• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kies maar: Ferrari F40 of Pagani Zonda C12 S

Auteur: Author, gepost 3 oktober 2015 om 11:45 – 107 Reacties

Kies maar: Ferrari F40 of Pagani Zonda C12


Laat die hersens maar kraken.

Ieder heeft zo z’n voorkeursmerken en -types, maar in bepaalde gevallen is kiezen schier onmogelijk. Mocht het geldschip bij ondergetekende nog eens binnen komen varen en de lokale dealer van het betere spul zet een gun op m’n hoofd, dan zou ik niet weten welke van de twee bovenstaande auto’s ik eerder zou kiezen. Hetzelfde was het geval bij de vergelijking tussen de F355 en de 993 Turbo.

De F40 is het ultieme meesterwerk van Enzo Ferrari himself. 478 pk uit een biturbo V8, al zaten er volgens verschillende bronnen veel meer pk’s in. Het uiterlijk is simpelweg monsterlijk, evenals de prestatie. Fraaie afwerking is in de F40 echter ver te zoeken, evenals enige vorm van comfort of subtiliteit.

Hoe anders is dat bij de Zonda. Ondanks dat Pagani zichzelf ten tijde van de introductie van dit beest nog een beetje op de kaart moest zetten als supercarbouwer, liet de Zonda met z’n imposante achterwerk een verpletterende indruk achter.

Om de vergelijking eerlijk te houden, hebben we de in dit geval Zonda S genomen. Onder de kap lag een 7.0 V12 à 555 pk van Mercedes AMG, op aanraden van Juan Manuel Fangio. Je weet wel, die ontzettende baas die in de jaren ’50 maar liefst vijf keer wereldkampioen Formule 1 werd. De onderhoudskosten zijn trouwens niet mals, maar dat is part of the package.

De info is eigenlijk overbodig, deze auto’s kies je met het hart. En een dikke portemonnee. Doe het, in de comments.


Ook interessant!

  • Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
    Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]
  • Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
    Lewis Hamilton verkoopt Pagani Zonda 760LH
  • Pagani bouwt tóch weer een nieuwe Zonda
  • Video: glijden en gaan met de Ferrari F40
    Video: glijden en gaan met de Ferrari F40

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

f40, Ferrari, kies-maar, pagani, Vergelijkingen, zonda, zonda-s

Vorig bericht: « Ecclestone wil Verstappen perse in de Formule 1 houden
Volgend bericht: Techniek: dit is het nut van diffusers »

Lees Interacties

Reacties

  1. Nigel zegt

    3 oktober 2015 om 11:45

    Sowieso F40, een icoon!

    Login om te reageren
  2. gerjan zegt

    3 oktober 2015 om 11:48

    Pagani !!!! Deze is niet moeilijk !!

    Login om te reageren
  3. isn1981 zegt

    3 oktober 2015 om 11:50

    Als ik 1 zou kunnen betalen dan kan ik ze beiden ook wel betalen.

    Als ik er 1 zou krijgen dan de F40

    Login om te reageren
    • nielsemans zegt

      3 oktober 2015 om 11:53

      @isn1981: dus wanneer jij je hele gespaard hebt en uiteindelijk je droom auto kan kopen heb je spontaan je spaargeld verdubbeld en kan je ze allebei kopen? doe mij die rekening ook aub :p

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        3 oktober 2015 om 12:18

        @nielsemans:
        Als je in deze klasse kunt shoppen heb je doorgaans een veelvoud van het bedrag op de bank staan. Deze gasten gaan echt niet hun laatste spaarcentjes aan een auto uit deze klasse besteden.

        Login om te reageren
        • Junior540 zegt

          3 oktober 2015 om 13:40

          @Hubert: zou anders wel een mooie investering zijn, na een paar jaar verkopen met veel winst

          Login om te reageren
          • bassx zegt

            3 oktober 2015 om 13:48

            @junior540: als je ze niet onderhoudt dalen ze wel in waarde. Je moet ze binnen houden, wel hun beurtjes geven van duizenden euro’s. En de ruimte waar ze in moeten staan is vaak ook niet goedkoop meestal met een klimaatregeling. Anders krijg je zelfde als bij de sultan van Brunei.

            Login om te reageren
      • isn1981 zegt

        3 oktober 2015 om 12:21

        @nielsemans: zo een auto koop je niet met al je spaargeld. De meeste autoliefhebbers zouden dit kopen om te rijden en niet als investering. Dus je moet ook geld hebben om hem te onderhouden en rijdende te kunnen houden.

