Kies maar: Jaguar XJ of Jaguar XJ

Auteur: , 54 Reacties

Beter dan dit is Het Oude & Het Nieuwe Jaguar niet in beeld te brengen.

Jaguar XJ of Jaguar XJ

Al sinds 1968 levert Jaguar de XJ als het vlaggenschip van haar gamma. Een heerlijke limo met een zescilinder, een V12, en soms een V8. En met een beetje pech loop je er compleet op leeg wanneer ze op leeftijd beginnen te raken. Het design is echter wat deze auto zo gaaf maakt. Ergens in de jaren tachtig werd besloten de XJ – wat oorspronkelijk voor Experimental Jaguar staat – niet meer ingrijpend te vernieuwen. En zo modderde de XJ met dit klassieke ontwerp door tot 2009, en niemand die klaagde.

In 2009 werd de nieuwe XJ in leven geroepen, die een compleet andere weg insloeg. Ian Callum gaf Jaguar een vlaggenschip voor de 21e eeuw. Om dat te illustreren: tussen de bouwjaren van deze twee Jags (het oudere model is trouwens een supercharged XJR) zit 14 jaar verschil. Check de volledige spot op Autojunk.nl.

Jaguar XJ of Jaguar XJ

Vooruit, we gooien er een Kies Maar tegenaan: kies maar!



54 reacties

Voor mij sowieso de nieuwe, ook al is het een stijlbreuk met het oude Jaguar.
Al een paar keer mijn nek verdraaid toen zo’n vliegdekschip passeerde. Imposante machine!
De nieuwe alleen de wel met de oude achterkant.
Ik vind de nieuwe XJ een zeer mooi model, maar de er gaat niets boven een oude Jag! Tijdloos design!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zonder twijfel de oude XJR. Erg jammer dat het onderscheid tussen de nieuwe XJ en de Duitse vlaggenschepen verdwenen is.
Volgens mij zat deze er nog een model tussen…
@rubentijs: Ja, maar die had gewoon hetzelfde design als de oude.
Juist ja, Jaguar maakte ooit van die sierlijke, lage prachtbakken…
@StijnB:

Vierkant. Ja, da’s inderdaad mooi. Net als de BMW 3 E30.
Hmmm, oude is toch ook wel pure klasse, dus ik ga voor hem
Hele moeilijke keuze, maar doe de nieuwe maar!
Sowieso de oude, ik vind de nieuwe stiekem niet eens echt mooi.
Nieuwe, maar de oude is ook erg mooi. Je mag allebei wel op de stoep zetten….
De oude is echt een tijdloze wagen. Of de nieuwe dat ook zal zijn, zien we nog. Maar het is toch wel een prachtbak. De mooiste in zijn klasse. Dus ik neem het risico en kies de nieuwe :)
Ik rook geen pijp en heb geen oranje pantalon, dus geen van beiden. Auto’s voor zweterige babyboomerts.
Allebei. Voor de prijs van de ouwe hoef je het niet te laten. Die koop je voor de prijs van een beurt aan de nieuwe. Beide tijdloos dus kan je even mee vooruit.
Doe mij maar de nieuwe, dan zet ik die te koop en koop er een 2e hands 760Li voor (flauw he dat soort comments).

P.S. ”Omdat te illustreren” moet zijn ‘Om dat’ en ”Een heerlijke limo’s” mag je zelf wel kiezen voor meervoud of enkelvoud. Beide is helaas geen optie. Groetjes!
@jipino: Zo vermoeiend die spelling controle, ten eerste zitten we niet op school zo who cares ? ten 2e snapte je niet wat er stond ? ten 3e en de belangrijkste, sinds het onstaan van Internet is het eigenlijk altijd gewoon goed geweest dat spelling er niet toe doet en niet verbeterd word zolang je het maar begrijpt, maar toen kwam de massa en alle wanckers op hun zoldertje
@yerrie: Wat voor reden is dat? We zitten niet op school dus f*ck spelling maar? Op school leer je het juist zodat je het later ‘in het echt’ kan toepassen. Op een site als Autoblog, die toch veel mensen bezoeken, vind ik dat je je tekst best twee keer kan doorlezen voordat je het plaatst. Met fouten in de comments heb ik niet zo veel problemen.
@jipino: Precies, jammer genoeg denken de meeste jeugdige personen er zo over…
@yerrie: Haha, bij het ontstaan van het internet was de spelling altijd correct, en spellingscontrole was niet nodig, want toen zaten er alleen intelligente mensen op. Die massa wanckers zijn mensen die niet weten hoe ze ‘wanker’ moeten schrijven…
en als ik nu mijn corsa uit 2007 nog aan het afbetalen ben , hoe kan ik dan verstand hebben van deze auto”s, laat staan er 1 kiezen ?
@tweede_woning: niet, anders koop je geen auto op afbetaling. Van zulke fouten leren mensen snel.
doe die ene maar die 6 lease-termijnen van die ander kost ..

