Kies maar gespot: Ferrari F430 vs Porsche 997 GT3 RS

Auteur: , 77 Reacties

Italiaanse flair versus Duitse degelijkheid, 490 versus 450 pk, geel versus oranje, flipperen versus handbak maar precies even snel. Welke kies jij en waarom?

Ferrari F430 of Porsche 911 GT3 RS?

Op het circuit van Spa Francorchamps spotte Porsche911turbo2 twee raspaardjes van verschillende komaf, beide uitgerust met toepasselijke nummerplaatjes. De Italiaanse Ferrari F430 verliet ooit de showroom vanaf een slordige 245.000 euro, ruim 35.000 euro meer dan de vanafprijs van de Porsche 997 GT3 RS. Waar de Ferrari F430 vrijwel alleen maar met de optionele automaat met flippers geleverd werd (een handbak was wel leverbaar maar werd zelden verkocht) kon je in de 911 RS alleen een handbak krijgen. De 4.3 liter grote achtcilinder uit de Ferrari leverde 490 pk terwijl de GT3 RS het met 450 paardjes moest doen. De V8 uit de F430 was echter -ondanks een ongeveer gelijk gewicht- niet in staat de GT3 RS makkelijk zoek te rijden. De sprint naar de 100 werd net als de met een 450 pk sterke 3.8 liter grote zescilinder uitgeruste GT3 RS in 4.0 seconden afgelegd. De topsnelheid lag ook niet meer dan 5 kilometer per uur hoger dan die van de Porsche: 315 versus 310 kilometer per uur.

We kunnen wel stellen dat de GT3 RS meer als pure racer bedoeld was terwijl de F430 zo allround is dat een kind er nog in kan rijden. Hoewel, een GT3 RS is ook kindvriendelijk, dat maakt de keuze dus ook niet echt makkelijker. Ga jij voor de Porsche 997 GT3 RS of voor de Ferrari F430? En waarom dan? Meer foto’s om uw keuze op te baseren zijn hier te vinden. Specs vergelijken kan hier. Roep maar!



77 reacties

Doe mij maar de F430 alleen al voor het geluid!
@riborg:
Gisteren nog een blokje met een 430 spider gereden, machtig mooi geluid idd.
@jrk68:
Toevallig in Noordwijk?
F430, maar dan wel in Ferrari Rosso aub en in scuderia uitvoering.
Zekers te weten de F430. Prins Pils mag die oranje driftkikker wel hebben.
Altijd Porsche boven de tierelantijntjes makers van Ferrari.
Liever een F430 handbak, maar die keus heb ik geloof ik niet he?

De GT3 RS is gruwelijk maar blijft een zwaar (oké in dit geval licht) gepimpte kever… Ik zeg het er maar bij voor alle vag vriend waar ik nu de haat van zal krijgen ik vind een GT3 RS een super auto en is ook zeker meer een collectersitem….

Maar een Ferrari blijft een Ferrari, en hij is geil…. Geel bedoel ik :-D
Porsche, puur racegeweld.
De Ferrari, wel in een andere kleur graag!
De F430 geeft toch meer gevoel mee. Het geluid is geweldig (en HARD!). Flipperen is zo vervelend nog niet. De GT3 RS is cool voor het circuit maar dat zijn zeer schaarse momenten om er optimaal van te genieten. Met de F430 heb je dan denk ik in het algemeen meer plezier.
Porsche altijd boven Ferrari.
Deze GT3 RS is nog de 997 MKI GT3 RS, dus nog met de 3.6 van 415 pk… De facelift had pas de 3.8 van 450…

Anyway toch de Porsche anyday!
Alles boven een Ferrari, alhoewel het geluid erg lekker is.. De Porsche is gemaakt waar die voor bedoelt is; los gaan op een circuit.
Sws 100% de Porsche
Duidelijk die 997 RS Mk1 :D

Droomauto’tje nog steeds. Staat op nr één van mijn persoonlijke Top-5
Sjonnie of Harry…….moeilijk, Doe de kever maar.
Sws porsche, met de f430 hou voor je het weet wat zwart geblakerd staal over…
F430 Scuderia!
Maar aangezien dit maar een “gewone” is ga ik voor de GT3 RS.
De Porsche. Altijd en overal.
Dan kies ik voor C: geen van beide.
@toyotafortuner: Kan je jezelf nog een autoliefhebber noemen als je zowel een ferrari als een GT3 laat staan voor je toyota?
Sowieso Ferrari, gewoon omdat Ferrari.
De Ferrari omdat die exclusiever is, een beter geluid heeft en meer emotie geeft. De Porsche zal ongetwijfeld beter zijn maar wat maakt dat uit. Ik kom nooit op een circuit. Bovendien is de 911 een beetje de Opel Kadett van tegenwoordig. In Rotterdam kom je ze dagelijks tegen. Een Ferrari bijna nooit.
@ferry832: ben een 997 gt3 Rs pas 1x tegen gekomen in Rotterdam. Als die ferrari nou een scuderia was dan zou ik er nog over nadenken maar de Porsche blijft toch leuker om te rijden.
@kenner: Je zal ze dan ongetwijfeld beide hebben gereden. Ik weet het niet, helaas beide nooit gereden.