        Login om te reageren
  4. michaelcorleone zegt

    3 oktober 2015 om 11:50

    Pagani voor mij.

    Login om te reageren
  5. potjak zegt

    3 oktober 2015 om 11:51

    Absoluut de F40! Dat wordt de ultieme klassieker.

    Login om te reageren
  6. trolle zegt

    3 oktober 2015 om 11:51

    De zonda, de f40 heb ik nooit mooi gevonden (liever de f50 sorry)

    Login om te reageren
    • gerjan zegt

      3 oktober 2015 om 12:32

      @trolle: helemaal mee eens.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 oktober 2015 om 09:26

      @trolle: Liever de F50? Nu is de F40 een lomp ordinair ding maar de F50 was qua design wel een dieptepunt.

      Login om te reageren
  7. tvklarenbosch zegt

    3 oktober 2015 om 11:51

    F40, de meest begeerlijke auto ooit

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 oktober 2015 om 09:27

      @tvklarenbosch: Wel eens van de Ferrari 250 GTO gehoord?

      Login om te reageren
  8. pietertjep85d zegt

    3 oktober 2015 om 11:52

    Pagani!!!

    Login om te reageren
  9. knipperlichtje zegt

    3 oktober 2015 om 11:53

    F40, want de tand des tijds slaat nu al toe op dat kitscherige interieur van de Pagani

    Login om te reageren
  10. Shenkie zegt

    3 oktober 2015 om 11:53

    F40. Als het een Zonda Cinque of F was geweest, had ik de keuze moeilijker gevonden.

    Login om te reageren
  11. goodboy zegt

    3 oktober 2015 om 11:54

    De pagani. Zeer sexy lijnen en v12

    Login om te reageren
  12. kroelkip zegt

    3 oktober 2015 om 11:55

    F40 Natuurlijk. Geen twijfel over mogelijk

    Login om te reageren
  13. goodfellar1 zegt

    3 oktober 2015 om 11:59

    De f40 is de enige Ferrari die mij over zou halen om niet voor de pagani zou gaan. Beiden superbakken maar de f40 is een icoon.

    Login om te reageren
  14. 888natan zegt

    3 oktober 2015 om 12:01

    Een erg moeilijke keus….. Ik zou denk ik toch voor de f40 kiezen maar morgen kan het zomaar anders zijn!

    Login om te reageren
  15. trustmeiamanengineer zegt

    3 oktober 2015 om 12:04

    Onmogelijke keuze, beide Italiaanse meesterwerken.

    Login om te reageren
  16. toniominestrone zegt

    3 oktober 2015 om 12:06

    Wat makkelijk, kiezen tussen een icoon of een kitsch ” net niet” bolide.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      3 oktober 2015 om 12:39

      @toniominestrone: precies dat! Ik zou ook voor de Pagani kiezen ;-).

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        3 oktober 2015 om 12:58

        @gtwillem: En ik maar denken dat jij er een beetje kijk op had.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          4 oktober 2015 om 00:22

          @toniominestrone: ieder zijn eigen mening. Het is nogal een hamvraag, want het zijn allebei fantastische auto’s. Ik denk als je met een F40 of Zonda rijdt dat je zwaar onder de indruk bent.

          De reden waarom ik een Zonda S verkies boven een F40 is met name het oog voor detail van Horacio Pagani. Die kerel is echt compleet geobserveerd om de best rijdende supercar te maken. In het hele ontwerpproces was hij waanzinnig precies in hoe alles ontworpen moest worden. De Zonda is licht, heeft een fabelachtig rijgedrag (niet listig, zowaar nog wat comfort) en de bouwkwaliteit is bizar hoog. De motoren zijn niet simpel Mercedes units, maar werden speciaal door AMG voor Pagani gebouwd. In Affelterbach schijnen er een paar engineering te zien die enkel en alleen werken om de Pagani motoren te optimaliseren.

          Tweede reden: de Zonda is een auto welke constant in ontwikkeling is geweest. En nog altijd is. Je kan een 7.3 S nog altijd laten ombouwen naar F, F Club Sport, Cinque of Tricolore specificatie.

