en een boel andere details. De 2 hebben niets met elkaar gemeen.
        Wat subsystemen van de Nettuno hebben juist wel wat weg van de Alfa V6, die wel is afgeleid van de Ferrari V8, maar dat lijkt voornamelijk gedaan te zijn om niet alles opnieuw uit te vinden terwijl ze zich bezig hielden met de nieuwe cilinderkoppen.

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      31 oktober 2021 om 21:20

      288 was wat minder recent 😜 Wel een van de all time faves wat mij betreft.

      Login om te reageren
  7. rikus zegt

    31 oktober 2021 om 19:30

    Als je op zoek bent naar een lelijke Ferrari, ga je lekker voor de 296. Heeft een iets minder lelijke Ferrari je voorkeur dan is de F8 een fijne keus.

    Login om te reageren
  8. snuif zegt

    31 oktober 2021 om 19:35

    Meer is beter en 8 > 6 dus …

    Login om te reageren
  9. str8six zegt

    31 oktober 2021 om 19:47

    Pfff, Roma

    Login om te reageren
    • etronabt zegt

      31 oktober 2021 om 20:52

      @str8six: yep of portofino. Ik ben echt een Ferrari fan, maar deze twee modellen doen me niet zoveel. Het is teveel van hetzelfde. Ik heb hetzelfde met de sf90. Ik vind de nieuwe Ferrari’s minder mooi, muv de Roma dan.
      Doe mij maar een F12 of een 458. Ik vind zelfs de 488 mooier, maar dat is door de komst van de pista en de F8 een nikszeggend model geworden.

      Login om te reageren
  10. masterik zegt

    31 oktober 2021 om 20:41

    De F8 is helaas per 1 oktober niet meer bestelbaar… er zullen misschien nog enkele open en dichte versies bij de dealer beschikbaar zijn…. De 296GTB is dus de keuze in wat nu bestelbaar is. Wel wachten vanaf half volgend jaar, wil je de eerste kilometers kunnen maken….

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      31 oktober 2021 om 21:25

      Het klinkt alsof je bij de dealert geweest bent. Zeker weten? Heb zelf namelijk andere info gehoord en je kan ‘m ook nog bouwen op de officiële site van Ferrari (hoewel dat typisch temperamentvol sitebeheer kan zijn).

      Login om te reageren
      • masterik zegt

        1 november 2021 om 07:27

        @jaapiyo: per 30 september is de orderintake gestopt voor de F8 Tributo en Spider, 812 GTS en SF90 Stradale… for sure… het configureren op de website kan vaak lang na stop orderintake. Voor mijn gevoel totdat de laatste van de ‘band is gerold’.

        Login om te reageren
        • rikus zegt

          1 november 2021 om 08:38

          @masterik: Die auto’s zijn krap aan 2, 3 jaar in productie toch?! Apart..

          Login om te reageren
          • masterik zegt

            1 november 2021 om 09:59

            @rikus: de auto blijft nog wel in productie dit jaar en sowieso heel volgend jaar, alleen het bestellen is niet meer mogelijk.

            Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          1 november 2021 om 15:57

          Check, update geplaatst bij het bericht.

          Login om te reageren
  11. 8cylinder zegt

    31 oktober 2021 om 20:41

    De meeste moderne auto’s hebben een veels te druk design, Ferrari is wat dat betreft goed bezig met de Roma en 296. Die dus.

    Login om te reageren
  12. maferick74 zegt

    31 oktober 2021 om 20:53

    F50 gt

    Login om te reageren
  13. Praeses zegt

    31 oktober 2021 om 20:55

    Is de Maserati MC20 al leverbaar? Dan neem ik die want domweg veel mooier.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      31 oktober 2021 om 21:27

      Mwah. Wat me een beetje tegenvalt aan de Maser (naast het geluid, maar oké dat is niet beter bij Ferrari) is dat dat ding kneiterduur is. Als in, daarvoor hoef je de Fezza niet meer te laten staan bij die bedragen. Maser was mooi geweest voor kleine 200K, maar kost in NL minimaal 270K…

      Login om te reageren
      • Praeses zegt

        1 november 2021 om 09:58

        Die prijs maakt me niks uit. Ik vind de bovenstaande Ferrari’s gewoon niet mooi genoeg. Indrukwekkend, gaaf – ja, maar niet mooi. Niet zoals een F355 of een 456.