Hoeveel mensen weten het verschil tussen dit model Porsche of een gewone 911 ? De gewone 911 zie je wel dagelijks en daarom is Ferrari bij voorbaat al exclusiever.
De Ferrari F430 is zonder meer mijn keuze vanwege het mooie geluid!
Dat geluid mis ik een beetje bij de Porsche…
De F430 natuurlijk! Prachtige wagen!
GT3RS über alles!
997 GT3RS pré-facelift heeft een 3.6 met 415pk
Wat een no brainer. De RS natuurlijk. Die F430 is in mijn ogen de minst mooie Ferrari van de afgelopen 20 jaar.
Ferrari, heb niets met Porsche en deze is daar geen uitzondering van…
Porsche heeft maar één mooie auto gebouwd in haar geschiedenis en dat is de GT. De 430 dus voor mij.
La Ferrari 430 natuurlijk:)

Iedereen zegt dat je een Porsche dagelijks kunt inzetten.
Een Ferrari is niet daarvoor gemaakt.

Dat is precies de reden wat de Ferrari zo speciaal/exclusiever maakt!

Doordeweeks rij ik wel in de Maserati Ghibli…

Eh Panda 4×4:)
@azuli: Oowkeee… dus als je auto van onbetrouwbare ellende uit elkaar lazert, dan heet dat bij jou ‘exclusiviteit’ en ‘speciaal’.
Ieder zijn meug maar dit is wel een vreemde…
@lemans96:

Ok ik maak het wat simpeler voor je. De Ferrari is zoveel mooier. Wat een no brainer:)
@azuli: Beauty is in the eye of the beholder. Dat deze 430 zeker niet de meest geslaagde koets van Ferrari is, daar zijn de meeste echte autoliefhebbers wel over uit. Het ding werd dan ook op de circuits door de GT3 aan alle kanten zoek gereden.
@lemans96:

I don’t care! Wil je het woord “autoliefhebber” niet misbruiken aub?

Laat me met rust.
@azuli:

@lemans96 rijdt zelf een oude Toyota. Dan weet je gelijk met wat voor “autoliefhebber” je te maken hebt ;-)
@bart123456: opnieuw: niet zomaar een Toyota. En so what dat zijn Toyota 22 jaar oud is? De Skyline GT-R BNR32 is inmiddels een goede 24 jaar oud en rijdt nog steeds de meeste auto’s zoek. Alsjeblieft zeg…
@lemans96:

In dat geval zouden Toyota’s wel erg exclusief en speciaal zijn. Ik ken geen enkel merk met zoveel en zulke grootschalige recalls de afgelopen jaren.

Dat je ze überhaupt nog rond ziet rijden verbaast me al!

Verder zou mijn keuze de Ferrari F430 zijn. Het merk Porsche heeft zijn ziel al lang geleden aan de duivel verkocht toen het kwam met diesels en een SUV…
@bart123456: meestal voor kleine dingen. Daarnaast heeft vrijwel elk merk zulke terugroep acties maar is Toyota een van de enige die daar open over is.
@ej20g:

Recalls worden vrijwel altijd ook via massamedia naar buiten gebracht, om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Voor kleine dingen heb je geen recalls nodig, dat heet onderhoud ;-)
@bart123456: tot nu toe heb ik er nog maar vrij weinig voorbij zien komen, de terugroep acties die ik heb gezien waren voornamelijk van Japanse merken (niet alleen). Kan er natuurlijk een paar gemist hebben.

Als een stekkertje niet doet wat het hoort te doen en het dient te worden vervangen dan vind ik dat daar een terugroep actie voor gehouden moet worden. Onderhoud is niet het vervangen van falende delen, onderhoud is het vervangen van slijtagedelen en het nachecken van de hele auto. Onderhoud heeft in mijn ogen niks te maken met het vervangen van stekkertjes (voorbeeld), die dingen horen in principe niet kapot te gaan (open gelaten dat dat natuurlijk wel gewoon voorkomt).
@ej20g: Beste, ik raad je aan om niet verder in te gaan op de aandachtzoekende uitdaginkjes van die bart12345. Verstand van auto’s heeft ie niet(dat mag duidelijk zijn als je Toyota een ‘niet serieus te nemen merk’ noemt) en hij zit boordevol diepgewortelde frustraties. Begrijp me niet verkeerd, dat zou ik ook zitten als ik enkel maar de beschikking over een brommer had…
@lemans96:

Dat van Toyota heeft vooral met smaak en klasse te maken ;-)

Ik heb niks tegen Toyota, en ondanks dat vissen niet mijn hobby is ben ik er wel goed in, want jij hapt altijd!
@lemans96: als iemand verstand heeft van Japanse auto’s weet die persoon dat Toyota een zéér grote naam is in de motorsport. En in de tuning wereld, for that matter. Niet voor niets dat onder andere de Corolla AE86, Celica en Supra zo legendarisch zijn.