          De F40 was de laatste Ferrari welke werd ontwikkeld toen Enzo nog leefde, en daaraan mede ontleend de F40 een mythische status. Maar er zijn er meer dan een paar duizend van gebouwd. Daarbij was het interieur gewoon ruk. Op zich begrijpelijk, want het was een race auto voor de openbare weg. Maar echt blij word je er niet van. Daarbij is de transmissie een issue, zeker met het turbogat in het achterhoofd. De ‘1’ gaat tot ver over de 100. ‘2’ tot 160.

          De Zonda heeft een wel gebruiksvriendelijkere zesbak welke goed te gebruiken is om te cruisen én om te racen.

          De F40 is een einde van een tijdperk. De Zonda een begin van een nieuwe.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            4 oktober 2015 om 00:50

            @gtwillem: ben het niet met je eens wat betreft ontwikkeling. De F40 heeft tot 1996 geraced, bijna 10 jaar, terwijl een Pagani volgens mij nooit een officiële race gereden heeft?? Beetje race pedigree sterkt het imago van een sportwagen mijns inziens.
            F40 is ontwikkeld vanaf 480 pk tot richting de 700, sequentiele bakken zijn later gebruikt, aerodynamische aanpassingen, remmen, onderstel; d’r zit niet veel op maar bijna alles is relatief eenvoudig aan te passen. Alleen tast je wel de originaliteit aan…
            Een Zonda is een ander type auto, veel meer styling. F40 is te racey om goed te kunnen vergelijken.
            Daarbij was een Zonda niet echt ground-breaking tijdens z’n release, correct me if wrong! Een F40, hoewel simpel in lay-out, was dé hypercar van dat moment?

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              4 oktober 2015 om 01:05

              @davelepeef: baar mijn mening denk ik dat je de Zonda behoorlijk onderschat en de F40 iets overschat. Maar het is sowieso een leuke discussie!

              De Zonda heeft inderdaad weinig race pedigree. Het gaat hier om straatauto’s, dus de race resultaten zijn niet echt belangrijk. Maar de F40 was zeker succesvoller. De Zonda GR en Zonda Monza waren geen groot succes. Beide overigens geen officiële fabrieksracers, maar je hebt daar een punt. Als dat je ding is.

              De Zonda was wel ‘Ground Breaking’ vanwege de exceptionele kwaliteiten qua rijden. Precisie, stuurgevoel, bak, onderstel: het stond op een zeldzaam hoog niveau.

              Er zijn zat getunede F40’s, maar allemaal niet vanuit de fabriek, dus die kan ik niet mee rekenen. Terwijl Pagani de Zonda wel constant heeft doorontwikkeld.

              De Zonda is echt een briljant ontworpen auto. De F40 is een raceauto voor de weg met een mythische status. De Zonda is een van de beste straatlegale supercars.

              En dan als laatste: die motor. Die platte V8 van de F40 was leuk, zeker door de IHI turbo’s, maar die AMG V12 is wel magistraal.

              Maar hey: beide auto’s zijn absoluut iconen. Beide zijn een goede keuze: ik zou voor de Pagani gaan, maar het is sowieso een close call: en dat is precies de reden waarom @mauritsh de vraag stelde ;-).

              Login om te reageren
              • davelepeef zegt

                4 oktober 2015 om 01:21

                @gtwillem: uiteraard ben ik biased, groot F40 aanbidder hier :)
                Qua rijden kan een Zonda toch niet aan een F40 tippen?? Stond een Zonda op zeldzaam hoog niveau, een F40 was de maatstaf. Een F40 is volledig puur, geen bekrachtiging, alleen is inderdaad een vroege generatie turbomotor niet het meest fijn maar in de tijdgeest bezien de voor de hand liggende keuze.
                Je op twee-na laatste alinea beschrijft het mooi! Nu slapen man ;)

          • davelepeef zegt

            4 oktober 2015 om 00:52

            @gtwillem: kleine kanttekening; dr zijn een stuk of 1300 F40’s gebouwd meen ik, “een paar duizend” is licht overdreven :)

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              4 oktober 2015 om 00:55

              @davelepeef: je hebt gelijk: ik bedoelde meer dan duizend. Heb ik verkeerd vermeld. Waarvan akte ;-).

              Login om te reageren
  17. rufctr01 zegt

    3 oktober 2015 om 12:07

    F40

    Login om te reageren
  18. marikoelolo zegt

    3 oktober 2015 om 12:07

    Vraag me altijd af wat die draaiknoppengedoe op de zetels zijn bij de paganis (en ook andere merken).