ben tenslotte geen armoedzaaier ..
Hoewel ik de nieuwe een imposante auto vind, zou mijn keuze toch het oude model zijn.
Iets minder opvallend.
Doe mij maar de nieuwe, dan verkoop ik die en koop ik een in topstaat verkerende oude en heb ik voor de komende jaren genoeg voor het onderhoud
De nieuwe is zoveel fraaier. Deze kleur staat m ook fantastisch.
Nu in het vergelijk zie ik pas hoe vet en plomp mevrouw XJ is geworden. Ik zou haar op een dieet zetten tot ze weer zo mooi rank en slank is als haar oudere zus.
@imaginenl: ja dat viel me ook op!
De oude is mooier maar, ik hou niet van langs de kant van de weg staan .Dus dan nemen we de nieuwe maar in een lease ofzo.
Duidelijk de oude. Ondanks dat ik de nieuwe echt een fantastisch mooie vlaggenschip vind. De oude XJ(R) is gewoon een fantastisch design.
De carrosserie van de oude en het binnenwerk van de nieuwe graag. Hoeveel gaat me dat kosten?
@VantageR: Wil je dan een nieuwe, waarrond je de oude carrosserie drapeert, of een oude, waar je een vers interieurtje in ramt… ?
De oude, wat een mooi neus is dat. Ooit nog als XJR uitgebracht met extra gaas in de neus en geen chroom rondom. Wat een mooi ding was dat. Helaas geen stuiver waard.
Mag het ook allebij?
Sodeju, die nieuwe is ook niet een beetje groter….

Doe mij de oude maar. Hoewel ik de nieuwe ook een mooie verschijning vindt, is ‘ie toch wat te pompeus voor mijn smaak, beetje teveel fat-lady zeg maar.
Allebei! Of het nou een blauwe Series I uit de 70s met 4.2 liter V8 die ik heel vaak tegenkom is, of een hedendaagse XJR LWB, een XJ is tijdloos prachtig en elegant. Een model/auto al 40/45 jaar prachtig houden, daar kan geen A8/Panamera/760Li tegenop.
@toyotafortuner: zei ik 4.2 liter V8? Dat moest 4.2 liter I6 zijn.
@toyotafortuner: Wikipedia ftw..
Prachtig, allebei. Ik vind persoonlijk het oude model mooier in de normale XJ uitvoering, dus niet als XJR. Dan vooral in het donkergroen, bordeaux rood of donker blauw met beige interieur. Die nieuwe mag ook best voor de deur worden geparkeerd, eigentijds en zoals een moderne Jag moet zijn.
Duidelijk de nieuwe, oude lullen auto’s die oude modellen.
@amgpower63: Ik vind het leuk dat veel mensen ze een oude lullen-bak vinden (waaronder ik zelf) en wel hierom. Heb zelf een oude XJR v8 en kwam recentelijk naast een heel haastig mannetje in een Giulietta QV te staan die ik in mijn ouwe-lullenbak compleet zoek reed (recht stuk want XJR’s houden niet van bochten). Niemand verwacht dat. En neem van mij aan dat hij erg hard z’n best deed.
@jagofiel:

“QV” is ook niet meer wat het geweest is…
Vele Jaguar-“fanboys” (zo van die gasten die zelf geen hebben), waren kwaad toen de XJ radicaal vernieuwd werd. Ik vind het de beste zet ooit. Jaguar kon niet blijven teren op zo’n oud design. En als ze over drie generaties / 25 jaar een nieuwe XJ lanceren met de ‘klassieke’ looks, hebben ze een retromodel dat onmiddellijk zeer populair zal zijn…
Doe maar de XJ. Nee wacht, de XJ. Of toch de XJ? Ik denk dat ik toch voor de XJ ga.
De ouden, maar dan wel met origineel nummerbord.
Zo’n importplaat op een XJ staat wel heel pauperig!
De nieuwe. De oude is een ouwelullenwagen geworden.
De oude, want:
– eerder passend binnen budget
– mooier
– youngtimer, dus wellicht interessant in de bijtelling
– het badass imago…
– vul het maar aan…
Het model hier tussenin… De Super V8 Portfolio als het even kan :).
Overduidelijk de oudere versie!
Op deze foto’s kun je goed zien, wat voor vette [melk]koeien de auto’s van tegenwoordig zijn!

Damn, naast de oude lijkt de nieuwe XJ wel een SUV! En toen ik dat ding voor het eerst zag, dacht ik; “He, alweer een nieuw ontworpen Ford Mondeo?!”

Nee, geef mij maar de grandeur van de oude XJ. En dat gezeur over langs de kant stilstaan…Tja, echte mannen lossen dat op door de motorkap te openen en aan de slag te gaan. Preventief onderhoud, weet je wel! I.t.t. de huidige smartphone-generatie….*zucht*

Overigens kun je al jaren nieuw connectoren kopen, die een betere verbinding geven. Kost je misschien twee tot vier dagen werk, maar dan blijf je heus wel doorrijden.
Weten we nog toen de nieuwe uitkwam? De meningen waren zwaar verdeeld, en meer negatief dan positief kan ik me herinneren! Maar 3/4 jaar later lijken de meesten om te zijn want vooral in het echt is het een beauty!
@TimoBac: Herinner ik me ook.
Dat er een zwarte wrap om de D-stijl zat vond iedereen onvergeeflijk. Tsja. Al zattie om de uitlaat, ik vind het een vette bak.
Doe mij maar de jag.

Die lexus is ongetwijfeld een prachtwagen maar ik ben nogal een emotioneel sentimenteel type, vandaar.
XJ kan altijd nog als ik wat ouder ben. Als ik al voor Jag ga zal het eerst een leuke S-type 2002+ worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).