Maar ik zal de grotere man zijn in deze discussie en mijn klep houden. Het is dat ik de reactie hiervoor op hem al geplaatst heb, maar bedankt voor de tip.
@bart123456: Oh dear,

Don’t feed the troll ! xD
Waarschijnlijk de enige keer dat ik voor de Porsche kies. De F430 is zeker niet de knapste Ferrari aller tijden. Een GT3 RS vind ik de enige aantrekkelijke 911. Had er een Gallardo bij gestaan was die het zeker geworden, maar nu dus de 911 please.
F430 in scud uitvoering. Anders de GT3. Ik vind de standaard F430 een beetje een meidenauto vwb uitstraling (vreselijke voorbumper).
De f430!! aub de open versie en dan heerlijk cruisen.
Maar ook de porsche is geniaal!
De Porsche uiteraard, de Gt versies komen jammer genoeg niet veel voor hier maar na een dag op de ring kan ik er geen genoeg van krijgen, overigens ook de Gt2 Rs.
Ferrari doet mij niet meer veel na de F40.
Zeker weten de GT3 RS. Er is gewoon geen betere track car en heeft een heerlijke sound.
Porsche. En als je uitleg wilt waarom heb je het niet begrepen..
@stevenpoal:
Leg eens uit dan….
Ferrari f430 maar dan met zwarte velgen bij dat gele kleurtje.

Moest de Porsche een GT3 RS 4.0 zijn zou ik niet twijfelen en die nemen.
Porsche no doubt!
Ferrari heeft meer ziel…

Maar ik kies voor de Porsche. Iets meer track georienteerd.
De Porsche natuurlijk. Zoveel mooier dan de Ferrari en klinkt een stuk mooier dan die wel erg schelle Ferrari. Bovendien is een handbak gewoon the way to go en hoort een handbak niet in een moderne Ferrari thuis.
F430, sowieso!
Hoef ik niet over na te denken. De Porsche voor mij aub. Absoluut mijn droomauto.
Van deze 2, toch maar de Porsche.
Had er een 360 Challenge Stradale gestaan, was het een ander verhaal geweest
Doe mij die gt3 maar elke 430 bij elke 430 eigenaar die ik ken ging. Hij constant kapot
@porschekiller:
Hoeveel ken je er? 1…. Degenen die ik ken hoor ik anders nooit ergens over.
Nice combo!
Doe de Ferrari maar. Niet zozeer omdat het Ferrari is, maar de Porsche lijkt me te hardcore voor een beetje dailydrive. Denk dat je met de Ferrari ook prettiger lange afstanden kunt “cruisen”.
@jack_abarth: Volgens de toonaangevende autobladen(EVO, Sportauto, Autocar) is het juist een betere ‘allrounder’ dan de standaard GT3 van de 997 serie, dus ook voor dagelijks gebruik absoluut de betere auto. Zowieso is zo’n Ferrari over lange afstanden niet te vertrouwen, zeker niet in vergelijk met een Porsche.
Ferrari, want het is en blijft “maar” een Porsche…
@thomcarspotter: grappig dat ik precies het tegenovergestelde heb.
Ik zou niet willen dat mijn sociale umfeld zou denken dat ik de eindeloze uitmelkerij van overbodige 911 varianten getuind zou zijn, daarom gewoon de Ferrari.
Porsche all the way. Puurder wordt het niet.
Ligt het trouwens aan mij of ben ik de enige die Ferrari scheel vindt klinken?
De ferrari, waarom? lekker flipperen, Veel mooier geluid en het is teminste een exoot…
Ik ga voor de Lamborghini
integralechubasco
Porsche is voor bouwvakkers met al dat steigerbuis…
De Ferrari, zonder twijfel. Gewoon alles klopt aan deze auto: heerlijk geluid, schitterend ontwerp zonder al teveel flapjes, hoekjes of taartscheppen (ja ik bedoel jou Oranje Duitser!), heerlijke foute kleur met dat geel en het beste van al: afstellingen die je zowel op trackdays áls in het forenzenverkeer van pas kunnen komen, terwijl die Oranje Duitser alleen héél goed is op het circuit en verder overal in tekort komt. Forza Ferrari!
F430 is een kutbak…de porsche is mooier
Iedereen roept maar dat de Porsche veel mooier is, echter is het model an dicht niets veranderd (op enkele middel na) in de afgelopen 25 jaar.

Ben persoonlijk wel eens een keer klaar met dit extreem uitgemolken model.

Ik kies voor de Ferrari vanwege de in mijn ogen brute achterkant, strakke wegligging en heel erg geil huilend geluid. Heerlijk.

Kleur is van beiden mooi, al gaat mijn voorkeur uit naar dark metallic oceanblue.
@JaxDryke: Grr, ik haat autocorrectie op mn foon.. Middel-mods, an dicht-an sich

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).