    Login om te reageren
    • Author zegt

      3 oktober 2015 om 14:18

      Dat zijn inderdaad draaiknoppen waarmee je de support van de stoelen straffer of juist losser kunt zetten.
      Amerikanen kunnen er met wat creativiteit wellicht ook hun bekers van de Starbucks in kwijt.

      Login om te reageren
  19. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    3 oktober 2015 om 12:08

    Hmmm, roemrucht merk of hobby projectje…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      3 oktober 2015 om 12:38

      @svenska_aeroplan_ab: inderdaad! Ik zou ook voor de Pagani gaan ;-).

      Login om te reageren
      • klimz zegt

        3 oktober 2015 om 13:31

        @gtwillem: Willem is on fire! Ik zou zelf niet kunnen kiezen, de F40 is de ultieme Ferrari en Pagani is gewoon geweldig imo.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          3 oktober 2015 om 16:06

          @klimz: De Zonda is ook wel de ultieme Pagani ;) De Huayra is ook geweldig, maar staat wat mij betreft nog altijd in de schaduw van zijn oudere broer.

          Login om te reageren
          • klimz zegt

            3 oktober 2015 om 16:09

            @berlinetta: Daar ben ik het zeker mee eens, maar dit is niet de ultieme Zonda. Dan denk ik aan een Cinque, Tricolore of costum 760.

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              4 oktober 2015 om 00:31

              @klimz: ik zou zelf niet voor de Cinque gaan: die heeft een single clutch seminautomaat. De Zonda HH is eigenlijk een Cinque met handbak: dus eigenlijk zou dat de ultieme versie zijn. Ik zou gaan voor de Zonda F Club Sport Roadster als ultieme Pagani.

              Login om te reageren
              • klimz zegt

                4 oktober 2015 om 08:38

                @gtwillem: Er zijn zoveel goede keuzes! Maar het design van de Zonda inclusief die knal als je opschakelt rond de redline is echt fabelachtig! Ik geloof niet dat je dat krijgt met een handbak.
                Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben dol op zelf schakelen maar dat geluid.. ?

  20. ghost zegt

    3 oktober 2015 om 12:11

    F40 foto 4 – de poster die bij iedereen boven ze bed hing in de 90er jaren.

    Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      3 oktober 2015 om 12:17

      @ghost:
      Nee hoor ik had foto 2 boven mn bed

      Login om te reageren
  21. Justin070 zegt

    3 oktober 2015 om 12:12

    Dat is makkelijk, F40 natuurlijk.
    Als de keus was; een F40 of een Zonda F, dan liever de Pagani

    Login om te reageren
  22. PeugeotGTI zegt

    3 oktober 2015 om 12:16

    Hmm mijn linkerbeen of mijn rechterbeen, waar ben ik meer aan gehecht…? Nieren heb je er ook twee van maar ook daar heb ik niet echt een voorkeur. Lastig lastig, de ultieme Ferrari of mijn favoriete moderne supercar. Pff…… Nou vooruit de Pagani omdat de F40 zo voor de hand ligt.

    Login om te reageren
  23. sergio72 zegt

    3 oktober 2015 om 12:16

    F40!

    Login om te reageren
  24. gtwillem zegt

    3 oktober 2015 om 12:18

    Ik zou gaan voor de Pagani Zonda S. Veel zeldzamer. En een V12. Daarbij vind ik Pagani’s iets bijzonders hebben wat Ferrari niet (meer) hebben. En de Zonda is een veel modernere auto met een mooiere aandrijflijn. Daarbij vind ik de filosofie van Pagani aansprekender dan Ferrari.

    Oh, en de Zonda is aanmerkelijk sneller.

    Login om te reageren
    • michaelcorleone zegt

      3 oktober 2015 om 12:37

      @gtwillem: Ben ik met je eens, de C12 S is nog steeds speciaal. De Zonda Cinque Roadster is naar mijn mening zelfs een van de mooiste auto’s ooit gemaakt.

      Login om te reageren
  25. lemster zegt

    3 oktober 2015 om 12:18

    De F40 voelt als de betere investering.

    Login om te reageren
  26. maferick74 zegt

    3 oktober 2015 om 12:20

    Ferrari f40

    Login om te reageren
  27. berlinetta zegt

    3 oktober 2015 om 12:21

    Ik zou ook gaan voor de Zonda. De F40 is een icoon en blablabla, maar de keus voor een F40 vind ik erg voor de hand liggend. Die Zonda ziet er nog steeds goed uit en is heel wat specialer.