        Login om te reageren
  14. basman147 zegt

    31 oktober 2021 om 21:54

    Van deze 2 vind ik de 296 de mooiere maar na al de teasers en bla bla over driving pleasure vond ik het eigenlijk jammer dat het toch “gewoon” weer een auto is geworden met meer gewicht en vermogen dan zijn voorganger. Had eigenlijk gehoopt op een baby-Ferrari met 600 pk en vooral een laag gewicht (1250/1300kg).
    Doe mij maar een Roma uit het huidige gamma, maar waarschijnlijk zou ik op zoek gaan naar een 458.

    Login om te reageren
  15. flyerbunch zegt

    31 oktober 2021 om 22:57

    Dacht eerder aan het recente verhaal van jullie collega’s van de persoon die 13K USD in SHIB stak en nu 5miljard USD waard zijn!

    https://www.apparata.nl/nieuws/beste-belegging-ooit-kleine-investering-in-shiba-inu-is-nu-miljarden-waard-173939

    Wat zou je dan kopen?

    Login om te reageren
  16. ericc zegt

    31 oktober 2021 om 23:16

    296 voor mij. Die lijn komt van de 250LM en dat ontwerp is prachtig.

    Login om te reageren
  17. lecomte zegt

    1 november 2021 om 00:22

    Ik denk dat ik dan voor een 456M of F355 ga of allebei voor dat geld.

    Login om te reageren
  18. Michel-GR zegt

    1 november 2021 om 06:26

    Als je zoveel geld uitgeeft aan een auto dan koop je toch een kwalitatief hoogwaardige auto en niet deze troep waar je om de haverklap weer mee in de garage staat!

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      1 november 2021 om 07:22

      Ik verkeer in de gelukkige hoedanigheid iemand te kennen die een aantal Ferrari’s heeft en heeft gehad, beginnende bij de 458 qua leeftijd.

      Derhalve kan ik je geruststellen, met hun Ferrari’s hebben ze minder gedoe gehad dan met hun BMW’s en Porsches. Dat geldt overigens ook voor anderen in hun kennissenkring. Ferrari heeft niet voor niets zéér uitgebreide garantievoorwaarden en onderhoud is gedurende de eerste 7 jaar inbegrepen (tot een bepaalde km stand, overdraagbaar). Garantie is uit te breiden naar max 12 jaar voor relatief kleine investering gezien de verkoopprijs. Nee, ze hebben daar in Maranello hun zaken echt wel voor elkaar, als ik in de positie was een Ferrari te kopen deed ik dat meteen en kwam er een 812. Uit de keuze hierboven overigens de F8. Niet per sé vanwege de V8, wel vanwege het lagere gewicht.

      Login om te reageren
      • SwiftSport zegt

        1 november 2021 om 08:46

        En maken ze met die Ferrari’s net zoveel kilometers? Ik betwijfel het.

        Voor de rest is Ferrari natuurlijk gewoon slim bezig. Ze weten zelf ook prima hoeveel/weinig er gemiddeld met hun auto’s word gereden. Ze weten ook dat de gemiddelde eigenaar geen zin heeft in gemekker dus wat is makkelijker dan extended warranty?

        Ferrari heeft dat natuurlijk allemaal in de prijs verrekend. Andere voordelen zijn dat eigenaars nu naar een dealer gaan en dat de eventueel restwaarde ook hoger blijft “want altijd door een dealer onderhouden” wat ook weer goed is voor Ferrari omdat die status alleen behouden blijft als de auto’s ook weer door een dealer worden verkocht.

        Als eigenaar is de kans groot dat je duurder uit bent maar je hebt wel een vaste cost of ownership wat het heel aantrekkelijk maakt.

        Wat betreft een F8 of 296? Doe mij maar een F430 met handbak. Snel genoeg en nog redelijk old school maar niet ouderwets.

        Login om te reageren
  19. jannemannl2000 zegt

    1 november 2021 om 06:41

    sowiso die f8, die is veel vetter

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    1 november 2021 om 08:41

    Doe mij ook maar een tweedehandsje, de 488 vind ik gewoon een stukje mooier dan de F8.

    Login om te reageren
  21. berlinetta zegt

    1 november 2021 om 10:53

    Een 488 met de motor van de 458 Speciale. Dat zou nog altijd mijn droom Ferrari zijn.

    Login om te reageren
  22. kniesoor zegt

    1 november 2021 om 14:23

    Zo’n 296 GTB lijkt me wel wat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North