    Login om te reageren
  28. Orichy zegt

    3 oktober 2015 om 12:24

    De Pagani is niet origineel, met een motor van Mercedes-Benz/AMG en qua design al helemaal niet echt een uitgebalanseerde auto, waardoor hij lelijk is en totaal geen concurrent is van de originele Ferrari F40, die in alles originaliteit uitstraalt.

    Niet voor niets, is de F40 nog steeds de laatste echte supersportauto, omdat er geen hulpmiddelen op zitten om de boel in het gereel te houden. Ook elke coureur, die met de F40 gereden heeft, beaamt dit, dat de F40 een echte rijdersauto is.

    Login om te reageren
    • klimz zegt

      3 oktober 2015 om 13:34

      @Orichy: Klopt want een Zonda is dat niet.
      Ik hoorde dat Victoria Beckham haar Range Rovers en Rolls Royces heeft ingeruild voor de nieuwe soccermoms auto: De Pagani Zonda S.
      Dit heet nou sarcasme.

      Login om te reageren
  29. reistje zegt

    3 oktober 2015 om 12:28

    De F40 voor mij. Heb een voorliefde voor Ferrari. Het overgrote deel van de Zonda’s vind ik eigenlijk niet mooi, alleen de latere extremere versies als de Cinque spreken mij aan.

    Login om te reageren
  30. rykkie zegt

    3 oktober 2015 om 12:28

    De Ferrari F40. Het is de ultime supercar.

    Login om te reageren
  31. tmenges zegt

    3 oktober 2015 om 12:38

    Tsja, de f40 heeft een intereur dat rechtstreeks uit een kitcar lijkt te komen en die van de zonda lijkt te zijn ontworpen door een woonwagenkampbewoner met maik de boer aspiraties.
    zou toch voor de f40 gaan, een echt icoon van een merk met grote historie.

    Login om te reageren
  32. Edge zegt

    3 oktober 2015 om 12:38

    Voor mij zonder twijfel de F40. Dat is wat als klein jochie zijnde mijn favoriete speelgoedautootje, dat later vervangen is door een mooie 1:18 modelwagen op de plank en een poster aan de wand. Het is voor mij de auto die ervoor gezorgd heeft dat ik een passie voor auto’s heb gekregen. Dat is voor mij alleen al reden om voor de F40 te kiezen. Natuurlijk heb ik respect voor het feit dat Horacio Pagani als eerste wagen meteen zo’n beestachtig goed apparaat heeft neergezet. Mooi design, luxe materialen, retesnel, exclusief en dat zonder de financiële steun van een grote multinational. Er zijn maar weinig autofabrikanten die zo laat begonnen zijn en gewoon een plekje tussen de gevestigde orde hebben weten te bemachtigen. De enige andere die ik bewust heb meegemaakt is Koenigsegg. Dus ik heb niets dan respect voor Pagani, zijn bedrijf en zijn wagens. Maar het is nou eenmaal geen F40.

    Login om te reageren
  33. agera zegt

    3 oktober 2015 om 12:47

    Ik weet niet of dit een goede vergelijking is, want het leeftijdsverschil is redelijk groot

    Login om te reageren
  34. kwizmeister zegt

    3 oktober 2015 om 12:50

    Het spijt me voor de mensen die de pagani zonda als voorkeur hebben. De F40 is de ultieme auto voor mensen van mijn leeftijd (26) los van het feit dat het jaar 1988 een top jaar is, zijn de auto’s uit die tijd ook een revolutie an sich.

    Kijken we naar de geschiedenis van een automerk dan wint Ferrari bijna altijd. Dit staat los van de prestaties mensen. Je hebt een liefde voor auto’s of niet. Zo zie ik het, als je dit niet hebt koop je een über snelle GTR of Veyron, waarbij Bugatti ook een goede geschiedenis heeft. (jammer van de ultra lelijke auto’s) Pagani Zonda, sorry waar heb je het over? een carrosserie bouwer die geen verstand heeft van motoren en die van Mercedes moet krijgen?

    Het is duidelijk dat ik hier voor de F40 kies, een auto die nooit vergeten zal worden en absoluut in mijn garage gaat komen, mits ik het geld ga bezitten voor zo’n ding. Wat een prachtig kunstwerk!
    Tot slot, wát een *** vergelijking, en kan iemand de gene die deze vraag heeft gepost even vragen wat hij/zij op een autoforum doet?!??!?! Je slaat de plank mis!
    De groeten!

    Login om te reageren
    • Author zegt

      3 oktober 2015 om 14:15

      Die gene die deze vraag heeft gepost (sic) werkt op dit autoforum.
      Als de vergelijking je niet aanstaat is dat jouw probleem, ik vind het gaaf om iconische auto’s tegenover elkaar te zetten.
      Altijd voer voor mooie discussies, een enkele zuurpruim daargelaten.

      De groeten!

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      3 oktober 2015 om 15:36

      @kwizmeister: ik zie jou dingen zeggen die voor geen meter kloppen. Mooi voorbeeldje: ik kijk niet om als ik een Ferrari zie. Maar ik kijk wél om als ik een Porsche 911 zie. Of een Volvo 850R. Of een nette, originele Honda CRX. Maakt dat mij géén autoliefhebber? Of misschien juist des te meer omdat ik niet, zoals de meeste normale mensen en autoliefhebbers, compleet gek wordt van elke Ferrari F430 of 360.

      Geloof me, Ferrari’s zijn overgewaardeerd. Dat is al heel lang zo en dat geldt ook voor de F40. Ja, het is een fantastische auto, maar NIET specialer dan de Zonda C12S. De Zonda C12S was de auto die Pagani écht op de kaart wist te zetten en ook zeer zeker geen knutselprojectje. Ik denk dan ook niet dat je beseft dat de F40 méér een knutselprojectje was/is dan de Zonda ooit is geweest.

      Ja, ik kies voor de Pagani omdat de F40 altijd de geijkte keuze is. Daarnaast vind ik de Pagani mooier en klinkt die Mercedes V12 beter dan de V8 van de Ferrari. En dat heeft niets maar dan ook echt niets met mijn leeftijd of mijn passie voor auto’s te maken maar alles met voorkeur en gevoel.

      Login om te reageren
      • kwizmeister zegt

        5 oktober 2015 om 00:46

        -edit: nutteloze bijdrage-

        Login om te reageren
  35. volvoturbo zegt

    3 oktober 2015 om 12:58

    De Zonda vind ik van opzij behoorlijk uit verhouding, hoewel t verder n geweldige bak is. Uiteindelijk dus toch maar de F40 (in t zwart aub) :p

    Login om te reageren
  36. fmgarcia zegt

    3 oktober 2015 om 12:59

    Vin het zonda om de f40 niet te kiezen. Rustaaag

    Login om te reageren
  37. rob5nismo zegt

    3 oktober 2015 om 13:02

    Bij de pagani is het elke 12jaar de brandstoftank vernieuwen
    Ferrari zal ook wel zn onderhouds dingetjes hebben.
    Maar als ik zou moeten kiezen de pagani

    Login om te reageren
    • snuif zegt

      3 oktober 2015 om 13:24

      @rob5nismo: Bij de F40 moeten ze elke 10 jaar worden vervangen.

      Login om te reageren
  38. jackass266 zegt

    3 oktober 2015 om 13:04

    Heel eerlijk, geen van beide. Doe me voor het zelfde geld (denk ik) maar een miura

    Login om te reageren
  39. henkhupelschoten zegt

    3 oktober 2015 om 13:16

    Pagani, amg v12, Italiaans design veel beter kan eigenlijk niet!

    Login om te reageren
  40. ArnoldH zegt

    3 oktober 2015 om 13:20

    Als Pagani liefhebber zonder twijfel de pagani. Wat een schoonheid is het gewoon.

    Login om te reageren
  41. snuif zegt

    3 oktober 2015 om 13:23

    Lastig hoor. Om nu het meeste plezier aan te beleven de Pagani want praktischer (voor zover dat kan bij een supercar). Maar om op termijn het meeste plezier voor je portemonnee op te leveren zonder twijfel de F40.

    De keuze valt dan toch op de F40 want daar kan ik nu ook in rijden EN stelt mijn pensioen in 1 klap veilig.

    Login om te reageren
  42. spykerboy zegt

    3 oktober 2015 om 13:24

    Echt moeilijk vind ik dit niet, ondanks dat ik groot ferrari fan ben, zou ik de zonda nemen, om de volgende redenen:
    1) klinkt beter
    2) NA FTW!!
    3) ziet er exotischer uit

    Login om te reageren
  43. clarkson zegt

    3 oktober 2015 om 13:30

    Natuurlijk de F40. Maar dit is wel een oneerlijke vergelijking. Vergelijk de zonda dan met de F50. die komen tenminste uit het zelfde jaar.

    Login om te reageren
  44. amgloverr zegt

    3 oktober 2015 om 13:36

    Pagani!!! bloedmooi maar die f40 is ook gaaf!

    Login om te reageren
  45. MaartenD zegt

    3 oktober 2015 om 13:45

    lijkt mij geen vergelijking, de F40 any time! De Pagani is erg mooi maar mist de historie van de ferrari en moet nog bewijzen een toekomstige klassieker te worden. De f40 is en lijft een topper. Toch heeft de Pagani Zonda een speciaal plekje in mijn hart omdat ik de auto heel vroeg al gespot had, net voordat de auto in de Autoweek/Autovisie kwam, toentertijd nog een stukje hierover geschreven naar de Autovisie, omdat ik de Pagani per toeval in het wild tegenkwam tijdens een vakantie langs autofabrieken nabij Modena, heel bijzonder!

    Login om te reageren
  46. grrrrommmmm zegt

    3 oktober 2015 om 14:06

    Hmmmm…. spaar toch maar door voor een 288 gto…

    Login om te reageren
  47. thimochand zegt

    3 oktober 2015 om 14:20

    Het geluid van de pagani is meesterlijk tot huayra kwam. Kan ook een stofzuiger kopen die is nog goedkoper.

    Login om te reageren
  48. allesmetturbo zegt

    3 oktober 2015 om 14:28

    F40

    Login om te reageren
  49. ej20g zegt

    3 oktober 2015 om 14:42

    Doe mij de Zonda maar. De F40 is een fantastisch ding maar, zoals de meeste Ferrari’s, akelig overgewaardeerd.

    Login om te reageren
  50. escort77 zegt

    3 oktober 2015 om 14:59

    De F40, die kan namelijk nog in de overgangsregeling voor de MRB ?

    Login om te reageren
  51. Dutchdriftking zegt

    3 oktober 2015 om 15:19

    De F40 voor mij. Wat een icoon!

    Login om te reageren
  52. dutchcorvette zegt

    3 oktober 2015 om 16:05

    ZONDa

    Login om te reageren
  53. kokusmakreel zegt

    3 oktober 2015 om 16:56

    F40

    Login om te reageren
  54. Dizono zegt

    3 oktober 2015 om 17:10

    Je had voor die Pagani elke andere auto kunnen plaatsen, waarde collega, mijn keuze zou hetzelfde zijn.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      5 oktober 2015 om 08:43

      @dizono: u neemt de Lada?

      Login om te reageren
  55. macmiller zegt

    3 oktober 2015 om 17:24

    de zonda, heb dan veel liever een F50 als het een ferrari moet zien

    Login om te reageren
  56. philipf zegt

    3 oktober 2015 om 18:13

    Zonda!

    Login om te reageren
  57. m4ple zegt

    3 oktober 2015 om 18:15

    Als er bij een keuze pagani als optie genoteerd staat is de keuze reeds gemaakt.
    De F40 is zeker niet mals maar een pagani is gewoon zo veel meer dan een steigerend paard

    Login om te reageren
  58. norge zegt

    3 oktober 2015 om 18:27

    F40…..Het ultieme speelgoed wat niet kan praten…

    Login om te reageren
  59. exualign zegt

    3 oktober 2015 om 18:43

    De Pagani, heb nooit wat met Ferrari’s kitcar gehad.
    Zou de keuze een 288gto zijn dan had ik tot Sintjuttemus zitten twijfelen.

    Login om te reageren
  60. alfablog zegt

    3 oktober 2015 om 18:47

    Pagani voor nu. Voor de lange termijn de Ferrari. Die kennen we over 50 jaar nog. Of dat voor de Pagani ook geldt weet ik niet. Kan zomaar zijn dat die met de Koenigsegg op één hoop wordt gegooid als beide merken niet mer bestaan bv.

    Login om te reageren
  61. niekie1999 zegt

    3 oktober 2015 om 18:55

    Pagani Zonda C12 S 7.3 is de mooiste als je het mij vraagt

    Login om te reageren
  62. addiction4cars zegt

    3 oktober 2015 om 20:03

    De Pagani vind ik wel heel erg mooi maar in dit geval sowieso de F40!

    Login om te reageren
  63. madvillain zegt

    3 oktober 2015 om 20:06

    Jongens, jongens, de Pagani is altijd een icoon geweest, maar niet voor jan en alleman. De F40 is zo’n standaard keuze, die voornamelijk veel liefhebbers heeft gekregen dankzij de recente prijsstijgingen (althans, dat is mijn mening).

    Ik ben een echte Ferrari fan, daar niet van, maar de Pagani is echt een klasse apart (vergelijkbaar met de Spyker).

    Ik vroeg mijn Belgische neefje van 9 wat zijn favoriete auto was, nadat zijn moeder zei dat ie gek was van auto’s. Zijn antwoord: da’s ne Pagani!
    Die snapt het tenminste!

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      4 oktober 2015 om 01:12

      @madvillain: Hij is 9, weet hij veel. Niet geremd door wijsheid ;)

      Login om te reageren
      • madvillain zegt

        5 oktober 2015 om 20:41

        @davelepeef: Smaak komt vroeg bij sommigen. Hij is in ieder geval niet bedorven door jaren-80 posters ;).

        Login om te reageren
  64. 850t5r zegt

    3 oktober 2015 om 21:33

    De F40 voor nu, de Zonda is de F40 van de toekomst. En hoe mooi de F40 ook is qua sound (beleving) overtreft de Zonda eigenlijk alles!

    Login om te reageren
  65. cpp1 zegt

    3 oktober 2015 om 21:47

    F40, iedere dag.

    Login om te reageren
  66. LJ zegt

    3 oktober 2015 om 21:54

    F40!!!

    Login om te reageren
  67. gtwillem zegt

    4 oktober 2015 om 00:27

    @mauritsh:

    Twee puntjes. De Zonda S 7.0 is er maar heel even geweest, waardoor de specificaties van de 7.0 en 7.3 met elkaar worden verward. De S 7.0 had 550pk, de 7.3 555. Pietluttig detail, maar toch.

    De foto’s van de Zonda zijn goed gekozen, maar de eerste foto van de Zonda is de oude auto van Harry Metcalfe. Een Zonda C12S 7.3, en op die foto is ie in Zonda SF specificatie: hier heeft ie de velgen van de F, evenals het onderstel, de remmen en wat motorische upgrades. Vermogen lag rond de 630 paarden.

    Wel een briljant vraagstuk overigens! Ga je voor de laatste Ferrari onder het bewind van Enzo, of de eerste Pagani van Horacio. Goed gekozen.

    Login om te reageren
  68. davelepeef zegt

    4 oktober 2015 om 00:55

    De Zonda neem je mee als je vrouw mee gaat. In een F40 ga je alleen…

    Login om te reageren
  69. davelepeef zegt

    4 oktober 2015 om 01:10

    Nog ’s nagedacht… F40 was één van de eerste (of eerste?) auto’s waarin de carrosserie uit composiet is opgetrokken, recht uit de F1. De motor is eigen product, maar voor Pagani spreekt “beter goed gejat dan slecht bedacht”. Volgens mij is een Zonda en auto van een designer, een F40 van een ingenieur… Ja, een F40 is lang niet zo perfect als een Zonda, maar hey, het is toch een Italiaan?
    F40 anytime…

    Login om te reageren
  70. maseratizzzzzzzz zegt

    4 oktober 2015 om 01:56

    Als het een F50 was de keuze snel gemaakt maar nu dan toch liever de zonda

    Login om te reageren
  71. boynoon zegt

    4 oktober 2015 om 08:57

    tis een beetje kiezen tussen je opa of je vader
    je vader is wat sneller en wat soepeler
    maar van je opa mag je meer en krijg je meer kadootjes

    Login om te reageren
  72. mashell zegt

    4 oktober 2015 om 09:31

    De F40 is lomp en was bij introductie al verouderd. De Pagani heeft een standaard Mercedes motor en een interieur zo kitch dat ze bij Spyker er jaloers op waren. Ik kies de Ferrari, die wordt vrij snel meer waard, de Pagani eerder minder.

    Login om te reageren
  73. draymond zegt

    4 oktober 2015 om 11:46

    De F40 is en zal altijd een icoon blijven

    Daarnaast is de pagani zonda ook zeer iconisch waardig

    Maar mijn keuze neigt toch echt uit te gaan naar wat naar mijn mening de mooiste creatie van Ferarri ooit

    Login om te reageren
  74. hplh zegt

    4 oktober 2015 om 12:07

    Ongelooflijk wat maakt pagani toch een lelijke auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North